Na 3,5 jaar weer rijden! Tips?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Pebblea

Na 3,5 jaar weer rijden! Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-16 17:43

Ik ga weer rijden op mijn paard die inmiddels 3,5 jaar niet meer onder het zadel gereden is (ik rijd zelf nog elke week op een ander paard). Heeft iemand nog tips voor me?

Ik kan op stal makkelijk zonder zadel en hoofdstel op dr zitten en ook wel een rondje stappen met alleen een halster en een touw die dan dienen als een soort van teugels.

Deze week ook even dr zadel weer erop gelegd en gekeken of die nog een beetje goed lag, ze gaf geen kik.

Heeft iemand nog tips? Ik ben niet enorm zenuwachtig ofzo, maar misschien heeft iemand nog een goede tip die ik kan gebruiken morgen! :)

meremeer

Re: Na 3,5 jaar weer rijden! Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 17:46

Heb je haar wel nog gelongeerd en beweging gegeven de afgelopen 3,5 jaar of heeft ze compleet stilgestaan? Als ze helemaal stil heeft gestaan zou ik wel eerst wat aan haar bespiering gaan werken, dan wel onder het zadel of aan de longe. Niet meteen een uur intensief werken maar rustig opbouwen, als wij jaren niet sporten moeten we ook conditie opbouwen! En verder, zoals ik het nu lees doet ze niet moeilijk over het zadel en is het meer een zo wegrijden paard, om het maar even zo te noemen. Hoe drukker jij je erom gaat maken, hoe heftiger ze zal reageren, maar zo te lezen zit dat wel goed!
Fijn dat je eindelijk weer op je eigen paardje kan rijden :)

Pebblea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-16 17:53

meremeer schreef:
Heb je haar wel nog gelongeerd en beweging gegeven de afgelopen 3,5 jaar of heeft ze compleet stilgestaan? Als ze helemaal stil heeft gestaan zou ik wel eerst wat aan haar bespiering gaan werken, dan wel onder het zadel of aan de longe. Niet meteen een uur intensief werken maar rustig opbouwen, als wij jaren niet sporten moeten we ook conditie opbouwen! En verder, zoals ik het nu lees doet ze niet moeilijk over het zadel en is het meer een zo wegrijden paard, om het maar even zo te noemen. Hoe drukker jij je erom gaat maken, hoe heftiger ze zal reageren, maar zo te lezen zit dat wel goed!
Fijn dat je eindelijk weer op je eigen paardje kan rijden :)

Ze heeft beweging gehad en daar heb ik de laatste tijd ook wel wat meer aan gewerkt zodat het toch iets beter zou worden, maar natuurlijk bouw ik wel even op, want de conditie van haar ik natuurlijk niet meteen weer zoals het was.
En ja, ik ben énorm blij dat ik EINDELIJK weer kan rijden op haar!

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 04:34

Ik zou even kort longeren en dan erop! :) Of als ze heel rustig is misschien zo erop, maar met longeren kan ze eventueel nog een paar gekke sprongen kwijt als ze dat wil.. ;) Veel plezier! :D

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 04:38

Een paard vergeet niets, maar raakt natuurlijk wel uit conditie om een ruiter te dragen. Om het voor je paard leuk te houden en hem gemotiveerd te houden zou ik de eerste weken slechts 20 minuutjes 'rijden'. En de nadruk houden op veel belonen zodat de associatie met rijden leuk is. Beginnen met een paar stapritjes.

Mag ik vragen waarom je paard zo lang niet bereden is? Dat kan invloed hebben op het proces weer op te pakken. ;)

Pebblea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-16 19:26

Nou, ik heb gisteravond weer gereden. Idd een opstappen en wegrijden paard! 3 voltes gegaloppeerd (niet belachelijk snel ofzo, wel met een tempo maar opzich is dat logisch), en toen was het weer over. Na die 3 voltes galopperen was die zo enorm braaf, je zou bij wijze van spreken zo een kind van 8 erop kunnen laten rond rijden! *\o/*

Trots <3

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 19:58

Je paard heeft dit topic dus niet gelezen.... :+

Zoals ik zei: ze vergeten niets! Hoera!

Pebblea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-16 20:44

HippoLogic schreef:
Je paard heeft dit topic dus niet gelezen.... :+

Zoals ik zei: ze vergeten niets! Hoera!

Ja, geweldig! Nu conditie weer verder opbouwen, en dan weer lekker aan de slag! Ben niet van plan om haar uit te brengen, ze is een D pony en ik ben zelf 1.79, maar ben 55 kilo dus ehh dat zit wel goed ;)