In 2015 heb ik een 17 jarige merrie gekocht, zeker geen makkelijke merrie. Het is een echte merrie en kan daarin wel een gevaarlijk en gemeen uit de hoek komen. Dat kan onder het opzadelen, poetsen, als je haar wilt vangen of onder het zadel gaan van bijten, bokken naar je, je proberen te meppen mat haar voorbeen als het haar niet aanstaat. We hebben veel moeten werken aan het feit dat ze gewend was de leiding te nemen. Dit heb ik opgelost door middel van grondwerk en ook in de normale dingen consequent zijn. Dit gedrag vertoont ze ook onder het zadel. Dat is het punt waar ik in de bak constant tegen aan loop. Verder is het een fantastische merrie, krijg ik enorm veel liefde van haar terug. Rent ze naar ons toe als ik haar roep en ben ik helemaal gek op haar.
Maar eerst even wat medische/stallings informatie over het paard:
- Ze staat in een groepje van drie paarden 24/7 buiten op gras met onbeperkt ruwvoer.
- Heeft in november een slokdarm verstopping gehad zo erg dat ze 10 dagen op de paardenkliniek heeft verbleven. Dit doordat iemand alle paarden droge bietenpulp had gevoerd. Ze heeft daar echt kantje boord van gelegen. Doordat haar maag 6 dagen stil had gelegen had ze in het begin last van te veel maagzuur. Dit is over gegaan met de juiste medicijnen. Ik heb pas een baarmoeder onderzoek laten doen omdat ze tijdens haar hengstigheid dof werd, geïrriteerd tegen de andere paarden en niet goed wou eten. Ook is er toen weer bloed afgenomen en dat hebben ze op van alles getest maar hier kwam niks uit.
- Staat voor op ijzers omdat we wekelijks de weg op gaan en ze daardoor gevoelig ging lopen.
- Om de 16 weken komt de osteopaat standaard.
- Ze is 4 weken geleden ontwormd met Equest.
- Haar tanden zijn een week nadat ze terug was uit de kliniek nog gedaan.
- Heeft sinds vorig jaar een op maat gemaakt zadel die om de 3-6 maanden word nagekeken.
- Ze is vorig jaar klinisch en röntgen goed gekeurd zonder opmerkingen.
- Ik rijd haar op een dubbel gebroken bit, geen sporen en geen hulpteugels, wel een dressuurzweep.
Het probleem waar ik tegen aanloop:
In het bos en op het moment dat ze door heeft dat ze mag gaan springen gaat alles super. Dan heb ik het gehoorzaamste paard, goed aan de hulpen en betrouwbaar. Soms met springen een tikkeltje te heet maar dat is geen probleem.
Zodra we in de bak komen gaat dat wel geteld 1 rondje normaal aan de lange teugel tot ze langzamer gaat en ik mijn been iets meer aanleg. Dan gaat ze eerst dreigen. Ik laat mij niet afschudden dus hou mijn been er wat steviger aan en dan begint het dan krijg ik eerst 1 bokje en als ik nog maar naar voren denk dan krijg ik een paar bokken. Maar die krijg ik sowieso wat ik ook doe o.a. als ik mijn stem verhef en zeg eh, begin te klakken om haar sneller te doen gaan, nog meer been geef en als ik haar een tik durf te geven. Alleen als ik haar een tik geef met de zweep dan word ze zo vet pissig dat de bokken zo hoog en gemeen zijn waardoor ik dus alle kanten op vlieg maar uiteindelijk nog wel in het zadel zit. Dit probeert ze dus al vanaf het moment dat ik haar heb. Meestal heb ik haar er dus wel doorheen gekregen maar leuk is het niet meer op deze manier.
Daardoor heb ik al een spierscheurtje op gelopen in mijn lies, de grond een keer geraakt en mijn schouder zwaar gekneusd en een flinke hersenschudding. In een een bok steiger bok met mijn hoofd tegen het hare geknald en als resultaat een blauw oog en een pijnlijke nek. Allemaal niet echt leuke dingen.
Dan iets meer informatie over mij:
Ik ben eind 2009 van een trainingspaard gegooid tegen de muur en daardoor heb ik een 4 voudige bekken breuk opgelopen. Ik heb 8 weken plat gelegen, daarna gerevalideerd. Hier heb ik veel pijn van gehad ook nadat ik de revalidatie had afgerond dachten ze dat ik nooit meer op een paard zou kunnen rijden. Ik mocht blij zijn dat ik kon lopen. Na de geboorte van mijn dochter in april 2014 is de pijn afgenomen en heb ik het paard rijden weer opgepakt. Ik ben moeder van twee kindjes, een jongen van 3 jaar en een meisje van net 2 jaar. De eerste is met een spoedkeizersnede geboren vandaar dat dit geen effect heeft gehad op mijn bekken. Ik ben de afgelopen jaren vanaf mei 2014 ruim 60 kilo afgevallen. Mijn man is zelfstandige dus iets breken kan ik me gewoon niet permitteren.
Woensdag om 14 uur krijg ik voor het eerst weer les met haar. Ik heb vorig jaar zomer enkele lessen genomen bij iemand maar dit was niks voor ons en de problemen werden daar niet beter van. We hebben geloof ik een les of 5 gehad toen.
Gister ging ik samen met iemand anders in de buitenbak rijden. Het was al wat later op de avond en we hadden het licht aan. Vanaf de eerste stappen was het al mis constant gaan stilstaan en bokken. Ik haar steeds opnieuw vooruit gereden maar ik kon haar niet in draf krijgen. In draf en galop kan ik haar er makkelijker doorheen rijden. Uiteindelijk afgestapt nadat ze een rondje niet had gebokt. Toen er aan de longe gedaan en nog 20 minuten gelongeerd. Daarna ben ik zo kwaad op mezelf geweest en op haar. Ik heb er heel de nacht van wakker gelegen. Heb me er letterlijk ziek van gevoeld. Mijn man is natuurlijk ook bezorgd om mij en haar. Hij is net zo gek op de merrie is als ik. Ze kan alles krijgen van hem.
Maar hoe moet ik nu verder met haar? Ik weet het niet. Hopelijk hebben jullie nog ideeën?
Sorry voor het lange verhaal en bedankt voor het lezen.