Wijken

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Rdj94

Wijken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-16 20:15

Hallo mensjes,

Ik zit met een probleem tijdens het rijden.
Mijn pony wil in draf niet wijken, hij begint te staken kop omhoog sterk worden en dan af en toe met tegenzin heel kort en dan heel snel paar pasjes wijken.
Ik heb 2x in de week les en mijn instructrice geeft wel aan dat het niet mijn fout is want ik geef de goede hulpen en op andere paarden die reageren direct op de hulp voor het wijken.
Heb al veel technieken geprobeerd ( volte openen sluiten, vanaf hoefslag naar binnen alle "normale" manieren zegmaar)

In stap doet die het wel goed en kan ik ook schakelen binnen de stap, maar als ik ga draven en leg me been naar achter snapt hij het gewoon niet. ik kan hem opzij duwen wat ik wil en met buitenhand begrenzen maar dan neemt hij nog zijn achter hand niet mee, voorhand gaat wel "goed", schouderbinnenwaarts pakt hij wel al wat op, en overschenkelen langs de bakrand lukt ook allemaal heel goed.

Ik ben benieuwd als jullie nog een tip of iets dergelijk hebben.
Of is het misschien een optie om hem te laten corrigeren bij iemand die veel ervaring heeft met het beleren en of opleiden van paarden?

P.s. Ik zit niet om commentaar te vragen enkel alleen wat tips. Ben zelf radeloos en wij (mijn instructrises en ik hebben geen idee waar het weg komt, heb zelf voldoend ervaring en meerdere paarden gereden, maar dit nog nooit zo mee gemaakt.)

Hilary

Re: Wijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 20:21

Reageert je pony op stemcommando's? Dan wellicht starten met wijken in stap, dan op stemcommando naar draf terwijl je de hulpen voor het wijken in stand houdt. Tijdens het wijken aandraven dus. Twee pasjes wijken en rechtuit rijden.
Mijn ruin had moeite met travers in draf; in stap kon hij het wel. Via bovenstaande methode kreeg hij door dat zijn benen niet in de knoop komen bij travers in draf :+

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 20:23

klinkt mij in de oren alsof hij in draf niet voldoende balans heeft om soepel te kunnen wijken.. zoals je het schrijft lijkt hij over zijn schouder naar buiten te vallen, waardoor zijn achterhand niet of niet voldoende kan meenemen. hij is dan niet meer recht

als wij dreigen te struikelen, corrigeren wij dat ook door of datgeen wat je liet struikelen te vermijden.. of door kleine snelle stappen je balans te houden.

ik zou mij richten om het gymnastiseren van je pony.. veel wendingen, vaak van hand veranderen, goede stelling en buiging, letten op de schouder, slangevoltes en schakelen in de slangevoltes..

af en toe de AC lijn meepakken gewoon rechtuit.

ondertussen kun je vanaf de grond aan de hand meer vragen wat betreft het wijken voor de druk.
als dat eenmaal goed en soepel is, dan kun je vanaf die AC lijn een keertje wat pasjes laten wijken.. en als dat goed gaat, wat meer pasjes of wat vaker.

Rdj94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-16 20:29

Hij is verder heel los en lenig in zijn bewegingen, daar is allemaal niks mis mee, ik kan hem naar alle kanten stelling aannemen en buigen en lang laag opgericht rijden alles. maar in draf lukt het wijken gewoon niet, en waar het vandaan komt? i dont know

LuffB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 21:12

Weet niet of je dit al geprobeerd hebt, maar probeer eens vanaf de kwartlijn af te wenden en dan te wijken in draf. Vergroot je hulpen (dus wijken voor het rechterbeen, linkerhand meer van de hals, linkerbeen de schouder begrenzen terwijl rechterbeen de achterhand mee neemt, rechterhand tegen de hals), en leg evt. een lang zweepje tegen zijn achterhand aan om je hulp van je been te verlengen en hem zijn achterhand mee te laten nemen.

Mocht het echt een probleem zijn dat je vaak controle verliest zodra je gaat wijken, rij dan eerst een halve diagonaal (tot de middenlijn), wend dan af naar de korte zijde en ga van daaruit werken. Wissel dit af met gewone diagonalen en gewone middenlijnen. Veel succes!

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 04:30

Mijn instructeur zij altijd dat je het beste al in de wending begint. Dus idd bij de kwartlijn afwenden, maar dan niet eerst het paard rechtrichten en dan beginnen met wijken, maar direct vanuit de wending opzij. Dan hebben ze het makkelijker, en als dat goed gaat kun je naar het rechtrichten en dan pas wijken werken. Als je dus op de linkerhand rijdt, ook voor het linkerbeen gaan wijken, als je op de rechterhand rijdt voor je rechterbeen weg (dus eigenlijk altijd voor je binnenbeen weg) want anders maak je het je paard nog moeilijker. Dat komt later wel, als hij dit goed kent.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 04:43

Je paard snapt het niet, maar toch doet hij het een paar stappen goed (misschien niet van harte) dus dit is het moment te belonen. Leer hem te snappen dat je dit in draf wilt. Een stap per keer is een goed begin.

Paarden leren in een bepaalde context: oefen in het begin telkens op dezelfde plek en begin met wijken voor 1 been (kies dus je linker of je rechter). Bevestig dit. Beloon vaak zodat je paard vertrouwen krijgt dat 'dit' is wat je bedoeld. Als je beloning ook een beloning is voor het paard ;) dan gaat hij vanzelf het gedrag herhalen omdat hij hoopt op nog een beloning.

Daarna verander je een klein dingetje in de context: bv een drafpas verder enz. Als het aan een kant bevestigd is dan de andere kant op. Begin weer met 1 pas.

Ik gebruik zelf een brugsignaal (clicker) om met mijn paard te communiceren dat ze het goed doet/of op de goede weg is. Geniaal.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 05:18

Ik ga hierin mee. Het klinkt idd alsof je paard het niet snapt :) een beloning (persoonlijk beloon ik liever met stem dan dat ik een clicker als brugsignaal gebruik, maar dat is gewoon omdat ik niet tegelijk de teugels kan vasthouden en op het goede moment de click kan geven :+ ) zal zeker helpen om het kwartje te laten vallen, maar daarnaast denk ik dat er rijtechnisch misschien wat opgelost kan worden :) ik heb zelf zovaak gehad dat ik dacht de juiste hulpen te geven, maar het paard het niet snapte..... lag toch aan mij.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 17:20

Het punt is dat een paard jouw stem als reinforcer moet ervaren wil je dit inzetten. ;) Met andere woorden: na het horen van jouw stem moet hij het gewenste gedrag vaker vertonen, dan weet je dat het een beloning was.

Ipv een clicker (die je heel gemakkelijk samen met de teugels in je hand kan houden) kun je ook je paard een tongklik aanleren als brugsignaal. Of nog beter (als je paard al aan de clicker gewend is): laat je instructeur clicken, die kan goed zien of je paard goed schaart.

Wees niet te streng en neem 1 criterium per keer. n het begin is opzij stappen het belangrijkst en ook al valt hij over de schouder weg, dan kun je toch clicken. Het wijken en reageren op de beenhulp is hier het belangrijkste om te bevestigen.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 18:34

Je paard moet ook de clicker hebben geleerd als reinforcer :) in het begin met clickeren ben je vooral aan het aanleren dat die click 'goed gedaan' betekent, en daarop een beloning volgt :) je kunt in principe alles gebruiken als reinforcing tool, als het paard maar snapt dat het dat is, dat kan dus net zo goed je stem zijn, waarbij je een woord gebruikt, of idd een klik met je tong.

Jij kunt de teugels met clicker mss heel makkelijk samen in je hand houden, ik niet, lukt me ook niet met lijn en hond. Geeft ook niet, ieder zijn manier, het hoeft niet voor iedereen te werken. Dat jij het makkelijk tegelijk kan is mooi, fijn voor je. Dat is niet voor iedereen zo.

Ik blijf erbij dat het rijtechnische aspect ook in orde moet zijn, je kunt niet redelijkerwijs van het paard verwachten dat hij het snapt als jouw hulpen niet kloppen :) Als dat in orde is, en hij schaart goed, kun je klikken, met je tong klikken of een bridge woord gebruiken en daarna uiteraard belonen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 09:56

is er al verbetering met uw "probleempje? best lastig hoor dat wijken
ik heb informatie wat ikzelf - als instructie- vaak gebruik voor mijn ruiters/amazones

als u het wil hebben hoor ik het wel, want het is zeker niet de bedoeling om u of uw instructie te bekritiseren maar kan misschien door even een "andere kijk" verhelderend zijn
mce