galop aanspringen zonder stress

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

moonprayer

galop aanspringen zonder stress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-16 08:30

hoi,

ik weet natuurlijk hoe je een paard moet laten aangalopperen,
maar zijn er tips om het makkelijker te maken om het ze goed aan te leren?

rechtsom gaat sinds vorige week al wel af en toe goed!
linksom is nog steeds vuurwerk.

wat ze doet;

ik probeer haar extra nageeflijk te rijden, duw iets met mijn binnenbeen naar buiten en leg mijn buitenbeen naar achter, en zij springt 2 meter vooruit met haar hoofd in de lucht 8-) en daarna wil ze hard! maar is wel weer na 2 galoppassen op te vangen en dan kan ze wel in balans galopperen, al valt ze wel eens naar binnen nog.

nadat ik dit 1 x geprobeerd heb word ze ontzettend heet! hard draven en dribbelen .
ik blijf er dan aan rijden tot ze weer rustig is voordat ik het opnieuw probeer, maar dan is het gewoon hetzelfde riedeltje.

aan de longeerlijn valt ze uit elkaar, maar gaat het zonder stres. ik zit haar waarschijnlijk ook wat in de weg waardoor ze haar balans verliest.

ze reageert heel fel op mijn beenhulpen, ook met wijken moet ik eerst 3x doen voordat ze weer weet dat ik wil dat ze enkel opzij gaat voor mijn been ipv. naar voren schieten met het hoofd in de lucht.
(meer dan 70% volbloed, dus het is wel te verklaren)

moet ik me misschien eerst niet druk maken om nageeflijkheid tijdens het aangalopperen?

zou ik haar progressief terug moeten zetten,geen ruimte laten voor hard draven of rustig terug nemen naar stap of draf als ze gestressed word, al duurt dat twee voltes.

siskeh

Re: galop aanspringen zonder stress

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 08:36

Als ze aan de longeerlijn uit elkaar valt, dan zou ik daarin trainen om haar meer "verzameld" te laten aanspringen.
Het klinkt alsof ze nog een stukje kracht mist.

Daarnaast vind ik het zelf altijd super belangrijk om zodra ze gestresst raakt haar inderdaad terug te nemen naar een normaal tempo.(dit hetzelfde voor het wijken e.d.)

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-16 08:43

is dat aan de longeerlijn te realiseren zonder touwtjes en dubbele lijnen en poespas? niet echt lijkt me?

was al begonnen met vanuit stap aanspringen, maar hoewel ze dan dus wel meteen bij me blijft in galop, ging het aanspringen zelf alsnog met weggedrukte rug, beter gewoon vanuit draf dus.

terug nemen naar normaal tempo lijkt me ook nogal belangrijk, maar rijd je zo snel mogelijk evt. wat groffer terug(ze word echt sterk en rennerig) , of kun je dat beter uitsmeren op de volte en er desnoods drie voltes over doen

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 13:41

Ik stuur je even PB :)

Ik geloof dat het aan de longe zeker te realiseren is. Zowel het zoeken naar ontspanning als het kleiner aanspringen.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 13:45

als je haar met je binnenbeen naar buiten duwt, waar is dan je gewicht? Op je binnen of buitenste zitbeenknobbel? Mijn ervaring is dat doordat je naar buiten duwt, je gewicht vaak op de binnenkant is, terwijl als je gewicht op de buitenste zitbeenknobbel is het veel beter gaat.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 13:52

Ze zal sowieso kracht missen om echt te gaan zitten en van daaruit aan te springen.
Ook het percentage volbloed verklaard ergens wel het rennerige. Heb je al geprobeerd om ze eerst gewoon op haar manier eerst haar rondjes te laten galopperen (lekker actief, in verlichte zit maar natuurlijk niet als een ongeleid projectiel) en pas daarna echt aan verbetering te gaan werken? Zie het als een extra stukje inrijden, veel kans dat ze zich daarna veel beter gaat concentreren en dat de stress weg is zodat je echt aan de kwaliteit van de gang kunt werken.

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-16 18:55

@mystery, dat weet ik zo niet heel eerlijk gezegd maar als ik ga wijken naar buiten zou ik denk ik mijn gewicht wat aan de binnenkant hebben, om haar die kant op te duwen. zo ook met aangalopperen zou ik denk ik juist naar binnen zitten ipv. naar buiten.

@maximuss, dat zou ik weleens kunnen proberen, je zegt dus eerst de stress eruit galopperen en dan pas aan de overgang werken.

ze gaat wel plat door de bocht als ik haar ietwat laat gaan, dit vind ik wel heel eng.
ze is ongeveer 1.70 en heeft een hele ruime mooie galop, maar dat gaat al heeel gauw HARD! in een bakje van 20 bij 40

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 19:20

Da's idd wat ik bedoel. :-) Het hoeft geen moordtempo te zijn maar gewoon lekker voorwaarts.

vladimir1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 19:39

Mijn vorige merrie had ook dat rennige en drammen bij galop aanspringen en daarna draven: uiteindelijk bleken het een aantal dingen te zijn die ik met je wil delen:
1) ik maakte (onbewust) de galophulp veel te groot, mijn merrie dacht echt gewoon dat ik het zo groot en explosief wílde, want ik vroeg het toch met dikke uitroeptekens? Dus: hulp heel erg verkleinen: kleine ophouding op buitenteugel, binnenbeen op singel(niet duwen, gewoon zachtjes aanleggen) en buitenbeen iets naar achter leggen
2) ik dacht haar te helpen met mijn gewicht naar binnen te verplaatsen en zelfs een beetje naar voren te gaan zitten, maar dat belemmerde haar juist enorm in haar balans bij het aanspringen, waardoor ze én onrustig aansprong met rug weggedrukt (ze probeerde zich dan met dat verstrakken overeind te houden) en ze nam dan maar gelijk een sprintje (want meer vaart was voor haar meer balans). Daarnaast moet een paard bij het aanspringen ruimte maken met de binnenschouder om goed vooruit te kunnen grijpen: het binnenvoorbeen komt immers meer naar voren. En als je naar binnen 'hangt' belemmer je de binnenschouder. Dus: goed rechtopzitten met gewicht (licht) naar buiten, niet scheef gaan hangen, maar met meer druk op buitenzitbeenknobbel en buitenbeugel.
3) zo'n hete bliksem als mijn merrie liet ik ook lekker galopperen bij het losrijden, maar opgepakt bepaal Ik het tempo. Versnellen? Dan gaan we een tandje of gang terug, wachtoefeningen door terugnemen en dan vlak voordat ze ging stappen weer naar voren in draf. Ze moet gewoon wachten, en hier ook superconsequent in zijn want ze nam t zo van me over.
4) niet te veel druk op leggen (of de galop vermijden) doordat je je zorgen maakt of t wel goed gaat. In je hoofd plaatje maken van perfect aanspringen, uitademen, kaken los en zachtjes dénken aan een rustig handgalopje. Hopelijk heb je wat aan mijn tips, succes.
Ohja, omdat t bokt is: goede instructie doet wonderen...

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-16 20:10

ik heb sowieso elke week clubles, en ze word 1x per week bijgereden door een professional. Dus dat zit wel goed haha.
we zijn er gewoon écht nog maar pas mee bezig, ik heb me er eerst niet aan proberen te storen want een half jaar geleden kreeg ik haar überhaupt niet in de rechter galop,welke kant nu dus gek genoeg juist wel al af en toe goed gaat.

Ze denkt ook heel erg mee, en dan weet ze al wat ik wil en dan kan ze inderdaad niet meer wachten.

Ik herken mij ook in het verhaal van vladimir, mijn hulp die ik denk klein te geven is al verstoord omdat ik mijn been eerder afsteek ipv. aanleg, want dan gaat ze meteen hard vooruit. en idd iets naar voren zitten, en dan zal ik haar daarmee ook wel uit balans brengen.

ik heb wel weer veel om op te letten morgen ;)