L1 debuut met palomino King

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

_Linn_

L1 debuut met palomino King

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-16 15:18

Hallo allemaal! :wave:

afgelopen vrijdag 25 maart reden King en ik ons L1 debuut.
Ik rij King nu bijna 2 jaar alweer. Toen ik met hem begon was die dik, spierloos, absoluut zonder conditie, zo traag als een slak en noem maar op.
Ik ben dus onwijs, maar dan ook onwijs, veel bezig geweest met de basis. Puur en alleen conditie opbouwen, rechtrichten, voorwaarts maken, soepelheid erin krijgen en ontspanning.
We hebben helaas lang met een slecht zadel gelopen maar eind vorig jaar gingen we dan eindelijk over op een nieuw zadel.

De B kwamen we best wel aardig door. We reden bijna elke proef wel een winstpuntje. De B sloten we af met maar liefst 200 punten en toen kwam eindelijk het gevoel dat die basis er toch ondertussen best wel goed in zit.

Ik merk de laatste tijd aan King dat die steeds sterker begint te worden en steeds soepeler.
Uiteraard zijn we er nog lang niet. Hij moet nog steeds veel meer gaan dragen van achter en nog steeds veel soepeler worden.

Ons debuut ging heel fijn, ik had er een fijn gevoel over. Dit werd dan ook beloond met een tweede plaats in de eerste proef met 193 punten en 189 punten voor de tweede proef.
Het wijken ging niet helemaal soepel, dit is zeker nog een oefen puntje. Hij doet dit de ene keer beter dan de andere. Hij wil wel eens wat blokkeren in zijn lijf doordat die het moeilijk vind en dan kom het er niet uit.

King loopt zeker niet extreem spetterend of zo maar ik merk dat die steeds constanter wordt en zo te zien kan je dus ook dan je punten wel halen.

Puntjes waar we mee bezig zijn om aan te werken:
* lenigheid
* ontspanning
* het aan het been houden blijft altijd een puntje
* nog meer bil- en buikspieren kweken!

Ik ben heel benieuwd wat jullie hiervan vinden. Ik vind dit voor ons debuut zeker niet verkeerd!

Eerste proef (193 punten)

Tweede proef (189 punten)

blijdatikrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 11:06

Het ziet er in zijn totaliteit goed uit Linn! Vind het ook aangenaam om naar te kijken. Je probeert volgens mij om zo ontspannen mogelijk te rijden.
Het afwenden bij B naar halthouden op X heb je supermooi gedaan in de eerste proef. King blijft mooi rond en je gebruikt nagenoeg geen hand. Heel harmonieus.
Aandachtspuntje op met name rechterhand is te veel gebruik buitenteugel om hem op de hoefslag te houden. Probeer hem allerter te krijgen voor je binnenbeen. Steeds korte stukjes wijken zonder stelling. Dan wordt dat wel makkelijker.
Probeer ook je knieën wat losser aan je zadel te houden (nu lijkt het alsof je jezelf wat uit het zadel knijpt)Dit zijn zo even wat puntjes.
Goed bezig hoor!Heel veel plezier met je leuke paard.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 11:09

Leuk paard!

Probeer je handen wat hoger te houden en je teugels wat korter, je hebt je handen best laag.
Succes met je komende wedstrijden, het is een leuk dier :)!

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-16 13:00

blijdatikrij schreef:
Het ziet er in zijn totaliteit goed uit Linn! Vind het ook aangenaam om naar te kijken. Je probeert volgens mij om zo ontspannen mogelijk te rijden.
Het afwenden bij B naar halthouden op X heb je supermooi gedaan in de eerste proef. King blijft mooi rond en je gebruikt nagenoeg geen hand. Heel harmonieus.
Aandachtspuntje op met name rechterhand is te veel gebruik buitenteugel om hem op de hoefslag te houden. Probeer hem allerter te krijgen voor je binnenbeen. Steeds korte stukjes wijken zonder stelling. Dan wordt dat wel makkelijker.
Probeer ook je knieën wat losser aan je zadel te houden (nu lijkt het alsof je jezelf wat uit het zadel knijpt)Dit zijn zo even wat puntjes.
Goed bezig hoor!Heel veel plezier met je leuke paard.

Dankje! Ik probeer inderdaad zoveel mogelijk ontspanning erin te krijgen omdat King nog wel eens wil blokkeren in zijn lijf wanneer die iets moeilijk vind.
Dat het afwenden bij B en halthouden zo soepel ging had ik ook niet verwacht, was ook een flinke verrassing! Ging eerder nooit zo soepel namelijk haha.

King houdt iets vast op links te laatste tijd, ik denk dat je dat met name op de rechterhand zie, ik probeer hem dan iets meer door zijn linkerkaak te krijgen om hem los te krijgen. Hij loopt namelijk niet van de hoefslag af. Ik ben hier in de training ook mee bezig om hem losser te krijgen op die linkerkant, is dus inderdaad al een werkpuntje!

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-16 13:00

Ess_Ramona schreef:
Leuk paard!

Probeer je handen wat hoger te houden en je teugels wat korter, je hebt je handen best laag.
Succes met je komende wedstrijden, het is een leuk dier :)!

Dankje!

Zeepsop

Re: L1 debuut met palomino King

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 08:15

Het ziet er al goed uit! Het viel me wel op dat vooral in de draf je handen mee op en neer gaan met je lichaam. Probeer je handen onafhankelijk te houden van de rest van je lichaam. :)

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 08:40

Wat een leuk paard heb je hoor. Ik vind je L1 debuut er netje uit zien. Er zitten hele goede onderdelen van de proef bij en bij wat onderdelen daar is aandacht bij nodig. Het wijken voor het rechterbeen ging bij de beide proeven minder, daar zit werk aan.

Kiwiris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 10:18

Ik vind dat hij een mooie basisdraf heeft, lekker ontspannen en soepel! Heel knap wat je al met hem hebt bereikt als ik lees hoe hij eerst was!

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 10:31

Mooi dat jullie samen zulke grote sprongen maken!
Een tip die ik wil meegeven, is om bij wijze van een keer helemaal niet bezig te zijn met hoe King loopt.
Klinkt stom, maar ik heb het idee dat jij heel veel wilt werken.
Probeer eens iets minder om meer te bereiken en focus je eens helemaal weer op jouw eigen ontspanning.
Wat mij bijvoorbeeld opvalt (en ik snap dat het een wisselwerking is tussen paard en ruiter) is dat je met het doorzitten zelf vrij strak oogt. Je geeft aan dat King bij het wijken kan blokkeren. Misschien zit hier iets in?

Ook vallen je handen me op, die zijn vrij onrustig en soms zie ik dat je ze een beetje gekanteld hebt.

Verder vind ik dat je hem erg netjes rondstuurt en vergeet vooral niet te genieten van wat jullie al hebben bereikt! :)

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-16 11:24

Zeepsop schreef:
Het ziet er al goed uit! Het viel me wel op dat vooral in de draf je handen mee op en neer gaan met je lichaam. Probeer je handen onafhankelijk te houden van de rest van je lichaam. :)

Dankje, ik zal er eens op letten!

jansje73 schreef:
Wat een leuk paard heb je hoor. Ik vind je L1 debuut er netje uit zien. Er zitten hele goede onderdelen van de proef bij en bij wat onderdelen daar is aandacht bij nodig. Het wijken voor het rechterbeen ging bij de beide proeven minder, daar zit werk aan.

Wijken doet die de ene keer beter dan de andere, is in de training ook zo. Hier tijdens de proeven blokkeerde die op beide kanten wat, terwijl die normaal naar rechts beter doet. Is dus inderdaad nog een puntje waaraan we hard aan het werk zijn! Verder dankje!

Kiwiris schreef:
Ik vind dat hij een mooie basisdraf heeft, lekker ontspannen en soepel! Heel knap wat je al met hem hebt bereikt als ik lees hoe hij eerst was!

Dankje! Dat vind ik heel fijn om te horen. Was inderdaad in het begin helemaal niet zo, dus dat die draf er nu zo uit ziet en zo loopt vind ik heel fijn! Ik hoef er ook steeds minder aan te zitten.

xChanelx schreef:
Mooi dat jullie samen zulke grote sprongen maken!
Een tip die ik wil meegeven, is om bij wijze van een keer helemaal niet bezig te zijn met hoe King loopt.
Klinkt stom, maar ik heb het idee dat jij heel veel wilt werken.
Probeer eens iets minder om meer te bereiken en focus je eens helemaal weer op jouw eigen ontspanning.
Wat mij bijvoorbeeld opvalt (en ik snap dat het een wisselwerking is tussen paard en ruiter) is dat je met het doorzitten zelf vrij strak oogt. Je geeft aan dat King bij het wijken kan blokkeren. Misschien zit hier iets in?

Ook vallen je handen me op, die zijn vrij onrustig en soms zie ik dat je ze een beetje gekanteld hebt.

Verder vind ik dat je hem erg netjes rondstuurt en vergeet vooral niet te genieten van wat jullie al hebben bereikt! :)

Ik snap dat je dit zegt, dat ik eens niet met King bezig moet zijn en enkel met mijzelf. Echter werkt dit helaas bij King niet zo. King durft heeeeel slecht vanuit zichzelf te ontspannen (en nee, lichamelijk mankeert die niks, de osteopaat was onwijs tevreden!) en dus moet ik hem daar echt nog bij helpen.
Als ik hem helemaal los laat dan spant die alleen nog maar meer, dan gaat ze hoofd omhoog en blokkeert die. Hij durft al steeds meer los te laten maar ik moet hem er echt nog bij ondersteunen en dit doe ik dan ook want daardoor gaat het wel steeds meer de goede kant op!

Het is dus echt een hele lange weg waar we vandaan komen en waar we nog op zitten. King krijgt steeds meer het vertrouwen en doordat die steeds sterker en soepeler wordt gaat het stukje bij beetje elke keer beter. Wanneer ik uit ga draven bijvoorbeeld durft die al veel meer los te laten van voren en zakt die lekker uit zichzelf. Dus wordt aan gewerkt!

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 12:11

Okee, fijn dat het al zoveel beter gaat!
Ik hoop dat die stijgende lijn mooi doorgezet gaat worden :)

blijdatikrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 18:28

_Linn_ schreef:
King houdt iets vast op links te laatste tijd, ik denk dat je dat met name op de rechterhand zie, ik probeer hem dan iets meer door zijn linkerkaak te krijgen om hem los te krijgen. Hij loopt namelijk niet van de hoefslag af. Ik ben hier in de training ook mee bezig om hem losser te krijgen op die linkerkant, is dus inderdaad al een werkpuntje!

Aha dan begrijp ik nog wat beter wat ik zag. Als hij vast houdt op links, dan zou ik juist loslaten op links (wel verbinding houden)en rechts doorvragen. Natuurlijk ook stukjes links vragen, maar juist niet links vasthouden. Wat je links vraagt moet je rechts toestaan en andersom.

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-16 18:58

Oh maar ik hou niet extra vast op links hoor. Ik vraag met ophoudingen wat meer lossigheid op links maar tijdens de proef ga ik hem niet heel erg hierin vragen omdat dat natuurlijk niet kan tijdens de proef. Maar ik zal er eens op gaan letten!