Bokkende merrie.. hoe nu verder?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Nuvel

Bokkende merrie.. hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-16 08:08

Even een beetje achtergrond informatie:
In 2015 heb ik een 17 jarige merrie gekocht, zeker geen makkelijke merrie. Het is een echte merrie en kan daarin wel een gevaarlijk en gemeen uit de hoek komen. Dat kan onder het opzadelen, poetsen, als je haar wilt vangen of onder het zadel gaan van bijten, bokken naar je, je proberen te meppen mat haar voorbeen als het haar niet aanstaat. We hebben veel moeten werken aan het feit dat ze gewend was de leiding te nemen. Dit heb ik opgelost door middel van grondwerk en ook in de normale dingen consequent zijn. Dit gedrag vertoont ze ook onder het zadel. Dat is het punt waar ik in de bak constant tegen aan loop. Verder is het een fantastische merrie, krijg ik enorm veel liefde van haar terug. Rent ze naar ons toe als ik haar roep en ben ik helemaal gek op haar.

Maar eerst even wat medische/stallings informatie over het paard:
- Ze staat in een groepje van drie paarden 24/7 buiten op gras met onbeperkt ruwvoer.
- Heeft in november een slokdarm verstopping gehad zo erg dat ze 10 dagen op de paardenkliniek heeft verbleven. Dit doordat iemand alle paarden droge bietenpulp had gevoerd. Ze heeft daar echt kantje boord van gelegen. Doordat haar maag 6 dagen stil had gelegen had ze in het begin last van te veel maagzuur. Dit is over gegaan met de juiste medicijnen. Ik heb pas een baarmoeder onderzoek laten doen omdat ze tijdens haar hengstigheid dof werd, geïrriteerd tegen de andere paarden en niet goed wou eten. Ook is er toen weer bloed afgenomen en dat hebben ze op van alles getest maar hier kwam niks uit.
- Staat voor op ijzers omdat we wekelijks de weg op gaan en ze daardoor gevoelig ging lopen.
- Om de 16 weken komt de osteopaat standaard.
- Ze is 4 weken geleden ontwormd met Equest.
- Haar tanden zijn een week nadat ze terug was uit de kliniek nog gedaan.
- Heeft sinds vorig jaar een op maat gemaakt zadel die om de 3-6 maanden word nagekeken.
- Ze is vorig jaar klinisch en röntgen goed gekeurd zonder opmerkingen.
- Ik rijd haar op een dubbel gebroken bit, geen sporen en geen hulpteugels, wel een dressuurzweep.

Het probleem waar ik tegen aanloop:
In het bos en op het moment dat ze door heeft dat ze mag gaan springen gaat alles super. Dan heb ik het gehoorzaamste paard, goed aan de hulpen en betrouwbaar. Soms met springen een tikkeltje te heet maar dat is geen probleem.

Zodra we in de bak komen gaat dat wel geteld 1 rondje normaal aan de lange teugel tot ze langzamer gaat en ik mijn been iets meer aanleg. Dan gaat ze eerst dreigen. Ik laat mij niet afschudden dus hou mijn been er wat steviger aan en dan begint het dan krijg ik eerst 1 bokje en als ik nog maar naar voren denk dan krijg ik een paar bokken. Maar die krijg ik sowieso wat ik ook doe o.a. als ik mijn stem verhef en zeg eh, begin te klakken om haar sneller te doen gaan, nog meer been geef en als ik haar een tik durf te geven. Alleen als ik haar een tik geef met de zweep dan word ze zo vet pissig dat de bokken zo hoog en gemeen zijn waardoor ik dus alle kanten op vlieg maar uiteindelijk nog wel in het zadel zit. Dit probeert ze dus al vanaf het moment dat ik haar heb. Meestal heb ik haar er dus wel doorheen gekregen maar leuk is het niet meer op deze manier.

Daardoor heb ik al een spierscheurtje op gelopen in mijn lies, de grond een keer geraakt en mijn schouder zwaar gekneusd en een flinke hersenschudding. In een een bok steiger bok met mijn hoofd tegen het hare geknald en als resultaat een blauw oog en een pijnlijke nek. Allemaal niet echt leuke dingen.

Dan iets meer informatie over mij:
Ik ben eind 2009 van een trainingspaard gegooid tegen de muur en daardoor heb ik een 4 voudige bekken breuk opgelopen. Ik heb 8 weken plat gelegen, daarna gerevalideerd. Hier heb ik veel pijn van gehad ook nadat ik de revalidatie had afgerond dachten ze dat ik nooit meer op een paard zou kunnen rijden. Ik mocht blij zijn dat ik kon lopen. Na de geboorte van mijn dochter in april 2014 is de pijn afgenomen en heb ik het paard rijden weer opgepakt. Ik ben moeder van twee kindjes, een jongen van 3 jaar en een meisje van net 2 jaar. De eerste is met een spoedkeizersnede geboren vandaar dat dit geen effect heeft gehad op mijn bekken. Ik ben de afgelopen jaren vanaf mei 2014 ruim 60 kilo afgevallen. Mijn man is zelfstandige dus iets breken kan ik me gewoon niet permitteren.

Woensdag om 14 uur krijg ik voor het eerst weer les met haar. Ik heb vorig jaar zomer enkele lessen genomen bij iemand maar dit was niks voor ons en de problemen werden daar niet beter van. We hebben geloof ik een les of 5 gehad toen.

Gister ging ik samen met iemand anders in de buitenbak rijden. Het was al wat later op de avond en we hadden het licht aan. Vanaf de eerste stappen was het al mis constant gaan stilstaan en bokken. Ik haar steeds opnieuw vooruit gereden maar ik kon haar niet in draf krijgen. In draf en galop kan ik haar er makkelijker doorheen rijden. Uiteindelijk afgestapt nadat ze een rondje niet had gebokt. Toen er aan de longe gedaan en nog 20 minuten gelongeerd. Daarna ben ik zo kwaad op mezelf geweest en op haar. Ik heb er heel de nacht van wakker gelegen. Heb me er letterlijk ziek van gevoeld. Mijn man is natuurlijk ook bezorgd om mij en haar. Hij is net zo gek op de merrie is als ik. Ze kan alles krijgen van hem.

Maar hoe moet ik nu verder met haar? Ik weet het niet. Hopelijk hebben jullie nog ideeën?
Sorry voor het lange verhaal en bedankt voor het lezen. :) Als er iets niet in de tekst staat vraag het gerust.

Suelza

Re: Bokkende merrie.. hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 08:12

Is de rug ook gekeurd?

Nuvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-16 08:16

Bij mij niet. Bij de vorige eigenaar die haar ook maar 2 jaar heeft gehad i.v.m. leiderschaps problemen wel. Dat moet dus in 2012 of 2013 zijn geweest. Dat zou ik zo wel even kunnen opzoeken bij haar papieren. Ook daar had ze geen bemerkingen. De merrie had voor mijn tijd al M2 dressuur gelopen met 30 winstpunten en M gesprongen met 2 winstpunten. Ze lijkt wel Z gestart maar zonder winst.

Nog even een stukje over haar verleden:
Ze is van een bokker geweest en haar zusje. Die hebben er dus wedstrijden mee gereden. Ik heb met hen ook heel goed en leuk contact daar zou ze ook wel eens moeilijk doen tegen het been maar niet zo extreem. Dan is ze verkocht naar JvdH en daar schijnt ze keer op keer verkocht te zijn geweest en terug gekomen te zijn. Tot een meisje uit mijn buurt haar kocht die reed er in Belgie wedstrijden mee maar daar vertoonde ze wat problemen op stal zoals weven in de stal en rondjes lopen, bijten etc. Nadat ze op wedstrijd over de stang van de trailer is komen te hangen en daar best wel erg gewond van raakte is ze eerst op rust gezet en daarna verkocht.

Daarbij is ze bij een heel onzeker meisje gekomen die er dus zelf ook niet mee kon. Wat ik nu schrijf wist ik voor ik haar kocht natuurlijk niet. Ik heb haar twee keer proef gereden 1 keer in de bak en 1 keer in het bos en dat klikte. Op zaterdag is ze gekeurd en heb ik haar naar huis gereden.

Het onzekere meisje heb ik nooit niks meer van gehoord maar de eigenaar daarvoor staat op 1 straat van mij vandaan met haar nieuwe paard en die heeft mij in contact gebracht met de zussen. Die haar wel heel wat jaren hebben gehad.

Edit lap tekst bijgevoegd.
Laatst bijgewerkt door Nuvel op 18-04-16 08:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 08:21

Daar ben ik wel benieuwd naar ja. Helaas zegt het 'geen bijzonderheden' mij altijd weinig. Krijg met regelmaat paarden die ogenschijnlijk een 'medisch niets-zeggend' probleempje hadden, maar toch extreem gedrag vertoonden en waar wij bij nader rontgen-en of echo onderzoek toch een hele andere conclusie moesten trekken.

Ik zeg niet dat het in het geval van jouw paard zo is, alleen dat het de moeite van het uitsluiten, waard is

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 08:23

Gekke vraag misschien maar heeft ze dit alleen bij jou of zijn er ook mensen die haar wel kunnen rijden?

Wat ik ermee wil vragen is: vind ze dat deel niet leuk of speelt er iets anders?
Door dat helder te krijgen kun je je af vragen hoe je verder kunt.

Wil je perse in de bak rijden?
Kun je helder krijgen wat er anders gaat met een andere ruiter en wat jij zelf doet?
Heeft je paard een trauma opgelopen voordat jij haar kreeg?
Misschien vaag maar heb je al eens aan een dierentolk of reiki oid gedacht?

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 08:23

Bokte ze ook tijdens het longeren?

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 08:31

Ik heb zelf anderhalf jaar geleden een pittig ongeluk gehad dus reageer ik mss anders dan je zou willen horen.

Uitgaand van je bekkenbreuk en je gezinstoestand vraag ik me af of het paard het risico waard is? Je lijkt me absoluut geen angstige ruiter maar er gaat van haar wel een gevaar uit.

Ik ken natuurlijk je situatie niet maar is er geen mogelijkheid deze merrie op pensioen te zetten en er een braaf paard bij te nemen?

Hoe zeer je ook van haar houdt, je man en kindjes hebben je erg nodig...

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 08:37

Springen is een belasting voor de rug, dus als ze daar al wat heter wordt is het zeker zaak om deze te laten onderzoeken. Liefst op foto, omdat je helaas als chiropractor/osteopaat niet door een paard heen kan kijken.

Nuvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-16 08:40

Ja dat is nog eens ene goede tip Suelza. Ik ga het zo eens nakijken en zal de kliniek bellen of zei de foto's die ik op cd heb meegekregen willen bekijken. Zal ook dan eens vragen wat zij er van denken qua het probleem en de rug verder te laten onderzoeken.

@A3a1: Ik heb er twee andere op laten rijden en daarbij doet ze het ook. Bij de ene nog erger als bij mij bij de andere hetzelfde als bij mij. Degene waar ze het erger bij doet is ook maar een meisje van 15 jaar en 50 kilo.

Ja ik wil perse in de bak rijden. Dat hoeft geen hoogstandje te zijn maar gewoon een beetje gymnastiseren, wat figuren en oefeningen mee pakken.

Ze heeft veel meegemaakt maar of dat hier het probleem van is dat denk ik niet. Ik vind het een dominantie probleem. Hoe meer ik mij als 'de baas' ga opstellen en ze niet meer kan doen wat zij wil krijg ik de bokken. Maar daarom vraag ik om andere ideeën omdat het best wel eens iets anders kan zijn, wat ik niet heb gezien.

Dierentolk en reiki heb ik geen interesse in dat word mij veel te zweverig. Ik geloof dat het bij sommige best kan helpen maar ik heb er geen verstand van en wil dat dus ook niet doen. Dat bedoel ik zeker niet beledigend of aanvallend.

@ Maava ja tijdens het longeren ook maar dat was maar even rennen en bokken en daarna was het over. Hoe zeg je dat ze was even door het dolle 1 minuutje.

@Lukasje Dat zie ik als laatste optie! Met springen heeft ze er echt plezier in en met buitenrijden ook.

@Shenavallee Dat zie ik dus helemaal niet. Ze word naar mijn idee heter omdat ze wil. Ze trekt naar de sprong, heeft haar oren en koppie erop en wil harder gaan naar de sprong. Dat bedoelde ik met heter. Als ze mag springen heeft ze ook geen problemen want dat vind ze blijkbaar leuk.

Edit vragen beantwoord en typfouten.

miesnaom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 08:47

Hmm en eerst longeren (kan ze haar gekke boksprongen doen) jij erop en dan verder longeren. Dus dat je niks "doet". Gaat ze dan ook in staking ? Dus geen been niet klikken alles gwn vanaf de grond.

Nuvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-16 08:51

Dat heb ik nog niet eerder gedaan. Kan ik zeker proberen miesnaom.

Samantha_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 08:59

En als je nu eens een sprongetje klaar zet in de bak. Gewoon een simpele ergens in het midden. En dan moet ze eerst een rondje normaal draven en dan mag ze een sprongetje. En dan weer een rondje of figuur of zo normaal lopen en dan weer een sprongetje?
En dat uitbreiden met bv 2 rondjes normaal en dan een sprongetje en zo verder?
Een soort prix caprilli :)
Belonen van goed gedrag met iets wat ze leuk vindt

(als tenminste alle lichamelijke klachten uitgesloten zijn, ik las ook dat je zei dat ze over de stang gekomen was in de trailer, lijkt met au voor de rug. maar als ze met springen en bos braaf is, dan lijkt me dat wat vreemd dat ze alleen in de bak last heeft)

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 09:02

Longeren tot ze een ons weegt lijkt mij weinig zinvol bij een merrie met dit probleem en deze leeftijd. Het klinkt mij vrij 'stakerig' en niet fris. En dan zul je je toch altijd moeten afvragen : 'waarom staakt ze', zij kan het je niet vertellen dus als eigenaar heb je de plicht om daar onderzoek naar te doen. En dat betekend logisch nadenken, dingen uitsluiten en desnoods een deskundig oog erbij halen. Als het wel medisch is ga je namelijk een gedragdprobleem creëren als je haar er 'even' doorheen gaat/laat zetten (even heel zwart wit gesteld ) omdat het dier er dus niets aan kan doen.

Is ze gewoon dwars (wat ik vanaf de pc natuurlijk niet kan inschatten) zou ik er even iemand bijhalen met verstand van zaken die haar gedrag kan 'vertalen' en jou een plan van aanpak kan geven.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 09:06

Citaat:
(als tenminste alle lichamelijke klachten uitgesloten zijn, ik las ook dat je zei dat ze over de stang gekomen was in de trailer, lijkt met au voor de rug. maar als ze met springen en bos braaf is, dan lijkt me dat wat vreemd dat ze alleen in de bak last heeft)

Dat hoeft dus niet. Ik heb met regelmaat met fikse stakers gesprongen omdat ze met springen vaak braaf zijn (meer opletten, afleiding, ruggegebruik, plezier etc),

Voorheen ging ik vaak springen met de extreme rodeo klantjes, omdat je daarmee vaak het bokken stopt. Tegenwoordig stuur ik vrij snel Door naar kliniek, omdat ervaring wel geleerd heeft dat bijzonder veel staakproblemen echt een medische achtergrond hebben.

Zeg ik er wel bij dat wij meestal de uitschieters hebben, dus hoeft natuurlijk niet voor alle paarden te gelden, maar uitsluiten is wel het minste wat je voor je beestje kan doen.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 09:07

Waar ik benieuwd naar ben.. Als een paard op buitenrit en met springen gewoon vrolijk is en vertoont totaal geen 'probleemgedrag', kan het dan alsnog iets medisch zijn als een paard dit gedrag alleen in de bak laat zien (al na 1 rondje?).
Pure interesse hoor, ik ken een vergelijkbaar verhaal namelijk.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 09:10

Tja dominant of een duidelijk paard wat aangeeft wat het wel en niet fijn vind?
Ik zou een tijdje iets met een paard aankijken of wij hetzelfde belangrijk vinden.

Zo niet zou ik mij aanpassen aan het paard, tenminste als er voldoende over blijft wat wel wel graag samen doen.
Als er niet voldoende overblijft zou ik kiezen: of ik accepteer het zoals het is en we laten de bak voor wat ie is. Of ik zoek iemand die haar kan geven waar ze gelukkig van wordt.

Ik heb zomaar het idee dat je het niet van haar gaat winnen. Met alle gevolgen van dien.
Laatst bijgewerkt door A3a1 op 18-04-16 09:14, in het totaal 2 keer bewerkt

odilia1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 09:12

Ik ga dit even volgen, zeer interresant verhaal. Knap ts dat je er telkens weer opstapt. Ik zou idd de rug ook eens goed na laten kijken. De osteo kan idd niet in de rug kijken van buitenaf.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 09:15

Majabeestje schreef:
Waar ik benieuwd naar ben.. Als een paard op buitenrit en met springen gewoon vrolijk is en vertoont totaal geen 'probleemgedrag', kan het dan alsnog iets medisch zijn als een paard dit gedrag alleen in de bak laat zien (al na 1 rondje?).

Ja dat kan. Daarom neem ik stakers vaak mee naar buiten, om de doodeenvoudige reden dat de bak vaak 'beladen' is geworden. Mijn casus van Cookie is ook zo'n verhaal, maar dan in het extreme. Maar ik moet daar nog even doorschrijven :')

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 09:19

Ik heb tijdens de open dag in Utrecht bij diergeneeskunde een casus horen vertellen (met bijbehorende filmpje) van een paard dat prima te tijden was zolang er maar geen buiging van de hals /nageven werd gevraagd. Zodra er maar iets van buiging gevraagd werd ging dit dier volkomen in de staak. Daar bleek dus halsartrose een rol te spelen. Aan de longe, buiten, etc, geen probleem, zodra dit paard maar een beetje aan het werk moest ontplofte hij. Puur pijn dus toch, ondanks dat hij ook gewoon te rijden was. Zolang je maar van z'n hoofdhalshouding afbleef. Ik vond dat een enorme eyeopener...

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 09:20

Suelza schreef:
Majabeestje schreef:

Ja dat kan. Daarom neem ik stakers vaak mee naar buiten, om de doodeenvoudige reden dat de bak vaak 'beladen' is geworden. Mijn casus van Cookie is ook zo'n verhaal, maar dan in het extreme. Maar ik moet daar nog even doorschrijven :')

Dan ga ik je Cookie-casus maar eens opsnorren :D
Hier een ex manege pony die is gaan staken en daardoor weg moest. Lichamelijk 'schijnt' er niks aan de hand te zijn, aangezien het rijden met 1 ruiter al veel beter gaat en omdat hij buiten totaal geen problemen laat zien denken ze dat het tussen de oren zit (logisch, ik zou ook gaan staken als manegepony), maar ergens vraag ik me dan toch af of hij geen pijn heeft. Vind het dubbel.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 09:21

Ibbel schreef:
Ik heb tijdens de open dag in Utrecht bij diergeneeskunde een casus horen vertellen (met bijbehorende filmpje) van een paard dat prima te tijden was zolang er maar geen buiging van de hals /nageven werd gevraagd. Zodra er maar iets van buiging gevraagd werd ging dit dier volkomen in de staak. Daar bleek dus halsartrose een rol te spelen. Aan de longe, buiten, etc, geen probleem, zodra dit paard maar een beetje aan het werk moest ontplofte hij. Puur pijn dus toch, ondanks dat hij ook gewoon te rijden was. Zolang je maar van z'n hoofdhalshouding afbleef. Ik vond dat een enorme eyeopener...

Goh, ook iets om over na te denken idd..

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 09:25

Ibbel schreef:

Ja, maar moet je wel weten wat hij heeft want bij een KS klantje werkt het precies tegenovergesteld. Prima te rijden mits voldoende buiging, maar ontploffingsgevaar zodra de rug hol komt :+

Nuvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-16 09:31

Bedankt voor alle nieuwe inzichten. Ik heb de kliniek gebeld en de foto's op mail gezet. Ik heb een plekje om haar na te laten gekregen op 27 april.

Nageven is geen probleem. Ook als ik er doorheen rij wat soms geen moeite kost en soms enorme moeite is het een geweldig paard. In het bos laat ik haar ook wijken voor de kuit, nageven etc en dat geeft niks. Vorige week dinsdag en woensdag heb ik heerlijk gereden. stap galop galop stap, achterwaarts, wijken allemaal zonder moeite en zonder problemen. Dat niet te vergeten heerlijk nageeflijk en licht in de hand.

Daarom snap ik er ook geen hout van. Dat was beide keren in de buitenbak terwijl ik de vrijdag daarvoor ook weer in gevecht met haar was geweest in de buitenbak. Wat mij is opgevallen dat de problemen het grootste zijn als ik in de avond rijd in de buitenbak. In de binnenbak doet ze dit allemaal veel minder.

Vorige week dinsdag en woensdag reed ik overdag en de vrijdag ervoor ook in de avond. De buitenbak is niet geweldig verlicht. Als ik ga buitenrijden of springen doe ik dit bijna altijd overdag. Soms rij ik nog even over het fietspad langs de lantaarns in het donker en dan doet ze inderdaad ook altijd zo vervelend. Gister slecht verlicht opgezadeld omdat de ketel kapot was op de poetsplaats en alles onder water stond en dan staat ze ook te klote terwijl als ik in het licht of in de stal opzadel is dit ook nihil.

Ik ga mijn hoofd er nog eens over breken. Woensdag toch het lesje rijden en kijken of ik eerst kan grondwerken in de les. Ondertussen afwachten tot de kliniek belt en de 27ste toch maar eens naar ze toe met haar.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 09:32

Yep. En daarom is doorlichten dus het enige dat kan helpen er achter te komen. En de pest met KS is, dat je dat op de foto dus soms alsnog niet ziet, omdat het alleen bij belasting kan optreden. En om nou de ruiter erbij op de foto te zetten :D

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 09:33

Bij wat je nu zegt zou ik gaan denken aan oogproblemen?