Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
dan gaat hij vanzelf het gedrag herhalen omdat hij hoopt op nog een beloning.
een beloning (persoonlijk beloon ik liever met stem dan dat ik een clicker als brugsignaal gebruik, maar dat is gewoon omdat ik niet tegelijk de teugels kan vasthouden en op het goede moment de click kan geven
) zal zeker helpen om het kwartje te laten vallen, maar daarnaast denk ik dat er rijtechnisch misschien wat opgelost kan worden
ik heb zelf zovaak gehad dat ik dacht de juiste hulpen te geven, maar het paard het niet snapte..... lag toch aan mij.
Met andere woorden: na het horen van jouw stem moet hij het gewenste gedrag vaker vertonen, dan weet je dat het een beloning was.
in het begin met clickeren ben je vooral aan het aanleren dat die click 'goed gedaan' betekent, en daarop een beloning volgt
je kunt in principe alles gebruiken als reinforcing tool, als het paard maar snapt dat het dat is, dat kan dus net zo goed je stem zijn, waarbij je een woord gebruikt, of idd een klik met je tong.
Als dat in orde is, en hij schaart goed, kun je klikken, met je tong klikken of een bridge woord gebruiken en daarna uiteraard belonen