Handen boven de manenkam i.p.v. op bovenbenen, hoe?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

xIrlijn

Handen boven de manenkam i.p.v. op bovenbenen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-16 02:10

Hoi allemaal!
Een fout die er jaren geleden is ingeslopen wil er niet meer uit: ik zet mijn handen op mijn bovenbenen i.p.v. boven de manenkam -O- Wanneer ik heel bewust rij kan ik mijn handen op de goede plaats houden, maar let ik éven niet op of komt mijn pony iets tegen de hand, dan laat ik direct de teugels vieren, zet ik mijn handen op mijn bovenbenen en gaan mijn ellebogen naar buiten...

Ik weet heel goed wat ik moet doen, hoe het moet voelen en waarom je je handen boven de manenkam moeten houden. Dat je van achter naar voor moet rijden en dat opvangt met je hand en niet andersom. Maar hoewel ik de theorie weet en het verschil voel tussen een goede en slechte handhouding (als ik er op let), lukt het maar niet om het mezelf aan (of eigenlijk mijn slechte handhouding af) te leren.

Daarom vroeg ik me af: wie heeft er tips om je handen op de goede plek te houden? Wat werkte voor jou? En hoe leer je jezelf nieuwe houdingen aan?

Ik ben benieuwd naar jullie manier en tips! :)

Nog even ter illustratie:
Spoiler:
Afbeelding

Maar ook zonder te veel contact doe ik het -O-
Spoiler:
Afbeelding

(Ik weet dat de pony op beide momenten niet goed loopt en mijn houding op meerdere punten belabberd is, maar voor het idee)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 02:19

Een brug maken in je teugels.

Laura_Zodine

Re: Handen boven de manenkam i.p.v. op bovenbenen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 02:32

Heb je teugels met van die leren blokjes? Want dan voel je het gelijk als je langer worden en een leertje tussen je vingers glipt.
Verder zou ik een tijdje heel vaak lessen zodat je instructeur je er steeds op kan wijzen.

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 02:53

Je kunt proberen even met de teugels andersom in je handen te rijden, dat het stuk naar de mond bij je duimen eruit komt. Volgens mij activeer je dan een nieuwe "muscle Memory" in je brein zeg maar.

Of je erop richten je handen hoger dan gewenst te hebben, als ze dan wat zakken, dan hangen ze goed.

Dit zijn tips die ik zelf heb gehoord, ik ben heel benieuwd of ze werken :)

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-16 03:05

Koper, bedoel je een knoop in de teugels zodat ze niet te lang kunnen worden?

Laura_Zodine, die gebruik ik inderdaad. Ik voel het alleen niet wanneer ze uit mijn handen glippen, maar kan zo wel in het begin de goede lengte pakken. En lessen doe ik zeker!

Runa, wat een bruikbare tips! Had dit nog nooit eerder gehoord, maar het is het proberen waard :D

Bedankt voor de snelle reacties op dit late tijdstip nog! :D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 03:20

Nee, ik bedoel een brug, zoals jockeys de teugels ook wel vasthouden... zal eens even kijken of ik daar een duidelijke foto van kan vinden.

Edit: in dit topic (weliswaar over een ander onderwerp) staat een post met een duidelijke foto: [RT-V] Paard trekt me teugels uit handen...?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 08:51

Pak een kort stokje horizontaal tussen je handen. Als je je handen zo breed op je bovenbenen wilt zetten kan dat alleen als je het stokje laat vallen, want zo lang is het stokje niet. Bovendien kun je niet verder zakken als de manenkam omdat het stokje je tegen houdt.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 08:55

Een elastiek om je polsen doen, zodat deze als een soort handboeien functioneert.
Dan is het ook makkelijker om je bewust te zijn van het dragen van je handen.

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 08:57

Angela schreef:
Pak een kort stokje horizontaal tussen je handen. Als je je handen zo breed op je bovenbenen wilt zetten kan dat alleen als je het stokje laat vallen, want zo lang is het stokje niet. Bovendien kun je niet verder zakken als de manenkam omdat het stokje je tegen houdt.

Dit!
Belemmert je vrijheid wel enigszins, maar heel snel resultaat.

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 09:00

Je kant ook een touwtje om de hals knopen. Zgn boktouwtje en deze blijven aanraken of vasthouden.

Gek genoeg let ik beter op mijn handen als ik handschoenen draag.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 11:51

De teugels korter pakken. Je hebt ze nu veel te lang. Zie maar eens op de tweede foto. Daar ga je met je ellebogen achter je lichaam zitten.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 11:54

Kan je niet een paar lessen puur focussen op de goede armhouding? Ik had een periode dat ik m'n armen te ver naar voren strekte en toen heb ik 2-3 lessen met lange teugel gereden en ik moest mijn ellebogen netjes naast m'n lichaam, knikje erin, handen iets hoger. En nu doe ik het redelijk automatisch.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 13:56

Ik denk niet dat je het direct in de plaatsing van je handen moet zoeken.
De reden waarom je dit doet is mogelijk een intuitieve reactie op je paard.

Aan de hand van de twee foto's kan ik het niet met zekerheid constateren, maar het lijkt er op dat je paard geen aanleuning neemt, hij loopt netjes in de krul en achter de loodlijn.

Wanneer je je handen nu boven de manenkam brengt en zou sluiten dan komt je pony uit de krul en gaat over de teugel.
Je lost dit op door het strekken van de hals te bevestigen.
Het moet zo zijn dat wanneer jij je handen naar voren brengt je pony volgt, dus contct wil houden met het bit, helemaal tot aan de grond.
Wanneer je pony dit doet kun je je handen naar boven brengen en sluiten, je pony zal dan zachtjes aanleunen in je hand.

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-16 19:04

Super bedankt voor de reacties allemaal! Ik reageer even op iedereen apart :)

Koper schreef:
Nee, ik bedoel een brug, zoals jockeys de teugels ook wel vasthouden... zal eens even kijken of ik daar een duidelijke foto van kan vinden.

Edit: in dit topic (weliswaar over een ander onderwerp) staat een post met een duidelijke foto: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=8&t=1693728

Duidelijk! Aangezien ik ook snel pianohandjes heb weet ik niet of dit mijn handhouding helemaal ten goede komt, maar ik ga het eens proberen.

Angela schreef:

Hoe moet ik dit voor me zien? :P Klem je als het ware een stokje horizontaal tussen je vuisten? Of hou je het echt vast tussen bijvoorbeeld het topje van je middel- en ringvinger? Klinkt wel als een hele efficiënte methode haha, dus wil dat wel proberen!

Tivoli schreef:
Een elastiek om je polsen doen, zodat deze als een soort handboeien functioneert.
Dan is het ook makkelijker om je bewust te zijn van het dragen van je handen.

Dit vind ik eigenlijk ook geen gek idee. Ga het eens met mijn instructrice overleggen!

Retlaw schreef:
Je kant ook een touwtje om de hals knopen. Zgn boktouwtje en deze blijven aanraken of vasthouden.

Gek genoeg let ik beter op mijn handen als ik handschoenen draag.

Ik rij juist altijd met handschoenen, maar misschien is het ook wel iets om die eens uit te doen bedenk ik me nu. En Touwtje om de hals weet ik niet zeker of dat 'm wordt, maar in het uiterste geval wel een goed idee!

FriesWytske schreef:
De teugels korter pakken. Je hebt ze nu veel te lang. Zie maar eens op de tweede foto. Daar ga je met je ellebogen achter je lichaam zitten.

FriesWytske: dat is juist het hele probleem := Ik begin met een goede teugellengte, maar ongemerkt laat ik de teugels vieren en ga inderdaad met mijn ellebogen achter mijn lichaam lopen prutsen. Ik probeer mezelf dus wanhopig aan te leren die teugels op de juiste lengte te houden en mijn handen ver genoeg naar voren, maar het gaat niet zomaar :+

Selina schreef:
Kan je niet een paar lessen puur focussen op de goede armhouding? Ik had een periode dat ik m'n armen te ver naar voren strekte en toen heb ik 2-3 lessen met lange teugel gereden en ik moest mijn ellebogen netjes naast m'n lichaam, knikje erin, handen iets hoger. En nu doe ik het redelijk automatisch.

Zeker, en dat doe ik nu ook al! Nu mag het na drie jaar alleen wel eens automatisme worden...

Simpelman schreef:
Ik denk niet dat je het direct in de plaatsing van je handen moet zoeken.
De reden waarom je dit doet is mogelijk een intuitieve reactie op je paard.

Aan de hand van de twee foto's kan ik het niet met zekerheid constateren, maar het lijkt er op dat je paard geen aanleuning neemt, hij loopt netjes in de krul en achter de loodlijn.

Wanneer je je handen nu boven de manenkam brengt en zou sluiten dan komt je pony uit de krul en gaat over de teugel.
Je lost dit op door het strekken van de hals te bevestigen.
Het moet zo zijn dat wanneer jij je handen naar voren brengt je pony volgt, dus contct wil houden met het bit, helemaal tot aan de grond.
Wanneer je pony dit doet kun je je handen naar boven brengen en sluiten, je pony zal dan zachtjes aanleunen in je hand.

Wat je zegt klopt, maar die foute aanleuning is naar mijn idee een gevolg van mijn slechte handhouding: ik laat niet los/zet mezelf daar vast, waardoor mijn pony niet lekker kan loslaten. Ik begrijp alleen niet wat je bedoelt met over de teugel lopen wanneer ik mijn handen boven de manenkam zou sluiten. Zou je dat willen toelichten? :) Of bedoel je dat ik dat moet doen vanuit een lang en lage positie?

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 19:45

Angela schreef:

Dit stokje pak je tussen je duim en je vuist. Je duimen liggen er eigenlijk op en zo heb je dus een stokje plat tussen je handen

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 19:52

Gelukkig heb ik er zelf geen last van gehad, maar iemand waar ik mee samenwerkte in België had het wel.
De man waar we voor werkten heeft toen een strotouwtje in een lus geknoopt op de juiste lengte voor tussen haar handen. En die deed ze dan om haar duimen. Zo bleven haar handen op de juiste plek, had ze genoeg ruimte in de handen om te rijden, en zaten haar handen niet aan elkaar(zoals met elastiek om je polsen) als ze plotseling moest ingrijpen of als het paard schrok.
Binnen een week had ze het touwtje niet meer nodig :) (wij reden dan wel dagelijks meerdere paarden, maar ik bedoel te zeggen dat het zeer effectief is.