paard is bang als er geen bekende paarden zijn

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

m_maximeeee

paard is bang als er geen bekende paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-16 09:27

hallo iedereen, ik heb een vraag die me eigenlijk een beetje dwars zit. Ik rijd twee keer per week op een manege waarvan 1 keer les en 1 keer vrij met wat andere mensen erbij ivm vrijwilligerswerk. Tijdens de lessen gaat alles super en loopt de pony super ontspannen en is hij superlief. Maar wanneer ik dan vrij aan het rijden ben en zijn "vriendjes" gaan weg is hij opeens heel paniekerig. Hij gaat heel hoog met zijn hoofd lopen, wijken richting de andere kant om weg te kunnen, rondjes draaien, stilstaan etc. Verder rijd ik nooit echt alleen met hem en er zijn altijd andere paarden bij, ik probeer hem zelf altijd zoveel mogelijk te kalmeren en te laten merken dat alles oké is. Als het dan echt niet lukt stuur ik achter een ander aan en dan is alles oké. Maar zodra ik er dan alleen langsmoet is het weer eng? De pony is verder vrij jong en helemaal niet bang aangelegd en daarom denk ik dat ik aan mijn houding op dat moment moet werken. Iemand tips?

Shadow0

Re: paard is bang als er geen bekende paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 10:50

Ik zou juist niet kalmeren maar gewoon serieus aan het werk gaan. Daarmee neem jij de leiding, het leidt het paard af, en het helpt ook om duidelijk te maken dat er eigenlijk niks veranderd is - je doet nog steeds oefeningen, hij moet nog steeds op je letten.

En als het kan, zou ik dus zorgen dat je al bezig bent met iets dat veel aandacht vraagt (overgangen om de paar passen, schijnovergangen, figuren met veel bochtjes) voor het laatste paard de bak uit is, zodat hij niet eens dat moment van 'ze laten me hier alleen achter' echt meekrijgt.