Paard wordt druk richting huis

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Caaatje

Paard wordt druk richting huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-16 09:59

Hallo, ik heb een vraag waarmee jullie me misschien wel kunnen helpen.
Ik heb een hele tijd amper kunnen buitenrijden met mijn merrie en ben dat nu terug aan het oppakken. We hebben altijd heerlijk kunnen rijden, naar huis ging een stapje vlotter maar absoluut niet storend.
Nu ben ik terug aan het buitenrijden, rustig aan het opbouwen want ze moet terug leren om even van de kudde weg te zijn etc maar loop ik tegen een probleem aan waar ik vroeger nooit last van heb gehad.
Van het moment dat we in de richting van de wei gaan, en dan bedoel ik echt zoals een kompas (wei is richting het zuiden en wij lopen richting het zuiden) begint ze te drammen, vervelend te doen, niet meer kalm willen stappen,... Ik weet niet zo goed wat ik hiermee aan moet. Naar huis wandelen we nu over straat want dan draaft ze niet zo snel aan omdat haar voetjes nu nog aan het wennen zijn aan terug veel op het harde lopen maar in het bos is het echt niet aangenaam te rijden, dribbelen, trekken aan de teugels.
Het vervelendste is dat op de straat van mij wei ze heel rustig wordt omdat het asfalt daar heel ruw is en ze voorzichtig moet wandelen, ik kan haar aan de wei dus niet corrigeren door er bijvoorbeeld langs te rijden om haar te leren dat richting huis niet noodzakelijk wei betekent want ze is die laatste honderd meter heel kalm.

Heeft er iemand tips? Bedankt voor het lezen :)

No_No

Re: Paard wordt druk richting huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 10:06

Ik vermoed dat je paard dan ook hoog met het hoofd loopt?
Aan het werk zetten.
Vaak is (lang) laag instellen al een hele verbetering.
Als je paard hoog kan lopen met het hoofd zal het niet gaan ontspannen. Tempowisselingen er bij en het zal vast veel beter gaan. Belangrijk is dat je zelf ook rustig blijft.
Daarnaast kan je natuurlijk ook gewoon omdraaien als ze zo hard gaat.

Veel paarden hebben een turbo als ze naar huis gaan. Ik vind door lopen zelf nooit erg als ze maar wel te rijden blijven.

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 10:09

Lange teugel en elke keer consequent terug naar stap, doorstappen is niet erg, maar absoluut niet dribbelen of aandraven. Daarnaast ook zorgen dat thuis komen niet meteen betekend rust en eten, maar dat als je terug aankomt dat ze dan nog aan het werk moet.

LauraO

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 10:17

Ik weet niet of het mogelijk is, maar als het kan zou je ook de route die je terugrijdt af kunnen wisselen. Soms helpt dit, omdat de situatie dan minder voorspelbaar is. Verder sluit ik mij aan bij bovenstaande 2.

Caaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-16 10:30

LauraO schreef:
Ik weet niet of het mogelijk is, maar als het kan zou je ook de route die je terugrijdt af kunnen wisselen. Soms helpt dit, omdat de situatie dan minder voorspelbaar is. Verder sluit ik mij aan bij bovenstaande 2.

Dat is nu het jammere eraan, we maken nooit dezelfde route, we rijden altijd anders, maar ze onthoudt innerlijk welke richting huis is. Ook als we niet naar huis gaan, midden ergens in een bos zijn, kilometers van de wei en we gaan toevallig in de richting van de wei wordt ze helemaal vervelend.

Ik probeer dat te doen, lange teugel houden maar van het moment dat ze aandraaft en ik haar terug naar stap moet rijden wordt ze nog vervelender en gaat ze echt beginnen trekken en drammen :/ dat aan het werk zetten thuis ga ik zeker eens proberen :)

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 10:34

Dat drammen kan je proberen op te lossen door haar ook goed op je zit terug te rijden en haar direct weer laag in te stellen met een lange teugel. Verder de hele tijd laag rijden en niet omhoog laten komen. Komt ze omhoog, direct weer laag instellen.
Verwacht geen wonderen, de ontspannen stukken zullen steeds langer worden ;)

Kiwiris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 14:49

Ik had hier vroeger ook regelmatig last van met ons paard. Hij ging ook steigeren en protesteren als we dan weer een pad inliepen die weer juist weg liep van zijn thuis-basis. Toen zijn we begonnen dat ik of mijn zus ging meefietsen, dat hielp heel veel en hij werd er ook een stuk rustiger door. Maarja, ik weet niet of dit ook voor jouw paard zal werken, succes!!

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 23:57

Tempowisselingen kunnen twee kanten op, het kan namelijk ook zo zijn dat ze er alleen maar drukker van wordt en meer spanning opbouwt. In dat geval zou ik gewoon heel de weg terug draven. In haar eigen tempo, dus niet teveel inhouden, behalve even rustig terugnemen als je merkt dat ze echt onder je uit draaft, en daarna gelijk weer ontspannen. Daarnaast inderdaad lang en laag laten lopen, en proberen te voorkomen dat je haar teveel inhoudt (want spanning en dat wilt je voorkomen).
Wat haar dan bijblijft is niet zozeer het tempo, maar juist dat ze haar spanning laat afvloeien in plaats van opbouwen wat ze nu doet. Na een paar keer zal je waarschijnlijk zonder spanning kunnen stappen.
Zorg trouwens dan wel dat je niet pas aandraaft zodra ze gaan drammen, maar iets voor dat punt (zul je dus even moeten onthouden wanneer iets richting huis is), anders werkt het draven als een beloning voor der gedram.
Dus eigenlijk draven, dan een pad richting huis inslaan, blijven draven, waarschijnlijk gaat ze iets sneller, dat vang je op, maar wel actief, dus niet de rem erop maar ophouding en wat rond vragen, en dan gewoon zo heel dat pad terug. Probeer op het laatste stuk een beetje naar het halsstrekken toe te werken als dat al gaat.

Xsuus24

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 08:41

Ik heb hier ook last van, als ze thuis ziet wordt ze helemaal gek, wat ik dan doe is de teugels lekker lang laten zodat ze ontspannen blijft en (meestal) gaat dat goed

prikkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 16:46

Wat ik wel is doe is na een rondje als we langs stal komen doorrijden en niet teruggaan. Dan nog een klein rondje erbij doen waardoor het niet meer altijd zo is 'richting stal is naar stal'.

chevellaenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 22:32

Misschien kan je ook proberen om niet alleen maar rechtuit te lopen maar af en toe ook wat zijgangen er bij te doen. Dat doe ik altijd als mijn verzorgpaard te snel wilt stappen naar huis. Dat remt haar af en dan ga ik weer een stuk recht en ook even een halt en achterwaarts en dan weer stap en weer zijwaarts. Na een paar keer dat ze dit heeft gedaan denkt ze vaak van weet je wat ik loop wel rustig en dan geeft ze op om harder te lopen. Wie weet kan het ook voor jou helpen

Rietjee_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 22:34

chevellaenik schreef:
Misschien kan je ook proberen om niet alleen maar rechtuit te lopen maar af en toe ook wat zijgangen er bij te doen. Dat doe ik altijd als mijn verzorgpaard te snel wilt stappen naar huis. Dat remt haar af en dan ga ik weer een stuk recht en ook even een halt en achterwaarts en dan weer stap en weer zijwaarts. Na een paar keer dat ze dit heeft gedaan denkt ze vaak van weet je wat ik loop wel rustig en dan geeft ze op om harder te lopen. Wie weet kan het ook voor jou helpen

Dat werkt dus ff niet bij elk paard. Mijne wordt er dan juist nog drukker van. Ik moet serieus er dan van af stappen. Als ik de martigaal erbij gebruik, dan is ie rustig! Maar anders.....

Mayra9148

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 22:38

Misschien naast je paard lopen of een martingaal ( weet niet wanneer je het wel of niet mag gebruiken) maar wat ik hier lees is dit 'De martingaal voorkomt dat het paard het hoofd extreem omhoog kan gooien.' misschien is dit een optie ??

Mayra9148

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 22:38

Of laten uitrennen en kijken wat ze doet?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 22:50

Mijn paard is 23 en doet dit al sinds ik haar heb (Ze was 3 toen ik dr kocht) Ze weet feilloos wanneer we richting huis gaan. Zelfs op vreemd terrein/bos kom ik altijd weer terug bij de trailer.
Heb alles al geprobeerd, moe rijden, omdraaien, achterwaarts terug, los laten, vasthouden, af stappen, aan het werk zetten, iemand anders erop, zijwaarts naar huis, thuis komen en dan aan het werk zetten, vriendjes mee of alleen, nog een rondje naar buiten etc etc etc.
Ze heeft een sterk karakter en blijft gelukkig controleerbaar maar rustig stappen naar huis is zeldzaam. Het is ook een doodloper die doorgaat tot het gaatje. Niks helpt tot nu toe. Ik wil je niet ontmoedigen maar soms zijn ze nou eenmaal zo.
Ben wel benieuwd naar alle tips, misschien leer ik nog wat op mn oude dag. ;)

Caaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-16 23:44

Als ik ze laat gaan... Wel mijn zadel komt er los van als ze snelheid begint te maken en dat is gevaarlijk ;) het is al gebeterd nu ik terug meer met haar kan gaan wandelen en ik probeer consequent te blijven. Okeej jij wilt tempo? Is goed, maar stappen zul je ;) en ze begint de link te leggen :)

19pony19

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 13:13

Ik had hier ook last van met mijn pony! Ik sluit me aan bij de mensen hierboven, wat verder bij mij ook nog wel hielp is soms dan ook wel een klein stukje draven maar daarna toch echt weer stappen, en dan echt duidelijk zijn en dan moet ie ook echt stappen. Inderdaad lang en laag rijden en ook onderweg aan het werk zetten, bv keertje wijken keertje schouderbinnenwaarts gewoon in stap, maar gewoon zodat zijn aandacht volledig bij jou is en niet bij de weg naar huis! Succes! Het gaat zeker goedkomen!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 21:35

Het gaat goedkomen? Wanneer dan? Mijne doet dat dus al 20 jaar! Ja het komt vast een keer goed als ze te oud wordt....