Eigen scheefheid verbeteren?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Nirvana_

Eigen scheefheid verbeteren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-16 00:32

Hoi allemaal,
Omdat ik vast niet de enige zal zijn met dit probleem, en er desondanks vrij weinig over te vinden is....

Situatie: Jarenlang op maneges en verzorgponys/paarden gereden, met les. Daarna twee verzorgpaarden gekregen waar dingen iets anders gingen, en werd met mijn neus op het feit gedrukt dat ik ondanks jarenlang lessen.... Ik nog steeds weinig van het rijden bak. Een paar jaar laten rusten, verder gegaan met grondwerk, en nu sinds kort rijden weer onder begeleiding opgepakt.

Echter, voel ik nu heel duidelijk dat ik zelf scheef zit op mijn paard. Bij een foto van voren is de hoek van mijn bovenbeen anders en een schouder is lager dan de andere. Maar ondanks dat ik nu ook voel dat ik scheef zit te paard, weet ik niet waar ik het moet zoeken om te corrigeren. Ga tot nu toe alleen maar meer kronkels maken in mijn lichaam := Van mijn gevoel kan ik niet uitgaan... Als het voor mij voelt alsof ik gelijke druk op mijn beugels e.d. heb, is dat dus niet het geval.

Nu ga ik hier ook aan de longe mee aan de slag, maar ik zou graag wat tips hebben van experts of lotgenoten. Liefst ook oefeningen waar ik thuis mee aan de slag kan! Het is iets wat puur lichamelijk aan mij ligt, dus daar zou toch iets aan te trainen moeten zijn?

Welshponyfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 00:34

Dacht dat ik de enige was met dit probleem := Gelukkig niet, ik volg dit topic dus ook voor tips
Ik kan me helemaal vinden in je beschrijving, bij mij word er ook vaak gezegd dat ik één schouder hoger heb dan de ander. En dat ik scheef in het zadel zit.

EvelienKiss

Re: Eigen scheefheid verbeteren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 09:35

Ik merkte dat ik scheef was doordat ik het paard aan de ene kant beter kon laten wijken dan aan de andere kant. Daarom ben ik naar een orthomanuele arts gegaan en mijn ene been bleek iets uit de kom te zijn. In het dagelijkse leven merkte ik dat dus niet. Na een paar behandelingen ben ik weer recht, dat merkte ik direct op het paard.

Als je scheef zit, ben je waarschijnlijk schreef. Ik adviseer je naar een fysiotherapeut, manueel therapeut of orthomanuele arts te gaan.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 09:46

Mijn probleem is dat ik onbewust geen gelijke druk op mijn beugels houd.
Hierdoor overstrek ik mijn rechterbeen en trek mijn linkerbeen omhoog.
Ik baal enorm ervan en het ziet zo idioot uit maar ik voel het niet als ik erop zit.
Wat een goede oefening hiervoor is is dat je gaat staan in de beugels zonder terug te ploffen in het zadel.Dit kun je doen in alle gangen.

Scheef zitten is echt kl*te voor ruiter en helemaal voor t paard. -O-

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 09:56

Ruiterfitheidstraining icm flexchair?
Hier in de buurt wordt het geregeld gegeven, je werkt aan je eigen houding, je traint je fitheid en je wordt bewust van je lichaam.
Weet niet of het overal zo is, maar bij mij hielp het wel!

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 10:11

Ik heb pasgeleden op OTTO gezeten en daar kon ik perfect zien EN voelen wat ik fout doe op het paard.
Daar kwam ik erachter dat ik met mn benen iets raars deed hihi.
Toen ik dat corrigeerde zat ik perfect in balans!
Maar oeioei wat is dat moeilijk om niet terug te vallen in die foute houding waar ik zo in vastgeroest ben pfff
Flexchair was ook leerzaam maar OTTO was voor mij een heuse eye-opener!!!

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 10:13

ilsevg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 10:18

Een bezoekje aan een goede fysio (en als je echt gericht geholpen wil worden is www.ruiterfysio.nl een hele fijne!) en daarna onder begeleiding zelf lekker gaan trainen!

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 12:11

Zit/sta/etc je ook scheef naast je paard?

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 12:15

De vraag is waar je scheefheid vandaan komt. In mijn geval ben ik er achter gekomen dat ik een beenlengteverschil heb van 2 centimeter en dat daardoor mijn lijf best scheef is getrokken. Nu kan ik dat niet veranderen, maar het beenlengteverschil zelf is redelijk handig opgelost door mijn rechterbeugel een gat korter te maken. Hierdoor kan ik beter gelijke druk op mijn beugels houden waardoor ik in mijn bekken rechter blijf.

Kortom, wat ik de oorzaak?

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 12:26

Ik volg ook.

Knik je in in je heup?
Ruitergevoel heeft een e-book over houding en zit, dat kan al helpend zijn.

Ik hoor ook verhalen over zo'n gymbal, heeft iemand hier daar ervaring mee?

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 20:19

Ik lees even mee. Heb nu 2 jaar niet gereden en een jonge merrie staan die over een dik jaar aan de bak mag. Ik heb allerlei klachten links.. schouder,heup en si gewricht zijn niet zoals ze moeten zijn.

Ben dus ook op zoek naar oefeningen die ik het komende jaar kan doen om dit zoveel mogelijk goed te krijgen. (Al zal dat nooit helemaal lukken volgens orthopeed )

xchey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 20:42

Je kan bij iemand lessen nemen met zo'n flexchair oid, dan wordt namelijk ook gemeten waar de scheefheid zit en dat is fijn aangezien je gevoel toch vaak anders is

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-16 00:14

Wat een fijne reacties, dank jullie!

Veel noemen dus toch een fysio of anderszins therapie. Zouden daar vormen van binnen een aanvullend zorgverzekeringspakket vallen? Dan valt het iig uit te proberen!

Ik ga een paar sites/namen/ebooks die hierboven genoemd zijn eens doorkijken. :)

Ik knik inderdaad in mijn heup in, maar dat valt wel mee. Het is beter te zien aan mijn schouders en de ligging van mijn bovenbenen... Ook raak ik 1 beugel vrij snel kwijt, wat natuurlijk er ook op duidt dat er iets niet goed zit. Normaal staand zie ik weinig van de scheefheid...

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 04:48

Qua verzekering durf ik het niet te vertellen! Je kan misschien altijd even bellen ofzo :)?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 10:22

Nirvana_ schreef:
Hoi allemaal,
Omdat ik vast niet de enige zal zijn met dit probleem, en er desondanks vrij weinig over te vinden is....

Situatie: Jarenlang op maneges en verzorgponys/paarden gereden, met les. Daarna twee verzorgpaarden gekregen waar dingen iets anders gingen, en werd met mijn neus op het feit gedrukt dat ik ondanks jarenlang lessen.... Ik nog steeds weinig van het rijden bak. Een paar jaar laten rusten, verder gegaan met grondwerk, en nu sinds kort rijden weer onder begeleiding opgepakt.

Echter, voel ik nu heel duidelijk dat ik zelf scheef zit op mijn paard. Bij een foto van voren is de hoek van mijn bovenbeen anders en een schouder is lager dan de andere. Maar ondanks dat ik nu ook voel dat ik scheef zit te paard, weet ik niet waar ik het moet zoeken om te corrigeren. Ga tot nu toe alleen maar meer kronkels maken in mijn lichaam := Van mijn gevoel kan ik niet uitgaan... Als het voor mij voelt alsof ik gelijke druk op mijn beugels e.d. heb, is dat dus niet het geval.

Nu ga ik hier ook aan de longe mee aan de slag, maar ik zou graag wat tips hebben van experts of lotgenoten. Liefst ook oefeningen waar ik thuis mee aan de slag kan! Het is iets wat puur lichamelijk aan mij ligt, dus daar zou toch iets aan te trainen moeten zijn?

vaak is de houding naast uw paard al niet recht, probeer veel meer vanuit u zelf naast het paard uw houding te verbeteren, door rek en strekoefeningen te doen, dat is voor u makkelijker aan te voelen waar u precies moet rekken, is uw lijf naast het paard recht zal het op het paard makkelijker gaan.

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 13:47

Scheef zijn/zitten is een heel veel voorkomend probleem :)
Je vertelde dat je onder begeleiding het rijden weer opgepakt hebt en je instructrice is dan ook de aangewezen persoon om je te helpen. Heb je het al met haar besproken ?

Daarnaast kun je zelf als mens echt scheef zijn, de meeste mensen zijn niet helemaal symmetrisch, of helemaal niet ...
Ook kan het zo zijn dat je paard scheef is. Dan zet je paard jouw meer naar één kant en dat ga je als ruiter vaak compenseren door in te knikken in je heup. Dus ook wel interessant om uit te zoeken, als je die mogelijkheid hebt, of je op ieder paard op dezelfde manier scheefzit.
Bij een scheef paard is rechtrichten een (mede)oplossing.

Wat goed kan helpen is om foto's te maken van het scheef en na correctie rechtzetten. Als je jezelf ziet kan dat helpen bij je gevoel van wat recht en scheef is. Want ook dat is een heel bekend fenomeen. Scheef voelt recht ... en zien (op foto of film) dat scheef echt scheef is geeft je hersens weer nieuwe informatie.

En een heel groot voordeel, jij ben je er al van bewust ....
Dat is een hele grote stap in de goede richting.

Centered Riding is een hele mooie methode die je bewust maakt van je lichaam, naast en op je paard.
Met Google best veel informatie over te vinden en hier kun je evt een CR instructeur vinden.

LauraO

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 15:49