Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Wordt ook vooral niet boos, ze snappen er gewoon nog niets van, en daar worden ze alleen maar gek van
Ik zou ook voorstellen een tijdje uit de les (groep = koers) te blijven. Dat ze lastig wordt bij moeilijke oefeningen is volledig normaal. Ze moet spieren gebruiken die ze als draver nooit moest gebruiken, ze krijgt spierpijn en wordt lastig. Dus langzaamaan opbouwen, voorlopig misschien best alleen of, als de mogelijkheid zich aanbied, inderdaad met privéles. Dravers zijn echt fantastische paarden, eens ze je vertrouwen kan je ze echt heel fijn rijden. Ik heb er eentje omgeturnd nadat ze tot haar 10 jaar in de koers had gezeten. ze is nu een heel aangenaam en zeer gevoelig gereden rijpaard geworden. Ze doet alle zijgangen en kan heel kort galloperen, links en rechts. Maar hier is wel wat werk aan voorafgegaan. In de groep is het moeilijkst omdat ze dat associeren met de koers. Maar eens je ze alleen onder controle krijgt, gaat het in de groep ook prima. De kunst is, zoveel mogelijk met zit en benen rijden en er vooraan afblijven. Bij een koerspaard, nog meer dan bij een gewoon rijpaard, betekend trekken : lopen. Ik kan met mijn dravertje ook in de groep gaan wandelen. Zolang ikzelf rustig blijf en er niet begin aan te trekken, rij ik, waar ik wil, draai ik om en ga ik weg van de bende enz...