Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
Ibbel schreef:En kijk ook eens naar of het zadel wel past (van graatmager naar goed in conditie kan nou eenmaal niet zonder stevige veranderingen in de rug). Kleine schrikreacties in het verleden kunnen hierdoor pijn zijn gaan geven, waardoor enge situaties nu de associatie met pijn hebben gekregen, en er dus een veel hevigere reactie gegeven wordt. Met pijn zal schriktraining ook niet werken, dus dat moet eerst worden uitgesloten. Idem tanden en kiezen eerst controleren.
Persoonlijk denk ik dat 'gemeen bokken' in 99% van de gevallen door pijn komt. Zelden door angst. Angst geeft óf verstijven óf wegrennen, over het algemeen.
Lindicc22 schreef:Hoi Bokkers,
Ik zit met 2 dingen waar ik graag wat tips over zou willen. Ik hoef geen haat reacties. Vraag alleen wat tips.
Ik heb inmiddels 2 jaar mijn eigen paardje. In het begin toen ik haar had was ze graatmager en zag er niet best uit. Inmiddels is ze rond en gezond en kijkt blij uit haar ogen....
Nu sinds een half jaar, iets langer misschien is ze erg schrikkerig. Dat was ze altijd wel al, ze is behoorlijk onzeker van zichzelf. Maar nu ze gezond is en energie en kracht genoeg heeft, wordt het steeds erger en de reacties heftiger. Eerder sprong ze dan een klein beetje weg. Niks mis mee. Maar nu springt ze met 4 benen de lucht in of bokt gewoon heel gemeen hoog. De meeste keren kan ik dit uitzitten en blijf ik dus zitten. Soms niet en lig ik er naast. Dit gaat nu al zo lang aan, ik ben inmiddels doodsbang voor haar en durf er dus niet meer op te stappen. Ik ben inmiddels ook al zo ver heen dat ik haar wil verkopen. Maar als ik daar overnadenk wordt ik gek. Zo in de omgang is het een schat en doet geen stap verkeerd. Er moet toch een oplossing zijn, dat ik niet meer bang ben. En zij normaal overal aan langs gaat zonder weg te springen of te bokken.
Dus ik wil graag tips over :
* mijn paard rustig overal langs krijgen zonder wegspringen en bokken.
* mijn eigen angst wegkrijgen
Ze schrikt meestal van de kleinste dingen, iets dat ritselt, motoren, een tak dat over een bospad ligt, een deken die ergens over een bakrand ligt, een paard dat buiten in de buitenbak staat en wat heen en weer rent. Noem maar op. Maar soms ook om niks omdat ze dan voelt dat ik bang ben en dan loopt ze te klieren. Ik wordt nog banger en het gaat weer mis.
Bij een ander doet ze deze dingen niet. Die zijn niet bang omdat ze haar gedrag niet kennen.
Ik hoor graag van jullie.