Ik ga mee met de rest in les nemen, maar wil je daarbij nog wat extra info geven:
De gogue zort ervoor dat het paard niet enkel aangezet wordt tot neerwaarts brengen van de neus maar ook om de neus "eruit te houden" en deze dus voorwaarts te brengen, daarom KAN dit een fijne hulpteugel zijn. Ik ken vooral het gebruik ervan in het longeren. Ook ben ik zelf niet zo voor kilometers galopperen zonder reden (niet dat ik beweer dat jij dat doet). Af en toe een overgang naar galop en terug om reactie en gehoorzaamheid te testen kan nuttig zijn, maar indien het paard maar wat rondzwalpt of zich volledig opspant (weer niet specifiek op jou bedoeld), zie ik geen meerwaarde. Mijn tip is dus; probeer je even te focussen op ontspanning en regelmaat in stap en draf voor je met galop begint. Probeer iedere oefening in het vw nw onder te knie te krijgen, voor je verder gaat. Het is telkens de spanning op het volgende niveau die je moet oplossen. In principe is dressuur een serie van problemen oplossen, dus probeer ook van dat oplossen te genieten

.
Dus in het kort;
- sluit lichamelijke problemen uit (alsook zadel)
- zorg voor begeleiding
- zorg dat alles in het huidige kader (stap en draf) goed gaat, voor je aan iets moeilijker begint (dat is toe te passen op zowat alles binnen de rijkunst)
Wel een compliment voor het bewust nadenken over de dingen, daar kom je zeker het verste mee! Op je 14 jaar is dat niet evident. Durf kritisch te zijn over alle methoden en tips en gebruik naast begeleiding ook je gezond verstand, want daar kan je al heel ver mee komen (maar je kan uiteraard niet zelf de rijkunst heruitvinden

daarom is hulp aan te raden). Succes!