Tips voor rechtop zitten

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

MallyOtaku

Tips voor rechtop zitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-16 20:27

Heeft iemand tips waardoor je makkelijker rechtop gaat zitten op je paard ? :D

Sheldon

Re: Tips voor rechtop zitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 20:34

Doen alsof je Ankie bent.
Wat is je probleem, zakken je schouders naar voren, heb je holle rug, zit je scheef, flapper benen, beschrijf eens hoe je dan zit en wat je beter wilt.

anique161

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 20:37

Ga voor je gevoel achterover zitten, dit werkt al bij de meeste ruiters

Heb je wel les? diegene kan je met dit probleem helpen, zo van achter mijn schermpje kan ik niet zeggen waarom het niet lukt om rechtop te zitten.

LauraO

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 20:39

Misschien dat je iets meer kunt vertellen over je eigen houding op het paard, dan kunnen we gericht tips geven ...
Daarnaast kan ik je alvast wel als tip geven om eens op youtube te kijken, daar staan wel aardig wat filmpjes op die over ruiterhouding gaan. En naar les gaan helpt ook altijd, dan kan een instructeur je helpen aan je houding te werken.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 23:32

Ik verplaats dit topic van RUI naar RT-V.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 17:22

2 dingen.
- je borstbeen naar voren steken. Hierdoor vallen je schouders mooi naar achteren en zit je in je rug al mooi rechtop.
- je hoofd mooi dragen op je schouders, dus niet ervoor laten hangen zoals veel mensen doen. Dit doe je door je kruin op het hoogste punt van je hoofd te brengen en je kin iets in te houden.

Tamara53

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 17:47

Ik ga dit topic volgen, aangezien ik hetzelfde probleem heb. Ik ga helemaal voorover zitten zoals een jockey.

Tinkerbello

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 15:14

Benen mooi lang houden, op je billen zitten, schouders ontspannen en beeld je in dat er iemand boven aan een touwtje aan je cap trekt :D

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 15:21

Ik volg sinds kort dressuurles en had dat probleem van recht zitten ook.
Ik zat in stap wel goed maar bij de draf ging ik voorover hangen met mijn lichaam.

De tips van mijn lesgeefster:
1/ Voor je gevoel achterover gaan zitten (is al gemeld)
2/ Schouders van voor naar achter draaien af en toe om ze te ontspannen en tegelijk breng je je borstbeen naar voren.
3/ knieën ontspannen en niet in het zadel duwen, steun zoek je met je voeten en bovenbenen niet met je knieën.
4/ benen lang houden (hakken laag)
5/ buik naar achter duwen en rug bollen. Werkt ook zeer goed voor het doorzitten. Zaterdag zat ik hierdoor echt perfect stil in het zadel bij het doorzitten.
6/ hoofd recht houden en kijk naar een punt voor je waar je naartoe rijdt. Niet naar je knap paard kijken dus want dan verplaats je je gewicht weer naar voren.

aukje98

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 15:28

wat bij mij heel erg heeft geholpen is bretels onder de jas aan de rijbroek vast doen. als je dan voorover valt voel je het op je rug.En wordt je er weer aan herinnerd dat je recht op moet zitten. Heb het nu niet meer nodig. :)

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 15:35

bekkenbodemspieren aanspannen , voeten vergenoeg in de beugels , veel zonder beugels rijden . je rug hol maken , bol maken en dan recht. beugels niet te lang .

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 15:38

mijn probleem is juist dat ik te ver achterover leun. Maar reageer toch maar gezien het om het evenwichtspunt gaat wat niet in orde is. Uiteindelijk wil je in 't diepste punt van je zadel 'zinken' waarbij je benen mooi afhangen en je hakken, schouders, hoofd etc in één rechte lijn staan.
Omdat ik mijn heupen niet genoeg kan openen zit ik niet diep genoeg in m'n zadel, hiervoor heb ik een handig truucje waarbij je perfect recht boven je paard zit.
Til eerst je linker been 3x 3 seconden van t zadel af. Dus naar voren en naar buiten.
Daarna 3x bij t andere been en dan beide benen tegelijk 3x. let wel op of je paard braaf genoeg is als je de beugels los hebt hangen. Anders doe je de benen afzonderlijk.

dit werkt voor mij erg goed, als m'n benen afhangen en m'n heupen ontspannen dan zit ik vanzelf netjes recht! :D Succes

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 15:39

faunty schreef:
bekkenbodemspieren aanspannen ,

Nee....NIET doen!!

Alleen je onderbuik spieren.
Wil je problemen? Moet je dát vooral doen.

Hierdoor heb ik bij een bekkenbodem fysio gelopen. En geloof me, dat is geen pretje!!

Gewoon als anky willen rijden, klinkt stom, werkt.
Zitten, op je bips.
Benen lang laten hangen.
Lipjes getuit, borstjes vooruit.
Schouders naar achteren en de spieren onder je borstbeen lichtjes aanspannen.
Onder je navel ontspannen en mee bewegen.

Anders ga je met doorzitten stuiteren, en zit voor geen meter.

En met je onderbenen, alleen je buitenste spieren vanaf je heup gebruiken. Niet je liezen, dan trek je je bekkenbodem weer aan. En dat moet je juist niet doen!!!

Daarnaast, bekkenbodem spanning, is vastzetten door heel veel delen in je lichaam.

En belangrijk! Ontspannen gezicht!!!

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 15:41

ik krijg juist bij mijn zitles de tip om mijn buikspieren en bekkenbodemspieren aan te spannen hierdoor kan ik veel beter zitten .

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 15:48

faunty schreef:
ik krijg juist bij mijn zitles de tip om mijn buikspieren en bekkenbodemspieren aan te spannen hierdoor kan ik veel beter zitten .

Dat zal wel ja.
Maar hoe meer jij je bekkenbodem aanspant, des te meer problemen jij er later mee gaat krijgen.

Liever een fysio die mij zegt wat wel te doen en wat niet, dan een instructeur.
Instructeuren kunnen mij de boom in, als het niet goed voor mijn lichaam is.

Net als de tip, beugels niet te lang.

Niet om knullig te zijn, maar beugels moeten zo lang zijn, dat als je je voet er uit doet, je voet, net met het puntje van de tenen, de beugel aan raakt.
Ofwel, amper uit je zadel kunnen komen, lang.

Juist door deze tips, ga ik twijfelen aan de kwaliteit van de instructeur en of deze wel uberhaupt de anatomie van de bespiering van de mens wel volledig bestudeerd heeft.

Sorry.
Ik sta er dus, absoluut niet achter!!

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 15:54

faunty schreef:

buikspieren oke, maar bekkenspieren moet je juist ontspannen! Anders blijven je benen te gespannen en kan je niet diep in je zadel zitten. Je moet zitten en niet klemmen!

MallyOtaku

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-16 17:16

Superhandige tips ! Thnx :D

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 12:15

in draf 2 keer staan en 1 keer zitten. dan leer je je balans te bewaren. Je blijft dan niet in evenwicht als je niet rechtop zit.

Blijven oefenen en dan gaat het vanzelf een keer goed:)

Of een zadel kopen waarbij je in de goede houding gedrukt wordt, scheelt je een hoop moeite.

MissLayleex

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 00:21

Ik volg dit ook even
Rij dus blijkbaar 5 jaar met een holle rug en de kont dus veel te ver naar achter en ze hebben mij er een tijdje geleden er pas over aangesproken, ik merkte het zelf niet en dus zo al die jaren gereden.. ik stap kan ik nu wel goed rechtop zitten maar zodra ik overga in draf op galop komt die holle rug gelijk weer terug.

Yaralisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 09:25

Doen alsof er een draadje aan je cap zit en dat iemand je rechtop trekt :+
Ik kreeg die tip vroeger, en het werkte echt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 09:39

Yaralisa schreef:
Doen alsof er een draadje aan je cap zit en dat iemand je rechtop trekt :+
Ik kreeg die tip vroeger, en het werkte echt!

Dat geef ik ook aan leskindjes mee als tip en dat werkt vaak erg goed!
Verder is het natuurlijk wel de vraag waar het niet rechtop zitten vandaan komt (in je lijf), als bijvoorbeeld je beenligging al niet goed is, kun je wel 'voor je gevoel achterover gaan zitten' maar dat werkt dan niet.

IJsco_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 09:42

Zit je wel rechtop als je op een stoel of bank zit? Het kan dat je nooit goed rechtop zit en dan wordt recht op je paard zitten erg lastig...Dat oefenen op zo'n fysio bal (regelmatig te koop bij liddl en action en zo, oefeningen vind je op internet), kan je dan al heel veel helpen!