oren spel tijdens het rijden

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Nynapas

oren spel tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-16 17:19

Hallo,

Sinds vorig jaar gaf mijn paard aan dat hij last had tijdens het rijden. Was vooral te zien aan oren spel(oren plat naar achter) we hebben alles laten controleren en waren idd wat aan de hand. Nu heb ik steeds tijdens t rijden dat ik te veel let op het oren spel van her paard (vind hij t wel leuk of is oren plat wat zou t beteken toch nog last, of is hij boos ?) Hebben jullie dit ook wel eens gehad of maak ik mezelf veel te druk om zo iets? Was er wel benieuwd naar :)

BlackApple

Re: oren spel tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 17:30

Ik vind het goed dat je jouw paard hebt laten controleren, omdat het je is opgemerkt dat hij regelmatig zijn oren naar achteren deed. Zijn de klachten verholpen?

Let je nu op je paard, omdat je bang bent dat hij weer ergens last van heeft? Ik denk dat iedereen er wel eens op let. Tijdens het rijden kijk ik ook wel eens naar mijn paard, maar niet constant/vaak.
Als je paard geen klachten heeft zou ik me nergens zorgen om maken en lekker rijden, en misschien ook lekker veel afwisselende trainingen.

Nynapas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-16 17:45

BlackApple schreef:
Ik vind het goed dat je jouw paard hebt laten controleren, omdat het je is opgemerkt dat hij regelmatig zijn oren naar achteren deed. Zijn de klachten verholpen?

Let je nu op je paard, omdat je bang bent dat hij weer ergens last van heeft? Ik denk dat iedereen er wel eens op let. Tijdens het rijden kijk ik ook wel eens naar mijn paard, maar niet constant/vaak.
Als je paard geen klachten heeft zou ik me nergens zorgen om maken en lekker rijden, en misschien ook lekker veel afwisselende trainingen.

Ja alles is verholpen :) het is alleen dat ik het paard nog wel de oren naar achteren zie maar niet plat maar dat is toch juist het teken dat ze juist op je letten

Nynapas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-16 17:47

Voor me gevoel zit t altijd in mijn hoofd dat paarden oren naar voren hebben als ze iets leuk vinden en plat naar achteren als ze boos zijn lf anderen dingen maar dat moet ik maar uit mn hoofd zetten haha

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 17:49

Ik let altijd op de oren. Ik weet dan ook precies wanneer hij z'n aandacht verliest. :')

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 22:27

Goed dat je merkte dat er iets mis was, is ondertussen verholpen dus dat is ok.
Je let nu nog steeds op de oren , en eigenlijk is dat alleen maar goed te noemen, alleen denk ik dat je het een beetje verkeerd beoordeeld (het waarom een paard de oren beweegt).
Paarden laten met hun oren zien waar hun aandacht naar toe gaat.
Dus ideaal zou zijn één oor naar voren (richting waar ze heen gaan) en één oor naar jou toe (aandacht naar jou toe, wat ga je nu vragen.....) Uiteraard mag er wel een beetje beweging inzitten.
Maar als jij als ruiter bv ineens zou merken beide oren gaan ineens naar rechts, dan weet je als ruiter dat het paard zijn totale aandacht plots naar rechts heeft gezet, en dat is dan oppassen geblazen.
Paarden kijken als het ware met hun oren, en geven ook aan waar hun aandacht naar toe gaat.
Als ruiter moet je dit dus altijd gezien hebben, zonder echt naar de oren te kijken natuurlijk, want jouw focus moet gericht zijn op het doel waar je heen wil een heel stuk voor jou paard.
Opletten jouw focus, jouw zicht, is niet enkel met jouw ogen, dit is een combi van jouw ogen, jouw schouders, heel jouw borst en ook jouw navel, al deze delen moeten dus naar jouw doel gericht zijn.
Zo kan het paard bij wijze van gevoel aanvoelen waar jouw blik op gericht is, en wat dus het doel is waar je heen wil.

Nynapas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-16 13:01

aeolusnr1 schreef:
Goed dat je merkte dat er iets mis was, is ondertussen verholpen dus dat is ok.
Je let nu nog steeds op de oren , en eigenlijk is dat alleen maar goed te noemen, alleen denk ik dat je het een beetje verkeerd beoordeeld (het waarom een paard de oren beweegt).
Paarden laten met hun oren zien waar hun aandacht naar toe gaat.
Dus ideaal zou zijn één oor naar voren (richting waar ze heen gaan) en één oor naar jou toe (aandacht naar jou toe, wat ga je nu vragen.....) Uiteraard mag er wel een beetje beweging inzitten.
Maar als jij als ruiter bv ineens zou merken beide oren gaan ineens naar rechts, dan weet je als ruiter dat het paard zijn totale aandacht plots naar rechts heeft gezet, en dat is dan oppassen geblazen.
Paarden kijken als het ware met hun oren, en geven ook aan waar hun aandacht naar toe gaat.
Als ruiter moet je dit dus altijd gezien hebben, zonder echt naar de oren te kijken natuurlijk, want jouw focus moet gericht zijn op het doel waar je heen wil een heel stuk voor jou paard.
Opletten jouw focus, jouw zicht, is niet enkel met jouw ogen, dit is een combi van jouw ogen, jouw schouders, heel jouw borst en ook jouw navel, al deze delen moeten dus naar jouw doel gericht zijn.
Zo kan het paard bij wijze van gevoel aanvoelen waar jouw blik op gericht is, en wat dus het doel is waar je heen wil.

bedankt voor je uitleg :) betekent eigenlijk als paarden tijdens het rijden oren naar achteren heeft het niet altijd boos is of pijn heeft

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 19:00

idd dat heb je goed begrepen.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 19:30

Plat naar achteren (oren in de nek): boos
Rechtop naar achteren gedraaid: aandacht op ruiter

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 19:42

Als paarden in een groep lopen heeft de voorste meestal de oren naar voren. De paarden daar achter hebben de oren over het algemeen naar achteren, zij houden in de gaten of het achter hen wel veilig is en ze niet achtervolgt worden door wolven of zo.
Gewoon een overlevingsstrategie nog van hun tijd in het wild op de toendra's.