Paard trekt teugels uit mijn hand

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Ninetales

Paard trekt teugels uit mijn hand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-16 21:29

Ik rij 1x per week op manege paarden en doe dit al heel lang. Ik ben geen talent maar vind het wel leuk om te doen.
Nu rij ik de laatste tijd regelmatig op hetzelfde paard. Op zich een leuk paard waar ik graag op rijd. Maar dit paard probeert elke les wel een paar x de teugels uit mijn hand te trekken.
Dit schijnt hij alleen bij mij te doen. Dus er moet wel iets zijn wat ik verkeerd doe. De instructrice denkt dat ik misschien een te harde hand heb Maar voor mijn gevoel beweeg ik gewoon mee met het paard Met mijn handen.
Iemand een idee hoe dit kan komen. Of wat ik met mijn handen moet doen? ik probeer er op te letten Maar hij doet het nog steeds

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 23:16

Ik denk dat je meer met je benen moet doen.
Niet dat je moet schoppen of elke pas overdreven aandrijven, maar je paard moet aan het been zijn.
Het is haast niet uit te leggen, dat moet je met lessen en in de praktijk leren. :)
Misschien ben je niet te hard met je handen, maar rij je wel teveel met je handen.
Je kan proberen je paard meer aan het been te krijgen, dat je dus je paard met je benen naar je handen rijdt.
Met je handen houd je contact met de teugels en begrens je/richting aan geven maar met je benen rijd je je paard er naar toe.
Ha ha, het is echt moeilijk uit te leggen zoiets, maar ik hoop dat je er iets van begrijpt. :)

Jorex

Re: Paard trekt teugels uit mijn hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 00:16

Ik had dit ook heel erg op een bepaald paard en ik had eigenlijk gewoon de teugels te kort beet. Misschien dat je met ietsje langere teugels moet gaan rijden en gewoon de teugels Door je vingers laten glijden als ie wel trekt. Dan laten ze het wel na een paar keer, ze hebben dan namelijk totaal geen steun aan je handen als je dat doet.

Ninetales

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-16 10:30

Dat van die benen zou best eens kunnen.
Ik begrijp wat Barbet bedoelt en in theorie weet ik dat ook Helaas in de praktijk wil dat niet zo lukken. Maar ik zal er eens op gaan letten.
Mijn teugels zijn in elk geval niet te kort Ik heb ze meestal juist te lang En krijg regelmatig te horen dat ze korter moeten. Maar hij doet het zowel bij lange als korte teugels

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 22:26

Hier een paardje die dat ook ontzettend veel doet.
Handschoenen aan en probeer met iets meer ruimte in de teugels te rijden. Mij is verteld door de instructeur dat je dan been moet geven en daardoor lost het meestal op. Nooit last van bij andere paarden maar hier helpt het erg goed

Ninetales

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-16 23:17

Dank je dat benen geven ga ik zeker nog eens proberen. Ik doe het al op het moment dat hij het doet. Terwijl ik de teugels terug pakt Maar vaak doet hij het later toch weer. Maar ik zal meer op mijn benen gaan letten.
Kon het deze week niet proberen omdat ik op een ander paard zat. Die dit helemaal niet deed

Novastar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 01:18

De mijne doet dat ook soms. Inderdaad: goed vooruit rijden helpt, maar ook je handen op hun plek houden als hij wil trekken. Als hij het toch doet, meteen goed in de teugels knijpen zónder zelf te trekken, eventueel een bokriempje vasthouden als steun bij meermaals na mekaar trekken.
Je zou het moeten kunnen voelen aankomen, maar dat is soms erg moeilijk. Die van mij is mij af en toe nog te vlug af!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 11:51

Als je been geeft op het moment dat je de teugels weer terugpakt, ben je eigenlijk al iets te laat. Het werkt het best als je al been geeft op het moment dat hij zijn hoofd naar voren gooit. Het uit de hand trekken kan namelijk alleen als hij zijn gewicht veel op de voorhand heeft. De meeste paarden zijn niet handig genoeg om dit soort dingen te doen als ze met hun achterbeen kracht moeten zetten in een overgang voorwaarts.

Dat uit de hand trekken gebeurt dan ook meestal op een moment dat je een wat los-vast contact hebt, en het paard terugkomt in tempo (ook al is dat maar heel subtiel, en misschien nauwelijks merkbaar.)

Als advies zou ik dan ook geven: goed actief blijven rijden, regelmatig overgangen en pasjes verruimen, goed aan het been houden (dat houdt hem ook bezig, dat scheelt ook) en niet toestaan dat hij zelf kiest om terug te komen in tempo en in te zakken.
Goed contact is dat je steeds ongeveer dezelfde druk houdt, zoals je ook met iemand hand in hand zou lopen zeg maar. Je voelt elkaar steeds, je gaat niet aan elkaar trekken en je laat ook niet los. Dat geeft veel minder ruimte om een plotselinge ruk te geven, omdat je dat dan al voelt aankomen, en dan al been kunt geven, of iets anders kunt doen.

Een te harde hand kan ik me eigenlijk niet voorstellen. Meestal reageren de paarden namelijk door of achter de teugel te kruipen en zich op te kroppen, of door hun kiezen op elkaar te klemmen en lekker in de teugel te gaan hangen. Dan voel je flink je schouderspieren, maar het is een constante kracht, geen rukken.

Ninetales

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-16 15:20

Bedankt voor jullie reactie's ik ga hier zeker aan werken zodra ik weer op dit paard zit. En dat is best vaak.
Hij doet het ook in galop. En dan ben ik soms flink mijn evenwicht kwijt.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 12:45

Als manegeinstructrice zie ik dit vaak en dit ligt heus niet alleen aan jou. Het kan bij een paard ook op een gegeven moment een dingetje worden. Er rijden meerdere ruiters op, harde hand, zachte hand, wel contact, geen contact enz... Soms krijgt ie wat ie wil, andere keer word het wel aangepakt. Ik zou proberen met een zachte soepele hand te rijden, hand mooi rechtop, duim naar boven, pols recht. Vaak merk je wel wat onrust vlak voor het trekken, dan gelijk je been eraan en een kleine ophouding (duim naar voren, ringvinger en pink naar je toe) hopelijk kan je het dan voorkomen. Ben het overigens helemaal eens met bovenstaande post maar soms zie ik paarden die het echt vanuit het niks doen.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 12:46

Edit: het kan soms ook op vermoeidheid van het paard duiden en even behoefte om de spieren te strekken.

Ninetales

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-16 22:41

Oke ik ga zeker proberen hier op te letten. Het vreemde is wel dat hij het alleen bij mij schijnt te doen.
Overigens is het paard voorwaards genoeg. In het begin deed hij het ook in galop maar dat doet hij gelukkig niet meer.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 14:55

Moderatoropmerking:
Ik heb even twee reacties verwijderd die niet echt on-topic waren :-)