Lopen zonder ophouden

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

julxxx

Lopen zonder ophouden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-16 21:35

Hallo iedereen,
Ik ging vandaag een paardje rijden voor de eerste keer. Nu het opzadelen en borstelen ging allemaal perfect en rustig maar dan het rijden... Ik stapte op, waarbij de eigenaar me al had gewaarschuwd dat ik ze niet te kort mocht nemen. Meteen begon ze te trippelen en na enkele seconden zat ze ook al in galop. Ik probeerde voorzichtig in de mond even een kneepje te geven en te lossen en zo verder te doen maar tevergeefs, elke keer wnnr ik iets harder probeerde liep ze enkel harder. Het probleem is dus dat ik ze niet eens gestopt kreeg. De eigenaar heeft ze uiteindelijk vast moeten nemen.

Als je kijkt naar het verleden van dit paard is dit misschien begrijpelijk, ze heeft lang cross meegelopen. Lopen kan ze dus indd als de beste maar dit hoeft niet te zeggen dat ze zomaar kan lopen wanneer ze wil. Het probleem is dan ook dat ze omgekeerd werkt op teugelhulpen, als je trekt in haar mond loopt ze enkel sneller. Op de zit rijden is dus de boodschap wat enorm vervelend is als je je moet concentreren om er niet af te vallen door het rennen. Loperigheid kan ook te maken hebben met een slecht zadel of pijn maar dat is het al zeker niet! Met voer heeft het ook niets te maken, ze krijgt geen haver en ook zeker niet te veel krachtvoer.

Ik zou graag wat tips krijgen om ze beter onder controle te krijgen want dit is niet de bedoeling. Voltes rijden werkt weinig tot niet. Longeren ga ik volgende keer eens testen, al doet ze dit lopen eigenlijk enkel onder het zadel dus vraag ik me af of dit veel effect zal hebben.

Hartelijk dank! :)

Mariska14015

Re: Lopen zonder ophouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 21:48

Bij ons op de manege is ook zo'n paard, heeft het algelopen half jaar niks gedaan en de twee jaar daarvoor alleen maar buiten crossen. Wat bij haar het probleem vooral is zijn je voeten. Als deze niet beweegloos in de beugels zitten gaat ze ook galopperen en komt ze niet meer terug. Mijn tip is dus om op je voeten te letten, steek ze ver van het paard af, zodat dit niet overkomt als een hulp om sneller te gaan en hou ze vooral stil! Succes ermee!

julxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-16 21:49

Probeer ik indd zo veel mogelijk op te letten! Bedankt!

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 22:02

Wat doet ze als je met een lange teugel begint?
Bij dergelijke paarden is het vaak noodzakelijk om los te laten en niet direct contact op te nemen.

Als ik de mijne direct opneem komt ze al in spanning, in een verkeerde bui zitten we dan ook in no time in trippelpiaffe en galop.

Bij haar begin ik dus aan lange teugel (heb echt enkel het gespje van de teugels vast) met voltes en achtjes rijden, wat overgangen stap-halt. Geleidelijk contact opnemen en pas gaan draven als ik in stap tempocontrole heb.

julxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-16 22:07

Ik rijd haar met nogal lange teugel, maar toch een licht contact. Jammer genoeg begon ze toch meteen te lopen en reageerde ze niet op de losse teugel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 22:22

Ik zou zo'n paard mooi met zijn toet tegen het hek parkeren. Hij mag toch wel ff luisteren of niet dan? Vind t sowieso wel apart dat zo'n paard meeloopt in de les, krijg je nog ongelukken van.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 22:49

Lichamelijk niets mis?
Past het zadel?
Sluit eerst pijn uit.
Ik moet wel zeggen dat een paard uit de Cross sowieso een behoorlijke kans maakt om dit gedrag onbewust aangeleerd te krijgen.
Maar toch is het belangrijk je ervan te vergewissen dat er geen pijn betrokken is als mede oorzaak.
Anders moet je een rem installeren en verfijnen in het zadel. Dat gaat natuurlijk niet met hekparkeren. Hoewel hekparkeren nodig kan zijn als het gevaarlijk wordt.
Als de rem op de grond goed werkt, is het proberen pas te vertrekken als het paard iets of wat ontspannen is. Lukt dit ook niet, dan is het meestal enkel af te leren met het paard zijn zin te laten doen, namelijk rennen en dan regelmatig vragen om te vertragen. Uiteindelijk (maar dit kan van lange adem zijn) zal het paard begrijpen dat het van jou niet altijd zo snel moet gaan en dat langzamer gaan toch leuker is.
Inderdaad een rare keuze voor een lespaard.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 23:12

Joolien schreef:
Ik zou zo'n paard mooi met zijn toet tegen het hek parkeren. Hij mag toch wel ff luisteren of niet dan? Vind t sowieso wel apart dat zo'n paard meeloopt in de les, krijg je nog ongelukken van.

Dan moet je natuurlijk wel het geluk hebben dat je paard niet over het hek springt (huidig paard) of gewoon slidingstop doet, 180 graden draait en terug weg is (vorig paard, meerdere mensen er zo afgepleurd)

Op paardnatuurlijk staat heel mooi de ORS beschreven. Misschien is dit een optie?
Best gevaarlijk als je ze niet stil krijgt... Longeren gaat daar niet aan helpen, daar kweken ze enkel meer conditie mee (eigen ervaring met vorig paard)

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 23:16

Dit heb ik ook met de Tuiger die ik rijd. Die zet op slot als je te veel aan de teugel zit, toch is dat contact wel belangrijk voor ontspanning.
Ik lees even mee om te kijken naar jullie ervaringen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 23:25

Herkenbaar... Heb een tijd een ex racepaard bereden wat een ramp vond ik dat. Door omstandigheden helAs mee moeten stoppen.

Heb je de mogelijkheid om les te nemen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 23:36

Ik ken dit heel goed. Ik heb met zo'n dier mijn vertrouwen in paarden gekregen, en het dier ook vertrouwen leren geven. Ontspan je. Laat hem los, doe niks en ga gewoon mee. Geef het paard het vertrouwen dat hij niet hoeft en dat hij ook gewoon rustig kan zijn. Maar dat begint bij jezelf.

Het paard in kwestie waar ik mee reed was een ex-racepaard. In het begin vond ik het doodeng. We reden altijd buiten en als ik de teugels korter nam of hem bij me probeerde te houden ging hij alleen maar harder. Uiteindelijk, toen ik het paard had leren kennen kon ik de teugels gewoon "losgooien" wanneer ik uit galop wilde. Hij begreep dat als ontspanning en ging dan zachter. Ik leerde hem ook vertrouwen. Ik kon desnoods mijn armen in de lucht steken en hoefde zelf niet meer op te letten. Hij wist wel waar hij moest lopen. Beste gevoel in de wereld. :) Dit paard heeft mij leren rijden.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-04-16 23:41, in het totaal 2 keer bewerkt

Mariska14015

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 01:01

Joolien schreef:

Is bij ons idd bijna gebeurd. Er zijn er een aantal die er lekker op rijden en er vast op zitten. Maar toch op de zaterdag rijden er jongere kinderen en die kunnen helemaal niks meer met haar. Uiteindelijk is de instructrice toen aan de teugels van het paard gaan hangen... Vervolgens stopte het paard abrupt, wat denk je anders..., dus meisje is er aan de voorkant overheen gevallen. Viel verder wel mee, maar toch. Voordeel is wel dat ze heel gemakkelijk te sturen is en je met een beetje handigheid haar op de volte langzamer kan laten lopen en anders tegen het hek inderdaad!

julxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-16 07:17

Bedankt voor de reacties en tips! Ik zal ze zeker eens proberen!
En het is geen lespaard, hij loopt niet mee in een les. Is gewoon bij iemand thuis kleine piste, ik rijd alleen daarin met natuurlijk de eigenaar erbij omdat hij haar het beste kent. Blijkbaar was dat laten lopen een tactiek die bij de dochters van de eignaar altijd werkt, zij kruipen erop, laten hem even lopen en kunnen dan goed rijden. Bij mij was het probleem enkel dat hij niet stopte en bij zijn dochters wel :9 zij kennen het paard natuurlijk maar dan nog, een paard dat maar blijft lopen en onstopbaar is, is best even schrikken. 8-)