HELP! Paard sluit zich af op wedstrijd.

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Nadineh

HELP! Paard sluit zich af op wedstrijd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-16 14:42

ik heb jullie hulp nodig. _/-\o_

mijn paard sluit zich af op wedstrijd, dit uit zich in een slechte impuls en late reacties op mijn hulpen. thuis tijdens wedstrijden is dit niet het geval/minder. het is ook van zichzelf totaal geen angstig paard etc.
ik rijd nu met hem in de L2 en dit is dan natuurlijk niet gunstig voor mijn punten.

heeft iemand van jullie tips of een paard die hetzelfde doet?
ik wil het graag proberen te verhelpen.
alvast bedankt!

/3 :*

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 14:50

Ik denk dat het belangrijkste is dat jij zelf rustig blijft. Als jij hem het gevoel geeft dat er niks aan de hand is en dat je gewoon gaat rijden dan zal het paard zich al een heel stuk zekerder gaan voelen denk ik!

Edit; en vooral veel gaan! Dan wordt het routine en wordt het ook al minder spannend

vibabu

Re: HELP! Paard sluit zich af op wedstrijd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 15:04

Het veel gaan heeft bij die van mij niet geholpen. Al ging ik 2x in een weekend dan was het dag 2 erger dan dag 1.

Wat mij helpt is het paard simpele gingen te laten doen en daar uitgebreid voor te belonen of juist de dingen waar hij goed in is. Daarnaast probeer ik alles altijd hetzelfde te doen zodat hij precies weet wat er gaat gebeuren en wanneer. Dus de bak in komen stappen. Daar netjes nageeflijk laten wachten, nog even tegen hem praten hoe stoer hij is en dat hij z'n best moet doen en dan als de voorlezer begint met roepen meteen beginnen.
Tussendoor in de proef ook gewoon belonen met je stem en gewoon proberen te rijden zoals je thuis ook doet.
Ik rij Z1 met hem :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 15:14

Toen ik lang geleden nog dressuurwedstijden reed, begon mijn haflinger lui te worden zodra er iemand begon voor te lezen :D ging ik blijkbaar anders rijden, terughoudender.
met losrijden alles super.. is dat bij jou ook zo?

Nadineh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-16 16:15

VivaLaVida schreef:
Toen ik lang geleden nog dressuurwedstijden reed, begon mijn haflinger lui te worden zodra er iemand begon voor te lezen :D ging ik blijkbaar anders rijden, terughoudender.
met losrijden alles super.. is dat bij jou ook zo?

het is een beetje gemengd. mijn voorlezer mag bijvoorbeeld niet galop links aanspringen zeggen want dan gaat hij al. maar het word inderdaad erger als iemand begint te lezen. ik ben inderdaad de laatste wedstrijden op mezelf aan het letten en het gaat wel beter maar hij blijft het toch doen.

Nadineh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-16 16:16

vibabu schreef:
Het veel gaan heeft bij die van mij niet geholpen. Al ging ik 2x in een weekend dan was het dag 2 erger dan dag 1.

Wat mij helpt is het paard simpele gingen te laten doen en daar uitgebreid voor te belonen of juist de dingen waar hij goed in is. Daarnaast probeer ik alles altijd hetzelfde te doen zodat hij precies weet wat er gaat gebeuren en wanneer. Dus de bak in komen stappen. Daar netjes nageeflijk laten wachten, nog even tegen hem praten hoe stoer hij is en dat hij z'n best moet doen en dan als de voorlezer begint met roepen meteen beginnen.
Tussendoor in de proef ook gewoon belonen met je stem en gewoon proberen te rijden zoals je thuis ook doet.
Ik rij Z1 met hem :)

Bedankt voor je tips! Ga het zeker proberen! We hebben de 15e weer een wedstrijd.

Pharootz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 16:22

Ik ben zelf geen wedstrijdruiter, maar rijd je anders thuis dan op de wedstrijd?

Ik weet niet of het ook gebeurt tijdens het inrijden, maar misschien is het dan eventueel een optie om een keer een instructeur mee te nemen?

tarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 16:29

Is het een idee om thuis iemand voor te laten lezen, of in een vreemde bak? Omdat je zegt dat het begint met voorlezen. Of is dit voor jou het sein om een knoop in je maag te krijgen

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 16:37

En je proef vanbuiten rijden? Dat heeft bij mij echt de oplossing gebracht.