Stilstaan met opstappen

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

MallyOtaku

Stilstaan met opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-16 16:36

Hooi !

Wat kan je het beste doen om paarden te corrigeren als ze weglopen met opstappen ?

Ania

Re: Stilstaan met opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 16:40

Terug zetten op de plaats, belonen en ontspannen als ze wel stilstaan, teugels in contact houden bij opstappen, niet meteen laten weglopen zodra je zit.
Eventueel iemand erbij laten staan die hem even kan tegenhouden en in het begin vasthouden.
Ontspanning en consequentie is the key.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 16:42

Loopt je paard weg, als je je voet in de beugel wil steken? Of als je wilt opstijgen?

Ik zou het paard een paar keer in de hoek zetten, om op deze manier eerst rustig op te kunnen stappen.
soms stapt mijn pony ook wel weg, als ik net zit. Maar dan hou ik mijn rechterteugel er wat meer bij als ik voel dat ie wegstapt.

Belonen is erg belangrijk :)

MallyOtaku

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-16 17:06

EngeltjeS schreef:
Loopt je paard weg, als je je voet in de beugel wil steken? Of als je wilt opstijgen?

Ik zou het paard een paar keer in de hoek zetten, om op deze manier eerst rustig op te kunnen stappen.
soms stapt mijn pony ook wel weg, als ik net zit. Maar dan hou ik mijn rechterteugel er wat meer bij als ik voel dat ie wegstapt.

Vaak op het moment dat ik mijn voet in de beugel steek

Iris965

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 17:09

Rondjes om je heen laten lopen totdat hij stil staat.
Dan is de lol er voor hem wel vanaf als je dat volhoudt haha.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 09:13

TVG > RT-V

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 23:59

Dit is eigenlijk aangeleerd gedrag.
Maar dit is op vrij korte tijd te corrigeren, Ik stap echt niet op een paard die niet stil wil staan.

MallyOtaku

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-16 18:54

Bedankt voor alle nuttige reacties alvast!

purple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 19:00

Ik heb de mijne gewoon steeds "halt-gehouden" en als ik goed en wel zat, beloont met een snoepje. Nu wacht ze gewoon en draait ze alleen haar hals voor de beloning :P
En inmiddels komt ze zijwaarts naar me toe op commando *D

Iris965

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 19:20

purple schreef:
Ik heb de mijne gewoon steeds "halt-gehouden" en als ik goed en wel zat, beloont met een snoepje. Nu wacht ze gewoon en draait ze alleen haar hals voor de beloning :P

Zou ik wel mee oppassen! Een meisje deed dat ook altijd, nu bijt haar pony in haar been als ze erop zit en de pony geen snoepje krijgt. :j

L0veMyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 19:27

Bij mij heeft het volgende enorm geholpen:
Gewoon in het midden van de bak staan, geen gedoe met in de hoek drijven! Dan door iemand laten vasthouden, wanneer hij wegloopt zet die persoon hem stil en stap je opnieuw op. Als hij dan stil blijft staan beloon je hem met je stem en aaien, niet met snoep. Zo ga je steeds iets meer afbouwen, eerst houd iemand hem vast, dan staat iemand voor hem, dan staat iemand naast hem en dan steeds iets verder weg zodat je hem uiteindelijk zelf stil kan laten staan bij opstappen. Wat ook belangrijk is, zodra je zit, niet meteen wegrijden maar ook niet nog 5 minuten laten staan, daar worden ze onrustig van en zal het niet werken :)

Ik kon eerst voor geen mogelijkheid opstappen maar nu blijft hij heel braaf wachten tot ik hem de hulp geef om weg te stappen. Succes er mee :)

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 19:30

purple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 20:10

Iris965 schreef:
purple schreef:

Zou ik wel mee oppassen! Een meisje deed dat ook altijd, nu bijt haar pony in haar been als ze erop zit en de pony geen snoepje krijgt. :j

Dat is niet fijn! Ik geef gewoon standaard een beloning, opzadelen, aansingelen en opstappen en dan belonen ;)

MallyOtaku

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-16 20:37

Wranglerbutt schreef:
Ik heb mijn paard geleerd zichzelf netjes bij het opstapkrukje te 'parkeren' +:)+
Kostte een paar (oke 5) oefensessies, maar dat was het me zeker waard :))

Hier handige tips (Engelstalig): http://www.horsecollaborative.com/how-t ... -mounting/

Superhandig! Thanks

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 12:10

MallyOtaku schreef:
EngeltjeS schreef:

Vaak op het moment dat ik mijn voet in de beugel steek

En op het moment dat je paard gaat lopen doe je dan de voet uit de beugel? Want dan zou ik daarmee beginnen.

Op die manier leer je het paard namelijk : 'he, als ik ga lopen dat doet ze haar voet weer uit de beugel en gaat ze er niet op' = succes ervaring = aanleren van gedrag

De eerste keer zal je een hoop moeten mee huppen met de voet in de beugel, zodra ze maar 1 seconden stilstaat doe je je voet uit de beugel. paard leert: 'he als ik stil sta doet ze haar voet weer uit de beugel, bij de voet in de beugel moet ik dus stilstaan'

Dat zal de eerste stap zijn die je moet gaan oefenen. Het is vaak heel logisch maar je moet het wel ff weten hoe 'simpel' een paard denkt.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 16:25

De tip van lissie zigor is de belangrijkste tip die hier gegeven is. Ontspanning geven op het juiste moment is de sleutel en niet eerder of later. Daar gaat het paard echt van leren wat je wilt en niet wilt.

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 16:40

Mijn jonkie heeft in het begin veel problemen gegeven met opstappen door communicatiefouten met de bijrijder. Hierdoor kwam hij op een gegeven moment steeds omhoog en liet zich bijna achterover vallen als je erop wilde stappen.
Wat ik heb gedaan is iemand ernaast zetten met een snoepje in de hand, zodat paard afgeleid was. Hij mocht hier wel aan knabbelen, maar kreeg het snoepje pas als ik zat. Hij had al snel door: stilstaan = opstappen = snoepje. Nu geef ik hem een snoepje voor ik opstap, en blijft hij gewoon aan een los teugeltje staan tot ik weg wil stappen.
Succes!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 18:23

Ga eerst na of je er achter kunt komen waarom je paard wegloopt. Prik jij per ongeluk met je tenen in zijn buik terwijl je opstapt of 'plof' je te hard in het zadel (voor het paard zijn smaak) of trek je misschien aan de teugels wat hij wil ontwijken door weg te lopen? Dan zijn dat dingen waar je ook aan kunt werken.

Focus op wat je wel wilt: jij focust nu op het verkeerde ("corrigeren bij weglopen"). Als je je paard straft voor iets 'fouts' leer je niet wat je wel van hem wilt. Klinkt raar, maar je paard weet dan nog niet dat jij eingelijk wilt dat hij stilstaat, tot je zit, je beugels aan hebt en hem het teken voor wegstappen geeft. Hij heeft geen idee. :+

Door te belonen wat je wel wilt (simpel: 4 voeten aan de grond tot ik vraag"stappen") is het voor je paard heel duidelijk wat je wilt. Hij wil meer beloningen dus zal meer doen waarvoor hij beloond was. Als je dus begint met belonen voor stilstaan, nog voor je je been optilt om in de beugel te zetten (wat vaak een trigger is om te lopen omdat ze een prik in hun buik krijgen en/of anticiperen op het neerploffen van een ruiter) leert hij dat stilstaan loont.

Hoe beter je paard paard stilstaat hoe gemakkelijker en voorzichtiger jij kunt opstappen, hoe fijner hij het vindt om stil te blijven staan.

Ga ook na of je zadel past, soms ligt het helemaal niet aan de ruiter maar anticipeert het paard op pijn of ongemak.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 10:35

En is het al wat beter?
Of lukt het niet direct?

__robin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 06:15

Ik lees even mee! :)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 06:53

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 08:29

Geduld hebben en er een oefening van maken,
Stap ook op via een opstap.
een van de grond opstappende ruiter is echt niet fijn voor een paarden en al helemaal niet voor zijn rug, een zadel is ook niet gemaakt om je omhoog te hijsen, is gemaakt om op te zitten,
Dus opstap en leer het dier naar jou toe komen , dat heb je als je het met geduld doet in 10 min geleerd,,
b.v zo
https://www.facebook.com/ria.devos.9/vi ... =3&theater