Springen

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Floralfaith

Springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-16 22:15

Heyyy!
Sinds kort rijd ik een paard. Nu zijn we vandaag gaan springen en hebben ong 1 meter gesprongen. Ik vind springen erg leuk maar soms heb ik het gevoel dat ik te hard neerkom. Meegaan met de sprong gaat gewoom goed en ik zit ook ruim genoeg naar voren. Alleen wanneer het paard de grond weer raakt heb ik het gevoel dat ik te hard neerkom op het zadel. Heeft iemand hier misschien tips voor ? Tips hoe ik 'zachter' kan landen ?

Groetjes :)

Hillady

Re: Springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 20:11

Goh... Het eerste waar ik aan dacht is misschien je knieën wat meer vast houden boven de sprong. Misschien laat je ze wat "los" waardoor als het paard springt dat je er een beetje boven hangt als het ware en dus bij de landing er op klapt..

Ga jij bij de landing van de sprong ook goed terug zitten?

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 20:18

Zijn je beugels niet te kort oid?

Eva

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 20:20

Hillady schreef:
Goh... Het eerste waar ik aan dacht is misschien je knieën wat meer vast houden boven de sprong. Misschien laat je ze wat "los" waardoor als het paard springt dat je er een beetje boven hangt als het ware en dus bij de landing er op klapt..

%) nooit met je knieën gaan knijpen! waar haal je dat vreemde idee vandaan?
knijpen met je knieën geeft je alles behalve verbetering

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 20:21

Wat kan helpen is een seconde langer blijven staan in de beugels, dan heb je even een momentje om je "landing" controleerbaar te maken.

DianXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 20:22

Op je beugels blijven staan tijdens de sprong en jezelf goed opvangen vanuit je benen.
Misschien vliegen je voeten ietsjes omhoog waardoor je een zweef momentje boven de beugels hebt? Dan kan je hard landen. Dat is tenminste waar ik aan denk, weet uiteraard niet of dat bij jou het geval is.
Misschien is een filmpje handig dan kunnen de spring ruiters je wat makkelijker tips geven.

Lindeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 20:25

Heb je misschien een filmpje vanuit waar we je tips kunnen geven?

Het eerste was ik zag was de zin 'ik zit ook ruim genoeg naar voren.'. Als je springt moet je niet helemaal voor je zadel gaan hangen, maar er meer boven blijven.

Hillady

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 20:51

Eva schreef:
Hillady schreef:

Ik denk dat ik mij verkeerd verwoord heb. :o
Eigenlijk bedoelde ik gewoon knieën aan het zadel houden, was met andere dingen bezig. Mijn excuses. Het was ook niet dat ik dacht van dat het de oorzaak kon zijn, dacht alleen even mee..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 20:52

Die vering moet je zoeken in je hakken. Kun je oefenen door veel kruisjes e.d. (in-uitjes) te springen, dan moet je wel. Zo creëer je meer balans en verbeter je je houding. Dat doe je niet door enkele hindernissen te springen.

Liekkkeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 23:48

Wat ik zelf doe om dat te voorkomen is dat ik de "klap" als het ware opvang in mijn enkels, die veren dan een beetje mee in de landing, en ik blijf vaak lichtjes staan in de beugels. Nou is het voor mij al wel een tijdje geleden dat ik gesprongen heb en is het altijd als je het uitlegt anders dan wanneer je het echt doet, maar ik hoop toch dat je er iets aan hebt..

Misschien kan het ook helpen als je een paar filmpjes kijkt van springwedstrijden oid? En dan goed op de houding, en in jouw geval de landing, van de ruiters letten en bekijken hoe jou houding daarvan verschilt? Probeer die na te doen bij je volgende sprong, grote kans dat dat ook al een beetje helpt ;) Het klinkt misschien erg raar maar bij mij heeft het goed geholpen en dat doet het nog steeds :D

Laura_Zodine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 00:07

In de verlichte zit blijven :)* In de landing hoor je helemaal niet in het zadel neer te komen.

Floralfaith

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-16 22:41

Sorry dat ik nu pas reageer :')
Bedankt voor jullie tips! Hier heb ik echt veel aan! :D

Welshponyfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 22:45

Laura_Zodine schreef:
In de verlichte zit blijven :)* In de landing hoor je helemaal niet in het zadel neer te komen.

Ben het hier niet helemaal mee eens ;) Tuurlijk, je moet niet met een klap neerkomen in het zadel. Maar juist na de sprong goed gaan zitten.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 22:46

Niet gaan staan in je beugels.. want dat is een veel gemaakte fout!!
Je moet verlicht gaan zitten.. dus iets voorover gaan zitten zodat je je kont ietsje oplicht uit het zadel.. thats it ;)
Zo kan je je paard volgen en blijf je bij je zadel.. en kom je dus niet hard in je zadel terug, wat nl wel gebeurd als je gaan staan..

Farome

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 22:48

Welshponyfan schreef:
Laura_Zodine schreef:

Ben het hier niet helemaal mee eens ;) Tuurlijk, je moet niet met een klap neerkomen in het zadel. Maar juist na de sprong goed gaan zitten.

Lijkt me niet zo'n heeel strak plan... Na de sprong kan je wel wat blijven "staan" en die vering zoeken in je hakken en benen maar niet "voorover" blijven hangen want dan ga je snel zandhappen...
1 meter is knap, maar als ik het zo hoor kan je beter op de techniek gaan trainen dan hoogte.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 23:07

Eva schreef:
Hillady schreef:

Niemand zegt dat ze met haar knieën moet knijpen, maar als je je knieën niet aan het zadel houd, plof je er in terug. Want je hebt geen hou vast en zwaartekracht gaat je dan een handje helpen. Hier werd op gedoeld gok ik ;)

Elizah_16

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 17:02

Ik dacht ook meteen aan de tips die hierboven al zijn gegeven.
Knieën aansluiten aan zadel, langer blijven zitten ect.

Laura_Zodine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 19:17

Welshponyfan schreef:
Laura_Zodine schreef:

Na de sprong ja. Maar de landing is nog onderdeel van de sprong. Je bovenlichaam blijft niet naar voren, maar komt in evenwicht in de landing. Maar de kont komt nog niet in het zadel in de landing maar erna...... Je kan ook het hele parcours in de verlichte zit rijden hoor, vooral om te oefenen als je evenwicht nog niet zo goed is.

Welshponyfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 15:59

Laura_Zodine schreef:
Laura_Zodine schreef:

Na de sprong ja. Maar de landing is nog onderdeel van de sprong. Je bovenlichaam blijft niet naar voren, maar komt in evenwicht in de landing. Maar de kont komt nog niet in het zadel in de landing maar erna...... Je kan ook het hele parcours in de verlichte zit rijden hoor, vooral om te oefenen als je evenwicht nog niet zo goed is.

en dat bedoelde ik dus ;)

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 10:29

Ik heb altijd geleerd dat je na de sprong nog 1 gallopsprong moet blijven staan/ in verlichte zit blijft.