schouder los laten

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

future_vet

schouder los laten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-16 11:39

oke ik open vrijwel nooit een rijtechnisch topic :o

allereerst voor de duidelijkheid, ik heb les :)

sinds januari les ik met mijn bijrijdpaard zo'n ééns in de maand.(ik rijd 1 a 2 x pw) we gaan best wel voorruit maar ik loop nu zelf tegen het probleem aan dat ik mijn rechter schouder vast zet en niet goed weet los te laten en te laten ontspannen. Paard wordt dan vanzelf ook sterk op rechts.
gevolg is dat linksom paardlief heel fijn loopt, maar rechtsom ik hem dus soort van tegenwerk. Alleen als ik vanaf linksom via een 8 of iets dergelijks op de andere hand terecht kom dan lukt het mij voor even om te blijven ontspannen en op twee teugels te rijden, maar als snel neemt rechts het heft in eigen arm :')
Het moeilijkste vind ik om rechtsom wél stelling te vragen, maar geen druk erop te zetten. Gek genoeg heb ik hier met mijn linker arm geen probleem mee.

iemand tips of oefeningen om dit te verbeteren?

Tijdens les wordt ik er steeds op geattendeerd en probeer ik dan te ontspannen, dit werkt wel, maar het zou fijn zijn als ik zelf ook met oefenen dit aan weet te pakken.

kusvoorjou

Re: schouder los laten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 11:40

Ik lees mee! Ik heb dit het zelfde maar dan op links.. Zo vervelend...

DinkyOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 11:49

ik volg ook!

Queen123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 17:00

Ik heb niet hetzelfde probleem, ook niet gehad. Wat mij hielp met problemen in mijn houding is het heel erg focussen. Als je heel erg gefocust bent op je rijden, dan let je er ook meer op. Ik merkte namelijk dat mijn focus niet voor 100% bij het rijden lag, en Door dit wel te doen, ben ik wel van een aantal probleempjes afgekomen.

Succes!

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 17:04

Heb je tijdens het 'normale' leven ook last van een gespannen schouder? Zoja, dan daar eerst even naar laten kijken door een fysio oid.
Wellicht helpt het tijdens het rijden om bij iedere bakpaal er even heel bewust aan te denken? Dus bij iedere paal even denken 'ontspannen' en dit een tijdje proberen? (In de zin van, niet de hele les, maar een deel van de les even daarop focussen?)

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-16 17:06

Ook met eraan denken lukt het niet om te ontspannen.

Nee in het dagelijks leven heb ik er geen last van

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 17:12

En blijft er wel verbinding op de linker teugel als je op de rechter hand rijdt?

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-16 17:27

SparklingApp schreef:
En blijft er wel verbinding op de linker teugel als je op de rechter hand rijdt?

Nee dat is idd bijkomend probleem. Rechts neemt het zo erg over dat het niet meer op 2 teugels is. Er is nog wel contact maar niet gelijke "druk"

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 17:34

Een leuke oefening die mij geholpen heeft, is iemand anders de teugel vast te laten pakken op ongeveer een normale afstand van jouw hand. Jij pakt dan de teugel vast door eerst je arm los langs je laten hangen en met zo min mogelijk spierspanning de teugel vast te pakken. Eigenlijk houd je dan alleen je elleboog omhoog, de rest van je arm is heel los.

Dan laat je die andere persoon de teugel heen en weer bewegen: van voor naar achter, links naar rechts, grote en kleine bewegingen.. En met jouw ontspannen arm, moet je dan zorgen dat de teugeldruk gelijk blijft. Dit doe je door je arm zo te ontspannen, dat ie gewoon meegetrokken wordt door de teugel.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 17:37

Soms helpt het om met jezelf bij bepaalde letters in de bak af te spreken dat je denkt aan dat je moet ontspannen met je rechterhand/arm. Bedenk van te voren bij welke letters je dit gaat doen. Of als er geen letters zijn in je bak, bij een bepaalde lantaarnpaal of bij welk punt dan ook. Dan dwing je jezelf eraan te denken en er bewust van te zijn.
Of desnoods spreek je op je telefoon in '' ontspan je rechterarm!!" en laat je die in je zak afspelen of met een mp3 speler oid. Het gaat erom dat het een gewoonte wordt en dat je tijdens het rijden bewust bent. Daarom lukt het tijdens de les wel, omdat iemand je telkens bewust maakt van het feit dat je spanning op je rechterarm hebt.
Mocht je de mogelijkheid hebben om iemand mee te nemen als je rijdt (al is het iemand die er totaal geen verstand van heeft) die om de paar minuten roept: 'rechterarm ontspannen!!' zou dat misschien ook nog wel een goede zijn.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-16 20:28

Bedankt voor de reacties. Ik ben mij zelf echt constant aan herhalen van oke ontspan.
Maar hoe doe je dat precies? Vanuit de schouder alles laten hangen, of vanuit de elleboog, want ik wil wel nog stelling vragen.

Klinkt misschien echt heel suf. Maar tis net alsof ik geen ontspannen houding in mijn rechterarm kan vinden.
Terwijl ik wel behoorlijk netjes recht zit, en ook vaak hoor dat ik een goede houding heb.

anouk1571992

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 20:43

Ik heb precies hetzelfde probleem alleen met links.
Voor mij en mijn paard ook een heel groot problemen waar je niet makkelijk vanaf komt helaas :-(
Mij lukt het ook nog steeds niet, al denk je steeds aan ontspanning in schouder, na 1 seconde hangt die alweer vast.
Bij mij zorgt het echt voor frustraties en wanhoop.
Gelukkig een goede instructrice die me er iedere week weer flink aan laat werken.
Maar het beïnvloed het hele rijden en het paard.
Dus ik volg ook, misschien komt er nog iemand met een goede tip!

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 20:58

future_vet schreef:
SparklingApp schreef:

Nee dat is idd bijkomend probleem. Rechts neemt het zo erg over dat het niet meer op 2 teugels is. Er is nog wel contact maar niet gelijke "druk"

Daar zou ik dan eerst aan werken, maakt niet uit of je paard dan eerst met buiten stelling loopt, maar eerst moet het paard "aan links" blijven.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-16 21:46

SparklingApp schreef:
future_vet schreef:

Daar zou ik dan eerst aan werken, maakt niet uit of je paard dan eerst met buiten stelling loopt, maar eerst moet het paard "aan links" blijven.

Maar als ik gelijke druk wil, dan kan ik wel meer druk op links zetten maar rechts blijft zo vast, dat ik dan onbedoeld gewoon veel te veel druk leg in de mond. Dus ik wil eigenlijk de druk die ik op links heb ook op rechts, en dat is dus rechts een stuk minder door ontspannen.
Als je mijn warrige tekst nog begrijpt :+

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 21:52

future_vet schreef:
Bedankt voor de reacties. Ik ben mij zelf echt constant aan herhalen van oke ontspan.
Maar hoe doe je dat precies? Vanuit de schouder alles laten hangen, of vanuit de elleboog, want ik wil wel nog stelling vragen.

Klinkt misschien echt heel suf. Maar tis net alsof ik geen ontspannen houding in mijn rechterarm kan vinden.
Terwijl ik wel behoorlijk netjes recht zit, en ook vaak hoor dat ik een goede houding heb.

Vanuit je schouder lekker laten hangen die arm. Elke bakletter denken: is mijn schouder nu zo laag als hij kan? Voor stelling je arm iets vanuit je elleboog naar binnen draaien, maar niet meer druk zetten. De richting wijs je alleen maar aan met je hand, de druk komt van je benen.

Probeer dat met die lage schouder maar eens uit op een stoel/op de fiets/als je staat/enz. Ik houd ook altijd mijn rechterschouder iets hoog, als ik hem dan laat 'vallen' ontspan ik weer.
Je moet er alleen geen kracht op (willen) zetten, want dan kun je nooit ontspannen.
En, net als bij paarden: een goede aanspanning lukt alleen vanuit de ontspanning. :)