Oprichting, bekken kantelen en rug bol maken.

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

ZIPTUG

Oprichting, bekken kantelen en rug bol maken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-16 12:29

Hey!

Ik heb een goed dressuurpaard dat ik zadelmak heb gekocht. Inmiddels zelf ingereden voor zover ik dat zelf kan. Basis knoppen zitten er op. Maar nu loop ik ergens tegen aan en kom ik er met instructrices niet goed uit omdat het tegen mijn gevoel in gaat, ik ben inmiddels ook een aantal instructrices verder.

Mijn paard kan ik goed lang en laag rijden. Hij is alleen niet zo goed aan het been, traag op het achterbeen. Hierdoor loopt hij een beetje lang en laag op zijn gemak op de voorhand. Nu moet ik hem meer in wedstrijd houding krijgen maar daar lopen wij op vast.

Als ik hem dus wat korter neem op normale teugelengte loopt hij al gauw te diep en op de voorhand. Ik krijg hem niet op het achterbeen en ook moeilijk omhoog van voren. Ik wil dit gewoon oplossen met oefeningen waardoor hij vanzelf meer gaat zakken achteren, en voor meer gaat heffen...

Maar nu moet ik van de instructrices de volgende dingen zoal doen:

Teugels nog korter nemen en met kneepjes het hoofd heffen. Ondertussen de achterkant er onder tikken. Of teugels nog korter en verbinding houden en veel overgangen rijden tot hij vanzelf gaat bollen.

Dit gaat zo tegen mijn gevoel in! Omdat hij dan heel erg opgekruld loopt en heel erg gaat bijten op het bit of hij komt in opstand. Ook drukt hij in eerste instantie zijn rug juist weg... Uiteindelijk heb ik hem 1 keer op de manier van rukjes aan de teugels omhoog gekregen en dat hij ging zitten... Dit voelde heel goed, kon eindelijk doorzitten en hij liep voor bijna als Totilas, maar het moet toch ook anders kunnen dan zo dwingend? Ik vind het niet prettig werken zo met mijn paard. Maar een aantal instructrices vinden mij juist te lief voor hem. Ik ben bang dat we juist een stuk overslaan... Ik moet nog B starten met hem het hoeft toch allemaal niet zo snel en het kan toch ook wel vriendelijker bereikt worden of hebben hun als opgeleide mensen gewoon gelijk en moet ik er even doorheen?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 12:32

Je slaat inderdaad een heel stuk over. Eerst zorgen dat je paard sterker wordt in de achterhand, dan komt die oprichting vanzelf wel. Die hoef je nog helemaal niet te tonen in de B. Zou als ik jouw was op zoek gaan naar instructie die daar wel aandacht aan besteed. En minder aandacht aan het plaatje besteed. Zoals ik al eerder zeg, dat komt op een gegeven moment vanzelf, als alle spieren op de juiste manier getraind worden.

Pauline2cv

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 12:35

Ik heb weinig ervaring met echt dressuur rijden, maar je zou ook kunnen kijken naar het (academisch) werken aan de hand. Hier wordt de paarden geleerd om zonder ruiter met correct rug- en spiergebruik te lopen. Ook alle zijgangen kan je zo oefenen...

En het zou ook kunnen dat hij misschien ergens een blokkade in zijn rug heeft. Omdat je zegt dat hij eerst zijn rug juist wegdrukt. Hier zou ik altijd eerst naar laten kijken.

Als iets tegen je gevoel ingaat zou ik er nooit aan beginnen!

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 12:37

Tussen lang en laag met de neus over de grond en totale oprichting zitten veel stappen. Houd je in de opleiding van je paard aan het skala der ausbildung: je paard moet sterk genoeg zijn voordat je aan de volgende stap kunt beginnen. Zo uit jouw verhaal kan ik opmaken dat jouw paard gewoon nog niet sterk genoeg is om zichzelf opgericht te kunnen dragen, en je slaat dus in zijn opleiding wat stapjes over. Het is interessant om je in het skala te verdiepen, en dat wil ik je ook graag aanraden.

Overigens, de opbouw van de klasses in de dressuur is gebaseerd op dat skala der ausbildung, dus het klopt dat je in de B nog geen opgerichtheid en verzameling hoeft te verwachten. Sterker nog, het paard mag daar nog enigszins neigen naar dragen op de voorhand.De B staat immers ook maar voor beginner. :)
Meer informatie daarover kun je vinden op de website van de KNHS.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 12:40

Als ik het zo hoor mis je het stuk 'voorwaarts'. Paard loopt nu neerwaarts. Je moet naar 'voorwaarts-neerwaarts'. Goed aan de hulpen zetten en lekker actief maken.
Vanuit daar steeds meer activiteit vragen (wel begrenzen aan de voorkant) en dan komt ie vanzelf van voren omhoog.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 12:44

FriesWytske schreef:
Je slaat inderdaad een heel stuk over. Eerst zorgen dat je paard sterker wordt in de achterhand, dan komt die oprichting vanzelf wel. Die hoef je nog helemaal niet te tonen in de B. Zou als ik jouw was op zoek gaan naar instructie die daar wel aandacht aan besteed. En minder aandacht aan het plaatje besteed. Zoals ik al eerder zeg, dat komt op een gegeven moment vanzelf, als alle spieren op de juiste manier getraind worden.

Helemaal mee eens. Je paard moet eerst meer op het achterbeen komen, dan volgt de voorkant vanzelf. Nu begin je aan de verkeerde kant.
Veel overgangen gaan rijden, eerst 1 gang verhogen en verlagen (dus van halt naar stap, stap naar draf en draf naar galop) en in de gangen vooruit en achteruit schakelen. Als dat echt 100% lekker gaat en als vanzelf voelt, kun je door afwisselen met 2 gangen verhogen (van halt naar draf en van stap naar galop). Zorg dat je paard met jou bezig is, veel figuren rijden tussen de overgangen door om hem soepel te maken, en er naar streven dat beide kanten even makkelijk aanvoelen.
Zoek een instructrice die je hierbij helpt.

ZIPTUG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-16 12:45

FriesWytske schreef:

Ja! Ik heb inderdaad het idee dat het ze al snel om het plaatje gaat. Heel veel mensen zien de potentie in hem en willen hem er zo snel mogelijk heen werken. Terwijl wij dat nog helemaal niet aan kunnen.

Maar aan de andere kant zijn we nu wel al ruim een jaar bezig en vind hij het wel best zo op zijn gemak. Wanneer moet ik dan wel verwachten dat hij toch meer moet kunnen dragen achter? En gebeurd dat wel vanzelf of moet ik hem toch ook wel wat dwingen om zijn best te doen? Want ik heb wel is mijn instructrice er op gehad, die rijd zoveel paarden die krijgt elk paard leuk aan de loop, en toen moest hij wel! Toen ging hij na een paar keer goed been en wat rukjes van voren ook lopen als hij nog nooit had gedaan...

ZIPTUG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-16 12:49

Pauline2cv schreef:
Ik heb weinig ervaring met echt dressuur rijden, maar je zou ook kunnen kijken naar het (academisch) werken aan de hand. Hier wordt de paarden geleerd om zonder ruiter met correct rug- en spiergebruik te lopen. Ook alle zijgangen kan je zo oefenen...

En het zou ook kunnen dat hij misschien ergens een blokkade in zijn rug heeft. Omdat je zegt dat hij eerst zijn rug juist wegdrukt. Hier zou ik altijd eerst naar laten kijken.

Als iets tegen je gevoel ingaat zou ik er nooit aan beginnen!

Bedankt ik zal mij er is in gaan verdiepen.

ZIPTUG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-16 12:50

tennan schreef:
Tussen lang en laag met de neus over de grond en totale oprichting zitten veel stappen. Houd je in de opleiding van je paard aan het skala der ausbildung: je paard moet sterk genoeg zijn voordat je aan de volgende stap kunt beginnen. Zo uit jouw verhaal kan ik opmaken dat jouw paard gewoon nog niet sterk genoeg is om zichzelf opgericht te kunnen dragen, en je slaat dus in zijn opleiding wat stapjes over. Het is interessant om je in het skala te verdiepen, en dat wil ik je ook graag aanraden.

Overigens, de opbouw van de klasses in de dressuur is gebaseerd op dat skala der ausbildung, dus het klopt dat je in de B nog geen opgerichtheid en verzameling hoeft te verwachten. Sterker nog, het paard mag daar nog enigszins neigen naar dragen op de voorhand.De B staat immers ook maar voor beginner. :)
Meer informatie daarover kun je vinden op de website van de KNHS.

Dankjewel ik heb er inderdaad al is over gelezen. Zal mij er meer in gaan verdiepen. Het is jammer dat instructrices het dan ook allemaal zo snel perfect willen hebben terwijl er een lange weg heen is eigenlijk.

dresjoepie

Re: Oprichting, bekken kantelen en rug bol maken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 12:56

Ik zou veel schakelen en overgangen gaan rijden om het paard beter aan de hulpen te krijgen En wat sneller te maken

En veel afwisselen in hoofd hals houding Hij heeft moeite met de oprichting dus begin hier ook maar kleine stukjes mee En dat steeds verder gaan opbouwen

Heb je misschien een filmpje? Dan kunnen we beter zien wat er gebeurd En je wat duidelijkere tips geven :)

ZIPTUG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-16 12:56

Geryon schreef:
Als ik het zo hoor mis je het stuk 'voorwaarts'. Paard loopt nu neerwaarts. Je moet naar 'voorwaarts-neerwaarts'. Goed aan de hulpen zetten en lekker actief maken.
Vanuit daar steeds meer activiteit vragen (wel begrenzen aan de voorkant) en dan komt ie vanzelf van voren omhoog.

Dat begrenzen is denk ook een beetje het probleem. Als je aandraaft maakt hij soms ook een huppeltje en wilt hij eigenlijk zijn hals lang maken. Als ik hem dus begrens vind hij dat zo moeilijk. Maar ik zal proberen te begrenzen en veel overgangen te rijden. Blijf het lastig vinden omdat ik door het begrenzen dan het gevoel heb hem voor tegen te houden maar wel naar voren te willen, omdat hij dan echt tegen mijn hand in komt!

ZIPTUG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-16 12:58

secricible schreef:
FriesWytske schreef:

Helemaal mee eens. Je paard moet eerst meer op het achterbeen komen, dan volgt de voorkant vanzelf. Nu begin je aan de verkeerde kant.
Veel overgangen gaan rijden, eerst 1 gang verhogen en verlagen (dus van halt naar stap, stap naar draf en draf naar galop) en in de gangen vooruit en achteruit schakelen. Als dat echt 100% lekker gaat en als vanzelf voelt, kun je door afwisselen met 2 gangen verhogen (van halt naar draf en van stap naar galop). Zorg dat je paard met jou bezig is, veel figuren rijden tussen de overgangen door om hem soepel te maken, en er naar streven dat beide kanten even makkelijk aanvoelen.
Zoek een instructrice die je hierbij helpt.

Ga ik zeker doen, dankjewel. En doe ik eigenlijk ook al maar het begrenzen daarbij zoals ik bij mijn vorige bericht heb uitgelegd, is lastig omdat hij dat het liefst natuurlijk niet heeft.

ZIPTUG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-16 13:02

dresjoepie schreef:
Ik zou veel schakelen en overgangen gaan rijden om het paard beter aan de hulpen te krijgen En wat sneller te maken

En veel afwisselen in hoofd hals houding Hij heeft moeite met de oprichting dus begin hier ook maar kleine stukjes mee En dat steeds verder gaan opbouwen

Heb je misschien een filmpje? Dan kunnen we beter zien wat er gebeurd En je wat duidelijkere tips geven :)

Oke ik begin het rijden al gewoon lang en laag, daarna pak ik hem op normale lengte. Maar als je oprichting wilt moet je dan nog korter? Of je handen hoger? Of is normale lengte gewoon goed en moet ik gewoon meer begrenzen en schakelen?

Ik heb geen filmje maar zal het wel willen maken dit weekend. Als ik niet afgebrand word haha. Dan kan ik laten zien hoe ik begin en hoe ik oppak.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 13:05

Je moet helemaal geen oprichting willen vragen van een paard dat nog B moet starten. Hij moet wel leren in horizontaal evenwicht te lopen, uiteraard mag hij niet op je hand hangen en moet hij leren vlugger te worden vanachter als ik het zo lees, maar ik krijg ook het gevoel dat er erg veel stappen worden overgeslagen.

En even heel simpel gesteld, zelfs als zou het paard er wel aan toe zijn, dan nog is er niets mis mee om het rustig aan te doen omdat jij jezelf nog moet ontwikkelen. Jij moet ook de kans krijgen te leren, te voelen, mee te komen in de ontwikkeling. Paard lijd er niks mee als hij er een tijdje langer over doet hoor. En voor jouw opleiding heb je er ook niks aan als je niet de tijd krijgt om het allemaal in de vingers te krijgen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 13:06

Waar je nu mee bezig moet gaan TS is hem goed aan je hulpen zetten, gewoon hup hup! Als hij dat niet is, is er ook geen goede aanleuning.
Dus, goed aan de hulpen zetten en lekker actief rijden (wat minder lief zijn dus), aan een contactteugel waarop je hem nageeflijk vraagt en hier en daar licht begrenst zodat ie niet heel hard gaat lopen. Dus, richting voorwaarts-neerwaarts. Ipv alleen neerwaarts. Want daar komt hij inderdaad niet verder mee.

Nog iets, het kan gebeuren dat ie vrij hoog gaat lopen in z'n hoofdhouding, maar dat is zeker in het begin niet erg. Neerwaarts én voorwaarts is moeilijk. Maar nu je hem lekker ontspannen hebt lopen, is het tijd om vanuit het voorwaartse te gaan rijden.
Laatst bijgewerkt door Geryon op 15-04-16 13:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 13:08

het klinkt mij gewoon als een heel jong, misschien nog wat wiebelig, niet lekker aan het been paard. Tijs om kleine stukjes te gaan schakelen, gewoon met de teugellengte die je nu hebt en dan zal je merken dat hij vanzelf meer op eigen benen gaat. Dan kan je hem ook wat meer gaan oprichten, als hij dat niet al uit zichzelf doet.

verder, imo is het helemaal niet slecht om eens een duidelijke grens te stellen met je hand. Tot hier en niet verder. Dat kan ook in het lange lage. Ergens moet toch een keer duidelijk gemaakt worden wat de bedoeling is en iedere keer iets lief vragen terwijl hij niet begrijpt wat je bedoeld, schiet niet echt op... soms moet je even duidelijk (niet bot) zijn ;)

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 13:11

Ik ben misschien ook niet helemaal duidelijk geweest in mijn post Ik bedoel ook geen oprichting als voor een z proef Maar wat meer oprichting dus zoals die in een b proef hoort te lopen

Zonder beeld materiaal is het erg lastig inschatten wat bij jou lang laag is En wat je bedoeld met oprichting Om hier een beeld van te vormen zou beeld materiaal wel handig zijn :o
Ik zal je iig niet afbranden je geeft duidelijk aan dat je hulp wilt

De oprichting moet komen vanuit de activiteit vanuit het achterbeen Je kan hem wel bij zijn bitringen pakken Maar als de achterhand niets doet zal je nog geen oprichting krijgen

Hoop dat het wat duidelijker is

ZIPTUG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-16 13:15

0000 schreef:
Je moet helemaal geen oprichting willen vragen van een paard dat nog B moet starten. Hij moet wel leren in horizontaal evenwicht te lopen, uiteraard mag hij niet op je hand hangen en moet hij leren vlugger te worden vanachter als ik het zo lees, maar ik krijg ook het gevoel dat er erg veel stappen worden overgeslagen.

En even heel simpel gesteld, zelfs als zou het paard er wel aan toe zijn, dan nog is er niets mis mee om het rustig aan te doen omdat jij jezelf nog moet ontwikkelen. Jij moet ook de kans krijgen te leren, te voelen, mee te komen in de ontwikkeling. Paard lijd er niks mee als hij er een tijdje langer over doet hoor. En voor jouw opleiding heb je er ook niks aan als je niet de tijd krijgt om het allemaal in de vingers te krijgen.

Zo denk ik er ook over... Alleen zoals ik hieronder lees dan denk ik ook weer ja ergens moet ik misschien ook duidelijker zijn en grenzen stellen en misschien wel is wat minder lief zijn. En dan gaat hij misschien even bijten op het bit en tegen de hand komen. Misschien is oprichting helemaal niet te krijgen met het gemak zoals wij nu rijden. Anders komen we er misschien nooit?

Peelie schreef:
het klinkt mij gewoon als een heel jong, misschien nog wat wiebelig, niet lekker aan het been paard. Tijs om kleine stukjes te gaan schakelen, gewoon met de teugellengte die je nu hebt en dan zal je merken dat hij vanzelf meer op eigen benen gaat. Dan kan je hem ook wat meer gaan oprichten, als hij dat niet al uit zichzelf doet.

verder, imo is het helemaal niet slecht om eens een duidelijke grens te stellen met je hand. Tot hier en niet verder. Dat kan ook in het lange lage. Ergens moet toch een keer duidelijk gemaakt worden wat de bedoeling is en iedere keer iets lief vragen terwijl hij niet begrijpt wat je bedoeld, schiet niet echt op... soms moet je even duidelijk (niet bot) zijn ;)

Geryon schreef:
Waar je nu mee bezig moet gaan TS is hem goed aan je hulpen zetten, gewoon hup hup! Als hij dat niet is, is er ook geen goede aanleuning.
Dus, goed aan de hulpen zetten en lekker actief rijden (wat minder lief zijn dus), aan een contactteugel waarop je hem nageeflijk vraagt en hier en daar licht begrenst zodat ie niet heel hard gaat lopen. Dus, richting voorwaarts-neerwaarts. Ipv alleen neerwaarts. Want daar komt hij inderdaad niet verder mee.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 13:21

0000 schreef:

Zoals ik lees is de hele basis er nog niet; zelfs nog niet het begin. En dat begint bij goed voorwaarts neerwaarts rijden, waarbij voorwaarts dus eerst komt. Het begin is dus "aan het been maken". TS zegt zelf al: hij is traag/reageert niet op het been. Dus begin daar eens mee: reactie op je been vragen. Paard moet eerst voorwaarts. Maakt niet uit waar zijn hoofd op dat moment dan ook is. Vanuit het voorwaarts volgt neerwaarts doordat je de voorwaartse drang wat gaat begrenzen.
Zeker met zo'n jong paard dat alles nog moet leren moet je duidelijk en consequent rijden.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 13:26

Geryon schreef:

Nog iets, het kan gebeuren dat ie vrij hoog gaat lopen in z'n hoofdhouding, maar dat is zeker in het begin niet erg. Neerwaarts én voorwaarts is moeilijk. Maar nu je hem lekker ontspannen hebt lopen, is het tijd om vanuit het voorwaartse te gaan rijden.

Zo heb ik het ook uitgelegd gekregen van mijn nieuwe instructrice.

TS, ik heb exact hetzelfde paard hier staan. Niet zo lekker aan het been, wat traag. Krulde zich vooraan op in een houding waar ze niet uitkwam zodat ze lekker op haar voorhand kon knallen, pakte je haar korter ging ze gewoon achter de loodlijn lopen. Tempowissels ed met hopen gereden, hielp niks.
Nieuwe instructrice rijdt volgens de Duitse methode en had iets van tja daar gaan we wat aan veranderen. Minder lief rijden en tempo erin! Vanvoor niks vragen, enkel licht contact houden en dan komt ze zelf wel.
Dus paard goed voorwaarts gezet en gehouden. Vond ze in het begin errug lastig. Ze duwde tegen mijn hand, kwam vooraan helemaal uit haar houding en liep als een jonkie. Gewoon licht contact onderhouden, beetje stelling gevraagd en wauw, op het einde had ik een heel ander paard! Ze kwam uit zichzelf weer nageeflijk en trok eindelijk een beetje die achterhand erbij - nog niet zoveel als ik uiteindelijk wil, maar dat ze die al iets gebruikte is zowat een wonder.

Dus ik zou zeker eerst aan het voorwaartse gaan werken, zet hem maar goed vooruit zodat hij actiever word en trek je even van de voorkant niets aan, die komt vanzelf wel :)

ZIPTUG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-16 13:26

dresjoepie schreef:
Ik ben misschien ook niet helemaal duidelijk geweest in mijn post Ik bedoel ook geen oprichting als voor een z proef Maar wat meer oprichting dus zoals die in een b proef hoort te lopen

Zonder beeld materiaal is het erg lastig inschatten wat bij jou lang laag is En wat je bedoeld met oprichting Om hier een beeld van te vormen zou beeld materiaal wel handig zijn :o
Ik zal je iig niet afbranden je geeft duidelijk aan dat je hulp wilt

De oprichting moet komen vanuit de activiteit vanuit het achterbeen Je kan hem wel bij zijn bitringen pakken Maar als de achterhand niets doet zal je nog geen oprichting krijgen

Hoop dat het wat duidelijker is

Ik zal een filmpje maken dit weekend. Misschien kan je ook al wat zien aan foto's, deze zijn pas gemaakt. Hier had ik hem net een beetje opgepakt, als ik nog iets langer rijd pak ik hem nog een klein stukje korter.

Foto's moeten in een link omdat ze te breed zijn.

http://i67.tinypic.com/e13di8.jpg

http://i64.tinypic.com/1zvr9xx.jpg

http://i68.tinypic.com/2vkerft.jpg

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 13:38

Babootje schreef:
0000 schreef:

Zoals ik lees is de hele basis er nog niet; zelfs nog niet het begin. En dat begint bij goed voorwaarts neerwaarts rijden, waarbij voorwaarts dus eerst komt. Het begin is dus "aan het been maken". TS zegt zelf al: hij is traag/reageert niet op het been. Dus begin daar eens mee: reactie op je been vragen. Paard moet eerst voorwaarts. Maakt niet uit waar zijn hoofd op dat moment dan ook is. Vanuit het voorwaarts volgt neerwaarts doordat je de voorwaartse drang wat gaat begrenzen.
Zeker met zo'n jong paard dat alles nog moet leren moet je duidelijk en consequent rijden.

Mee eens. Ze mag (moet) ook zeker consequent zijn, ook een jong paard moet luisteren. Echter moet je hetgeen je vraagt, aanpassen aan het vermogen van paard en ruiter. Consequent zijn hoeft niet gelijk te staan aan meteen veel meer oprichting vragen bijvoorbeeld en dat lijkt vanuit dit verhaal wel wat instructie TS probeert wijs te maken. Natuurlijk kom je er niet met tralalala rondjes rijden. Maar er zit nog heel veel tussen dat, en hem bij de kop pakken en er achter onder meppen.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 13:45

Ik vind de foto's er helemaal niet slecht uit zien hoor.

Hij is nog wat lang, maar hoe oud is het paard?

ZIPTUG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-16 13:52

Babootje schreef:
0000 schreef:

Klinkt teleurstellend haha. Maar ik ga er aan werken het klopt dat hij slecht reageerd op het been. Het is heel lastig hem aan het been te krijgen, draaft regelmatig met een huppeltje weg en dan moet ik overnieuw aandraven.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 13:58

Je kan pas aan de oprichting werken als je paard echt goed aan je hulpen is en een voldoende sterke achterhand heeft. Daarvoor zal je hem eerst moeten leren om voorwaarts te gaan denken :)

Er is trouwens een groot verschil tussen consequent zijn en overdreven veeleisend zijn. Vraag je iets wat je paard al kan (zoals voorwaarts), en doet hij het niet, dan moet je consequent zijn.
Vraag je iets wat je paard niet kan, dan mag je hem niet straffen als het niet lukt. Dan Het heeft geen zin om zijn kop omhoog te rukken en zijn ribben uit zijn lijf te schoppen, als de oprichting nog niet bevestigd is zal dat alleen maar voor spanning en frustratie zorgen.

Je slaat toch ook niet op een kleuter omdat hij nog niet kan lezen? Eerst aanleren, dan pas resultaat verwachten.

Edit: Waarom zou je opnieuw aandraven als hij eens huppelt? Dat huppeltje maken paarden wel eens als ze nog niet sterk genoeg zijn, niet omdat ze geen zin hebben. Eerst moet hij aan de hulpen, dan pas kan je hem sterker gaan maken. En dan gaat dat huppeltje er vanzelf wel uit :)
Mijn trainer zegt me altijd 'eerst moeten ze luisteren, dan pas kan je ze mooi maken'.
Laatst bijgewerkt door Eline91 op 15-04-16 14:01, in het totaal 1 keer bewerkt