Een half jaar aan het werk met Noa

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Een half jaar aan het werk met Noa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 15:30

Hoi! :)

Ik rijd sinds een half jaar geleden elke week op Noa.

Paspoortje:

Naam: Noa
Geslacht: ruin
Leeftijd: 5
Ras: geen idee, iemand een idee?

Zo begonnen we:

Afbeelding

En zo ging het 3 maanden later:

Afbeelding

Toen ik een half jaar geleden op hem begon met rijden was hij niet vooruit te branden. Na een paar lessen ging dit al een stuk beter en inmiddels zit de vaart erin! Mijn doel is om hem nog meer over zijn rug te krijgen en hem beter aan het been te rijden.

Uiteraard werk ik ook nog hard aan mezelf, mijn rijden is nog ver van perfect. Inmiddels rijd ik 6 jaar paard. Ik merk dat als ik iets harder aan het werk ga, ik nog te stijf wordt wat ook weer effect op het paard heeft. Ik word dan te sterk, iets wat ik juist niet wil. Hier werk ik hard aan. Ook moet alles nog soepeler gaan. Mijn handen kan ik al een stuk stiller houden en als ik er dus op let kan ik ook goed ontspannen.

Vandaag zijn er twee filmpjes gemaakt. Eerst eentje van aan het begin van de les. Ik ben best tevreden over hoe ik hier rijd, mijn handen zijn al best goed stil en ik ben ontspannen. Noa mag nog wat meer over zijn rug.

Dit is het tweede filmpje. Ik was hier hard aan het werk, Noa wil vaak nog graag naar binnen vallen en ik kreeg hem hier eindelijk een beetje goed aan mijn been waardoor ik hem wat naar buiten kon zetten. Wel vind ik dat ik veel te gespannen en onrustig wordt, waardoor ik ook weer sterker wordt. Hier werk ik dus ook hard aan; ik wil ten alle tijden een goede, ontspannen houding hebben waarmee ik het paard niet in de weg zit.

Tips zijn allemaal welkom, graag zelfs, maar brandt me alsjeblieft niet af! :)

Ik ben manegeruiter en rijd nu 6 jaar.

Punten waar ik aan moet werken:

-ontspanning wanneer ik dus hard aan het werk ben
-armen nog beter aan mijn lichaam
-benen nog stiller
-niet sterk worden
-soepeler worden

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 16:11

De punten waar je aan moet werken zeg je zelf eigenlijk al, daar heb ik niks meer aan toe te voegen :) Je moet inderdaad je armen/handen wat meer ontspannen, vooral in het laatste filmpje zie je dat je met je buitenhand af en toe wat 'trekt'/vastzet.

Leuk paardje rij je :) Maar wat een overvolle bak zeg :oo Maar ik ben dan ook gewend om met z'n vieren in een 25 x 60 bak te rijden :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 16:16

nienke555 schreef:
De punten waar je aan moet werken zeg je zelf eigenlijk al, daar heb ik niks meer aan toe te voegen :) Je moet inderdaad je armen/handen wat meer ontspannen, vooral in het laatste filmpje zie je dat je met je buitenhand af en toe wat 'trekt'/vastzet.

Leuk paardje rij je :) Maar wat een overvolle bak zeg :oo Maar ik ben dan ook gewend om met z'n vieren in een 25 x 60 bak te rijden :P

Haha, hij was inderdaad erg vol. Dat is normaal niet zo maar er waren twee instructeurs niet waardoor een ander de twee lessen moest overnemen. Een uurtje wat zelfstandiger werken en wat voller dus, maar dat vinden we voor een keertje niet erg. :)

nienke555

Re: Een half jaar aan het werk met Noa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 16:20

Aah oke! Altijd zo rijden lijkt me niet zo fijn! Maar voor 1 keer is het niet erg inderdaad :)

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 16:21

Zo wat krijg je weinig ruimte daar zeg! Maar goed. Je drijft nog wel erg veel en houdt je handen vaak te gesloten met de paardenmond.. Je zet ze teveel vast.

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 16:24

De punten geef je idd zelf ook aan. Mij viel je been het meest op maar misschien omdat ik daar momenteel zelf ook mee bezig ben hahah. Verder vond ik het er netjes uitzien en heb je mooie controle.
Maar jees wat een drukke bak. Naar mijn smaak veels te druk want hoe je ook wend of keert je komt altijd omdat tegen. Bij ons vind ik 3 in een bak al ontzettend vervelend... :')

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 16:35

Benen stiller zal je pas lukken als je paard veel actiever is. Houdt in je gedachten, dat op elke keer dat je been geeft, je een duidelijke reactie naar voren van je paard wilt en dat je dus niet continue been moet geven om slechts het tempo te onderhouden. Actiever maak je hem door snelle overgangen achter elkaar, schakelen en heel consequent zijn. Naar je paard, maar ook naar jezelf.
Je moet het gevoel krijgen dat je achter je paard kan zitten en je door hem mee laat nemen. Niet, zoals nu, dat jij eigenlijk voor je paard uitgaat en hem met been achter jou aan probeert mee te krijgen.

Maar goed, dat is heel moeilijk hoor op een manege paard, dat het volgende uur weer door iemand anders wordt bereden die misschien weer minder consequent is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 16:36

Haha, zoals ik tegen Nienke al zei is die bak normaal lang niet zo druk. Het kwam doordat de instructeur van de ene les ziek was, en mijn eigen instructeur naar het NK mag! *\o/*

Een andere instructeur had voor één keer dus deze twee lessen samen, maar dat vinden we niet erg. We rijden gewoon lekker allemaal voor onszelf met af en toe wat tips. Ook weleens fijn om een beetje door te werken in wat je al geleerd hebt. :j Dat de bak dan zo druk is nemen we voor lief.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 16:40

oji schreef:
Benen stiller zal je pas lukken als je paard veel actiever is. Houdt in je gedachten, dat op elke keer dat je been geeft, je een duidelijke reactie naar voren van je paard wilt en dat je dus niet continue been moet geven om slechts het tempo te onderhouden. Actiever maak je hem door snelle overgangen achter elkaar, schakelen en heel consequent zijn. Naar je paard, maar ook naar jezelf.
Je moet het gevoel krijgen dat je achter je paard kan zitten en je door hem mee laat nemen. Niet, zoals nu, dat jij eigenlijk voor je paard uitgaat en hem met been achter jou aan probeert mee te krijgen.

Maar goed, dat is heel moeilijk hoor op een manege paard, dat het volgende uur weer door iemand anders wordt bereden die misschien weer minder consequent is.

Precies wat jij zegt is inderdaad nog een probleem bij mij ja. :j Ik heb erg de neiging om veel te drijven, daar moet ik echt aan werken. Overgangen rijden hoort daar inderdaad bij, dat zegt mijn instructeur ook.

En inderdaad, het is jammer dat er nog iets van 10 anderen op rijden. Toen Noa er net was was het nog een veel actiever paard. Maar een meisje dat wat eerder dan mij rijdt op zaterdag kan nog wat minder met hem en dat merk ik wel aan hem als ik weer met hem begin. Maarja, het is nou eenmaal niet anders. Ik zou graag een eigen paard willen maar dat zit er gewoon niet in.

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 16:41

Als je van voren vrij veel gewicht in de hand neemt moet je dat wel van achteren weten te compenseren, voordat je hem zo vasthoud voor moet hij echt actief van achteren! Vind dat het dier ondanks het te lage tempo een erg aansprekende draf heeft, dat wordt nog wel wat als 'ie lekker scherp aan je been is straks :D

Cheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 16:48

Qua tips denk ik dat het belangrijkste al wel gezegd is

Over de afstamming, er zit zeker tuiger bloed in! Lijkt qua bouw en beweging veel op mijn kwpn x tuiger.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 17:46

Lisaapee schreef:
Qua tips denk ik dat het belangrijkste al wel gezegd is

Over de afstamming, er zit zeker tuiger bloed in! Lijkt qua bouw en beweging veel op mijn kwpn x tuiger.

Tuiger had ik nog niet aan gedacht, maar nu je het zegt! :D Daar heeft hij inderdaad wel wat van weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 19:57

Niemand meer? :)

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 20:25

Ik zou meer gebruik maken van tempo wisselingen en overgangen. Op de filmpjes draaf je hele stukken waarbij je veel drijft. Probeer met veel afwisseling te rijden, hiermee kan je ook beter werken aan de reactie op de hulpen. Wellicht zijn tempo wisselingen en overgangen lastig in zo'n drukke bak, maar gelukkig is het normaal rustiger. :) Zorg dat elke overgang actief is, dus direct naar voren als jij dat wil en ook actief een overgang terug rijden.
Ook zou ik werken aan meer stelling en buiging, in de hoeken zie ik wat stelling maar het zou meer kunnen. Daarbij kan je dan ook bezig met het luisteren naar je binnenbeen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 20:34

Op het tweede filmpje ben je zelf meer ontspannen, je lichtrijden ziet er daar beter uit. Eerste filmpje lijkt het alsof je meer met de camera dan het paard bezig bent. Ik vind je helemaal niet slecht rijden, zes jaar, dan kom je net aan 300 uur rijden. En dat is niet veel. Probeer je handen iets dichter bij elkaar te houden, zo begrens je een paard namelijk ook, door teugels die tegen de hals liggen. neem ze ook iets korter en probeer altijd licht te rijden uit de beweging van het paard. Dat komt een rustigere beenligging ook ten goede. Kijk eens of je dit boek in de bieb kunt vinden en lees vooral het stuk over lichtrijden, kun je heel goed toepassen en je merkt dat het paard beter gaat lopen, Verlichte rijkunst door H. Moffet .

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 20:45

Ziet er best netjes uit voor een manegepaard vind ik. Valt mij op dat je je bovenarmen te wijd houdt en handen ook. Bij mij helpt het heel erg om sneller of langzamer te gaan lichtrijden om het tempo te bepalen in draf. Misschien iets 'lichter' gaan lichtrijden, beetje moeilijk uit te leggen wat ik bedoel, maar dat is beter voor het paard.
Ik zou gek worden in zo'n drukke bak :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 22:07

bigone schreef:
Op het tweede filmpje ben je zelf meer ontspannen, je lichtrijden ziet er daar beter uit. Eerste filmpje lijkt het alsof je meer met de camera dan het paard bezig bent. Ik vind je helemaal niet slecht rijden, zes jaar, dan kom je net aan 300 uur rijden. En dat is niet veel. Probeer je handen iets dichter bij elkaar te houden, zo begrens je een paard namelijk ook, door teugels die tegen de hals liggen. neem ze ook iets korter en probeer altijd licht te rijden uit de beweging van het paard. Dat komt een rustigere beenligging ook ten goede. Kijk eens of je dit boek in de bieb kunt vinden en lees vooral het stuk over lichtrijden, kun je heel goed toepassen en je merkt dat het paard beter gaat lopen, Verlichte rijkunst door H. Moffet .

Dat boek heb ik mijn vader cadeau gegeven vorig jaar! :D Ik zal het zeker gaan lezen. :j Ik wil inderdaad meer naar die ontspanning toe zoals jij zegt. Armen rustig aan lichaam, benen stil... Als ik kijk naar hoe ik een half jaar geleden reed ben ik al een heel stuk vooruit gegaan dus ik denk dat als ik daaraan werk dat zeker zal komen.

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 10:25

Je zit netjes rechtop, mooie fiere houding! Je paardje heeft ook swung, knap hoor. Je zadel lijkt echter te groot. Daardoor moet je je benen naar achteren trekken om loodrecht te komen. Hierdoor verlies je steeds beetje balans. Daardoor wiebelen je benen en je armen. Met een manege heb je natuurlijk niet je eigen zadel, maar dit maakt het lastiger om stabiel te zitten. Ga eens rijden zonder stijgbeugels als dat mag. Daardoor hoef je je benen niet steeds te corrigeren en kan je meer ontspannen. Adem diep vanuit je buik, laat je benen zwaar en ontspannen hangen. Zul je zien, dan kan je je handen ook nog stiller houden. Je hebt een ontzettend goede basis, misschien een leuk bijrijdpaard zoeken?

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 11:06

Wat een gekrioel zeg!Knap dat je je dan nog kunt concentreren.

Altijd lastig om op een manegepaard goed te zitten.
Het zadel ligt meestal of net niet goed of past niet bij de ruiter.
Je zit namelijk net iets teveel achter de loodlijn.
Zo kom je net niet mee in de beweging en blijf je dus iets in de stoelzit.
Dat maakt je paard niet vlugger.
Probeer eens een paar passen iets verlichte zit aan te nemen en van daaruit weer licht te rijden.
Voor je gevoel is dat dus net iets voorover.Span daarbij je buikspieren goed aan.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 11:18

Je hebt de voorkant te veel vast, daardoor verlies je impuls en moet je bijna continu met je spoor prikken om toch nog voorwaarts te blijven.

Dat is geen verwijt naar jou, want manege paarden rijden is echt niet altijd even makkelijk.

Maar ik vind het wel jammer dat ze jou zo laten rijden.
Ook een manege paard is voorwaarts te krijgen zonder spoor, gewoon ruimte aan de voorkant geven en consequent zijn met hulpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 11:30

EvelienKiss schreef:
Je zit netjes rechtop, mooie fiere houding! Je paardje heeft ook swung, knap hoor. Je zadel lijkt echter te groot. Daardoor moet je je benen naar achteren trekken om loodrecht te komen. Hierdoor verlies je steeds beetje balans. Daardoor wiebelen je benen en je armen. Met een manege heb je natuurlijk niet je eigen zadel, maar dit maakt het lastiger om stabiel te zitten. Ga eens rijden zonder stijgbeugels als dat mag. Daardoor hoef je je benen niet steeds te corrigeren en kan je meer ontspannen. Adem diep vanuit je buik, laat je benen zwaar en ontspannen hangen. Zul je zien, dan kan je je handen ook nog stiller houden. Je hebt een ontzettend goede basis, misschien een leuk bijrijdpaard zoeken?

ambre schreef:
Wat een gekrioel zeg!Knap dat je je dan nog kunt concentreren.

Altijd lastig om op een manegepaard goed te zitten.
Het zadel ligt meestal of net niet goed of past niet bij de ruiter.
Je zit namelijk net iets teveel achter de loodlijn.
Zo kom je net niet mee in de beweging en blijf je dus iets in de stoelzit.
Dat maakt je paard niet vlugger.
Probeer eens een paar passen iets verlichte zit aan te nemen en van daaruit weer licht te rijden.
Voor je gevoel is dat dus net iets voorover.Span daarbij je buikspieren goed aan.

Met dat zadel heb ik inderdaad problemen, ja. Ik heb mijn beugels liever wat langer, maar als ik ze een gaatje langer maak zit de rechter opeens langer dan de linker. Dit is de enige lengte waarbij ze voor mij gelijk zitten. Daardoor zijn ze helaas ook te kort en steken mijn knieën iets over de kniewrongen uit.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 12:02

Vraag aan de instructie of ze een gaatjestang hebben en er een gaatje bij kunnen maken. Riemen kun je simpel op maat maken.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 12:10

Leuk paard, knap om in zo'n drukke bak te rijden.
Je handen zouden meer bij elkaar mogen, maar dat had je zelf al door.

Wat betreft afstamming, dit is geen tuigpaard hoor.
Eerder iets van nrps.
Zijn beweging is ook niet tuigtypisch, ik denk eerder dat dit paard wat last heeft van zijn voorbenen.
Hij tilt ze hoog op maar zet ze amper naar voren, en daarnaast viel het mij op dat hij aan wil galoperen in de hoek, dit deed mijn (luie) paard met artrose ook.

Ik zou dit paard niet zozeer voorwaartser rijden, maar wel proberen de hals iets meer te laten zakken.
Dit zal moeilijk zijn ivm veel verschillende ruiters, maar wellicht kun jij het wel afentoe voor elkaar krijgen.
Vind verder dat je netjes rijd, zeker met t gegeven dat dit een manege paard is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 12:20

different1 schreef:
Leuk paard, knap om in zo'n drukke bak te rijden.
Je handen zouden meer bij elkaar mogen, maar dat had je zelf al door.

Wat betreft afstamming, dit is geen tuigpaard hoor.
Eerder iets van nrps.
Zijn beweging is ook niet tuigtypisch, ik denk eerder dat dit paard wat last heeft van zijn voorbenen.
Hij tilt ze hoog op maar zet ze amper naar voren, en daarnaast viel het mij op dat hij aan wil galoperen in de hoek, dit deed mijn (luie) paard met artrose ook.

Ik zou dit paard niet zozeer voorwaartser rijden, maar wel proberen de hals iets meer te laten zakken.
Dit zal moeilijk zijn ivm veel verschillende ruiters, maar wellicht kun jij het wel afentoe voor elkaar krijgen.
Vind verder dat je netjes rijd, zeker met t gegeven dat dit een manege paard is.

Dankjewel voor het compliment! :)

Dat huppeltje is geen aangaloperen maar als hij op de linkerhand rijdt en naar links buigt (of ik hem probeer te laten buigen) maakt hij soms een "huppeltje" aan het begin. Misschien dat dit een spierpijntje is of iets dergelijks? Bij veel andere ruiters loopt hij helemaal uit elkaar en bij mij en nog een paar ruiters loopt hij wat meer bij elkaar (ik weet niet of dit de goede verwoording is, correct me if i'm wrong), en misschien dat hij er daardoor moeite mee heeft als het opeens wel moet. Misschien probeert hij eronder uit te komen? Of misschien zit er iets vast?

En kan Artrose al op zo'n jonge leeftijd? Hij is net 5.

Ik probeer inderdaad ook om hem niet te kort te rijden in zijn hals. Laag rijden vind ik nog wel lastig aangezien hij ook nog niet zoveel evenwicht heeft. Ik probeer het uiteraard wel, in stap lukt het soms al.

Ook is de overgang van draf naar stap nog wat moeilijk. Hij raakt dan een beetje gespannen. Ik probeer dan net zolang langzaam door te draven (wel actief) totdat hij weer ontspant en laat hem daarna pas in stap gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 14:51

LBLGypsyCobs schreef:
Je hebt de voorkant te veel vast, daardoor verlies je impuls en moet je bijna continu met je spoor prikken om toch nog voorwaarts te blijven.

Dat is geen verwijt naar jou, want lmanege paarden rijden is echt niet altijd even makkelijk.

Maar ik vind het wel jammer dat ze jou zo laten rijden.
Ook een manege paard is voorwaarts te krijgen zonder spoor, gewoon ruimte aan de voorkant geven en consequent zijn met hulpen.

Ik denk niet dat ze mij zo laten rijden, maar dat het probleem bij mij ligt. De instructie vertelt mij ook dat ik niet zoveel moet drijven. Tuurlijk werk ik er hard aan, maar als ik er niet op let vergeet ik het nog weleens. De instructie is verder echt geweldig naar mijn mening. Ik schrik me soms dood als ik op andere maneges kijk en ik zie hoe slordig daar wordt lesgegeven, vooral in de springlessen.