20 jarige pony heeft geen conditie

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

LiesBanjer

20 jarige pony heeft geen conditie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-16 09:50

hallo allemaal,
mijn 20 jarige verzorgpony heeft geen conditie. Hij is bijvoorbeeld na een uur stappen al best wel bezweet terwijl het niet zo warm is.
mijn vraag is: Is er wat aan zijn conditie te doen op 20 jarige leeftijd, zo ja, hoe moet ik dat aanpakken?
alvast bedankt!

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 09:53

Het eerste waar ik aan denk: Heeft heeft je verzorgpony nog wintervacht?
Oudere pony's kunnen soms minder makkelijk uit de vacht komen en dit kost veel energie.
Ook is lopen met een dikke jas aan veel vermoeiender.

Verder staan er op bokt schema's van hoe je conditie kunt opbouwen. Maar gewoon beginnen met stapritjes en dat uitbouwen is ook een goed begin :D

LiesBanjer

Re: 20 jarige pony heeft geen conditie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-16 10:24

mijn verzorpony is geschoren, dus ik denk dat het daar niet aan kan liggen, maar bedankt! :D

sannerocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 10:31

Ik denk dat dit een teken is van ouderdom. Het ene paard is eerder 'oud' dan de andere. Als zijn conditie niet beter wordt, moet je er misschien eens over na gaan denken of je niet te veel en te intensief rijdt.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 10:34

Een uur alleen maar stappen is voor paarden/pony's behoorlijk intensief werk. Meer dan als je er ook bij draaft en galoppeert.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 10:36

Zweten is niet altijd een uiting van geen conditie.
Mijn goed getrainde paard zweet ook heel snel, ondanks dat hij niet moe is.

Hoe is de ademhaling na 1 uur stappen?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 11:34

Ik verplaats dit topic van BEH naar RT-V.

BEH >> RT-V

LiesBanjer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-16 15:11

dank jullie voor jullie tips!

ik denk niet dat het komt door ouderdom, want een half jaar geleden had hij een betere conditie en kon hij een uur lang een huifkar vol mensen trekken (alleen stappen) zonder dat hij echt moe werd (wel zweten)

aan de hitte die dag kon het ook niet liggen want het was voor mij net iets te koud en we reden door het bos. Het bos biedde ons daar veel schaduw.

Ik wist niet dat stappen veel vermoeiender kon zijn dan tussen door draven (dus bedankt voor de tip!), maar dat was aan het andere paard dat mee reed niet te merken (Zij had een regelmatige ademhaling en zweette niet)

ik denk dus dat het het best is om de training rustig aan te beginnen en het rustig op te bouwen

Ik denk zelf ook dat zijn slechte conditie zo is omdat hij best veel heeft stil gestaan in zijn paddock, omdat ik niet altijd kan komen (ivm privé redenen)en zijn eigenaar haar tijd steekt in haar werk en haar andere paarden.

nogmaals heel erg bedankt voor jullie tips!

Easy_Rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 21:40

Kan het zijn dat je pony misschien dampig is? Dan is de rek uit zijn longen en krijgt hij dus te weinig zuurstof in het bloed.

sannerocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 11:00

LiesBanjer schreef:
dank jullie voor jullie tips!

ik denk niet dat het komt door ouderdom, want een half jaar geleden had hij een betere conditie en kon hij een uur lang een huifkar vol mensen trekken (alleen stappen) zonder dat hij echt moe werd (wel zweten)

aan de hitte die dag kon het ook niet liggen want het was voor mij net iets te koud en we reden door het bos. Het bos biedde ons daar veel schaduw.

Ik wist niet dat stappen veel vermoeiender kon zijn dan tussen door draven (dus bedankt voor de tip!), maar dat was aan het andere paard dat mee reed niet te merken (Zij had een regelmatige ademhaling en zweette niet)

ik denk dus dat het het best is om de training rustig aan te beginnen en het rustig op te bouwen

Ik denk zelf ook dat zijn slechte conditie zo is omdat hij best veel heeft stil gestaan in zijn paddock, omdat ik niet altijd kan komen (ivm privé redenen)en zijn eigenaar haar tijd steekt in haar werk en haar andere paarden.

nogmaals heel erg bedankt voor jullie tips!

Een paard kan heel snel oud worden! De ene week kan een paard nog heel fit zijn (lijken) en de week erop kan hij zomaar slomer en ouder worden (lijken).

Ik snap jou niet helemaal. Je opent een topic met de titel '20 jarige pony...'. Je concludeert dat je pony geen conditie heeft en vraagt om advies. Vervolgens krijg je adviezen, maar deze zet je meteen aan de kant. Ik denk dat je eens serieus bij iemand die er verstand van heeft na moet vragen wat je het beste kunt doen. Of misschien de eigenaar van de pony? Hij/zij ziet de pony iedere dag (neem ik toch aan) en kan dus kijken of je dingen goed ziet. Als hij/zij dezelfde conclusie trekt, dan zou ik eens goed nadenken over wat je nog met de pony kan doen.

En inderdaad, een zwetend paard is niet altijd moe. De ademhaling daarentegen is wel heel belangrijk. De ademhaling moet met een staprit namelijk niet echt veranderen.

Tip: als je geen dierenarts oid kan inschakelen, vraag dan een goede kennis van je met een goed verstand van paarden, of die een keertje komt kijken!