ondersteuning in het beleren van een jonge Tinker

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

lauradix

ondersteuning in het beleren van een jonge Tinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-16 12:27

Mijn dochter van bijna 11 heeft in december haar Tinker Jumper gekregen. Jumper is net 4 geworden een een paar weken geleden geruind. In januari is Jumper zadelmak gemaakt en samen met de dame die dit professioneel doet is Eva beginnen met rijden. Eva rijdt sinds ze kan lopen (eerst paardgewenning en spelen natuurlijk) en Jumper is meer dan braaf. Na 6 weken 'op verplaatsing' is Jumper naar huis gekomen en Eva rijdt nu ca 5 dagen per week op Jumper. Naast 1 keer per week prive les voor Eva en Jumper samen krijgt Eva ook extra prive les op een western wedstrijd paardje voor haar techniek. De andere dagen (4 of 5 per week) ben ik met Eva en haar paardje in de piste. Zelf heb ik hier niet genoeg verstand van, Eva zelf en de mensen die haar begeleiden gelukkig wel. Toch zoek ik extra informatie zodat ik Eva kan helpen met oefeningetjes zodat ze ook wanneer het iets minder goed gaat ze samen met Jumper een goede start maakt. Jumper is zoals gezegd heel braaf; ze concentreert zich op sturen, hij kan in draf, galop en kan achteruit. Is er ergens een boek/cursus/info zodat ik mijn dochter kan helpen met haar hobby?

Yaralisa

Re: ondersteuning in het beleren van een jonge Tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 07:55

Ben je zelf ook aanwezig bij de lessen die ze krijgt van professionals?
Daar kan je veel van opsteken, als je oplet waar ze commentaar op krijgt en wat belangrijk is dat ze doet. Eventueel kan je ook vragen aan de instructrice wat je precies moet zien en waar je op moet letten.
Natuurlijk zijn er ook een aantal boeken waar je veel informatie in kunt vinden maar het is ook een stukje ervaring. Theorie zie je niet altijd zo duidelijk in het echt als dat het in een boek staat.

Anoniem

Re: ondersteuning in het beleren van een jonge Tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 08:02

Misschien kun je eens overleggen met haar instructrice/begeleiding, wat jij zou kunnen doen de andere dagen, of wat zij aanraden? Het is natuurlijk fijn bij zo'n jong dier en meisje als de begeleiding overeenkomt. Stel dat in een cursus of boek dat iemand hier aanraadt, de zaken anders worden uitgelegd of aangepakt dan haar instructrice doet tijdens de privéles, dan kan dat erg verwarrend zijn.

Overigens vind ik 5 dagen rijden in de week voor een paard van nog maar net 4 jaar en zo kort ingereden, wel erg intensief. Het is een hele jonge leeftijd, en hoe rustiger aan je het doet, hoe langer je van ze kan genieten <3

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 09:15

Volgens mij pakken jullie het eigenlijk al heel erg goed aan. Wat je kan overwegen is het aantal rijdagen wat in te krimpen, jullie rijden vrij vaak voor jumpers leeftijd, en daarvoor een grondwerkdag in te plannen. Is goed voor de afwisseling en de band tussen jullie en jumper. Daar zou jij ook een rol in kunnen spelen. Kijk eens op youtube naar filmpjes over 'parelli 7 games'. Vriendelijk, leuk en ontzettend leerzaam.

Hier al wat info: http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... jk.nl/pnh/