Ik ging vandaag een paardje rijden voor de eerste keer. Nu het opzadelen en borstelen ging allemaal perfect en rustig maar dan het rijden... Ik stapte op, waarbij de eigenaar me al had gewaarschuwd dat ik ze niet te kort mocht nemen. Meteen begon ze te trippelen en na enkele seconden zat ze ook al in galop. Ik probeerde voorzichtig in de mond even een kneepje te geven en te lossen en zo verder te doen maar tevergeefs, elke keer wnnr ik iets harder probeerde liep ze enkel harder. Het probleem is dus dat ik ze niet eens gestopt kreeg. De eigenaar heeft ze uiteindelijk vast moeten nemen.
Als je kijkt naar het verleden van dit paard is dit misschien begrijpelijk, ze heeft lang cross meegelopen. Lopen kan ze dus indd als de beste maar dit hoeft niet te zeggen dat ze zomaar kan lopen wanneer ze wil. Het probleem is dan ook dat ze omgekeerd werkt op teugelhulpen, als je trekt in haar mond loopt ze enkel sneller. Op de zit rijden is dus de boodschap wat enorm vervelend is als je je moet concentreren om er niet af te vallen door het rennen. Loperigheid kan ook te maken hebben met een slecht zadel of pijn maar dat is het al zeker niet! Met voer heeft het ook niets te maken, ze krijgt geen haver en ook zeker niet te veel krachtvoer.
Ik zou graag wat tips krijgen om ze beter onder controle te krijgen want dit is niet de bedoeling. Voltes rijden werkt weinig tot niet. Longeren ga ik volgende keer eens testen, al doet ze dit lopen eigenlijk enkel onder het zadel dus vraag ik me af of dit veel effect zal hebben.
Hartelijk dank!