Gebruik zitbeentjes en scheef zitten

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

LRO

Gebruik zitbeentjes en scheef zitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-16 11:36

Hi bokkers,

Graag zou ik jullie ervaringen willen over het gebruik van je zitbeentjes en je balans. Ik weet dat je op beide zitbeentjes moet zitten om recht te zitten en als je wilt dat je paard recht loopt. Een paard reageert immers op druk en wijkt ervoor. Erg belangrijk dus om recht te zitten als je je paard recht wilt krijgen. Ik heb nogal moeite met de rechtergalop. Ik trek met sterke been, rechts, iets omhoog, waardoor ik vaak me beugel verlies.. super irritant.. maar daardoor zit ik dus ook meer op me linker zitbeentje en reageert me paard daar ook weer op :(

Zijn jullie je bewust van je zitbeentjes en hoe je ze gebruikt? Oefen je daar ook in of voel je het bijna niet wat je doet met je zit?

Imre

Re: Gebruik zitbeentjes en scheef zitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 11:40

Hier zijn allerlei oefeningen voor, maar dat je je ervan bewust bent is stap 1. Die heb je al binnen! :) Ik heb nu geen tijd voor een uitgebreide reactie, maar op mijn website staat een stuk waar je vast wel wat aan hebt: http://www.ruiterinevenwicht.nl/algemee ... ef-zitten/

Paris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 11:46

Ik heb heel lang scheef gezeten; ik knikte mijn rechterheup in. Liep daar dus ook regelmatig aan tegen het rijden, omdat paardlief braaf op die verkeerde druk reageerde.
Wat bij mij hielp, waren zitlessen zonder beugels (wel met zadel) aan de longe van een stalgenootje. Teugels in een knoop en alleen maar concentreren op het rechtop zitten.
Bij iedere stap bewust nadenken, wat voel ik? Wat doe ik? Dit neem je mee in de keren dat je zelfstandig rijdt, en op een gegeven moment is die knop wel om. :j
Heb nu nog wel eens dat ik foto's terugzie en denk.. oliebol. :') Maar het is allang niet meer zo erg als 'vroeger'.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 11:50

ja bewust zijn is 1, maar de uitvoering wilde bij mij toch niet lukken. Ook niet met oefeningen. Pas toen mijn instructrice mijn been in juiste positie bracht op het moment van aanspringen in de galop viel het kwartje waar dat been dan wel moest zijn. Zelfde verhaal met mijn handen, die werden ook in de juiste positie getrokken door mijn instructrice voor ik ze zelf daar kon houden.

Desiree_2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 15:14

Dit probleem moet je oplossen door veel te oefenen. Een goede oefening is om zonder beugels en met losse teugels te rijden aan de longe, zodat je je volledig kunt focussen op je houding. Wanneer je dit probleem blijft houden raad ik je aan een zitlesje te nemen :)

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 15:26

Desiree_2001 schreef:
Een goede oefening is om zonder beugels en met losse teugels te rijden aan de longe, zodat je je volledig kunt focussen op je houding.

Dit vind ik weer niet zo'n goed idee. Op het moment dat je je beugels weer aanhebt verandert namelijk je beenligging en daarmee ook de positie van je zitbeenknobbels.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 15:31

Bij mij is ook mijn rechterbeen mijn sterkere been, en ik knik ook in naar rechts met mijn heup en ik trek ook mijn rechterbeen soms op.

Wat bleek. De spieren in mijn rechterbeen zijn gewoon korter. Daar kwam ik achter met hardlopen. Dus sindsdien let ik er op dat ik mijn rechterbeen wel genoeg gebruik als ik loop. Ik loop niet alleen mooier maar ik rijd ook fijner. En het mooie is dat je overal waar je loopt dit kunt oefenen.

06tess04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 17:19

bij mij helpt het om zonder zadel (eventueel mogelijk met barebackpad) te gaan rijden. kan ook aan de longeerlijn. op die manier wordt mijn zit niet beïnvloed door het zadel. je kan makkelijk je zit aanpassen, en op die manier zien hoe jij recht zit.

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 23:06

Misschien eens kijken naar een Centered Riding instructeur ? Die kan je daar vast bij helpen.
Bij Centered Riding begin je vanuit je centrum en de stand van het bekken is daarbij heel belangrijk.
In het stuk van Imre staan ook vast hele nuttige tips (nu ook nog even geen tijd om dat te lezen)

Verder kan je paard ook nog scheef zijn en jou (en je zadel) op links of rechts zetten. Dus rechtrichten wil ook nog wel eens helpen

En wat Imre ook al zegt: bewustwording is de eerste stap. Veel ruiters zitten scheef (vooral het inknikken in de heup is heel bekend) maar zijn zich er niet van bewust.

Lisette_NW

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 17:43

Je zitbeenderen niet alleen voelen maar ook kunnen loslaten en mee laten gaan met de beweging is belangrijk. Met centered riding zijn daar wel oefeningen voor. Dat helpt wel goed. Wat mij ook erg geholpen heeft is flexchairtraining. Ik had moeite met de rechtergalop en ik heb geoefend om achtjes te maken met mijn bekken op de flexchair. De rechterkant van de acht ging wat lastiger en daar heb ik dus wat meer op moeten oefenen. Het ging vooral om loslaten van spanning in mijn rechterheup en rechterzij. En verder ben ik naar de osteopaat geweest. Na die 3 dingen heb ik nu geen problemen meer in galop :) en gaat rijden echt veel fijner.