Draven met een hangend paard

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

xfbdg

Draven met een hangend paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-16 16:27

Rosa, een Fjord, rijd ik nu ongeveer een twee maanden. Maar iedere keer als er gaan draven gaat ze als een gek hangen aan de teugels. Maakt niet uit wat ik probeer, ik krijg haar hoofd niet fatsoenlijk omhoog. Soms voor een paar seconden maar dan begint ze weer met hangen.

Hebben jullie tips?
Bedankt!

Elpharo

Re: Draven met een hangend paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 16:29

Hoi hoi, even een vraagje...wat gebeurt er als je aandraaft met hele losse teugels...dus echt zo lang dat ze er niet op kan gaan hangen?

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 16:30

Afwisselen in tempo :)
Schakelen in de draf en de overgang van stap naar draf (en terug) actief rijden.

Een paar pasjes normale draf, paar pasjes iets harder, en dan weer terugrijden bijvoorbeeld :)

Hangen van voren geeft aan dat ze niet actief genoeg van achteren is :)
succes!

xfbdg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-16 16:32

Elpharo schreef:
Hoi hoi, even een vraagje...wat gebeurt er als je aandraaft met hele losse teugels...dus echt zo lang dat ze er niet op kan gaan hangen?

Als ik aandraaf met hele lange teugels dan gaat ze met haar hoofd heen en weer bewegen

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 16:33

inderdaad veel schakelen en als het nodig is gewoon de teugels laten donderen zodra hij/zij gaat hangen..
dan valt er niets te hangen.

Lekker laten schudden, blijkbaar vind hij/zij het nog moeilijk om in balans te lopen in een ontspannen draf.. als je genoeg wendingen rijd, genoeg schakelt, en niet de strijd aangaat om de teugels, maar zo nodig helemaal los.. dan komt er vanzelf wel meer balans en ontspanning
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 27-03-16 16:34, in het totaal 1 keer bewerkt

xfbdg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-16 16:33

EngeltjeS schreef:
Afwisselen in tempo :)
Schakelen in de draf en de overgang van stap naar draf (en terug) actief rijden.

Een paar pasjes normale draf, paar pasjes iets harder, en dan weer terugrijden bijvoorbeeld :)

Hangen van voren geeft aan dat ze niet actief genoeg van achteren is :)
succes!

Bedankt voor de tips! Ik zal er morgen mee gaan oefenen. Hopelijk werkt het

xfbdg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-16 16:34

elenaMM77 schreef:
inderdaad veel schakelen en als het nodig is gewoon de teugels laten donderen zodra hij/zij gaat hangen..
dan valt er niets te hangen.

Als ik de teugels zou laten vallen in 1 keer dan valt ze over haar eigen benen denk ik... Want ze is ook geen super held in haar benen optillen, ook daar zijn we op aan het oefenen.

Maar bedankt voor de tips!

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 16:39

des te sneller leren ze het af toch ;), wees er wel op alert natuurlijk dat ze dan kan struikelen..
die van mij wil het geintje nog wel eens uithalen in het bos als ik hem rustig over zijn rug wil laten lopen.. probeert hij zijn kop naar de grond te steken, tegen het bit gaan hangen en dan schudden. is hij gauw mee klaar als ik dan gelijk de teugels loslaat.. terwijl hij zich dan hersteld van de 'schrik' neem ik de teugels weer op.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 16:50

Teugels losgooien lost het probleem niet op en zomaar loslaten leert haar dat die ruiterhand niet te vertrouwen is.
ik zou haar heel langzaam laten draven en daarin je hand ontspannen. Dan wordt het erg moeilijk om te hangen. Zodra ze wil hangen OF ONGEVRAAGD HARDER GAAT (belangrijk!) even een ophouding en weer ontspannen. Het zou kunnen dat je geen tempocontrole hebt (mogelijk door balansproblemen) en dat daar de oorzaak zit

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 16:52

Loopt die fjord ook voor de kar?

xfbdg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-16 16:57

Ianrowan2009 schreef:
Loopt die fjord ook voor de kar?

Nee, nooit gedaan ook

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 17:14

Dorine92 schreef:
Teugels losgooien lost het probleem niet op en zomaar loslaten leert haar dat die ruiterhand niet te vertrouwen is.
ik zou haar heel langzaam laten draven en daarin je hand ontspannen. Dan wordt het erg moeilijk om te hangen. Zodra ze wil hangen OF ONGEVRAAGD HARDER GAAT (belangrijk!) even een ophouding en weer ontspannen. Het zou kunnen dat je geen tempocontrole hebt (mogelijk door balansproblemen) en dat daar de oorzaak zit

ik laat ook niet zomaar los Dorine, alleen als er ongevraagd gehangen wordt.. dan mag de connectie in mijn ogen best gelegd worden, dat hangen geen goede oplossing is. Ik ging ervan uit dat er met halve ophoudingen gevolgd door ontspanning geen correcte respons werd gegeven om heel eerlijk te zijn. En dan overdonder ik hem rustig even door compleet los te laten en hem daarna weer op te vangen en op te pakken.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 18:39

elenaMM77 schreef:
Dorine92 schreef:

ik laat ook niet zomaar los Dorine, alleen als er ongevraagd gehangen wordt.. dan mag de connectie in mijn ogen best gelegd worden, dat hangen geen goede oplossing is. Ik ging ervan uit dat er met halve ophoudingen gevolgd door ontspanning geen correcte respons werd gegeven om heel eerlijk te zijn. En dan overdonder ik hem rustig even door compleet los te laten en hem daarna weer op te vangen en op te pakken.

Vind ik geen goede manier. Als jij je teugels plotseling loslaat en zn kop dondert naar beneden dan ben je al véél en veel te laat. Want dan was hij al aan het hangen en heb jij dat dus al toegelaten. Dus straf je hem voor jouw trage reactie. Vind ik niet eerlijk

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 21:49

Persoonlijk vind ik dat er maar één echt effectieve manier is, en dat is laterale flexie en zijgangen, elk paard zal beslissen om na te geven na een paar zijgangen.
Uiteraard moet je dan op het juiste moment belonen, dus loslaten en niks speciaals meer vragen , tot het paard weer even gaat proberen tegen te hangen, dan vraag je het weer en zo verder.
maar een millimeter medewerking is belonen.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 11:15

Buiten de rijtechnische tips die hierboven zijn genoemd zou ik het gebit laten nakijken en na laten kijken of het bit goed past. Rijtechnisch wil ik nog toevoegen om telkens met je hand hele kleine kneepjes te geven zodat ze niet de mogelijkheid krijgt om te hangen, dit is wat genuanceerder dan de boel maar gewoon los te gooien. Uiteraard kan ze op een losse teugel niet hangen maar op de achterhand komt ze dan ook niet en dat zal wel moeten om het hangen te verhelpen.

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 11:44

Zorg dat ze actief is, rijd veel overgangen zodat ze op de achterhand komt. Maak haar alert van voren ivm halve ophoudingen. Mocht ze dan toch gaan hangen, zorg dan dat ze niet kan hangen. Niet opeens de teugels losgooien, maar langzaam hals laten strekken zeg maar.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 12:34

Als je langzaam de hals laat strekken krijgt ze imo juist wat ze wil.
Ik heb even in je profiel gekeken en zie dat je merrie 20 jaar is, dat doet mij nog sterker denken dat het misschien verstandig is om het gebit na te laten kijken.

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 14:49

Anna79 schreef:
Ik heb even in je profiel gekeken en zie dat je merrie 20 jaar is, dat doet mij nog sterker denken dat het misschien verstandig is om het gebit na te laten kijken.

Nee, want een paard dat op de hand hangt doet dit niet omdat hij meer teugel wil, maar om steun te zoeken aan de ruiterhand. Als je dus meer teugel geeft kan het paard niet meer steunen op de hand en moet op eigen benen lopen.
Als een paard trekt aan de teugels daarentegen juist niet meer teugel geven.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 16:14

Anna79 schreef:
Uiteraard kan ze op een losse teugel niet hangen maar op de achterhand komt ze dan ook niet en dat zal wel moeten om het hangen te verhelpen.

Maar een paard wat geen eens balans genoeg heeft om op eigen benen te lopen, ga je sowieso al niet op de achterhand krijgen.

Eerst eigen benen lopen en balans hebben, dan pas bij elkaar rijden.

xfbdg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-16 19:54

Anna79 schreef:

Haar gebit is een tijdje terug al bekeken en hier is niks mis mee.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 08:25

Ja wat wil je, fijn rijden maar denk dat je daar tijd en geduld in moet steken,
Het dier is miss jaren op deze manier gereden.
Ik zou beginnen in stap en controleer je zelf ook steeds , hoe sterk word jij als het paard gaat hangen en wat gebeurd er dan met jou zit.
Als hij gaat hangen zou ik terug gaan aar de stap en het daar in de basis weer oplossen en weer aan draven op het binnen been richting het buiten voor been , denk ook aan schouder voor bij het aandraven.
Rij ook veel op de volte, rechtuit is gewoon erg lastig in de bak,
Stap voor stap en nooit terug gaan trekken, jij zal het in jou zit en been op moeten lossen en niet aan het hoofd,
Maar ja het dier is al 20 , kan best hoor ,maar neem er eens een jaar de tijd voor met de juiste begeleiding.