Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
troi schreef:Ik denk dat als je dit bijrijdpaard echt wilt je beste eerst je focust op het westernrijden. Als je daar wat grip op krijgt dan weer eens terug gaat naar de manege.
Op die foto heb je bij de teugels bijvoorbeeld veel te kort (zeker voor dit bit dat eigenlijk niet geschikt is voor een beginner, een gewoon trensje werkt dan voor ruiter en paard fijner ook in de western) en ik gok zo dat je het al behoorlijk lang vindt, dat geeft al een beetje aan hoezeer jij in een andere mindset moet komen. Regelmatig weer terug naar met contact rijden gaat dat proces geheid afremmen.
Amanda schreef:Ik ben 3 jaar geleden overgestapt op western met mijn eigen haflinger en heb een jaar na de overstap tijdelijk het paard van een vriendin bijgereden (Z1 dressuur). Dat ging prima. In de basis zou het inderdaad hetzelfde moeten zijn. In de praktijk was het enige lastige verschil het loslaten of juist de contactteugel.
Maar andersom was dat juist ook prima voor beide paarden te gebruiken. Mijn haf rijd ik nog steeds wel eens met contactteugel als dat nodig is, om ook weer snel los te laten. Bij haar paard deed ik dit ook. Contactteugel betekent namelijk niet vasthouden, maar je teugels meer op maat. Ook met contactteugel kun je loslaten.
Om een lang verhaal kort te maken, ik gebruik van beide disciplines het beste dat bij het paard past op het moment dat het nodig is. Combineren kan. Je moet alleen wel goed weten waar je mee bezig bent en wat je wanneer doet.
Maanlicht schreef:@Sicayes: Het paard is vroeger wel dressuurmatig bereden dus reageert ook nog licht op dressuurhulpen.
Dat van die lessen lijkt me wel een goed idee.
Ik heb al met de eigenaresse afgesproken dat ik eerst een maand kom "proberen", om te kijken of het echt iets voor mij is (en of zij het ook ziet zitten uiteraard!) en dan bepaal ik hoe en wat. Ik ben in ieder geval erg enthousiast.
Amanda schreef:Mijn beide instructeurs geven inderdaad zowel aan Engelse als westernruiters les. Sterker nog, het aantal Engelse ruiters is groter dan de western