Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
FriesWytske schreef:Je slaat inderdaad een heel stuk over. Eerst zorgen dat je paard sterker wordt in de achterhand, dan komt die oprichting vanzelf wel. Die hoef je nog helemaal niet te tonen in de B. Zou als ik jouw was op zoek gaan naar instructie die daar wel aandacht aan besteed. En minder aandacht aan het plaatje besteed. Zoals ik al eerder zeg, dat komt op een gegeven moment vanzelf, als alle spieren op de juiste manier getraind worden.
FriesWytske schreef:Je slaat inderdaad een heel stuk over. Eerst zorgen dat je paard sterker wordt in de achterhand, dan komt die oprichting vanzelf wel. Die hoef je nog helemaal niet te tonen in de B. Zou als ik jouw was op zoek gaan naar instructie die daar wel aandacht aan besteed. En minder aandacht aan het plaatje besteed. Zoals ik al eerder zeg, dat komt op een gegeven moment vanzelf, als alle spieren op de juiste manier getraind worden.
Pauline2cv schreef:Ik heb weinig ervaring met echt dressuur rijden, maar je zou ook kunnen kijken naar het (academisch) werken aan de hand. Hier wordt de paarden geleerd om zonder ruiter met correct rug- en spiergebruik te lopen. Ook alle zijgangen kan je zo oefenen...
En het zou ook kunnen dat hij misschien ergens een blokkade in zijn rug heeft. Omdat je zegt dat hij eerst zijn rug juist wegdrukt. Hier zou ik altijd eerst naar laten kijken.
Als iets tegen je gevoel ingaat zou ik er nooit aan beginnen!
tennan schreef:Tussen lang en laag met de neus over de grond en totale oprichting zitten veel stappen. Houd je in de opleiding van je paard aan het skala der ausbildung: je paard moet sterk genoeg zijn voordat je aan de volgende stap kunt beginnen. Zo uit jouw verhaal kan ik opmaken dat jouw paard gewoon nog niet sterk genoeg is om zichzelf opgericht te kunnen dragen, en je slaat dus in zijn opleiding wat stapjes over. Het is interessant om je in het skala te verdiepen, en dat wil ik je ook graag aanraden.
Overigens, de opbouw van de klasses in de dressuur is gebaseerd op dat skala der ausbildung, dus het klopt dat je in de B nog geen opgerichtheid en verzameling hoeft te verwachten. Sterker nog, het paard mag daar nog enigszins neigen naar dragen op de voorhand.De B staat immers ook maar voor beginner.
Meer informatie daarover kun je vinden op de website van de KNHS.
Geryon schreef:Als ik het zo hoor mis je het stuk 'voorwaarts'. Paard loopt nu neerwaarts. Je moet naar 'voorwaarts-neerwaarts'. Goed aan de hulpen zetten en lekker actief maken.
Vanuit daar steeds meer activiteit vragen (wel begrenzen aan de voorkant) en dan komt ie vanzelf van voren omhoog.
secricible schreef:FriesWytske schreef:Je slaat inderdaad een heel stuk over. Eerst zorgen dat je paard sterker wordt in de achterhand, dan komt die oprichting vanzelf wel. Die hoef je nog helemaal niet te tonen in de B. Zou als ik jouw was op zoek gaan naar instructie die daar wel aandacht aan besteed. En minder aandacht aan het plaatje besteed. Zoals ik al eerder zeg, dat komt op een gegeven moment vanzelf, als alle spieren op de juiste manier getraind worden.
Helemaal mee eens. Je paard moet eerst meer op het achterbeen komen, dan volgt de voorkant vanzelf. Nu begin je aan de verkeerde kant.
Veel overgangen gaan rijden, eerst 1 gang verhogen en verlagen (dus van halt naar stap, stap naar draf en draf naar galop) en in de gangen vooruit en achteruit schakelen. Als dat echt 100% lekker gaat en als vanzelf voelt, kun je door afwisselen met 2 gangen verhogen (van halt naar draf en van stap naar galop). Zorg dat je paard met jou bezig is, veel figuren rijden tussen de overgangen door om hem soepel te maken, en er naar streven dat beide kanten even makkelijk aanvoelen.
Zoek een instructrice die je hierbij helpt.
dresjoepie schreef:Ik zou veel schakelen en overgangen gaan rijden om het paard beter aan de hulpen te krijgen En wat sneller te maken
En veel afwisselen in hoofd hals houding Hij heeft moeite met de oprichting dus begin hier ook maar kleine stukjes mee En dat steeds verder gaan opbouwen
Heb je misschien een filmpje? Dan kunnen we beter zien wat er gebeurd En je wat duidelijkere tips geven
0000 schreef:Je moet helemaal geen oprichting willen vragen van een paard dat nog B moet starten. Hij moet wel leren in horizontaal evenwicht te lopen, uiteraard mag hij niet op je hand hangen en moet hij leren vlugger te worden vanachter als ik het zo lees, maar ik krijg ook het gevoel dat er erg veel stappen worden overgeslagen.
En even heel simpel gesteld, zelfs als zou het paard er wel aan toe zijn, dan nog is er niets mis mee om het rustig aan te doen omdat jij jezelf nog moet ontwikkelen. Jij moet ook de kans krijgen te leren, te voelen, mee te komen in de ontwikkeling. Paard lijd er niks mee als hij er een tijdje langer over doet hoor. En voor jouw opleiding heb je er ook niks aan als je niet de tijd krijgt om het allemaal in de vingers te krijgen.
Peelie schreef:het klinkt mij gewoon als een heel jong, misschien nog wat wiebelig, niet lekker aan het been paard. Tijs om kleine stukjes te gaan schakelen, gewoon met de teugellengte die je nu hebt en dan zal je merken dat hij vanzelf meer op eigen benen gaat. Dan kan je hem ook wat meer gaan oprichten, als hij dat niet al uit zichzelf doet.
verder, imo is het helemaal niet slecht om eens een duidelijke grens te stellen met je hand. Tot hier en niet verder. Dat kan ook in het lange lage. Ergens moet toch een keer duidelijk gemaakt worden wat de bedoeling is en iedere keer iets lief vragen terwijl hij niet begrijpt wat je bedoeld, schiet niet echt op... soms moet je even duidelijk (niet bot) zijn
Geryon schreef:Waar je nu mee bezig moet gaan TS is hem goed aan je hulpen zetten, gewoon hup hup! Als hij dat niet is, is er ook geen goede aanleuning.
Dus, goed aan de hulpen zetten en lekker actief rijden (wat minder lief zijn dus), aan een contactteugel waarop je hem nageeflijk vraagt en hier en daar licht begrenst zodat ie niet heel hard gaat lopen. Dus, richting voorwaarts-neerwaarts. Ipv alleen neerwaarts. Want daar komt hij inderdaad niet verder mee.
0000 schreef:Je moet helemaal geen oprichting willen vragen van een paard dat nog B moet starten. Hij moet wel leren in horizontaal evenwicht te lopen, uiteraard mag hij niet op je hand hangen en moet hij leren vlugger te worden vanachter als ik het zo lees, maar ik krijg ook het gevoel dat er erg veel stappen worden overgeslagen.
Geryon schreef:Waar je nu mee bezig moet gaan TS is hem goed aan je hulpen zetten, gewoon hup hup! Als hij dat niet is, is er ook geen goede aanleuning.
Dus, goed aan de hulpen zetten en lekker actief rijden (wat minder lief zijn dus), aan een contactteugel waarop je hem nageeflijk vraagt en hier en daar licht begrenst zodat ie niet heel hard gaat lopen. Dus, richting voorwaarts-neerwaarts. Ipv alleen neerwaarts. Want daar komt hij inderdaad niet verder mee.
Nog iets, het kan gebeuren dat ie vrij hoog gaat lopen in z'n hoofdhouding, maar dat is zeker in het begin niet erg. Neerwaarts én voorwaarts is moeilijk. Maar nu je hem lekker ontspannen hebt lopen, is het tijd om vanuit het voorwaartse te gaan rijden.
dresjoepie schreef:Ik ben misschien ook niet helemaal duidelijk geweest in mijn post Ik bedoel ook geen oprichting als voor een z proef Maar wat meer oprichting dus zoals die in een b proef hoort te lopen
Zonder beeld materiaal is het erg lastig inschatten wat bij jou lang laag is En wat je bedoeld met oprichting Om hier een beeld van te vormen zou beeld materiaal wel handig zijn![]()
Ik zal je iig niet afbranden je geeft duidelijk aan dat je hulp wilt
De oprichting moet komen vanuit de activiteit vanuit het achterbeen Je kan hem wel bij zijn bitringen pakken Maar als de achterhand niets doet zal je nog geen oprichting krijgen
Hoop dat het wat duidelijker is
Babootje schreef:0000 schreef:Je moet helemaal geen oprichting willen vragen van een paard dat nog B moet starten. Hij moet wel leren in horizontaal evenwicht te lopen, uiteraard mag hij niet op je hand hangen en moet hij leren vlugger te worden vanachter als ik het zo lees, maar ik krijg ook het gevoel dat er erg veel stappen worden overgeslagen.
Zoals ik lees is de hele basis er nog niet; zelfs nog niet het begin. En dat begint bij goed voorwaarts neerwaarts rijden, waarbij voorwaarts dus eerst komt. Het begin is dus "aan het been maken". TS zegt zelf al: hij is traag/reageert niet op het been. Dus begin daar eens mee: reactie op je been vragen. Paard moet eerst voorwaarts. Maakt niet uit waar zijn hoofd op dat moment dan ook is. Vanuit het voorwaarts volgt neerwaarts doordat je de voorwaartse drang wat gaat begrenzen.
Zeker met zo'n jong paard dat alles nog moet leren moet je duidelijk en consequent rijden.
Babootje schreef:0000 schreef:Je moet helemaal geen oprichting willen vragen van een paard dat nog B moet starten. Hij moet wel leren in horizontaal evenwicht te lopen, uiteraard mag hij niet op je hand hangen en moet hij leren vlugger te worden vanachter als ik het zo lees, maar ik krijg ook het gevoel dat er erg veel stappen worden overgeslagen.
Zoals ik lees is de hele basis er nog niet; zelfs nog niet het begin. En dat begint bij goed voorwaarts neerwaarts rijden, waarbij voorwaarts dus eerst komt. Het begin is dus "aan het been maken". TS zegt zelf al: hij is traag/reageert niet op het been. Dus begin daar eens mee: reactie op je been vragen. Paard moet eerst voorwaarts. Maakt niet uit waar zijn hoofd op dat moment dan ook is. Vanuit het voorwaarts volgt neerwaarts doordat je de voorwaartse drang wat gaat begrenzen.
Zeker met zo'n jong paard dat alles nog moet leren moet je duidelijk en consequent rijden.