Galop en het "stuiter'"verhaal

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

elin1981

Galop en het "stuiter'"verhaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-16 14:43

Hoi hoi. Even een korte vraag. Mijn 4 jarige fries galoppeerd vrij hoog en maakt grote lange sprongen. De ene keer zit ik als een huis en voert ze me heerlijk mee via d'r achterhand. De andere keer is t stuiteren en merk ik dat ik ga stuwen om dat de galop niet "liftend " voelt. T is dus niet door mijn zit..maar omdat zij de ene keer wel de motor aan zet (gevoelsmatig)en de andere keer niet. Korte vraag is dit pure achterhand training ??? ik weet wat te doen in dat geval maar vraag me af of ik juist zit met mijn gevoel van t stukje op voor of achterhand galopperen. Dus liftend en heerlijk op de achterhand en stuiteren en knijpend op de voorhand. Groetjes

FriesWytske

Re: Galop en het "stuiter'"verhaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 14:47

Ik denk inderdaad dat dit deels nog een stukje kracht zal zijn. Maar ook een gedeelte van nog geen goede balans hebben onder het zadel. Zou er eerst voor zorgen dat de stap en de draf goed voor elkaar is. Dat je Fries daarin zijn/haar balans al goed voor elkaar heeft. En dat hij daarin sterker wordt. Dan zul je op een gegeven moment voelen dat hij ook meer over de rug gaat lopen in de galop. En dit dan ook vol kan houden.

elin1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-16 14:53

FriesWytske schreef:
Ik denk inderdaad dat dit deels nog een stukje kracht zal zijn. Maar ook een gedeelte van nog geen goede balans hebben onder het zadel. Zou er eerst voor zorgen dat de stap en de draf goed voor elkaar is. Dat je Fries daarin zijn/haar balans al goed voor elkaar heeft. En dat hij daarin sterker wordt. Dan zul je op een gegeven moment voelen dat hij ook meer over de rug gaat lopen in de galop. En dit dan ook vol kan houden.

Dank je wel!!!

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 21:24

Eens met mijn voorganger, maaar ik heb ook de ervaring dat de galop weer helpt in stap en draf.
Ik heb zelf een kruising draver en die had ook moeite met de galop. Wat hem hielp was aanspringen vanuit de stap, hiermee voorkom je het rennen in draf en daardoor uit onbalans aangaloperen. Bij mijn oude merrie deed ik ook aanspringen vanuit achterwaarts, dat kan mijn draver echt nog niet qua kracht. Maar dat is wel een volgende stap.

Galopeer ook korte stukken, dus aanspringen in de hoek en terugnemen voor de volgende hoek. Op die manier voorkom je balansverlies in de hoeken. Ze worden daar en enorm gehoorzaam van aan je zit en de balans wordt er beter van.
Ik ben dit gaan uitbreiden door op een ruime volte te galoperen en daarna de baan rond.
Ook heb ik de mogelijkheid om op buitenrit veel te galoperen en dan te schakelen, tussen lange en korte stukken galop en een handgalopje of even voluit en gaan. Ook dat heeft enorm geholpen.

Daarnaast is het natuurlijk zaak om ook in de andere gangen de achterhand sterker te maken en je paard recht te richten, dat zal de galop ook weer ten goede komen.

Oh en zorg te allen tijden dat jouw houding goed is. Houd je eigen zwaartepunt terug en laat die niet meenemen op de voorhand, merk je dat je dat verliest? Terug nemen en opnieuw aanspringen.

midgie

Re: Galop en het "stuiter'"verhaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 08:27

Ja wat verwacht je van een 4 jarige fries??
Ik zou zeggen laat de galop eens voor wat het is en ga werken aan balans in stap en draf,
Wees voorzichtig met met wat je nu al wil, het dier is niet eens uit gegroeid en mentaal al helemaal niet, dus als jou fries zegt ik vind het moeilijk, pas jij je daar op aan en niet andersom,
Neem vooral de tijd, doe stappen terug en werk meer vanaf de grond