HELP aan de teugel rijden lukt niet

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

evania6wendy

HELP aan de teugel rijden lukt niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-16 22:00

Ik hoop dat mensen mij misschien zouden kunnen helpen.

Eerst reed ik mijn pony altijd gewoon met losse hand, maar ik wil hem eigenlijk meer rond hebben.
Alleen het lukt gewoon niet en ik begin echt hopeloos te raken.

De pony doet niks fout het enige wat ie doet is de teugels niet recepteren (loopt met zijn hoofd recht omhoog)
Mijn volgorde:
1: stap hem in (warm lopen)
2: Rijd wat overgangen draf en stap
3: pak de teugels meer aan en ga voltes rijden (voorwaarts tempo)
4: ik zaag niet en hang niet aan de teugels door met de kracht van me armen, maar ik geef kneepje rechts kneepje links kneepje rechts kneepje links enzovoorts.
5: blijf doorgaan op voorwaarts tempo op de achterhand veel voltes
6: Hij gaat dan soms heel even naar beneden in de volte en dan onstspan ik mijn handen en weer kneepje maar hij gaat er dan weer uit.
7: Hij blijft niet stijf lopen na nummer drie maar hij neemt de teugels gewoon niet aan.

Dit is een beetje hoe het dan gaat bij mij.
Wat doe ik verkeerd? Wat doe ik goed?
En wat kan ik doen zodat het wel lukt?
Ik weet dat hij het kan want hij liep dressuur wedstrijden alleen toen is ie heel hard gereden (zagen) enz dus nu is ie zo moeilijk in zijn mond.

CharIsabella

Re: HELP aan de teugel rijden lukt niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 22:04

ik moet mijn benen tegelijk met mn handen aanspannen linker hand kneepje linkerbeen aanspannen rechterhand kneepje rechterbeen aanspannen zodra die zakt met zijn hoofd ook mijn handen veranderen zodat hij de houding aan kan houden ;)

Hilary

Aan je instructrice om hulp vragen :j

FriesWytske

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 22:10

kneepje links en dan weer rechts is gewoon zagen.
Natuurlijk heb je zacht zagen en grof zagen, maar zagen blijft het.

Heeft hij een passend bit?
Is hij naar de tandarts geweest?
Hoe zit zijn zadel?

Meestal is het niet ontspannen en nageven gebrek aan goed aan het been zijn.
Als jij maar heel weinig been geeft moet hij al reactie geven.
Doet hij dat?

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 22:12

Kneepjes is idd gewoon zagen... Aan de teugel heeft niks met teugels te maken maar komt uit de achterhand over de rug naar het hoofd en gaat dus vanzelf bij een goed gereden paard.

evania6wendy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-16 22:16

bruintje123 schreef:
kneepje links en dan weer rechts is gewoon zagen.
Natuurlijk heb je zacht zagen en grof zagen, maar zagen blijft het.

Heeft hij een passend bit?
Is hij naar de tandarts geweest?
Hoe zit zijn zadel?

Meestal is het niet ontspannen en nageven gebrek aan goed aan het been zijn.
Als jij maar heel weinig been geeft moet hij al reactie geven.
Doet hij dat?

Bij kneep je links en rechts doe ik dat niet achter elkaar want dan is het inderdaad zagen, maar voor de afwissling dus een keer rechts kneep nog een keer en links wat kneepjes.

Hij heeft een goed bit, passend zadel , gebit is in orde.

Hij geeft wel een reactie maar maar meer niet hij komt er niet in

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 22:21

Heb je je instructeur al eens om diens mening/advies gevraagd? Hoofd omhoog (bedoel je echt de hele tijd en als een kameel zeg maar?) klinkt toch als ongemak/pijn of spanning.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 22:22

Wat bedoel je met hij komt er niet in?

Kneepjes geeft alleen maar storing.
Hoe gaat hij met al dat gefrutsel in zijn mond begrijpen wat hij er mee moet?

Een kneepje voor aan de teugel, een kneepje als hij niet afwend op je zit, een kneepje als hij niet afremt op je zit.
En ondertussen denkt hij ik snap er niets meer van, dus doe wel niets.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 22:22

Je moet met je benen naar je hand toe rijden niet andersom.
Neem les, een goede instructrice kan je een stuk beter helpen dan wij hier van achter een computerscherm.

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 22:24

Aan de teugels lopen knijpen/trekken/sleuren/watdanook om hem aan de teugel te krijgen gaat niet werken. Dat is namelijk gewoon zagen, hoe je t ook wend of keert. Handen stil, behalve als je hulpen geeft en dan nog minimaal. Als je een paard niet met een knoop in de teugels rond kan sturen zit je teveel aan zijn mond is mij altijd geleerd.

Aan de teugel moet van achter komen en van voren opgevangen worden, wat je er vanachter in stopt haal je er van voren uit.
Aan de teugel rijden doe je met je zit, en je benen, je moet je paard voorwaarts rijden en de achterkant eronder krijgen.
Als dit je niet lukt, moet je gewoon goede lessen nemen, van een goede instructeur. (En dus niet eentje die begint over kneepjes want daar heb je niets aan)

DayDream21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 22:32

Ik raad je aan om les te nemen. Nageeflijkheid is niet via het internet uit te leggen, elk paard verschilt hierin. Een instructeur zou je hierbij dus goed kunnen helpen.

Verder gaat het zo nu en dan geven van een kneepje er niet voor zorgen dat je paard gaat nageven, hierin ga ik mee met de bovenstaande reacties. Ik lees ook niks over stelling? Misschien kan je daar eerst goed mee oefenen, dit is ook erg belangrijk voordat je je paard laat nageven.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 11:57

Aan de teugel is een cadeau, geen doel. Een cadeau van een paard dat netjes ontspannen van achter naar voor gereden wordt. Dat bereik je niet door kneepjes in de teugel. Nageeflijkheid moet je krijgen, niet vragen...

Ik heb nu les van een superinstructrice die dat deel goed begrepen heeft. We hebben gewerkt op buiging en tempo. De eerste 5-10 minuten loopt ze niet aan de teugel, maar eenmaal ze aan het lopen is en soepel wordt, komt ze vanzelf aan de teugel en wordt ze vooraan heel erg licht. Dát is nageeflijkheid. Wij vragen dat nooit, paard moet het uit zichzelf aanbieden. Het enige dat wij doen met de teugels is haar ondersteunen, een zachte maar constante verbinding houden.

L0veMyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 12:02

Binnenhand lichte stelling vragen en buitenhand licht begrenzen. En goed van achter naar voren rijden, dan word hij ligt in de hand en zal hij de hals laten zakken

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 12:14

Vertrouwen in hand en bit krijg je niet door knijpen. Aanleuning geven moet een paard ook durven en onrust in de mond door constant veranderende druk (knijpen) werkt dat tegen.

Eerst moeten de achterbenen goed ondertreden. Dat gaat via allerlei zijwaartse oefeningen van voltes verkleinen en vergroten tot schoudervoor, schouderbinnenwaarts, wijken, etc. en overgangen in tempo en gang. Dus zowel van nog bijna stap naar bijna galop in de draf bv, maar ook overgangen van stap/draf/galop naar achterwaarts en weer in stap/draf/galop vertrekken. En dat alles op zo licht mogelijke hulpen, want pas als paard zichzelf bij elkaar geraapt heeft, kan hij licht aan de hulpen zijn en dus verzameld en in aanleuning lopen volgens het mooie dressuurplaatje.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 12:22

Links rechts zou ik niet doen. Dat lijkt idd meer op zagen. Beter met twee handen klein beetje weerstand bieden tot hij een juiste reactie geeft (zakt). Let er dan op dat je paard actief van achter loopt en het tempo van jou is. Deze twee dingen hebben met elkaar te maken

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 18:20

Leren lopen als je nog maar amper al kan stappen, ..... ????????
Je bent helemaal verkeerd bezig, zoek goede instructie en leer correct paardrijden.
Kneepjes zoals jij het hier noemt is trekken, is zagen, is niet de manier om iets te vragen.
volgens je profiel ben je 13j dus nog wel heel erg jong, eigenlijk te jong om dit correct te leren.
In je profiel zeg je dat je een shet hebt en ook nog een ouder 22j oud paardje, en de vraag is dan ook wel of jouw paardje nog in staat zal zijn om het gevraagde uit te gaan voeren.
allemaal dingen die enkel tijdens een les paardrijden bekeken kunnen worden, dus les met een goede instructie.

evania6wendy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-16 21:53

aeolusnr1 schreef:
Leren lopen als je nog maar amper al kan stappen, ..... ????????
Je bent helemaal verkeerd bezig, zoek goede instructie en leer correct paardrijden.
Kneepjes zoals jij het hier noemt is trekken, is zagen, is niet de manier om iets te vragen.
volgens je profiel ben je 13j dus nog wel heel erg jong, eigenlijk te jong om dit correct te leren.
In je profiel zeg je dat je een shet hebt en ook nog een ouder 22j oud paardje, en de vraag is dan ook wel of jouw paardje nog in staat zal zijn om het gevraagde uit te gaan voeren.
allemaal dingen die enkel tijdens een les paardrijden bekeken kunnen worden, dus les met een goede https://www.youtube.com/watch?v=fo-S_yIgY-k.

Wat vind ik dit een een rare reactie. Ik vraag om tips wat ik dan verkeerd doe en wat ik dan beter kan doen. Maar u gaat gelijk zeggen dat ik correct moet gaan leren paardrijden?

Mijn pony van 22 jaar kan dit makkelijk, hij is in top conditie, gezond etc. Ik heb zo geleerd door de kneepjes wat dus inderdaad niet werkt. Maar toen was er iemand zo aardig op bokt om mij een pb te sturen en te zeggen hoe het WEL moet. Bekijk dit youtube filmpje maar eens: https://www.youtube.com/watch?v=fo-S_yIgY-k <<<<<<< Dit ben ik met mijn pony in galop! Ik zaag niet ik geef geen kneepjes ik houd mijn handen allebei hetzelfde. Dus als ruiter zijnde kun je wel eens hebben dat iets niet lukt ik ga bijvoorbeeld op bokt vragen en info erover zoeken, als dat niet lukt vraag ik een instructeur. Dus op het filmpje zie dat het ons wel lukt, en dat deze reactie echt niet kloppend is.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 22:01

aeolusnr beetje flauw, zijn genoeg 13 jarigen die echr al op niveau rijden. 11 zelfs al, day is het fijne aan de paardensport.

TS waarom ben je begonnen met kneepjes, van wie had je dat? Morgen wil ik je wel even wat uitleggen zou je een PB willen sturen zodat jk er aan denk?

Drifter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 22:04

Op het filmpje geeft je paard niet na, je begrenst hem wel wat sterk aan de voorkant, heb het idee dat je je handen erg vast zet, pony heeft de achterhand er niet onder.
Denk eigenlijk op basis van je handen en je pony dat je zelfs misschien beter af bent back to basic, langer teugeltje, je handen leren ontspannen, activiteit, overgangen en stelling oefenen voordat je aan de voorkant bezig gaat.

Nageeflijkheid is zowel geven als nemen, dus niet met een vaste hand, en geen kneepjes. Ik snap dat het niet leuk is om te horen, maar echt, een instructeur kan dit zoveel beter uitleggen en hier bij helpen.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 22:07

Lieve TS.
Begin beginnen: lang en laag en je paard correct over de rug leren laten lopen, puur ontspannen. Daarna de activiteit opzoeken, van voor naar achter eijden, schakelen, wendingen eijden. Voorkant met rust laten, al rij je met een lange teugel(tot op t eind zegmaar). En neem les! Een goede instructeur zal je daarbij helpen.
Je filmpje ziet er niet slecht uit hoor, je zit netjes recht. Je beugels zouden een gaatje langer mogen voor het beeld.
Maar je pony is daar niet nageeflijk, en niet actief. Als je paard niet actief is dan kan ke ook je paard niet laten zakken en je paard zal dan ook niet de hand volgen.

evania6wendy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-16 22:12

[quote="Drifter"]Op het filmpje geeft je paard niet na, je begrenst hem wel wat sterk aan de voorkant, heb het idee dat je je handen erg vast zet, pony heeft de achterhand er niet onder.
Denk eigenlijk op basis van je handen en je pony dat je zelfs misschien beter af bent back to basic, langer teugeltje, je handen leren ontspannen, activiteit, overgangen en stelling oefenen voordat je aan de voorkant bezig gaat.

Nageeflijkheid is zowel geven als nemen, dus niet met een vaste hand, en geen kneepjes. Ik snap dat het niet leuk is om te horen, maar echt, een instructeur kan dit zoveel beter uitleggen en hier bij helpen.[/quote

Nee ik houd ze just ontspannen en als ze omhoog wil met zijn hoofd ondersteun ik hem. En ik weet dat het niet het allerbest is alleen ik ben heel trots op hem dat ie eindelijk zo relax liep zonder kneepjes of wat dan ook! We werken zeker ook met aan de achterhand enz.
En ik rijd met normale handen gewoon normaal als zie zich gaat ontspannen voelt ie dat de druk die er was weg gaat en dat dan een belooning is.

lianne304

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 22:13

heel eerlijk gezegt zou ik een goede lesgever zoeken.
heb van je youtube kanaal wat meer filmpjes gekeken en vind ook dat je raar aan je teugels trekt bij het stijgen met je shetlander.

nagevelijk lopen is niet een 1of ander trucje dat je je paard aan leert een paard loopt pas goed nagevelijk als hij zijn rug goed gebruikt.
loopt hij goed over zijn rug dan zal hij zijn hoofd verlagen en zo nagevelijk lopen.
(als ik dit fout hebt verbeter mij)

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 22:15

Hoe ondersteun je hem?
Druk moet je helemaal niet aan willen beginnen nog. Eerst lang en laag over de rug. Dan activiteit, schakelen, en dan komt vanzelf de nageeflijkheid. Zo ga je alleen maar de krul in met je paard, en dat kan schadelijk zijn. Paard moet zakken vanuit de schoft, niet zoals je vaak ziet een knik maken in de nek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 22:15

evania6wendy schreef:
Bekijk dit youtube filmpje maar eens: https://www.youtube.com/watch?v=fo-S_yIgY-k <<<<<<< Dit ben ik met mijn pony in galop! Ik zaag niet ik geef geen kneepjes ik houd mijn handen allebei hetzelfde. Dus als ruiter zijnde kun je wel eens hebben dat iets niet lukt ik ga bijvoorbeeld op bokt vragen en info erover zoeken, als dat niet lukt vraag ik een instructeur. Dus op het filmpje zie dat het ons wel lukt, en dat deze reactie echt niet kloppend is.

Op dit filmpje loopt je pony zoals gezegd ook niet aan de teugel. Wat je ziet is een ruiter die met korte teugels de handen op de plek vastzet waardoor de pony de hals uiteindelijk maar verkort heeft tot een soort 'lijkt op aan de teugel-houding'.
Bij een paard dat echt aan de teugel loopt wordt de hals niet korter maar juist langer doordat hij zijn hals van onder naar boven opbolt. Daarvan is in jouw filmpje geen sprake. Ik zou dus ook uitkijken naar een goede instructeur omdat je twee systemen hanteert om je pony's aan de teugel te rijden (kneepjes en handen vastzetten) die nooit zullen werken, en je bovendien blijkbaar ook nog niet in staat bent om te zien en voelen wat aan de teugel lopen precies is. Dat is helemaal niet erg, iedereen moet het een keer leren, maar zolang je denkt dat de galopperende pony aan de teugel loopt en je dat ook als ideaal ziet voor de sterrenkijkende pony ben je dus bezig het verkeerde ideaal na te jagen.