Paard rent weg over linkerschouder, help!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Autumnn

Paard rent weg over linkerschouder, help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-16 21:59

Hoi Bokt,

Met mijn merrie heb ik een probleem, wat de titel al weergeeft. Zodra we op de volte komen linksom, rent ze er vandoor en lijkt ze helemaal in paniek te zijn. Wie kan me hiermee helpen? Het stadium van dwarsheid ben ik voorbij en ben ik er van overtuigd dat dat het niet is.

Ik zal even wat achtergrond informatie geven over haar:

Merrie wordt in mei 18 jaar en heeft acht jaar in de manegelessen gelopen. Daarvoor heeft ze gesprongen in Duitsland, meer informatie daarover heb ik helaas niet. Op de manege rende ze ook weg op de volte.
Er is een chiropractor langs geweest, osteopaat en ik ben met haar naar de kliniek geweest waar niet echt grote dingen uit zijn gekomen. Chiropractor kwam met een verdikte halswervel waar het eventueel aan zou kunnen liggen, maar ze had niet het idee dat dat de oorzaak kon zijn.
In de kliniek is geconstateerd dat ze in haar linkerhoef hoederande heeft en in haar rechterhoef een ontsteking wat ook tot hoederande kan leiden. Hiervoor zijn we onder behandeling en loopt ze op ijzers.

In andere gangen loopt ze goed, en ook rechtsom op de volte is niks aan de hand..

Wie o wie heeft nog ideeën wat ik kan proberen?

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 22:04

Fotos laten maken van rug en hals misschien zit er wel wat meer als alleen een verdikte hals wervel Denk aan artrose etc
Laatst bijgewerkt door dresjoepie op 21-03-16 22:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 22:04

wat doet ze aan de longe? Doet ze het ook in stap?

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-16 22:08

dresjoepie schreef:
Fotos laten maken van rug en hals misschien zit er wel wat meer als alleen een verdikte hals wervel Denk aan artrose etc

Begin april moeten we terug naar de kliniek en wil ik daar inderdaad foto's van laten maken :j

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-16 22:09

Lielle schreef:
wat doet ze aan de longe? Doet ze het ook in stap?

Onder het zadel doet ze het alleen in galop. Aan de longe doet ze het ook. Ik zie in draf wel dat ze daar moeilijker inbuigt.

Lielle

Re: Paard rent weg over linkerschouder, help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 22:12

dan klinkt het alsof ze scheef is en moeite heeft met haar balans. Hoe makkelijk is ze in de lengtebuiging op beide handen?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 22:14

Misschien minder of geen stelling naar binnen vragen en buitenschouder extra begrenzen?
Evt wat lichte stelling naar buiten vragen, en voltes niet te klein maken.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 14:44

En wat is hoederande? Ik ken die term niet.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 14:48

Ik ook niet, maar met de omschrijving vermoed ik overhoef (hoog of laag geen idee).

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-16 17:47

Roodvos schreef:
En wat is hoederande? Ik ken die term niet.

Hoederand ontstaat door een slecht behandelde hoefbevangenheid. En zit aan de punt van het hoefbeen.

Jeaulijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 18:11

Hallo!

Ik heb het zelf ook met rijden, alleen erger (denk ik) en dan niet linksom, maar rechtsom. Als het rijden echt niet goed gaat kan ik rechtsom niet eens over de lange zijde van de hoefslag stappen, maar ook voltes mislukken volledig op sommige momenten.

Kan het zijn dat er met jouw balans iets mis is? Dat is het probleem bij mij namelijk.
En misschien vindt ze het ondertreden van het achterbeen moeilijk icm met het buigen van haar lichaam (bolle/holle zijde)? Hoe gaat het met slangevoltes e.d.?

prikkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 19:21

Doet ze het alleen in de voltes? Hoe is het bijvoorbeeld met buiging gewoon in een hoek van de bak? Doet ze het aan beide kanten van de bak en wat gebeurt er als je buiten op een grasveldje een volte maakt?

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 15:38

Nou, hoederande klinkt dan wel als iets wat (potentieel) pijnlijk is. En wat jij omschrijft, paniek, kan heel goed een pijnreactie zijn. Je zou in overleg met de kliniek een poosje (week, 2 weken) met een pijnstiller kunnen proberen te rijden.
Als het dan beter gaat weet je dat het een pijnreactie is. En kan je je daarna bezinnen op verdere stappen.

Als er geen verandering is, weet je in elk geval dat het niet pijngerelateerd is. Het kan dan ingesleten gedrag zijn (bijvoorbeeld door een herinnering aan pijn) of anderzins onvermogen van het paard om het gevraagde te doen. Het eerste is door consequent rijden en steeds een stukje meer te vragen, onder begeleiding van een goede instructeur, op te lossen. Uiteraard met passend zadel enz enz.
Als dat geen soelaas biedt ga je denken aan het laatste, maar dat zal een lastige zoektocht worden. Met een paard van die leeftijd ligt pensionering, of alleen maar recreatief rechtuit het bos in, dan meer voor de hand.