Sinds december heb ik een verzorgpaardje en ik mag er sinds begin maart op rijden

Voorheen reed ik altijd recreatief en was het best wel wennen om met een paard te rijden die zo en zo moet lopen. Het ging voor de eerste keer totaal niet slecht. Het scheelde al dat ik met 'm was gaan mennen en hem wel goed aanvoelde. Alleen als ik vraag om nageeflijk te rijden dan begint ie ontzettend te trekken. Volgens de eigenaar doet hij dit heel zijn leven al, hij is nu 15. De eigenaar rijdt er niet meer mee onder de man, die gaat alleen mennen met hem. Bij het mennen heeft hij een ander bit en als je een klein 'schokje' met je handen geeft reageert ie daar op en is het voor een paar secondjes goed. Maar daarna hangt ie weer helemaal. Valt dit te trainen?
Ik zat zelf ook al een beetje te denken. Als we hem longeren krijgt hij een tuig aan met elastiekjes die dan naar zn bit gaan en zo vast zetten zodat hij goed loopt. Hierin zoekt hij ook telkens de druk op en wordt het (natuurlijk) niet gecorrigeerd. Meestal hangt hij hier ook wel echt in. Kan het hieraan liggen?
Voor de rest is het echt een super paard. Werkt graag en denkt mee, helaas kan dat wel irritant zijn; neemt ie de weg rechts terwijl je zelf links wilt.