Dressuur en western combineren

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Maanlicht

Dressuur en western combineren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-16 15:59

Hallo allemaal! Ik hoop dat dit topic hier goed staat, wist niet zo goed waar ik het moest plaatsen.

Ik heb misschien een nieuw bijrijdpaard, deze is western bereden. Ik heb zelf alleen nog maar dressuur gereden, en vandaag heb ik voor het eerst western gereden. Ik vind het heel erg wennen.

De situatie is dat ik eenmaal in de week dressuur privéles krijg op de manege. Hier wil ik liever niet mee stoppen omdat ik hier heel veel van leer en het heel leuk vind op de manege. Ik zou twee keer in de week naar het bijrijdpaard gaan, die op een andere stal staat. Hier zal ik dus alleen western op rijden en ook les krijgen.

Ik had zelf in gedachte om twee keer in de week naar het bijrijdpaard te gaan, en dan eens in de twee weken dressuur op de manege, privé- of groepsles.

Zijn er hier mensen die zowel dressuur als western rijden? Is dit goed te combineren?
Laatst bijgewerkt door goldenarrow op 12-04-16 18:33, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto op verzoek verwijderd.

xxdomiixx

Re: Dressuur en western combineren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 16:03

Ik reed zowel dressuur als western. Ik schakel heel makkelijk tussen de twee, dus voor mij was het goed te combineren. Ik vond de eerste les ook niet wennen. Misschien ligt het er ook aan hoelang je al engels rijd en wat heel erg ingesleten is. Veel dressuurruiters zijn namelijk geneigd om contact te houden, dat had ik helemaal niet. Heb nu een eigen paard en ben weer terug naar de basis gegaan dus nog niet bezig met een discipline, wil het uiteindelijk allebei gaan doen met hem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 16:12

Ik ben na 5 jaar dressuur overgestapt op western. Wel in één keer, dus niet dressuur en western naast elkaar gereden. Ik denk dat je het zeker tegelijk kan doen, maar dat het in het begin je westernrijden wel negatief beïnvloed. Veel beginnende westernruiters met een engelse achtergrond vinden het heel moeilijk om te leren loslaten en dat kan zeker een jaar duren voordat je dat onder de knie hebt, als je er geen dressuur naast rijdt. Als je het eenmaal onder de knie hebt en er gevoel voor hebt, kan je prima western en dressuur naast elkaar rijden. Ik schakel in ieder geval makkelijk over en merk dat mijn western en dressuur elkaar positief beïnvloeden omdat ik beter voel wat ik doe, erbij stilsta wát ik nou eigenlijk doe en waarom.

Ik raad je aan om, vooral in het begin, flink te investeren in westernles. Met een instructrice die er flink op hamert dat je moet loslaten. En in het begin met vrijrijden het liefst iemand erbij die je erop attendeert als je weer in oude gewoontes vervalt.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 16:45

Ik denk dat als je dit bijrijdpaard echt wilt je beste eerst je focust op het westernrijden. Als je daar wat grip op krijgt dan weer eens terug gaat naar de manege.

Op die foto heb je bij de teugels bijvoorbeeld veel te kort (zeker voor dit bit dat eigenlijk niet geschikt is voor een beginner, een gewoon trensje werkt dan voor ruiter en paard fijner ook in de western) en ik gok zo dat je het al behoorlijk lang vindt, dat geeft al een beetje aan hoezeer jij in een andere mindset moet komen. Regelmatig weer terug naar met contact rijden gaat dat proces geheid afremmen.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 17:28

Het hangt een beetje van het paard af of hij/zij je fouten snel vergeeft.
Mijn paard raakt geïrriteerd door een Engelse/dressuur matige manier van rijden.
Vooral het loslaten en op eigen benen laten lopen en daar gewoon vertrouwen in hebben is problematisch voor dressuurruiters.

Aan jouw houding (zover te zien op een foto) valt nog heel wat te sleutelen voor een goede westernhouding.

De basis zou gelijk moeten zijn maar in de praktijk valt dat erg tegen.

TinkerLoves

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 17:40

Ik doe het allebei. Een jaar western nu. In het begin was het voor mij erg schakkelijken van wat hoort bij wat. Maar ik vind het allebei super leuk. Denk dat het voor al oefenen is. Ik heb na een jaar nog steeds moeite met waar ik mijn benen en handen hou.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 17:48

Ik heb ook een tijdje beiden gedaan. Vond het helemaal niet lastig schakelen tussen die twee. Het probleem met de teugels heb ik ook nooit gehad, maar dan moet ik wel zeggen dat ik toen bij dressuur altijd op mijn kop kreeg dat mijn teugels te lang waren, misschien dat dat een verschil maakt. Ik denk dat je het gewoon zelf moet ondervinden, het zal voor iedereen verschillen of het wel of niet werkt.

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-16 17:52

troi schreef:
Ik denk dat als je dit bijrijdpaard echt wilt je beste eerst je focust op het westernrijden. Als je daar wat grip op krijgt dan weer eens terug gaat naar de manege.

Op die foto heb je bij de teugels bijvoorbeeld veel te kort (zeker voor dit bit dat eigenlijk niet geschikt is voor een beginner, een gewoon trensje werkt dan voor ruiter en paard fijner ook in de western) en ik gok zo dat je het al behoorlijk lang vindt, dat geeft al een beetje aan hoezeer jij in een andere mindset moet komen. Regelmatig weer terug naar met contact rijden gaat dat proces geheid afremmen.

Ik weet dat de teugels te kort zijn. Dit was ook de eerste keer dat ik western reed. Ja ik vind ze zelf ook kort, dus dat is het probleem niet. Ik rijd zelf ook graag met een lange teugel, heb ik altijd al gehad. Het werd mij zelfs door de instructrice aangeraden om eerst met korte teugels te beginnen, omdat ik al aan de hulpen moest wennen. Ik vind je een beetje denigrerend overkomen als ik heel eerlijk ben. Ik heb goede begeleiding hierbij en zal inderdaad de eerste tijd telkens onder toezicht en met les rijden.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 18:47

Het is mogelijk om beide door elkaar te rijden, maar het is lastig. Je moet elke keer weer omschakelen. Ik betrapte mij bij mijn dressuur bijrijdpaard er altijd weer op dat ik meer western reed dan dressuur.

Hoe heet het paardje als ik zo nieuwsgierig mag zijn? Lijkt erg op een paard dat ik ken.

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-16 19:05

Ze heet Spirit! :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 12:26

Ik ben 3 jaar geleden overgestapt op western met mijn eigen haflinger en heb een jaar na de overstap tijdelijk het paard van een vriendin bijgereden (Z1 dressuur). Dat ging prima. In de basis zou het inderdaad hetzelfde moeten zijn. In de praktijk was het enige lastige verschil het loslaten of juist de contactteugel.

Maar andersom was dat juist ook prima voor beide paarden te gebruiken. Mijn haf rijd ik nog steeds wel eens met contactteugel als dat nodig is, om ook weer snel los te laten. Bij haar paard deed ik dit ook. Contactteugel betekent namelijk niet vasthouden, maar je teugels meer op maat. Ook met contactteugel kun je loslaten.

Om een lang verhaal kort te maken, ik gebruik van beide disciplines het beste dat bij het paard past op het moment dat het nodig is. Combineren kan. Je moet alleen wel goed weten waar je mee bezig bent en wat je wanneer doet.

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 12:38

Het is op zich aardig te combineren, als het paard je vergeeft dat je af en toe nog een dressuurhouding aan neemt en je hem daarbij niet teveel in de mond zit met het bit wat je nu hebt.
Zoals Amanda zegt kan je ook met een contactteugel loslaten, maar er zit wel verschil tussen western contact en engels contact (merk ik persoonlijk)

Is het misschien een optie om eerst een poos al je tijd en aandacht te vestigen op de westernlessen? En daarna, als het er wat beter 'in' zit weer dressuurlessen te volgen?

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-16 13:57

Amanda schreef:
Ik ben 3 jaar geleden overgestapt op western met mijn eigen haflinger en heb een jaar na de overstap tijdelijk het paard van een vriendin bijgereden (Z1 dressuur). Dat ging prima. In de basis zou het inderdaad hetzelfde moeten zijn. In de praktijk was het enige lastige verschil het loslaten of juist de contactteugel.

Maar andersom was dat juist ook prima voor beide paarden te gebruiken. Mijn haf rijd ik nog steeds wel eens met contactteugel als dat nodig is, om ook weer snel los te laten. Bij haar paard deed ik dit ook. Contactteugel betekent namelijk niet vasthouden, maar je teugels meer op maat. Ook met contactteugel kun je loslaten.

Om een lang verhaal kort te maken, ik gebruik van beide disciplines het beste dat bij het paard past op het moment dat het nodig is. Combineren kan. Je moet alleen wel goed weten waar je mee bezig bent en wat je wanneer doet.

Dat vind ik fijn om te horen! Dit was ook mijn insteek.

@Sicayes: Het paard is vroeger wel dressuurmatig bereden dus reageert ook nog licht op dressuurhulpen.
Dat van die lessen lijkt me wel een goed idee.

Ik heb al met de eigenaresse afgesproken dat ik eerst een maand kom "proberen", om te kijken of het echt iets voor mij is (en of zij het ook ziet zitten uiteraard!) en dan bepaal ik hoe en wat. Ik ben in ieder geval erg enthousiast *\o/*.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 14:01

In basis is er imo niet zo veel verschil.

Dat wordt soms wel ervaren, maar dat heeft naar mijn mening te maken met 'vervelende gewoontes' en niet met verschil in discipline.

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 14:28

Maanlicht schreef:
@Sicayes: Het paard is vroeger wel dressuurmatig bereden dus reageert ook nog licht op dressuurhulpen.
Dat van die lessen lijkt me wel een goed idee.

Ik heb al met de eigenaresse afgesproken dat ik eerst een maand kom "proberen", om te kijken of het echt iets voor mij is (en of zij het ook ziet zitten uiteraard!) en dan bepaal ik hoe en wat. Ik ben in ieder geval erg enthousiast *\o/*.

Dat scheelt :j

Dat zou ik inderdaad doen :D in principe is beide prima te rijden. Ik weet dat mijn instructeur (en die van Amanda) ook gewoon goed engels kan rijden. Hij geeft ook les aan zowel dressuur als westernruiters. Dus het is niet zo dat je het ene nooit kan doen als je het andere doet :Y)
De basis is vrijwel hetzelfde, kleine dingen doet de een anders dan de ander.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 14:32

Mijn beide instructeurs geven inderdaad zowel aan Engelse als westernruiters les. Sterker nog, het aantal Engelse ruiters is groter dan de western :D
Ga je ook lessen met je bijrijdpaard? Dat zou ik wel aanraden om de westernbasis meteen goed neer te zetten :j

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 14:37

Amanda schreef:
Mijn beide instructeurs geven inderdaad zowel aan Engelse als westernruiters les. Sterker nog, het aantal Engelse ruiters is groter dan de western :D

Bij ons op stal ook zo :') er begon er eentje (Bij Karel) en toen deze helemaal enthousiast terug kwam zijn het er een stuk meer geworden! Van de 5 ruiters op de maandagavond heeft hij er 2 die echt 'vol' western rijden. Rest is engels op verschillende niveau's. Hij kijkt natuurlijk ook gewoon naar wat bij het paard past.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 19:43

Overigens zou ik je topic naar WN AM laten verplaatsen. Dan heb je meer kans op reacties. :)