Paar probleempjes! advies? (wijken, galop en changement)

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

maximoo

Paar probleempjes! advies? (wijken, galop en changement)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-16 14:11

Hoihoi,

Ik rij een fries van bijna 6 jaar.
Ze kan een l1 proefje lopen.
Ze is echt super braaf maar loop tegen een paar dingentjes aan, en ik hoop via deze weg wat tips en adviezen te krijgen.

1. Als ik wil gaan wijken voor het linker been duurt het eerst de halve a-c lijn voordat ze eens opzij gaat.
Ze stuntelt eerst altijd even en dan op x lijkt het wel of ze pas begrijpt wat ik bedoel. Hoe kan ik haar
duidelijker laten merken wat ik bedoel zodat ze sneller wijkt.

2. Als ik in de linker galop aanspring is er niks aan de hand. Maar zodra ik een volte of een stukje heb gegaloppeerd dan valt ze uit elkaar. Ik krijg haar dan niet meer bij elkaar en laatst heb ik haar gewoon haar gang laten gaan en toen deed ze haar hoofd omhoog en galoppeerde ze heel rustig. Is dit omdat ze dan op haar manier kan galopperen en als ze moet nageven dat is moeilijk dus dan probeert ze er onder uit te komen?

3. help een galopswissel springen.
Als ik van hand ga veranderen en ik leg mijn been aan voor de andere galop reageert ze gelijk en springt ze voor over, maar achter echt totaal niet.
Ik heb al met een balkje geprobeerd maar dat hielp niks.
Ik reed laatst zonder zadel en toen ik het probeerde lukte het ook achter!
Licht dit aan mijn zit of aan iets anders.

Alvast bedankt!!
Laatst bijgewerkt door Urielle op 07-04-16 15:00, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt

FriesWytske

Re: Paar probleempjes! advies? (wijken, galop en changement)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 22:18

Hoe lang is ze onder het zadel?

Zoals ik het lees, mist ze nog een hoop kracht en balans. Plus als de galop nog niet goed is, is ze in mijn ogen ook nog niet klaar voor de L1. Galopwissel zou ik dan ook achterwege laten.
Plus zoek een goede instructeur/instructrice die met je aan de basis werkt. En zorgt dat je paard sterker wordt en beter in balans gaat lopen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 10:38

Miss hou je haar te veel vast van voren in de galop, je zegt zelf als ik haar los laat dan doet ze het wel,
Jij haalt waarschijnlijk haar uit balans.

Hou er ook rekening mee dat 6 nog echt heel jong is voor de dingen die je haar vraagt .

Dat ze stuntelt met het wijken is ook jou fout, je geeft miss of te veel druk, of je hebt het dier niet echt goed uit gelegd wat je wil,

En nogmaals een 6 jarige fries is nog echt heel jong, lichamelijk nog niet af en mentaal al helemaal niet, dus ja neem de tijd en zoek goede begeleiding en focus je op de basis in plaats op dingen waar jullie beide nog niet aan toe zijn

Werk gewoon aan de basis en laat die galop wissel nog even een paar jaar achter wegen."

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 10:42

Op Alle3 je vragen stel ik jou de vraag: hoe geef je je hulp, wanneer geef je je hulp en wanneer besluit je om een oefening in te zetten?
Uit alles in je verhaal maak ik op dat het paard nog niet toe is aan wat je vraagt, en dan denk ik het dier is 6- fries- galop is voor de meeste Friezen moeilijk, jij bent jong, hoe word je begeleid?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 10:51

Volgens mij wil jij al je rijbewijs hebben, voordat je uberhaupt je 1e rijles hebt gevolgd!

Jij en je paard zijn daar nog helemaal niet aan toe zo te horen....
Vliegende wissels hoeft pas vanaf het Z2, dus laat dat sowieso maar achterwege,
leer je paard eerst maar eens gewoon aan elkaar galloperen!
En wijken, waarom meteen vanaf de ac-lijn, begin eerst met 5 meter na de ac-lijn en dan een paar pasje naar de hoefslag, breid dat uit!

Mijn tip:
Neem goede instructie in de arm, wekelijks lessen en werk vooral aan de basis, dan zijn de oefeningen appeltje eitje straks :)

Paard goed africhten duurt jaren, paard moet sterker worden en in balans gaan lopen.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 10:53

Die galopwissel zou ik maar achterwege laten. Dat is geen kwestie van even been omleggen. Het is niet voor niks een z2 oefening. Paard moet kunnen verzamelen anders springt ie hem inderdaad in tweeën. Als je nog niet eens een volte kunt rijden en je wilt een wissel springen dan ben je wel een beetje raar bezig hoor ;)
Volg gewoon het proevenboekje qua volgorde van oefeningen. Dus eerst de figuren, dan opzij en achteruit, dan echte zijgangen, dan echte verzameling en dan pas wissels

Kalender7

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 15:50

Ik snap de logica niet helemaal waarom je een wissel zou willen leren terwijl ze op een volte uit elkaar valt. Ga rustig verder met de basis en laat de wissels achterwege.

maximoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-16 19:22

Super erg bedankt voor de tips en de adviezen!

Ik heb vorige week les gehad en ook aan deze punten gewerkt.
Het waren soms stomme foutjes van mij die in de lessen zijn opgelost :)

de wissel oefenen we nu niet meer en zijn nu eerst aan het oefenen met een goede galop. Dus die ik kan verruimen en ook weer kan verzamelen.
Ook zijn we nu bezig met de contra galop. dit lukt erg goed!

Het wijken lukt nu ook en reageert nu snel op mijn been.

Maar nogmaals heeel erg bedankt voor de tips <3

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 19:25

Je moet genoeg verzamelen op de diagonaal om je wissel te springen , maar je mag niet je impuls verliezen, dan kan ze namelijk niet omspringen . Werk aan het verzamelen met impuls. Verder is contragalop ook een goede oefening om de galop sterker te maken .

maximoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-16 20:02

faunty schreef:
Je moet genoeg verzamelen op de diagonaal om je wissel te springen , maar je mag niet je impuls verliezen, dan kan ze namelijk niet omspringen . Werk aan het verzamelen met impuls. Verder is contragalop ook een goede oefening om de galop sterker te maken .

Hier zijn we nu idd heel hard mee bezig