Paard houdt geen contact

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Calanthe

Paard houdt geen contact

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-16 21:57

Kon het even niet anders verwoorden dan dit.
Het is overigens een manegepaard dus kan geen andere bitten/hoofdstellen/zadels etc. Kopen voor haar.
Ik rijd sinds langer dan een half jaar een erg leuk paard van 9 jaar (bijna 10) (eigenlijk nog een pony). In het begin was ze enorm schrikachtig maar nu schrikt ze haast niet. Dus was al een vooruitgang.
Ze is een voorwaartse pony die als ze wel eens enthousiast kan zijn. Dan loopt ze vaak onder mij uit maar is bij haar vrij makkelijk te corrigeren. (En soms heeft ze juist momenten wanneer ze juist weinig vooruit te branden is. :P haha)
Nu richt ik mij sinds een tijdje dat ze meer naar mij luistert en makkelijker kan buigen. (Vooral tijdens het wijken & volte kleiner maken + stelling heeft ze er wel moeite mee, wijken gaat steeds beter!) ook schudt ze haar hoofd wel eens (al is dat de laatste tijd wel flink verbeterd. Nu doet ze het steeds minder.)
Als ze lekker ontspannen met haar koppie loopt en ik wil graag afwenden dan schiet haar hoofd wel eens omhoog. Ook als ik maar een klein beetje mijn teugels beweeg om mijn teugels wat meer op maat te maken dan heeft ze haar hoofd niet meer zo laag. Heb ook het gevoel juist als ze zo laag loopt dat ze een beetje probeert om mijn teugels nog langer te hebben dan ze zijn. (En in het begin had ik ze vaker wat losser dan op maat bij d'r.)
Ook vaak als ze mooi nageeft als we stilstaan op de A-C lijn en daarna moeten stappen/draven dan dat bij stap nog de nageeflijkheid een paar passen blijft maar bij draf het zowat bijna weg is.
Ik probeer haar vaak bij het stilstaan haar teugels wat korter te maken maar heb soms het gevoel als ik haar soms korter pak dat ze dan begint te schudden met haar hoofd ookal geef ik geen druk.
Heb ook geprobeerd om een beetje druk te houden met mijn teugels. Soms wil dat wel eens lukken maar vaak dan heeft ze haar hoofd gewoon weer wat hoger
Ik heb filmpjes op aanvraag. Maar deze zijn van november vorig jaar en het is al aardig verbeterd (ook mijn houding (al is halthouden en aandraven niet heel erg veel vooruit gegaan dus kan dat evt wel laten zijn en sommige stukken in laag en daarna dat ze haar hoofd hoger gooit)). Ik kan evt volgende week dinsdag (morgen kan het helaas niet maar kan wel morgen de tips gebruiken) vragen of ik gefilmd kan worden.

Had niet verwacht zo'n lap tekst te schrijven haha. Alvast bedankt! :)

ChiVet

Re: Paard houdt geen contact

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 22:17

Vooral bij afwenden zou het soms kunnen helpen om meer proberen met je zit te rijden, d.w.z. dat je je bovenlichaam draait naar waar je naartoe wilt en aanstuurt met beenhulpen. Zo beweegt het bit minder en blijft het contact voor haar constanter.

Trekt ze ook haar hoofd omhoog als je wat wil verruimen?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 22:20

Tandjes nagekeken?

veKing

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 22:25

je zegt dat ze heel voorwaarts is, maar later ook dat ze niet vooruit te branden kan zijn. dit kan liggen aan het feit dat je haar niet 'aan het been' hebt. je zou haar meer van achter-naar-voor kunnen proberen te rijden, door meer met je benen te rijden en minder met je hand.
(buigen om het been tijdens het afwenden/volte/e.d. niet alleen als je 'harder' wilt, dmv wijken voor druk kan je heel veel bereiken met je been)

Calanthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-16 22:57

Tanden weet ik niet. Paard is niet van mij maar van de manege :)
@ChiVet Ik heb sinds kort (sinds de nieuwe instructrice er is) die tip gekregen om meer met mijn zit te rijden. Maar ookal rijd ik met mijn zit, ik hoef maar mijn hand 1 kleine mm te verplaatsen en het hoofd gaat al hoger :=
Volte rijden (normale zonder kleiner of groter te maken) gaat overigens zonder probleem en is ze het makkelijkst in mocht er niet veel stelling gaan vragen en ik mijn binnenbeen erbij houd. Als we de paarden echt naar links/rechts moeten buigen dan loopt ze over de schouder heen en moet ik echt mijn zweepje langs haar schouder houden.
Ze is prima aan het been (vaak) :j enkel heeft ze wel eens dagen gehad ik haar een paar keer moest bijtikken om haar op een normaal tempo te laten lopen :)

Edit; heb n foto gevonden van zo, 6 weken? terug. Zo loopt ze als ik vrij weinig met mijn handen doe.(jammer hoe mijn handen hier op de foto zijn :o)
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Calanthe op 28-03-16 23:10, in het totaal 1 keer bewerkt

veKing

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 23:06

als je dr moet bijtikken is ze dus niet aan het been.
ikzelf heb twee dravers die toen we ze net hadden ontzettende sterrekijkers waren en daar ieder excuus voor zochten om weer hun koppie omhoog te doen. door zo min mogelijk aan de teugels te zitten en alles op been te doen lopen ze nu zo goed als altijd (behalve bij een eng blaadje in het bos) met een ontspannen hals/hoofdhouding
voorheen op een (overigens prima) manege gereden waar ook paarden waren die hetzelfde deden als het paard wat jij omschrijft. daarbij hielp het ook om 'gewoon' de teugels te laten voor wat ze waren (zonder contact) en compleet op been en zit te rijden. als je t paard goed en eerlijk rijdt (en deze verder niets mankeert) zoekt deze zelf je hand op, wat zorgt voor een constant/stabiel contact
mind you: dit is mijn ervaring, jouw instructrice kan er een andere kijk op hebben natuurlijk

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 23:08

veKing

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 23:10

wat Floortz zegt ja (ik zou je een like geven als t kon Floortz)

Calanthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-16 23:19

Klopt hoor :j
Het is zo dat ik niks aan de voorkant ermee doe en geen kneepjes of wat dan ook ermee doe. Dan gaat ze juist met haar hoofd schudden. Ik heb wel vorige week te horen gekregen van de instructrice tijdens het halthouden dat ik druk op mijn teugels moet hebben tijdens het vertrekken. Maar hielp ook maar minimaal.
Wij doen overigens wel veel oefeningen in de les :) Veel wijken, stap-galop, achteruit, slangenvoltes, van S hand veranderen, schoudervoor etc. Het is dus echt niet zo dat we enkel rondjes rijden! :)

veKing

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 23:27

'druk op teugels' hebben ze me ook ooit geprobeerd te leren, het kan aan mij liggen maar dat werkte gewoon niet voor mij. zoals in de link van Floortz staat: door de rug en de achterhand in balans te krijgen 'verdien' je het nageven.
door die druk op de teugels eis je het nageven als het ware op van je paard.

wat gebeurt er als je je paard écht ruimte geeft aan de voorkant, teugels in waslijntjes, maar verder gewoon doorrijdt?

Calanthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-16 23:36

Dat is helaas het nadeel van maneges -O-
Bedoel je echt lang lang of wat langer (net als de foto hierboven die ik net heb gepost?)
Met lange teugel in draf en stap gaat ze naar beneden en neemt ze alle ruimte die ze kan hebben :+. Maar erbij wil ze in draf gelijk ook harder gaan draven.

IJsco_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 00:11

Hoe vaak rijd jij deze pony? Het is voor een manege pony lastig als iedereen steeds anders rijd, dus dan zelfs als jij het goed doet, kan het paard het soms alsnog niet doen door slechte ervaringen in zijn geheugen ;-) wanneer jij hem vaker per week rijdt is het al heel ander verhaal. als hij met hoofd laag loopt, zet hij dan goed de achterhand er onder en loopt hij over de rug? Of drukt hij het liefst zijn rug weg en gaat hij daarom sterren kijken?

Hoe ziet zijn leven er naast jou uit op de manege? Hoeveel moet hij werken in de week, loopt hij ook mee in beginnerslessen, zijn er veel verschillende instructeurs op de manege (die de ruiters allemaal op hun manier leren rijden zodat er voor de pony soms geen touw meer aan vast te knopen is), past het zadel naar jouw idee goed, etc? Allemaal dingen die van invloed zouden kunnen zijn...manege paarden rijden is een vak apart, want die komen met een hoop bagage...zoveel verschillende ruiters, en al die ruiters willen maar dat de pony hun begrijpt en doet wat de ruiter zegt...Geen wonder dat de paarden er soms niks meer van snappen, niet meer reageren en denken: 'je doet maar daar boven op mijn rug, het zal mijn tijd wel duren. Straks bij de volgende moet het toch weer anders'.

Dus rijden er veel verschillende mensen op of alleen jij? En hoe vaak rij jij?

Calanthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-16 00:22

Ik rijd er zelf 1x per week sowieso op, soms is het 2x (en met hele hoge uitzonderingen 3x). Weet niet hoe vaak de huurder erop rijdt. Veel mensen rijden er sowieso niet op, soms wel. (vaak mogen wij kiezen op wie wij rijden) Soms kan het zijn dat de beugels nog steeds in mijn maat zijn van de week ervoor. Dus denk niet dat er echt veel mensen op rijden (en het is absoluut geen pony die je in de beginnerslessen kan zetten :o) We hebben wel 3 instructrices (eerst 2 maar er is er nog 1 bij gekomen) stijl van lesgeven lijkt wel op elkaar al is het bij de ene dat ze meer kijken hoe voorwaarts je het paard krijgt en meer op nageven letten. Bij de andere is het meer figuren en schakelen en bij een andere is het beide. Zadel durf ik niet zo 1 2 3 te zeggen of die nou perfect past ja of nee.
Achterhand zit er als ze ontspannen met het hoofd, eronder (voel het dan heel goed bij d'r)

veKing

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 09:37

ik had t over serieus loslaten, niet dat kleine beetje wat ze van je krijgt op de foto's.

terugrijden als ze harder gaat kan je ook doen door terug te zitten, voltes te rijden, e.d.

als je je streven verlegd van: ik wil dat mijn paard aan de teugel loopt/nageeft, naar: ik wil dat mijn paard lekker door zijn lijf loopt in alle gangen en figuren, kom je waarschijnlijk verder dan door je zo te focussen op hoe de voorkant erbij loopt

Calanthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-16 18:45

Heb vandaag gereden :)
Ze zocht veel zelf het contact op. Al heb ik wel het gevoel gehad dat ze soms wilde hangen aan mijn handen dus heb ik wel een paar ophoudingen met mijn buitenteugel toen gemaakt. Ging beter toen.
Halthouden en daarna weer in draf verder ging niet zo soepel. Wel ging halthouden en daarna stappen wel goed. (Al ging stap-draf weer niet goed :'))
Liep vandaag heel ontstappen over de rug en was wel eens aan het briezen tijdens het rijden. :D Afwenden en contact hebben ging goed vandaag. Enkel het wijken ging vandaag wat slechter dan normaal :)

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 18:59

Het is een kwestie van wennen. Niet alleen voor jou ;) maar na een tijdje zul je merken dat ontspannen samenwerken veel prettiger is. Ze zoeken je hand wel op, maar de basis moet eerst goed zijn.
De moeilijkere dingen als wijken en het dier leren meer op je zit te letten kost wat tijd.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 22:08

Hoewel je het bit niet kan veranderen is het werk belangrijk om erachter te komen of dat niet een oorzaak is. Dit kan al deels door het sperriempje los te maken en dan te kijken of het paard de mond veel opent vooral dan bij verhoging van druk op de teugels.

veKing

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 10:42

als de overgangen van halt/stap naar draf niet goed gaan, is je paard toch niet (helemaal) goed aan het been/actief in de achterhand. ik zou daar toch nog wat meer aandacht aan besteden de volgende keer.

fijn dat het verder al een stuk beter ging

eldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 10:53

Ik denk dat je je vergist in het nageven. Als je paard bij wendingen, overgangen omhoog komt, dan is ze niet nageeflijk. Met haar hoofd omlaag lopen is niet hetzelfde als nageeflijk lopen. Bij het nageeflijk rijden moet ze goed voor het been zijn (dus niet onder je uit lopen, want dan is ze niet aan het been, maar aan het rennen). Dan kun je de voorwaartse drang licht opvangen met je teugels, op het moment dat ze nageeft ontspan je (niet losgooien, maar alleen contact). Nageeflijk lopen moet fijn zijn voor je paard en voor jou. Dus alleen licht contact als beloning en juist niet strakker pakken, want dat is niet fijn en komt ze dus weer omhoog. Vraag of je instructrice jou daar mee kan helpen en anders misschien een priveles?