Paard zoekt druk op

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

iiJasmijn

Paard zoekt druk op

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-16 16:02

Hoi hoi!

Sinds december heb ik een verzorgpaardje en ik mag er sinds begin maart op rijden :D.
Voorheen reed ik altijd recreatief en was het best wel wennen om met een paard te rijden die zo en zo moet lopen. Het ging voor de eerste keer totaal niet slecht. Het scheelde al dat ik met 'm was gaan mennen en hem wel goed aanvoelde. Alleen als ik vraag om nageeflijk te rijden dan begint ie ontzettend te trekken. Volgens de eigenaar doet hij dit heel zijn leven al, hij is nu 15. De eigenaar rijdt er niet meer mee onder de man, die gaat alleen mennen met hem. Bij het mennen heeft hij een ander bit en als je een klein 'schokje' met je handen geeft reageert ie daar op en is het voor een paar secondjes goed. Maar daarna hangt ie weer helemaal. Valt dit te trainen?

Ik zat zelf ook al een beetje te denken. Als we hem longeren krijgt hij een tuig aan met elastiekjes die dan naar zn bit gaan en zo vast zetten zodat hij goed loopt. Hierin zoekt hij ook telkens de druk op en wordt het (natuurlijk) niet gecorrigeerd. Meestal hangt hij hier ook wel echt in. Kan het hieraan liggen?

Voor de rest is het echt een super paard. Werkt graag en denkt mee, helaas kan dat wel irritant zijn; neemt ie de weg rechts terwijl je zelf links wilt. :+

Selina

Re: Paard zoekt druk op

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 16:03

Dus hij gaat onder andere hangen als je hem nageeflijk wilt rijden? Hoe rijd je hem dan nageeflijk?

iiJasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-16 16:06

Dan knijp je zeg maar met je handen (kleine ophouding). Als hij naar beneden gaat en loslaat laat je zelf ook los. Helaas is zijn loslaten maar kortdurig want daarna trekt hij heel erg.

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 16:06

In mijn ervaring kan hangen komen uit het vallen op de voorhand. Je kunt oefeningen doen om te zorgen dat hij achter activer wordt en meer doorloopt en op het moment dat hij gaat hangen even aansporen zodat hij weer naar voren gaat.

Vertraagt hij ook als hij gaat hangen?

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 16:07

iiJasmijn schreef:
Dan knijp je zeg maar met je handen (kleine ophouding). Als hij naar beneden gaat en loslaat laat je zelf ook los. Helaas is zijn loslaten maar kortdurig want daarna trekt hij heel erg.

Dan raad ik je aan om te kijken of je les kan krijgen van iemand die je kan leren het paard correct nageeflijk te rijden. Als jij trekt in de mond, gaat het paard terugtrekken en van een paard win je niet. Dus als jij minder aan de voorkant zit, maar meer met je benen doet, zou het paard in theorie minder moeten trekken.

iiJasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-16 16:10

Runa schreef:
In mijn ervaring kan hangen komen uit het vallen op de voorhand. Je kunt oefeningen doen om te zorgen dat hij achter activer wordt en meer doorloopt en op het moment dat hij gaat hangen even aansporen zodat hij weer naar voren gaat.

Vertraagt hij ook als hij gaat hangen?

Nee, hij is erg voorwaarts. Bedankt voor je reactie :).

Selina schreef:
iiJasmijn schreef:

Dan raad ik je aan om te kijken of je les kan krijgen van iemand die je kan leren het paard correct nageeflijk te rijden. Als jij trekt in de mond, gaat het paard terugtrekken en van een paard win je niet. Dus als jij minder aan de voorkant zit, maar meer met je benen doet, zou het paard in theorie minder moeten trekken.

Hoe kun je het anders vragen? Is dat bij ieder paard verschillend? Met nageeflijk rijden ben ik ook totaal niet bekend :x

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 16:12

In een notendop is nageeflijk een 'cadeautje.' Wat een paard aanbiedt als het actief en ontspannen is. Dus je zet die motor aan aan de achterkant en vangt het op van voren. Dus niet knijpen, maar gewoon contact. Met je binnenbeen naar je buitenhand rijden. Maar dit leer je eigenlijk alleen door les want via een stukje theorie lukt het niet :P

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 16:27

Voorwaarts betekent niet dat ie niet op de voorhand valt. Ik zou het paard eerst oefeningen laten doen waarbij hij zijn achterhand meer moet gebruiken.

Mijns inziens is het met je binnenbeen naar je buitenhand rijden met als gevolg dat het paard nageeflijk loopt net zo min een cadeautje als wanneer dat het is als je het vraagt door je hand te sluiten. Hoe je je paard vraagt zijn hoofd te laten zakken en alles wat er bij hoort, maakt namelijk niet uit. Als hij maar snapt wat je bedoelt.

Ik denk namelijk ook niet dat de manier van vragen hier het probleem is, omdat het paard niet gast hangen tijdens het vragen, maar erna.

Verder ben ik het ermee eens dat lessen altijd wel een goed plan is :)

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 16:49

iiJasmijn schreef:
Werkt graag en denkt mee, helaas kan dat wel irritant zijn; neemt ie de weg rechts terwijl je zelf links wilt. :+

Als het paard inderdaad zo meewerkend en meedenkend is als jij zegt, zou het goed kunnen zijn dat jij onbewust de verkeerde kant op stuurt. Ben je misschien te veel bezig met handen/teugels/hoofd? En vergeet je daarbij om met je zit en benen de romp en schouders van het paard te sturen? Dan denk ik eigenlijk (maar ik ben er ook nog lang niet), dat hier nog wat winst te behalen valt voor je naar nageeflijkheid toe gaat werken.

Zoals al eerder genoemd is, rijd van achter naar voor. Focus niet te veel op dat hoofd - dat komt pas als de rest van het lichaam klopt. Door veel overgangen en tempowisselingen te maken kun je zorgen dat 'ie de achterbenen meer onder de massa gaat zetten in plaats van zichzelf alleen vooruit te duwen want let op: snel gaan is niet hetzelfde als actief lopen. Als ik het goed lees, is het paard ook al een tijdje niet meer onder het zadel getraind? Dan heb je er een extra uitdaging bij om z'n spieren weer op te bouwen zodat 'ie niet alleen kan stuwen (kar trekken) maar ook dragen. Les nemen kan daar heel goed bij helpen! En dan kun je meteen je instructeur eens laten meekijken met het longeren :)

iiJasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-16 18:11

Runa schreef:
Voorwaarts betekent niet dat ie niet op de voorhand valt. Ik zou het paard eerst oefeningen laten doen waarbij hij zijn achterhand meer moet gebruiken.

Mijns inziens is het met je binnenbeen naar je buitenhand rijden met als gevolg dat het paard nageeflijk loopt net zo min een cadeautje als wanneer dat het is als je het vraagt door je hand te sluiten. Hoe je je paard vraagt zijn hoofd te laten zakken en alles wat er bij hoort, maakt namelijk niet uit. Als hij maar snapt wat je bedoelt.

Ik denk namelijk ook niet dat de manier van vragen hier het probleem is, omdat het paard niet gast hangen tijdens het vragen, maar erna.

Verder ben ik het ermee eens dat lessen altijd wel een goed plan is :)

Bedankt voor je reactie :D!

JorineV schreef:
iiJasmijn schreef:
Werkt graag en denkt mee, helaas kan dat wel irritant zijn; neemt ie de weg rechts terwijl je zelf links wilt. :+

Als het paard inderdaad zo meewerkend en meedenkend is als jij zegt, zou het goed kunnen zijn dat jij onbewust de verkeerde kant op stuurt. Ben je misschien te veel bezig met handen/teugels/hoofd? En vergeet je daarbij om met je zit en benen de romp en schouders van het paard te sturen? Dan denk ik eigenlijk (maar ik ben er ook nog lang niet), dat hier nog wat winst te behalen valt voor je naar nageeflijkheid toe gaat werken.

Zoals al eerder genoemd is, rijd van achter naar voor. Focus niet te veel op dat hoofd - dat komt pas als de rest van het lichaam klopt. Door veel overgangen en tempowisselingen te maken kun je zorgen dat 'ie de achterbenen meer onder de massa gaat zetten in plaats van zichzelf alleen vooruit te duwen want let op: snel gaan is niet hetzelfde als actief lopen. Als ik het goed lees, is het paard ook al een tijdje niet meer onder het zadel getraind? Dan heb je er een extra uitdaging bij om z'n spieren weer op te bouwen zodat 'ie niet alleen kan stuwen (kar trekken) maar ook dragen. Les nemen kan daar heel goed bij helpen! En dan kun je meteen je instructeur eens laten meekijken met het longeren :)

Ook tijdens het mennen, wanneer de eigenaar met hem ment (ook in tandem) gaat hij soms de andere kant op omdat een padje (waar wij in willen) niet op een pad lijkt bijvoorbeeld. Ook op wedstrijd wil ie door alle pionnen heen gaan die hij maar ziet. Ondertussen heeft ie door dat dat niet de bedoeling is.

Ik zal vast een hoop dingen fout doen idd maar hopelijk doe ik het zoals de eigenaar en het paard het wilt zien. De eigenaar vind plezier het belangrijkste en hij ziet dat ik plezier heb tijdens het rijden. De eigenaar heeft vanalles met het paard gedaan, dressuur, springen, vrijheidsdressuur en dan nu mennen. Hij heeft zoveel gedaan omdat hij blijft trekken aan de teugels. Mennen vind hij te leuk maar we rijden helaas geen enkelspan meer op wedstrijd. We trainen nu voor tandem, dan is hij het voorste paard en hoeft dus eigenlijk niks te doen. Alleen maar mooi te zijn en dat kan ie. :o Hij kán super mooi lopen maar kost super veel moeite.
Momenteel rijd ik om de week. Paard vind alles prima. Hij is idd lang niet onder het zadel geweest. Enkele keren zo.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 20:38

Denk dat je dit idd het beste met goede les kan oplossen, ik had ook een paard dat graag hing op mijn handen, door idd te leren wanneer en hoe je dat moet corrigeren (maar nog veel belangrijker) van achter naar voren te rijden is dat opgelost. Dus ik raad je gewoon goede les aan, ik kan hier op het forum tips zitten geven, maar ik weet niet wat je exact doet, en ik kan ook niet zien hoe je met eventuele tips aan de gang gaat. Een instructeur kan dit wel, en kan je ook corrigeren op het moment dat dat nodig is :)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 21:37

Het probleem is eigenlijk deels doordat het paard ook voor de koets loopt.
Je kan dit evenwel natuurlijk ook wel beter trainen, maar makkelijk zal het zeker niet zijn.
Zoals je zelf ook al zei, dit paard is 15j oud en doet dit al gans zijn leven op deze manier, om dit gedrag en gevoeligheid om te keren is echt een hele uitdaging hoor.
De gemiddelde ruiter zal hier zeker niet in slagen.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 21:46

Sluit me aan bij eerdere opmerkingen. Al is het ook op die leeftijd nog wel af te leren, maar met maar 1x per 2 weken rijden zal dit lastig zijn. Dat vraagt wel echt consequentie en vaker rijden en corrigeren.
Je geeft aan dat ie voor de koets ook soms hangt.
Naast het actief rijden is het ook vooral zaak om geen kans te geven te hangen. Hij verwacht tegendruk, dus hand mee naar voren zodat er niets is om in te hangen. Meer met benen en zit gaan rijden. EN idd les, want zonder beeldmateriaal is het lastig te zeggen waar het precies mis gaat.

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 21:47

Ik denk dat je met GOED les heel veel op kan lossen. Mijn mening is dat een paard uit zichzelf negeeflijk moet worden, en niet door kneepjes of allerlei andere dingetjes, hij moet op eigen benen gaan lopen, nu hangt en vertrouwd ie teveel op dat jij hem optilt en alles oplost.
Veel overgangen rijden, schakelen in elke tempo en veel wendingen en volges rijden om het lijf los te krijgen en dan komt het vanzelf. Alleen contact houden met de mond, zelf niet gaan hangen of trekken, svhouders/nek/armen ontspannen, een juiste handhouding en zeker ook geen te losse teugel

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 22:31

Als je beest zwaar op de hand is, betekent dat dat de achterhand niet actief genoeg gereden word. Leer van achteren naar voren te rijden.

iiJasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-16 15:25

Als hij voor de koets staat trekt ie ook. Op een of andere manier vind hij het heel moeilijk om op de achterhand te lopen. Als we hem laten dansen zeg maar wordt ie boos en gaat ie protesteren. Gelukkig bokt ie niet maar is het altijd dan maar een extra stapje die wat hoger is haha!

Bedankt voor alle reacties! Binnenkort ga ik overleggen van dat lessen. :)

PaardjesFan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 15:27

even ehm offtopic: Hoe heet het paard?

iiJasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-16 16:35

PaardjesFan1 schreef:
even ehm offtopic: Hoe heet het paard?

Antus <3

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 16:54

Waarschijnlijk heeft hij ook nooit "geleerd" om correct te lopen en is het een "boegtrekker" die alleen maar stuwt ipv draagt. Is enorm lastig om dat om te scholen. En ook lastig voor ons om dat vanaf compuscherm uit te leggen, terwijl we de combinatie niet zien.
Je zou hem eigenlijk even een poosje niet voor de wagen moeten zetten en longeren (wel beetje bijzetten). Zodat hij leert van achter naar voren te lopen en zich voor minder sterk maakt. Goed les nemen.