Hulpteugel voor veiligheid?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Estera

Hulpteugel voor veiligheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-16 19:44

Ik heb een bijna 4-jarige ruin die ik sinds veulen thuis heb staan. Het is een vreselijk lief paard, geen greintje kwaadwilligheid te bekennen en over het algemeen erg makkelijk. Zijn nieuwsgierigheid is groter dan zijn angst, dus hij staat toch altijd vooraan bij alle dingen die ik hem toewerp (paraplu's, kliko's, plastic zakken, you name it).

Hij is sinds december onder het zadel, heeft inmiddels ook alweer een paar maanden zijn koppie leeg mogen maken en we doen alles op ons gemakje. Hij werkt graag voor je en hij doet het super. Het enige verschil van mening wat we wel eens hebben in de bak is dat ik naar rechts wil en hij stug links gaat :+ . Kop omhoog, zijn giga nek erop en ik kan hemel en aarde bewegen, maar links gaan we _O- . No problem, gaan we uitkomen. We rijden gewoon lekker door met ons dubbel gebroken kneveltrensje, hij moet het allemaal nog leren.

Paar weken terug dacht ik leuk een rondje door de wei te stappen. Dat was het eerste rondje leuk en toen dacht meneer er het zijne van, het kon namelijk nog leuker =:) . Hij geeft me een partij gas en wederom, ik kon alles doen wat ik maar wilde, maar stuur en rem ontbrak beide. Allemaal prima afgelopen, nogmaals hij is goudeerlijk, maar dit is niet de bedoeling. Ik wil graag een rondje naar buiten kunnen sturen, al is het maar de oprijlaan op en af, ik zal toch ergens moeten beginnen, maar niet op deze manier.

Mensen zijn mega fan van mijn paard vanwege dat geweldig fijne karakter, maar hij is sterk, heel sterk en dat weet hij. Ik wil een stukje veiligheid inbrengen en zijn grote kracht is natuurlijk die kop en nek erop zetten. Zou een slof in deze een hulpmiddel kunnen zijn? Puur om te voorkomen dat hij zijn hoofd in de lucht kan gooien en ik dus niets meer te vertellen heb? Uiteraard niet voor in de bak, dat lossen we rijtechnisch wel op en daarnaast kan hij daar toch nergens heen. Buiten de bak vind ik dat dus een ander verhaal en ik wil niet dat hij verder leert dat hij sterk is en kan doen wat hij wil.

Het is een jong paard, het gaat om veiligheid, niet alleen voor mezelf, maar ook voor hem en anderen. Ben niet van plan de rest van zijn leven alleen maar in de bak te rijden, maar we moeten hier wel doorheen en bij voorkeur zonder slachtoffers :') . Ik hoor graag suggesties.

pluisje88

Re: Hulpteugel voor veiligheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 19:47

Heb je Al een martingaal geprobeerd? Mijn ervaring met een slof is dat ze daar zonder moeite nog sterker van kunnen worden. Ze maken zich sterk en hangen ertegenin. Daardoor worden ze harder in de mond en kom je in een negatieve spiraal terecht. Mijn paard is ook zo geweest toen ik hem net gekocht had. Nu is hij boterzacht geworden en rij ik heel soms met slof en zonder problemen

Lazypony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 19:47

Is misschien de noodrem wat voor je? Zodra jij je ongemakkelijk gaat voelen doe je zijn hoofd naar je tenen en in die positie hou je hem totdat je zelf denkt dat het wel weer goed gaat en je rechtuit wilt gaan. Met hulpteugels heb ik geen ervaring dus daar kan ik niet mee helpen haha.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 19:53

Zelf ben ik geen voorstander van hulpmiddelen en al zeker niet bij een jong paard. Mijn advies is om te stoppen als het goed gaat en dan elke keer uitbouwen. Dus dat ene rondje weide was eigenlijk al mooi zat. De volgende keer een rondje met 2 meter extra, enzovoorts. Ik vind dat je op de manier zoals je beschrijft heel goed bezig bent, dus zou ik die rust en tijd voor dit onderdeel ook op die manier voortzetten.
Eventueel zou je met hem in de bak met een dubbele longe kunnen werken, zodat je op de volte de wendingen kunt oefenen. Dit zou je eventueel kunnen uitbouwen naar figuren lopen aan de lange lijnen (kan ook met de dubbele longe). En vooral alle figuren in stap onder controle hebben voordat je deze in draf gaat doen. Maar bovenal geldt: stoppen als het goed gaat.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 19:59

Shenavallie schreef:
Zelf ben ik geen voorstander van hulpmiddelen en al zeker niet bij een jong paard. Mijn advies is om te stoppen als het goed gaat en dan elke keer uitbouwen. Dus dat ene rondje weide was eigenlijk al mooi zat. De volgende keer een rondje met 2 meter extra, enzovoorts. Ik vind dat je op de manier zoals je beschrijft heel goed bezig bent, dus zou ik die rust en tijd voor dit onderdeel ook op die manier voortzetten.
Eventueel zou je met hem in de bak met een dubbele longe kunnen werken, zodat je op de volte de wendingen kunt oefenen. Dit zou je eventueel kunnen uitbouwen naar figuren lopen aan de lange lijnen (kan ook met de dubbele longe). En vooral alle figuren in stap onder controle hebben voordat je deze in draf gaat doen. Maar bovenal geldt: stoppen als het goed gaat.

Dat zou ook mijn aanpak zijn. Bovendien zou ik op mijn eerste rondje naar 'buiten' (ook al is dat buiten de bak en binnen de wei) er iemand naast willen hebben die het paard aan een leadrope begeleidt.

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-16 20:04

Ik heb nog niets geprobeerd in de zin van hulpteugels. Hij is jong en moet nog alles leren. We rijden dus in de bak met een dubbel gebroken kneveltrensje en ik probeer zo licht mogelijk te zijn met hand en beenhulpen. Ik heb de tijd.

Een martingaal lijkt mij juist niet voorkomen dat hij zijn hoofd omhoog kan gooien. Ben bang dat het dan een trekgevecht gaat worden en dat wil ik niet. Ik kan trekken wat ik wil (je probeert toch iets als hij zo onder je derriere uit sprint), maar geloof me, geen reactie >;) .

@ Shenavallie: ik ben het met je eens, ik ben er ook geen fan van. Ook eens om te stoppen wanneer het goed gaat, maar van te voren is niet te voorspellen of dat bij 1 rondje is of toevallig toch bij een half rondje. Ik wil hem niet nog meer bevestigen in zijn kracht. Ik ga me verdiepen in het dubbele lijnen verhaal.

@ Hillary: ik ben helaas alleen en ik heb niet zo maar iemand die me helpen kan. Voor de bak moet ik ook met de trailer weg. Natuurlijk kan ik wel iemand regelen, maar niet elke keer. Ik probeer dus tot een andere oplossing te komen en als ik er niet 1 kan vinden waar ik mee kan leven , dan gaan we een heleboel pasjes terug doen en accepteren dat ik alleen met iemand aan de hand erbij nieuwe dingen kan opzoeken.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 20:12

Ik zou in jou geval toch naar een ander bit gaan . En hem de afspraken over welke richting en wanneer vooruit en wanneer halt houden een uitleggen weer vanaf de grond en er daarna weer op gaan .
Desnoods even terug aan een longe zodat iemand vanaf de grond met je mee kan sturen .

Denk nl dat er in de basis al wat misgegaan is met het zadel en ruitermak maken . Want hij heeft geen respect voor je als je op zijn rug zit .

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 20:14

K zou dit eerst vanaf de grond aanpakken, dubbele longe of lange lijnen eraan en werken aan de gehoorzaamheid en kilometers maken in de bak en in de wei. Je gaat duidelijker durven zijn aangezien je er niet af kunt vallen en je gaat niet verder met de machtsstrijd die nu bezig is.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 20:18

Estera schreef:
@ Hillary: ik ben helaas alleen en ik heb niet zo maar iemand die me helpen kan. Voor de bak moet ik ook met de trailer weg. Natuurlijk kan ik wel iemand regelen, maar niet elke keer. Ik probeer dus tot een andere oplossing te komen en als ik er niet 1 kan vinden waar ik mee kan leven , dan gaan we een heleboel pasjes terug doen en accepteren dat ik alleen met iemand aan de hand erbij nieuwe dingen kan opzoeken.

Dat is inderdaad lastig, dat je alleen bent :j

Estera schreef:
Ik ga me verdiepen in het dubbele lijnen verhaal.

Ik zie dat je in de omgeving Amersfoort zit. Ik geef (weliswaar vanuit Utrecht) les in o.a. dubbele lange lijnen. Als je iemand zoekt die meer in jouw regio zit, kan ik je ook wel iemand aanraden die via hetzelfde systeem werkt (systeem van Emiel Voest).
Het voordeel aan lange lijnen vind ik dat je alle hulpen (op beenhulp na) vanaf de grond kunt aanleren, en je het paard tegelijk zelfstandig maakt en spieren kunt laten opbouwen :) Het zou dus heel goed kunnen dat een groot deel van jouw probleem al is opgelost als je veel aan de lange lijnen kan werken. Je doet dus wat stapjes terug (niet erop, maar ernaast / erachter) om daar later voordeel van te hebben.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 20:20

Ik ben wel een voorstander van hulpteugels in bepaalde gevallen. Mijn paard deed precies hetzelfde, ging prima een stukje mee naar buiten, maar kon ook ineens besluiten zijn neus de lucht in te gooien en om te draaien, en denk maar niet dat je dan nog contact krijgt.
Martingaal kan een goede oplossing zijn, maar de slof ook als je bang bent dat hij met zijn neus naar boven nog steeds te sterk is. Wel is het belangrijk dat het paard niet in paniek raakt als hij dus tegen een grens aanloopt, en er zijn ook paarden die juist bokkerig reageren als je ze voor begrenst terwijl ze willen rennen.
En het is heel erg belangrijk dat zolang hij niks doet dat niet mag (dus in dit geval het bit ontwijken en gewoon te gaan) de slof ook niet inwerkt. Dus niet al bij voorbaat met een strakke slof het veld oprijden, slof lang, teugels normaal, en vliegensvlug handelen als hij er toch tussenuit wilt. Het moet echt een soort noodrem zijn, alleen voor het geval dat, maar verder mag hij niet doorhebben dat het buitenrijden anders is dan in de bak.

Lange lijnen in een veld waar een paard makkelijk zou kunnen uitbreken vind ik persoonlijk erg gevaarlijk. In een longeerring kan hij natuurlijk niet zomaar ertussenuit maar in een veld wel degelijk en dan zit je er toch liever op.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 20:20

Je hebt met een martingaal juist wel de juiste werking als hij zijn hoofd in de lucht gooit. Je blijft veel meer controle houden. Bij jonge paarden kan de martingaal ook helemaal geen kwaad. Zolang hij niet ondeugend is en zijn hoofd in de lucht gooit werkt de martingaal totaal niet in. Je kan dat ding dus ook niet op de verkeerde manier gebruiken, en dat kan met de slof wel. Tenzij je de martingaal natuurlijk niet op de juiste manier om doet.

Yvette81

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 20:21

Martingaal doet alleen zijn werk als hij zijn kop omhoog gooit. Dan kun je makkelijker contact houden.
Zelf heb ik een tijd op een onberekenbaar paard gereden en altijd voor de zekerheid met elastiek gereden.
Misschien is de basis nog niet genoeg bevestigd voor een buitenrit?

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-16 20:23

Vanaf moment 1 heb Ik de regels gesteld en hij loopt altijd schuin achter me, houdt halt als ik stil ga staan, loopt naar achter als ik naar achter loop, enzovoort. Ik duld namelijk geen 600 kilo ongehoorzaamheid naast me. Zodra ik het erf af ga, gaat de hengstenketting onderlangs. Waarom? Omdat het hem 2 keer gelukt is om zich buiten het erf los te trekken. En sindsdien weet hij dat hij sterker is. Ook buiten het erf duld ik geen ongehoorzaamheid en hij luistert ook dan keurig. Tot hij zijn kop er op zet en daarom ook de hengstenketting voor het geval dat.
Zo ook onder het zadel. Hij doet stinkend zijn best en doet het echt heel braaf, totdat hij zijn kop er op zet en dan hebben we een gesprekje met elkaar. In de bak vind ik dat ook niet erg, hij moet het nog leren en daarbij het in de bak veilig.

Een ander bit ga ik niet doen. Op kracht ga ik het niet winnen bij dit paard en een scherper bit oid. is geen oplossing voor mij.
Laatst bijgewerkt door Estera op 02-05-16 20:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 20:24

Ilse_123 schreef:
Lange lijnen in een veld waar een paard makkelijk zou kunnen uitbreken vind ik persoonlijk erg gevaarlijk. In een longeerring kan hij natuurlijk niet zomaar ertussenuit maar in een veld wel degelijk en dan zit je er toch liever op.

Ik zou ook beginnen met lange lijnen in de (longeer)bak, om eerst alle knopjes te installeren. Daarna kun je er, wat mij betreft) prima mee een veld op. De eerste keren hoeft dat natuurlijk helemaal niet fanatiek te zijn; twee rondjes op de cirkel en klaar.

Wat vind je gevaarlijk aan lange lijnen in een veld? Ik ga aan de lange lijnen het bos in, vind het niet meer of minder gevaarlijk dan onder het zadel.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 20:29

Hilary schreef:
Ilse_123 schreef:

Ik zou ook beginnen met lange lijnen in de (longeer)bak, om eerst alle knopjes te installeren. Daarna kun je er, wat mij betreft) prima mee een veld op. De eerste keren hoeft dat natuurlijk helemaal niet fanatiek te zijn; twee rondjes op de cirkel en klaar.

Wat vind je gevaarlijk aan lange lijnen in een veld? Ik ga aan de lange lijnen het bos in, vind het niet meer of minder gevaarlijk dan onder het zadel.

Ik ben verder niet bekent met lange lijnen ;), maar bij een paard waarvan het probleem om het moment is dat hij in het veld ertussenuit naait lijkt het met niet handig om er met lange lijnen in het veld mee aan de slag te gaan. Als hij gaat hou je hem dan niet tegen, terwijl dat als hij gaat en je erop zit je gewoon erop zit.

Scherper bit zou ik ook niet doen, je moet je paard niet gaan leren dat in het veld rijden anders is dan in de bak, dus gewoon met hetzelfde bit, en dan een begrenzer (waarbij martingaal naar boven begrenst, en de slof naar boven,naar voren en afhankelijk ook naar de zijkanten).

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 20:30

RianneEnzo schreef:
Is misschien de noodrem wat voor je? Zodra jij je ongemakkelijk gaat voelen doe je zijn hoofd naar je tenen en in die positie hou je hem totdat je zelf denkt dat het wel weer goed gaat en je rechtuit wilt gaan. Met hulpteugels heb ik geen ervaring dus daar kan ik niet mee helpen haha.

Mijn idee ook - one rein stop installeren voor je eigen veiligheid. Genoeg beeldmateriaal te vinden op youtube. Bijv van Parelli of Clinton Anderson of Warwick Schiller.
Stuk veiliger dan hulpteugels.
Daarnaast het nodige grondwerk voor het respect en je komt al een heel eind.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 20:33

Ik zou er in dit geval ook een martingaal aan hangen.
Als hij zijn hoofd niet helemaal omhoog gooit doet de martingaal niets en als hij wel omhoog komt kan je hem makkelijker corrigeren. Een slofteugel zou ik niet doen.

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-16 20:38

Dank je Hillary, ik ga er serieus over nadenken.

Mensen zijn onder de indruk van hoe goed mijn paard luistert en hoe ongelofelijk braaf hij is, zeker als net geen 4-jarige. Dat is zijn karakter, zo is hij gewoon. Maar ook eentje die wel degelijk een eigen mening heeft en als hij ergens anders over denkt, dan heb je er een flinke kluif aan om hem te overtuigen van het tegendeel. Hij steigert niet, rent niet in paniek weg, duwt niet onbehouwen door me heen oid. Grondwerk doen we regelmatig en ik geloof niet dat het daar in zit. Hij luistert namelijk perfect. Alleen op sommige momenten dus even niet :') . En ja, daar kan ik best hard om lachen, hij mag namelijk best karakter hebben, alleen dit vind ik uit veiligheidsoogpunt iets minder.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 20:42

Ilse_123 schreef:
Ik ben verder niet bekent met lange lijnen ;), maar bij een paard waarvan het probleem om het moment is dat hij in het veld ertussenuit naait lijkt het met niet handig om er met lange lijnen in het veld mee aan de slag te gaan. Als hij gaat hou je hem dan niet tegen, terwijl dat als hij gaat en je erop zit je gewoon erop zit.

Ik heb twee lange lijnen (6,5 meter per stuk) die niet aan elkaar zitten; deze doe ik via de longeersingel naar mijn hand. Dan heb ik ook nog een leadrope (4,5 meter) die niet door de singel gaat en dus direct naar mijn hand. Gebeurd er iets, dan laat ik mijn lange lijnen los, en heb ik de leadrope om 'm op een cirkel te zetten. Dat heb ik wel van te voren geoefend, overigens.

Een martingaal lijkt me overigens ook een goede tussenoplossing; uiteindelijk wil je 'm natuurlijk niet nodig hebben (vandaar alle andere oefeningen om te doen), maar voor de veiligheid is het wel een goede. En hij werkt niet in als je dat niet wil, dat vind ik een voordeel aan een martingaal.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 20:43

Hilary schreef:
Ilse_123 schreef:

Ik heb twee lange lijnen (6,5 meter per stuk) die niet aan elkaar zitten; deze doe ik via de longeersingel naar mijn hand. Dan heb ik ook nog een leadrope (4,5 meter) die niet door de singel gaat en dus direct naar mijn hand. Gebeurd er iets, dan laat ik mijn lange lijnen los, en heb ik de leadrope om 'm op een cirkel te zetten. Dat heb ik wel van te voren geoefend, overigens.

Een martingaal lijkt me overigens ook een goede tussenoplossing; uiteindelijk wil je 'm natuurlijk niet nodig hebben (vandaar alle andere oefeningen om te doen), maar voor de veiligheid is het wel een goede. En hij werkt niet in als je dat niet wil, dat vind ik een voordeel aan een martingaal.

Ik vind 1 longeerlijn al heel ingewikkeld :')

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-16 20:44

Waarom een slof teugel niet Myca?

Als ik al de slof zou gaan gebruiken, dan werkt deze niet in tijdens normaal rijden, maar uitsluitend om in te werken wanneer hij zijn hoofd echt hoog zou doen. Gevoelsmatig heb ik het gevoel dat je met een slof meer te zeggen hebt dan met een martingaal, maar ik hoor graag verschillende meningen. Voor alle duidelijkheid, geen enkele hulpteugel wil ik gebruiken om hem "aan de teugel" te laten lopen en dwingend in een bepaalde positie te zetten. Meerdere mensen noemen de martingaal, ga ik me in verdiepen :j .

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 20:44

One rein stop kan een goede oplossing zijn :) Clinton Anderson had er laats een goed artikel over, zal even voor je zoeken.

http://horseandrider.com/article/out-of ... orse-21422

Deze bedoelde ik. Ga het binnenkort bij mijn eigen jonkie proberen (is een braaf ding, maar wil door alle prikkels buiten haar aandacht wel eens verliezen en gaan schrikken wat ik gevaarlijk vind tussen auto's).

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 20:48

Een martingaal begrenst, maar is gelijk los zodra het paard ook los laat / hoofd laat zakken. Een slof kun je ongemerkt korter (blijven) pakken, en het paard kan (kán) daar op gaan hangen. Bij een martingaal is dat wat ingewikkeld :+

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 20:50

Slof werkt ook meer in dan een martingaal, omdat het ook naar voren en aan de zijkanten begrenst (ligt er natuurlijk aan hoe strak je hem vasthebt). Persoonlijk vind ik het een handig ding voor een paard dat draait en rent buiten, die van mij kan dat namelijk ook prima met een martingaal. Ik herken het gedrag heel erg van mijn paard, ontzettend makkelijk en braaf dier, maar als hij iets in zijn hoofd heeft is hij enorm sterk en dan gaat hij er ook voor. Maar het oefenen erin gaat erg lastig, want zo vaak komt het niet voor.
De slof heeft een behoorlijk slechte naam gekregen omdat er zo vaak verkeerd mee wordt gereden, maar als je er goed mee overweg kan is het best een handig ding. Het zit hem inderdaad in het ongemerkt korter pakken, dat moet je niet doen. Je moet ook niet in de verleiding komen om hem strak te pakken als je merkt dat je paard iets een beetje spannend vindt, maar pas erbij pakken als er echt iets gebeurt (zijn hoofd in de lucht gooien en draaien bijvoorbeeld).

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 20:53

Mijn ervaringen met dit soort paarden die de nek er op zetten is dat een martingaal niet werkt.

Ben zelf bijna verongelukt door dat het paard precies wist hoe ver ze der hoofd kon houden met martingaal en ik totaal niks meer te zeggen had. We waren op dat moment in rengalop langs een redelijk druk weg. Madam hield er wel van om wedstrijdjes tegen auto's te racen. Ze is in rengalop uitgegleden op een asfalt stuk wat in de berm lag naar de weg toe. Bede flink wat schaaf plekken. Ik ben overgestapt naar een scharenbit met dubbele teugels. Veiligheid voor alles. Zeker langs de weg.

Andere paarden die dit geintje ook deden heb ik met slofteugel gereden.