Geen balans en evenwicht, tips?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Lawstudent

Geen balans en evenwicht, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-16 15:11

Hoi!

Ik heb de laatste tijd problemen met mijn evenwicht. Met springen bijvoorbeeld kom ik altijd heel scheef in het zadel terecht, en ben helemaal aan het wiebelen dan.

Ook heb ik ineens last met galop, ik zit wel stevig in het zadel maar mijn benen zwaaien alle kanten op en ik kan gewoon niet recht zitten.

Ik merk ook dat ik de laatste tijd snel kramp in mijn liezen krijg tijdens het rijden, misschien dat dit ook met mijn verkeerde houding te maken heeft.

Heeft iemand misschien tips? _/-\o_

faunty

Re: Geen balans en evenwicht, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 15:15

ik weet niet waar je woont , maar probeer anders een een lesje bij Roos dyson en Lauri Gorden op joker .
heb nu een aantal lessen gehad en mijn zit is 100.000 X verbeterd !

Kalender7

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 15:38

Ik zou zitles aanraden, bewust worden van je eigen lijf en daarmee verder gaan. Succes!

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 15:42

Centered riding lessen nemen.

marie1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 11:28

Zitlessen zijn misschien wel een goed idee, daarnaast kun je ook nog het een en ander lezen over waar je op moet letten als je zelf rijd. Maak het ook bespreekbaar met je instructeur zodat hij/zij jou kan helpen.

Iris02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 16:50

Tijdens het rijden in de verlichte zit gaan staan, zitles nemen, zonder beugels rijden en later misschien zelfs zonder zadel (is allebei de eerste keer heel moeilijk I know, maar al je veel oefent krijg je een hele goeie balans). En goed op je zitbeenknobbels zitten (die kan je voelen als je je benen voor het zadel legt)

Even opscheppen :+ :Ik krijg zelf altijd het compliment dat ik netjes zit en zit als een huis :o maar daar heb ik zelf ook heel erg naartoe moeten werken hoor :')

Lawstudent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-16 19:05

Bedankt voor jullie reacties! Ik woon in Lienden (bekend van Lingezicht). Ik volg op dit moment privelessen, en moet af en toe ook zonder zadel rijden maar dit is echt dramatisch. Het is wel wat beter geworden, maar ik ga jullie tips gebruiken!

Heeft een van jullie tevens wel eens last van jullie liezen? Of ligt dat ook aan mijn verkeerde houding?

esmee_stip

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 19:13

Is het een idee om met fitness/oefeningen je romp stabieler te maken? Daar kun je erg veel baat bij hebben! (Naast de al genoemde oplossingen natuurlijk)

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 19:23

Je zegt dat je er de laatste tijd last van hebt, was dat eerder niet dan? Is er iets veranderd in je lichaam (blessure gehad, toch nog in de groei, zoiets)? Misschien kun je bij de (sport-)fysio terecht voor balansoefeningen. Anders idd naast je privé/zitlessen een andere sport doen: dansen, turnen, pilates.

Edit: klem je met je knieën? Daar gaan je onderbenen van zwabberen (same here...) en ik kan me zo voorstellen dat je dan ook spanning zet op je liezen.
Zoek op youtube eens naar "dressage mastery effective seat", daar legt een enthousiaste Australische amazone uit hoe je op je zitbeenknobbels blijft zitten met je benen lang.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 23:03

Centered riding of wat prive lessen zonder zadel bij een erg goede instructeur die weer gaat opbouwen vanuit niks

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 23:21

Om een goede balans en houding te krijgen is privé (zit) les van een goede instructeur aan te raden.

Je geeft aan dat je al les hebt.
Kan je instructie je daar niet in begeleiden?
Dat je een aantal keer zit les neemt ipv gewone rijles.

Of je zoekt er desnoods iemand bij die puur op je zit focust.