Doorzitten is een drama

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Montgri

Doorzitten is een drama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-16 22:42

Yep doorzitten is de basis van galop, dat klopt wel, toch gaat mijn galop beter en mijn doorzitten is echt drama.
Heb wel gemerkt dat dit heel erg afhangt op welk paard ik zit, maar moet het op meerdere paarden kunnen vind ik zelf.

Even over me zelf, ik rij 6 maanden nu, heb een holle rug en me bekken staat iets naar voren gekanteld en heeft ook al een keer scheef gestaan. Ook heb ik de neiging om tijdens draf doorzitten niet door te ademen :') En na een paar tellen kom ik daar fijn achter door stevige steken in me zij en moet ik wel weer een overgang maken naar lichtrijden zodat ik mijn ademhaling weer onder controle krijg. Ik merk wel dat ik met doorzitten me rug vast zet.

Ik rij dus nog niet heel erg lang en in die 6 maanden is het me nog maar 1x goed gelukt om door te zitten. Nu loopt elk paard anders natuurlijk, maar wil op elk paard een beetje fatsoenlijk kunnen doorzitten. Vaak heb ik het gevoel dat ik echt een stuiterbal ben. Hakken naar beneden is bijna onmogelijk op sommige paarden omdat ik zo erg stuiter en ze niet goed kan uitdrukken. *slechte ik* Heb van me instructie al de tips gekregen dat ik meer naar achter moet zitten, maar zelfs dan lukt het me niet echt lekker. Lukt me wel, maar dan voelt het doorzitten nog niet echt lekker.
Bij sommige paarden kan ik echt niet doorzitten en gaan we echt contra te werk :x Dan geef ik het ook echt gewoon op, want een paard met een gevoelige rug wil ik mijn gestuiter niet aan doen, al helemaal niet wanneer ze onder me uit probeert te komen. Wanneer het echt hopeloos gaat gooi ik me beugels uit en ga zonder beugels doorzitten, omdat ik dan niet anders kan. Heel erg leuk hoor, maar dan verlies ik heel erg snel me evenwicht wanneer ik ook maar 1x moet uitwijken voor een ander paard 8)7

Zijn er tips die ik kan naleven? of oefeningen waarbij ik me spieren kan/moet ontspannen (op het paard of thuis), want wil er echt beter in worden, schaam me dood wanneer mensen naar me kijken. Ook al weet ik niet eens of ik echt daadwerkelijk stuiter, het voelt wel echt zo!

Ierpier

Re: Doorzitten is een drama

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 22:47

Ik ben absoluut geen dressuurruiter dus neem mijn advies met een korrel zout, maar ik heb ooit geleerd/gehoord dat ze de energie van de draf bij het doorzitten moet "uiten"in het uitdrukken van je hakken in het ritme van de draf, zo verminder je het "gestuiter" doordat je die energie op die manier verwerkt. Ik kan het even niet beter beter uitleggen.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 22:48

Je kunt eigenlijk pas echt lekker doorzitten als je paard goed over de rug loopt. Dan veren ze mee en zit je heerlijk. Lopen ze niet over de rug, dan zit het voor geen meter en stuiter je alle kanten op. Voor jou niet prettig, voor het paard ook niet, en dan dus maar niet doen.
En aanspringen in galop kan prima vanuit het lichtrijden, wat mij betreft. Zeker als je tijdens het lichtrijden een mooi ontspannen draf hebt en die compleet teniet wordt gedaan als je gaat doorzitten.

Overigens kun je doorzitten wel oefenen en aanvoelen. Kijk of je ergens goede zitles kan krijgen, waarbij het paard is bijgezet en dus over de rug blijft lopen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 22:51

Paard moet eerst de rug loslaten voordat hij je laat zitten. Voor die tijd is het inderdaad stuiteren. Wel is doorzitten makkelijker als paard langzaam draaft.

Montgri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-16 22:56

Hoe kan ik het paard over de rug laten lopen? Dat is toch gewoon schoft en hoofd in een rechte lijn tot licht gebold met hoofd recht? (of was dat aan de teugel lopen?)

Ben slecht met benamingen :$
____
@Ierpier: De energie die het paard geeft moet ik omzetten in het mijn hakken naar beneden duwen. Om me hakken beter uit te drukken beugels 1 gaatje korter doen? Of gewoon zo laten en er meer gewenning in zien te vinden?

Ierpier

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 23:00

Ik weet niet hoe lang je beugels gewoonlijk zijn. Ik rijd zelf altijd met belachelijk korte springbeugels :'). Als je beugels gewoon goed zien zou het daarmee moeten kunnen. Je zou kunnen proberen of je beugels een gaatje korter beter gaat. Vgm wordt doorzitten over het algemeen niet makkelijker met korte beugels.

Dressage mastery - how to ride a sitting trot op YouTube is een duidelijke uitleg
Laatst bijgewerkt door Ierpier op 27-04-16 23:04, in het totaal 2 keer bewerkt

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 23:01

Beugels korter maakt het niet altijd beter; zonder beugels rijden soms wel. Over de rug is inderdaad 'aan de teugel' of 'nageeflijk'. Hoe je dat doet is in talloze topics hier beschreven, maar kun je het beste leren van een goede instructrice.

Noa28

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 23:03

Nu kom ik met mijn stomme evenwicht tip :+ ik heb altijd geleerd dat je echt absoluut niet je benen moet "intrekken" dan val je zo van je paardje af (ervaring :o ) dus misschien zonder beugels oefenen? Dan houd (ik tenminste) je vaak je benen wat "langer" :')
Laatst bijgewerkt door Noa28 op 27-04-16 23:04, in het totaal 1 keer bewerkt

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 23:04

Hilary schreef:
Je kunt eigenlijk pas echt lekker doorzitten als je paard goed over de rug loopt. Dan veren ze mee en zit je heerlijk. Lopen ze niet over de rug, dan zit het voor geen meter en stuiter je alle kanten op. Voor jou niet prettig, voor het paard ook niet, en dan dus maar niet doen.
En aanspringen in galop kan prima vanuit het lichtrijden, wat mij betreft. Zeker als je tijdens het lichtrijden een mooi ontspannen draf hebt en die compleet teniet wordt gedaan als je gaat doorzitten.

Overigens kun je doorzitten wel oefenen en aanvoelen. Kijk of je ergens goede zitles kan krijgen, waarbij het paard is bijgezet en dus over de rug blijft lopen.

Helemaal mee eens. Het maakt voor het paard ook echt niet uit of jij doorzit of niet met aangalopperen. Tenzij je hem stoort met doorzitten, dan maak je het natuurlijk lastig.
Ik kan ook niet doorzitten op een paard dat nog niet voldoende loslaat. Doe ik dus ook niet. Sommige paarden rijd ik maanden zonder erop door te zitten. En tegen de tijd dat je het er dan wel bij gaat pakken, blijkt het hele probleem van niet kunnen blijven zitten ineens verdwenen.

Omdat je nog niet zo lang rijdt kan het natuurlijk wel zijn dat je het gevoel nog een beetje moet ontwikkelen. Daarvoor ga ik mee in wat al is gezegd, neem eens een goede zitles. Stukje duurder dan een manegeles maar enorm de moeite waard. Je krijgt dan de kans op een correct lopend paard je gevoel verder te ontwikkelen. Dat zal niet betekenen dat je daarna op ieder paard ineens kan doorzitten (zeker niet als dat paard dan nog steeds niet over de rug loopt) maar het zal je wel helpen met hoe je moet zitten. Verder heb je voor doorzitten vooral je core-spieren nodig. Die sterker maken kan zeker helpen bij je houding op het paard. Buikspieroefeningen, balansoefeningen, zoek maar eens op ruiterfitness bijvoorbeeld, dan kom je vast en zeker interessante oefeningen tegen.

Montgri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-16 23:09

Nah ik ben wel al overgezet naar een andere les. Wilde dit zelf ook hoor, want liep voor mijn gevoel vast in mijn vorderingen. Dus hoop dat ik nu weer wat vooruit kan gaan. Morgen heb ik weer les en zal ik kijken wat ik kan doen en of ik kan aangeven dat ik daar me focus in wil leggen.

@Ierpier: Mijn beugels zijn 'normaal' denk ik haha. Ik vind ze lekker zitten en krijg nooit commentaar over dat ze te lang of te kort zijn, dus denk dat ik wel aardig goed zit.
_____
Wanneer het weer het morgen toelaat rij ik misschien buiten, dan laat ik me moeder wel even een filmpje maken, misschien kunnen jullie daar wat meer uithalen.

Miirtheex_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 23:10

Wat goed dat je advies vraagt! Doorzitten is ook lastig en een kwestie van veel oefenen.
Ik heb altijd geleerd dat je moet meeveren met je heupen/ bekken dmv de beweging van je paard. Al is het natuurlijk wel makkelijker als je paard ook ontspant en over de rug loopt.
Zelf vooral loslaten en ontspannen, niet je benen om je paard heen gaan spannen, dan ga je juist stuiteren.
Onthoud wel dat je nog maar een half jaar rijdt! Je hoeft dat niet gelijk op alle paarden te kunnen, want zoals je al zegt rijdt ieder paard ook weer anders. :)
Gewoon lekker oefenen, dan komt het vanzelf. Succes! :j

Frankaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 23:14

Bij mij duurde het ook ongeveer 1,5 voordat ik eindelijk een beetje kon doorzitten :'). Zonder beugels rijden wil nog weleens helpen, want dan merk je vanzelf wanneer je de boel aanspant en je stuitert. Het is een kwestie van ontspanning en meebewegen met het paard, maar dat spreekt voor zich. Probeer eens zonder beugels te rijden, ook al wil je het niet omdat je bang bent dat je niet blijft zitten :+.

Montgri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-16 23:15

@0000: Die ervaring met in licht rijden aansporen naar galop doe ik eigenlijk altijd, omdat ik dat doorzitten nog niet goed onder controle heb zeg maar. Alleen me instructrice vind dat er minder geslaagd plan altijd... Het nadeel vind ik ook dat ik telkens op een ander paard zit en me vorderingen dus niet op 1 paard kan maken. Ik snap dat je op verschillende paarden veel en sneller leert, maar ben het daar niet helemaal mee eens eerlijk gezegd. Ik merk dat ik het paard beter aanvoel wanneer ik de les er voor ook al op hem heb gereden, want dan ben ik hem 'gewent'. Vele zullen dit echt bullshit vinden, maar zo ervaar ik het.
Ik zit inderdaad ook al te denken aan een priveles en zitles, zodat de focus echt op mij ligt.
Voor die ruiterfitness ga ik meteen even kijken, dankjewel voor de tips (iedereen trouwens)

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 23:16

Hier ook een (op)nieuwe ruiter. Ik heb ook erg veel last met doorzitten. Op mijn lespaard kon ik het wel, op mijn eigen paard niet. Maar ik hoor van redelijk ervaren ruiters die haar voor mij reden dat zij het op haar ook niet konden. Dus het ligt echt ook aan het paard.
En vergeet idd niet, je bent pas net bezig. Het is heel veel feeling en fingerspitzengeful en dat leer je alleen door het doen. Veel doen. En vertrouwen dat het goed komt.

Montgri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-16 23:18

Frankaas schreef:
Bij mij duurde het ook ongeveer 1,5 voordat ik eindelijk een beetje kon doorzitten :'). Zonder beugels rijden wil nog weleens helpen, want dan merk je vanzelf wanneer je de boel aanspant en je stuitert. Het is een kwestie van ontspanning en meebewegen met het paard, maar dat spreekt voor zich. Probeer eens zonder beugels te rijden, ook al wil je het niet omdat je bang bent dat je niet blijft zitten :+.

Ik wil wel zonder beugels rijden, maar niet de les waar ik voorheen in zat, sommige hebben geen tot heel erg weinig richting gevoel en sneden je nog al vaak af... Dan vind ik het niet fijn nee omdat ik zelf vaak moet uitwijken, want wanneer jij denkt dat ze rechtdoor gaan gaan ze uit het niks voor je neus afslaan. Dan moet jij ook snel handelen en afwenden waardoor ik me evenwicht verlies. Ben overigens helemaal niet bang om te vallen, heb daar al ervaring mee met een paniekend paard in rengalop, dus ik ben niet meer bang haha.
Maar nu ik in een andere groep ga rijden ga ik het zeker vaker zonder beugels doen ja.

Noa28

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 23:22

Doorzitten is ook niet mijn beste kant :=

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 23:23

Als je moeite hebt met doorzitten zou ik korte stukken oefenen.

Eerst eens met 3 passen doorzitten en dan weer een stuk lichtrijden. en pas als dat vloeiend gaat kun je dat sneller achter elkaar gaan doen (kortere stukjes lichtrijden)

Als dat goed gaat pak je 5 passen mee.
En dat ga je steeds verder uitbouwen met 7/9/11 etc.
(Met een oneven aantal passen kom je namelijk weer op het goede been lichtrijden uit)

Begin pas met doorzitten indien je paard soepel aanvoelt en je er makkelijk mee kunt schakelen.

Wat je ook nog kunt proberen is vanuit het stappen aandraven en dan blijven doorzitten.
Ook dit rustig aan inzetten.
Je kunt dan kieze om of te gaan lichtrijden of weer terug te gaan naar de stap.

Succes ermee.
En een zit-les is altijd leerzaam!

Montgri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-16 23:27

Ja vanaf stap naar draf kan ik overigens beter doorzitten dan vanuit lichtrijden naar doorzitten.
Wel ging het van lichtrijden naar doorzitten die ene keer dat het wel goed ging, maar dat paard reed echt heerlijk :j (en dus waarschijnlijk ook over de rug).

Heeft iemand ook nog tips voor me ademhaling tijdens het doorzitten?

Irisx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 23:40

Er zijn al heel veel goede tips gegeven in het topic en ik vind het echt super dat je hulp vraagt! Al is het alleen maar om jezelf te verbeteren.

De tip van het nageeflijk rijden is al gegeven met uitleg, dus die zal ik achterwege laten :)

Je instructrice had al aangegeven dat je ietsjes naar achteren moet gaan zitten. Dit kan zeker helpen, maar wil ook niet op ieder paard lukken.

Tempo is heel belangrijk, een paard wat vlak draaft, is vaak al makkelijker uit te zitten, maar heb je een paard wat wat hoger opgooit, wil terugnemen in tempo (daarbij wel actief houden) nog wel eens helpen om makkelijker te (kunnen) zitten. Let wel op dat je paard nageeflijk blijft, want als ie in dat lagere tempo zijn rug gaat wegdrukken, dan heeft het geen zin (meer) en zal ie wellicht zelfs moeilijker te zitten zijn.

Verder is doorzitten vooral een kunst van je bekken kantelen en je buikspieren aanspannen en ontspannen. Door op het juiste moment je buikspieren aan te spannen en je bekken iets naar voren te bewegen om vervolgens bij de volgende stap vh paard te ontspannen en bekken weer los te laten, zul je een ritme ontwikkelen. Wat ik in het begin mezelf aanleerde was om aan te spannen op het moment dat ik normaal zou gaan lichtrijden en te ontspannen als ik weer in mn zadel terug zou komen. Voor het controleren van je ademhaling hierbij: adem in tijdens het aanspannen, laat los bij het ontspannen. Let wel op dat je goed blijft ademhalen.

Verder: zorg ervoor dat je in het diepste punt vh zadel zit, goed meeveert in je bekken en lijf en ontspan je rug. Maak gebruik van je buikspieren!

Oefeningen die naast het paard zouden kunnen helpen? Buikspieroefeningen en core-stability. Door meer controle te krijgen over je spieren, de spieren in jouw eigen lichaam te leren kennen, kun/leer je ze uiteindelijk beter (te) gebruiken.

Ook las ik nog iets over (verminderd) evenwicht. Ken je van die grote fitnessballen? Die waar je op kunt zitten? Die kan je heel goed als evenwichtsoefening gebruiken en zorgen ervoor dat de spieren in jouw lichaam getraind worden. Oefeningen kun je afwisselen van voeten aan de grond tot voeten los vd grond en proberen je evenwicht te houden. Je kunt ook met die bal oefeningen doen om je bekken soepeler te krijgen.

Zorg dat je lijf los en ontspannen is en dat je je paard onder je voelt lopen. Dan moet het vast goed komen. We hebben het allemaal moeten leren en het is echt geen schande! Je hoeft je er niet voor je schamen dat je nog niet zo goed kan doorzitten, of nog niet kunt doorzitten naar jouw zin. Ik vind het al heel knap dat je aanvoelt wanneer je beter wel of niet kunt doorzitten.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 23:40

Hoi als je langzaam draaft blijf je beter plakken doe dat eens om te voelen hoe dat voelt, dan ga je wat sneller en probeer je dat vol te houden het is de kunst de beugels wel aan je voeten te hebben maar ze niet te verliezen doordat je je benen misschien optrekt. die beugels moet je wel voelen aan je voet zeg maar , maar er geen steun van pakken. ga goed op je kont zitten en maak jezelf zwaar en vooral ontspan maar dat kan pas als je dat plakgevoel doorhebt. zorg ervoor dat je niet op gegooid word door dat zwaar maken. succes. oh en je knieeen aandrukken bij hoog opgooien werkt ook

Irisx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 23:42

Het opbouwen qua passen/tijd/rondjes is ook een hele fijne manier :)

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 06:52

Mijn instructeur gaf de tip te gaan zingen om de ademhaling goed te krijgen. Mag ook zachtjes voor jezelf. :D
Ikzelf vind het prettig om een paar passen aan te houden. Dus 2 passen inademen 2 passen uitademen. Even voor jezelf kijken hoeveel passen je nodig hebt per paard/tempo. Dan heb je even een onnatuurlijke ademhaling maar wel het bewustzijn waar je mee bezig bent.

Montgri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-16 14:20

Bedankt voor de tips allemaal, ik ga vanavond eens kijken welke voor mij lekker werken.
Ik ga zeker eens kijken of ik me fitnessbal weer kan opblazen en daarmee me bekken en evenwicht kan trainen!

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 23:41

Rug recht idd, benen lang, en vooral ademen....... kreeg ooit eens de tip om een liedje te zingen, om te zorgen dat je ademhaling laag blijft, in je buik zeg maar, staat alleen redelijk stom, maar het werkt wel :+

Ik denk als jij wat makkelijker ontspant, wordt je ademhaling ook beter, en blijf je beter zitten :)

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 00:26

Jess897 schreef:
Bedankt voor de tips allemaal, ik ga vanavond eens kijken welke voor mij lekker werken.
Ik ga zeker eens kijken of ik me fitnessbal weer kan opblazen en daarmee me bekken en evenwicht kan trainen!

ook een hele goede