Paard loopt ontzettend op de voorhand?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Eline_S_S

Paard loopt ontzettend op de voorhand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-16 18:02

Starlight is nu zo'n 2 jaar echt "bereden". In die twee jaar tijd zijn we (vooral laatste half jaar) altijd erg actief geweest met het trainen v/d achterhand. Dit deden we vaan d.m.v. longeren met een losse pessoa (lang&laag) en heel veel balkjes lopen. Afgelopen zomer had ze een flink sterke achterhand. Helaas heeft ze toen ivm ziekte 7-8 weken stil gestaan. Is nu iets meer dan een maand geleden dat we alles weer aan het oppakken zijn, en sinds kort ook weer echt in de bak (rustig aan hoor) bezig. Ze was natuurlijk dikker geworden, maar toen er foto's van ons werden gemaakt schrok ik er wel een beetje van.. Ze loopt bijna alleen maar op de voorhand :oo. Zijn de spieren in 7 weken tijd zo weggevallen? Of komt het nog als ze wat beter op conditie is?
Kan dit ook door rugpijn komen? Past mijn zadel niet meer omdat ze dikker is geworden en daardoor zo loopt?

Afgelopen zomer:
Afbeelding
Paar dagen geleden:
Afbeelding
Draf
Afbeelding

Jennyxx

Re: Paard loopt ontzettend op de voorhand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 18:07

Leuk paardje.

Op de eerste foto loopt je paard ook op de voorhand. Hij loopt daar wel actiever dan op de recente foto's. Je kan dat zien aan dat ze achter de loodlijn loopt, het achterbeen nog onvoldoende naar voren zet en meer doorzakt in de kogel van het voorbeen.

Heb je les?

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 18:11

spieren verlies een paard snel, maar zijn ook weer snel opgebouwd met de juiste training. Pas indd op dat je zadel nog goed ligt, als de spieren zijn afgenomen heb je grote kans dat je zadel niet goed meer ligt en daarmee rijden doet meer kwaat dan goed. Daarnaast ben ik het eens met bovenstaande wat de foto's betreft. Begin met lang en laag, niet over de loodlijn waarbij je paard juist actief loopt en de mogelijkheid heeft om onder te treden. van daaruit opbouwen.

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-16 18:13

Jennyxx schreef:
Leuk paardje.

Op de eerste foto loopt je paard ook op de voorhand. Hij loopt daar wel actiever dan op de recente foto's. Je kan dat zien aan dat ze achter de loodlijn loopt, het achterbeen nog onvoldoende naar voren zet en meer doorzakt in de kogel van het voorbeen.

Heb je les?

Als eerste bedankt :D
Op de eerste foto loopt ze minder op de voorhand dan op de tweede foto, toch?
Achter de loodlijn ben ik me van bewust. We reden dat er meestal wat uit dmv voorwaartser te gaan. Helaas heb ik daar laatste weken wat meer moeite mee omdat ze erg fris is (nieuwe stal, staat nu snachts binnen, voorheen 24/7 buiten), en daardoor snel onder me uit loopt.
Ik ben sinds eind december gestopt met lessen ivm ziekte en verhuizen qua stal. Ik heb besloten eerst weer wat conditie op te bouwen en in juni weer les te nemen. Ik heb ten slotte ook snel examens dus moet mij daar ook op richten :)

Edit; @weidebloem, bedankt! Heb ik wat aan :)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 19:14

BEH >> RT-V

kellymeup84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 19:32

Hoi,

wat een leuke pony.

Op de 1e foto loopt ze idd ook al op de voorhand. Ook kan ik zien dat je zadel veel te ver naar voren ligt. Hierdoor heb begin je natuurlijk ook al met te veel gewicht op de voorhand.

Ik zou het zadel verder naar achter leggen en eventueel na laten kijken of deze nog wel goed past.
Dan eerst weer helemaal terug naar het lang en lag rijden en langzaam weer oppakken.

De spieren die je er met alle moeite hebt opgereden zijn na 7 weken helaas al voor een groot deel weg.

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 19:35

Balkjes balkjes en nog eens balkjes lopen. Wordt die achterhand vanzelf weer sterker van.
Ook veel overgangen en zeker ook schakelen in tempo.

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-16 19:52

kellymeup84 schreef:
Hoi,

wat een leuke pony.

Op de 1e foto loopt ze idd ook al op de voorhand. Ook kan ik zien dat je zadel veel te ver naar voren ligt. Hierdoor heb begin je natuurlijk ook al met te veel gewicht op de voorhand.

Ik zou het zadel verder naar achter leggen en eventueel na laten kijken of deze nog wel goed past.
Dan eerst weer helemaal terug naar het lang en lag rijden en langzaam weer oppakken.

De spieren die je er met alle moeite hebt opgereden zijn na 7 weken helaas al voor een groot deel weg.

Denk dat het zadel een beetje vertekent.. Pony heeft een erg lange rug, en ik check altijd of de schouder vrij ligt etc.

Maar heel erg bedankt voor de reacties :)

Zadel laten nakijken door onze zadelmaker gaat vrees ik niet lukken.. We hebben net heel wat dierenarts- en verbouwingskosten gehad. Ook staat de tandarts en hoefsmid nog op het to do lijstje.
Mijn beide zadels zijn btw afgelopen oktober nog nagekeken, maar idd ivm spierverlies ed ga ik het toch maar even aan een ervaren iemand van stal vragen.. Natuurlijk haal ik het liefste onze zadelmaker erbij.. Als ervaren mensen op stal twijfelen ga ik denk ik wel even laten checken..
Laatst bijgewerkt door Eline_S_S op 22-03-16 19:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 19:54

Ik denk dat de spieren er niet zoveel mee te maken hebben. Misschien wel de bouw van het paard. Op foto 3 te zien, lijkt het me een paard met een redelijk lange rug. Voor zover ik kan zien is ze niet overbouwd, dus dat is al positief.
Op alle 3 de foto's hangt het paard op je hand. Daar ga je zeker moeten aan werken. Met lang en laag rijden zou ik niet overdrijven, wel even met het opwarmen, echt om te stretchen, maar niet te lang.
Veel overgangen rijden,zorgen dat paard goed op de beenhulpen reageert en hem niet op je hand laten leunen.
De spieren komen wel vanzelf terug als je terug meer rijdt.
Succes !

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 14:57

Check van een zadelmaker is vaak niet zo duur ;) hier in de omgeving zitten de meesten tussen de 40 en de 60 euro :j

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 11:41

Nee je ziet dat echt verkeerd, ook op de eerste foto loopt het paard net zo erg op de voorhand als op de tweede foto, wat dat betreft was het dus echt niet beter.
Wat ik wel zie is dat de volgende foto's een trager, minder actief paard tonen, en ook dit is slecht want het is net die impuls, die activiteit die je nodig hebt om na de juiste training ook te kunnen komen tot één of andere vorm van verzameling.
Het lijkt me ook dat je te veel aandacht geeft op het begrenzen en vasthouden met je handen.
Het lijkt me op elke foto dat je dingen door elkaar haalt, en dus de training verkeerd aanpakt, zoek instructie en doe dit niet zo op eigen houtje verder.
Zoals blijkbaar ook reeds door anderen hier gezegd werd, het lijkt me ook dat het paardje een langere rug heeft dus een heel duidelijke lange rechthoek-model bouw heeft, dat maakt het natuurlijk niet onmogelijk maar wel net iets moeilijker, daarbij komt dan nog , het betreft hier een Haf die van nature eigenlijk een trekker is, die is gemaakt om dingen voort te trekken, en om dingen voort te trekken is het een noodzaak dit te doen door vooral op de voorhand te lopen. Uiteraard kan je dit heel erg verbeteren door heel correct te trainen, maar je kan een trekker niet tot een sportwagen gaan omvormen, zijn confirmatie bepaald voor een deel ook waar het paard lichamelijk toe in staat is, jouw Haf is wel een net iets sportievere uitvoering dan het oude model Haf, dus tjaaa neem les.

Eline_S_S schreef:
Jennyxx schreef:
Leuk paardje.

Heb je les?

Als eerste bedankt :D
Op de eerste foto loopt ze minder op de voorhand dan op de tweede foto, toch?
Achter de loodlijn ben ik me van bewust. We reden dat er meestal wat uit dmv voorwaartser te gaan. Helaas heb ik daar laatste weken wat meer moeite mee omdat ze erg fris is (nieuwe stal, staat nu snachts binnen, voorheen 24/7 buiten), en daardoor snel onder me uit loopt.
Ik ben sinds eind december gestopt met lessen ivm ziekte en verhuizen qua stal. Ik heb besloten eerst weer wat conditie op te bouwen en in juni weer les te nemen. Ik heb ten slotte ook snel examens dus moet mij daar ook op richten :)

Edit; @weidebloem, bedankt! Heb ik wat aan :)

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-16 12:18

Bericht hierboven geeft mij heel veel verduidelijking. Bedankt :) Helaas is les atm echt geen optie (mag ook niet van mama :+ ), maar dan komt dus bij deze dressuur op een laag pitje te staan (totdat ik les ga krijgen natuurlijk). Er zijn genoeg andere leuke dingen. Wel komt er per 1 april een bijrijder die wel bereid is les met haar te nemen. Misschien brengt dat verbetering?