weer vanaf het begin af aan

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

doornrooss

weer vanaf het begin af aan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-16 23:40

hallo bokkers,

sinds zondag staat mijn eerste eigen paardje bij ons op stal *\o/* , ik hem hem mogen overnemen van mijn om. Nu heeft hij een half jaar stilgestaan ivm te koop staan.
Nu heeft meneer dus niks meer qua bespiering, conditie etc. Vandaag ben ik er voor het eerst opgestapt nadat ik hem een kwartiertje losgegooid had, paard heeft geen stap verkeerd gezet tijden het rijden alleen waren er ehm onwijs veel dingen waar ik tegenaan liep.

ten eerste : nageeflijkheid was niet geweldig, kwam veel omhoog ( eerste keer in een nieuwe bak dus geen totale concentratie ), ik moest er flink aan werken om hem nageeflijk te krijgen en vaak hing hij er net een beetje tegenaan, op de momenten dat hij fijn liep was dit ook weer net zo snel weg als dat het gekomen was.

ten tweede: voor mijn gevoel had ik 10 bakstenen in mijn rechterhand en niks in links.

ten derde: hij slingerde, dus geen nette rechte lijnen en een recht paard, vaak buitenhand naar binnen of buiten en moeilijk in te buigen.

ten vierde: hij struikelde vaak over zijn eigen pootjes, onhandigheid of iets anders?

ten vijfde: ohja nog een belangrijk punt, hij reageert traag op beenhulp maar daar had ik al op bedacht om veel overgangen te rijden en dus scherper aan mn been te stellen.

nu krijgen we volgende week onze eerste les maar ik vroeg me af of er nog iemand tips heeft, of iets wat ik met longeren kan bereiken? of wat ik het beste kan doen tijdens het rijden

Afbeelding
vriendin van me zit er nu op zodat ik van de grond even kon zien hoe het er nou precies uitzag, op deze foto loopt hij wat mij betreft beter en zij gaf ook aan dit fijn reed.

Afbeelding
hier hangt hij er dan weer net tegenaan, niet nageeflijk genoeg

Anoniem

Re: weer vanaf het begin af aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 23:45

Je bent als eerste veel te veel bezig met die nageeflijkheid. Dat is sowieso iets waar je gewoon nog even mee moet wachten. Want dat is niet even aan de teugels rommelen en zijn hoofd omlaag doen. Daarnaast zou ik jouw 5 punten omdraaien om aan te werken. Dus eerst aan de activiteit. Dan gaat hij waarschijnlijk beter zijn benen optillen, door dat ie actiever wordt, wordt ie rechter en gaat ie minder slingeren en daarnaast zal hij ook op zijn eigen benen gaan lopen en minder zwaar in de hand worden. Pas als je al deze punten goed hebt, ga je werken aan nageeflijkheid. Maar doe dat lekker met les, want je hebt nog veel te leren. Dat is niet erg, maar sta ervoor open. Succes :)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 23:47

Je draait ongeveer al je punten om.
Je eerste punt is de laatste in de rij die belangrijk is.
Op de foto ook goed te zien.
Je trekt hem in de krul. Dat heeft niets met nageelijk te maken.
Dus hup die handen weg bij die schoft en los dragen met zeer licht contact.

En dan beginnen aan het belangrijkste punt.
Alert op je been maken.
Zacht je kuit aan drukken moet reactie geven. Zo niet kan je paard nooit nageeflijk gaan lopen.

Dus les halen en aub nooit meer zoveel druk om hem naar beneden te dwingen.

Veel plezier met je paardje en zorg dat hij dat ook vind. :)

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 23:51

Gefeliciteerd met je paardje!

Wat goed dat je les gaat nemen, vaak helpt dat om een goed inzicht te krijgen waar het met het rijden fout gaat en een goede instructie gaat jullie veel verder helpen dan bokkers die vanaf twee foto's gaan oordelen :)

Wat ik zo snel op de foto zie (om dan toch maar even vanaf de foto te oordelen) is dat je vriendin haar handen erg vast zet, zo kan je paardje nooit fijn loslaten en nageven. Nageefelijkheid kan alleen tot stand komen als de motor van achteren aan staat en de motor kan niet goed draaien als de handrem aangetrokken staat :)

Dat hij slingert is niet zo vreemd, hij is een half jaar niet bereden, dus moet zijn balans met een ruiter weer gaan vinden :)

Is je zadel al nagekeken door een goede zadelpasser? Altijd een goed idee alvorens je training gaat oppakken. Wat ook een idee is om bv een dierenarts/fysio/osteo/chiro je paardje te laten controleren.

Heel veel plezier met je paardje :)

Willekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 23:56

Ten eerste leuk dat je paard van je oom kon overnemen *\o/*
Ten tweede, als ik je tekst zo lees, ik weet niet hoe oud je bent, maar probeer je als je te verdiepen in het gymnastiseren van je paard? Laat je paard even nakijken door een DA, Fysio en even naar de rest kijken. Dan heb je nog jarenlang plezier van je nieuwe eerste eigen paard.

Alleen ...
Wie heeft er ooit geleerd om nageeflijkheid te rijden direct als een paard een half jaar heeft stil gestaan, geen bespiering en conditie heeft en het dan nog vreemd vinden dat je 10 bakstenen in je ene hand hebt? Hoe zou jij jezelf voelen als jij een beugel in hebt met touwtjes en aan een kant heb je tien bakstenen links in je mondhoek hangen en de andere kant kan je ook geen kant op? Ik bedoel het niet al te negatief, zorg alsjeblieft dat je goede begeleiding en les krijgt. Want persoonlijk wat ik nu zie, daar word ik niet echt blij van qua foto's en daarmee dus ook moment opname. * handen naar beneden, op de nek/zadel/schoft, teugels strak en in de krul trekken. Auw! en dan heb ik heb ik het nog niet over de houding van de ruiter zelf. Het is moment opname. In combinatie met de rest van de punten die je noemt, wees voorzichtig met je nieuwe liefde.

Alle punten die je opnoemt staan met elkaar in verbinding en hebben met elkaar te maken. Je paard is niet actief van achteren, heeft geen bespiering, geen verbinding (bestaat uit 3 of meer delen), dan gaat je paard slingeren en struikelen, want hij heeft geen balans. Loopt niet op zijn eigen benen en heeft moeite om de ruiter daarmee in mee te nemen. En zo is het een beetje kip en ei verhaal, vraag je instructrice volgende week maar. Benieuwd naar nieuwe en fijnere foto's. Zie de komende week voordat je daadwerkelijk les hebt, graag foto's van een los lopend en blij paard. Dat voldoende buiten komt en beweging krijgt, zodat hij lichaam goed kan gebruiken. Longeren, wandelen, stappen en dan met je instructrice je paard verder oppakken. Beter idee, voor jou als lerende ruiter en voor je paard om beter in zijn lichaam en door zijn lichaam te lopen. Daar heb je straks alleen samen en allebei maar profijt van. Let maar op. *\o/* <3 :Y)

Goed les is hier de optie en wacht ook even met je paard in de krul trekken bij begeleiding, want op langere termijn maak je meer stuk dan je lief is -O-

Dus even weekje genieten en niet zo rijden (liever niet rijden zonder begeleiding of alleen buiten en rechtuit). Leer je poownie goed kennen, daarna met je juf je paard samen op palken. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 00:03

Ik ga mee met de bovenstaande reacties. Je draait je punten om. Ik ga er niet ook nog eens op hameren, maar ik moet zeggen dat ik het al heel knap van je vindt dat je het ziet en om hulp vraagt! Daarmee heb je de eerste 2 stappen al gezet namelijk :D Neem de tips in dit topic mee, zoek een goede instructrice en ga lekker lessen, dan komen jullie er wel. Veel plezier!

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 00:15

Geef het dier wat tijd. Opbouwen vanaf de grond en hem wat spieren laten opbouwen. Je hebt hem nog geen week, en hij heeft een half jaar stilgestaan. Dan kan je ook niet verwachten dat hij stabiel en nagefelijk loopt. Er zit geen spier op, dus hij moet eerst spieren kweken voordat hij de echt kan gaan inzitten, dat kost tijd.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 00:27

Eerst lekker vooruit rijden, goed aan het been houden en les nemen. Als dat goed gaat kan je wat meer naar nageeflijkheid werken. Op de foto zie ik dat het meisje haar handen vast zet en hij loopt ook veel te diep, dit moet je oplossen door goed vooruit te rijden dus eerst lekker aan het been. Nageven is geen touwtrekken, daar moet je geen kracht voor nodig hebben. Dan zou ik als scharminkel nooit mijn paard omlaag kunnen krijgen :+

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 09:12

RT-D --> RT-V

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 09:26

Weet je wel wat nageeflijk is??
Ik vind het hele nare foto,s het dier word in de krul getrokken, als je zo blijft rijden krijgt hij blessures
Ga les nemen en leer hoe je een paard kan begeleiden en trainen op een voor hem gezonde manier,

Je zadel ligt ook veel te ver naar voren, dus daar ga je ook problemen mee krijgen,
Gooi dat zadel eraf en ga leren zitten en als je dan toch bezig ben, haal het bit eruit en ga het dier de hulpen leren en die zitten in elk geval niet in de mond,
Sorry dat ik zo kriegel doe, maar in deze tijd hoeft het niet meer zo te zijn dat je een pony op deze manier rijd, laat los , het dier mag toch ook wat plezier hebben, of gaat het alleen om jou plezier??

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 09:46

Dit is niet nageeflijk? Dat weet je?

Nageeflijk train je. Neem de tijd er voor, je paard hoeft toch niet nageeflijk te lopen als hij / zij eerst moet leren op zijn eigen benen te lopen?

Neem les van een goede instructeur.
Rijd je paard goed voorwaarts, en die kop omhoog? Dat maakt niet uit!

Ik weet niet waar je woont... maar ik ken iemand die jou hier geweldig goed mee kan helpen. Heb zelf ook les van haar. Eerst had ik een traag paard en 10 bakstenen in m'n handen en ruim een half jaar later is zij verandert in een voorwaarts en makkelijk te rijden paard.

Maar ga asjeblieft niet 'nageeflijk' rijden zoals op die foto's want daar krijg je juist sterke, verkeerd bespierde paarden van.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 09:57

Gefeliciteerd met je mooie paardje!

Wat goed dat je zelf door hebt dat er iets toch niet helemaal goed gaat en je hulp zoekt.
Ik denk dat als je de gegeven tips aanneemt en open staat om te leren dat je straks heerlijk op je paardje kan rond rijden ;)

Misschien is een tandarts ook wel handig er even bij te halen. Ik weet niet hoe oud je paardje is maar scherpe kiezen kunnen die klachten ook geven (heel vaak zelfs) en dat gaat uiteindelijk doorwerken in het hele lijf.

Het struikelen zou ik zeker in de gaten houden. Als je paard blijft struikelen zou ik daar wel een dierenarts naar laten kijken. Voor nu kan je zorgen dat ze goed bekapt is en dus makkelijk afrolt met de teen. Dat helpt bij heel veel paarden.

Veel plezier met je knapperd +:)+

ps, volgens mij mag je neusriem toe gaatjes zakken. het lijkt tegen het jukbeen aan te komen ;)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 23:42

Eigenlijk zijn de foutjes al heel goed toegelicht door al de voorgangers hier.
De foto's tonen idd niet een leuk en goed beeld hoe correct paardrijden zou moeten zijn.
Je vriendin denkt blijkbaar dat ze dit paard redelijk goed kon rijden maar dit is echt niet zo, zo hoort het echt niet.
Fijn dat je les gaat nemen, maar doe niet verder zoals op de foto's.
succes

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 00:03

En doornrooss , wat vind je van de antwoorden?

doornrooss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-16 12:14

@bruintje123 ja wel terecht, niet leuk om te horen natuurlijk want het is echt niet mijn bedoeling om het onplezierig te maken voor hem. Na aanleiding van dit topic ben ik meteen opzoek gegaan naar een instructrice en die ook gevonden. Ik heb deze week niet meer gereden, maandag krijg ik mijn eerste les dus dan ga ik onder begeleiding het rijden weer oppakken. Dit laat wel weer zien hoeveel ik nog moet leren maar daar ga ik dus ook hard aanwerken. Ik hoop jullie over een tijdje te updaten met fijnere foto's.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 12:25

Fijn dat je het zo opneemt DoornRooss,

als je ervoor open staat dat je misschien niet op de goede weg zit en alternatieven zoekt om het te verbeteren, dan kun je vast een eind met hem komen.. Het ziet er uit als een plezierige pony..

En als hij foto 1 neemt, dan kun je eigenlijk al best zeggen dat hij een goed en fijn karakter heeft.. menig paard zou daar een poging doen om de ruiter er naast te parkeren ;)

doornrooss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-16 12:36

@elenaMM77 paard heeft inderdaad een erg lief karakter, zal nooit uithalen of met opzet je eraf proberen te gooien. Nu inderdaad een weg vinden waarbij we beide plezier hebben in het rijden.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 14:16

Heel mooi van je dat je zo reageert, niet iedereen hier op bokt zou het zo opvatten.
Het is idd soms wel even schrikken, en je denkt toch altijd wel dat je na zo'n aantal jaartjes en heel wat lesjes je het nu toch al wel weet, en dan te horen krijgen dat het probleem toch deels (bijna helemaal) aan je zelf ligt is dan een heel zware noot om te kraken.
Je gaat dus lessen en dat is zeer zeker een goed idee, ik wens je echt veel succes toe

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 14:27

Veel plezier met je lessen! Ik ben er van overtuigd dat je binnen een paar maanden mooie foto's zal kunnen posten! En weet paardrijden is geduld hebben maar als je goed luistert komt alles zeker goed!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 16:14

Top meis, je pakt het super op +:)+ Met zo'n instelling kom je er wel!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 17:19

doornrooss schreef:
ten eerste : nageeflijkheid was niet geweldig, kwam veel omhoog ( eerste keer in een nieuwe bak dus geen totale concentratie ), ik moest er flink aan werken om hem nageeflijk te krijgen en vaak hing hij er net een beetje tegenaan, op de momenten dat hij fijn liep was dit ook weer net zo snel weg als dat het gekomen was.
Ga eerst het paard eens rijden met tempowisselingen, en schakelen. Paar stappen terug, paar passen voorwaarts, zowel in stap als draf. En steeds aandraven, weer terug naar de stap. Eerst van die hand af rijden, dus de aanleuning moet in de eerste instantie effe lichter worden.

ten tweede: voor mijn gevoel had ik 10 bakstenen in mijn rechterhand en niks in links.
Helpt maar één ding tegen, links meer druk opnemen, rechts echt zoveel mogelijk loslaten, desnoods rechterhand naar voren steken. Je paard is zo scheef als maar zijn kan. Hij vindt het moeilijk om zijn spieren aan de linkerkant op te rekken. Breng hem terug in balans door links de teugel aan te nemen en rechts los te laten. Zo komt hij na verloop van tijd weer terug op twee teugels. En dat hij op beide zijdes naar links gesteld loopt, daar moet je je niets van aantrekken.

ten derde: hij slingerde, dus geen nette rechte lijnen en een recht paard, vaak buitenhand naar binnen of buiten en moeilijk in te buigen.
Veel oversteken over de a-c lijn en veel van hand veranderen over de diagonalen. Merk je dat hij gaat slingeren, voorwaarts rijden met je benen. Dan vindt hij het namelijk gemakkelijker om recht vooruit te gaan.

ten vierde: hij struikelde vaak over zijn eigen pootjes, onhandigheid of iets anders?
Omdat hij te veel op de voorhand loopt en achter te weinig doet. Vandaar dat je dus je paard scherper voor het been moet krijgen. En dat doe je door overgangen rijden en schakelen in tempo. Blijf zo licht mogelijk in je hand, terugrijden op ontspanning in je lichaam en zit. Je zult merken als hij meer van achteren uit loopt, ZONDER druk te nemen op je handen, dat hij minder gaat struikelen. Probeer maar eens!

ten vijfde: ohja nog een belangrijk punt, hij reageert traag op beenhulp maar daar had ik al op bedacht om veel overgangen te rijden en dus scherper aan mn been te stellen.
Dat bedoel ik. Dat vermoedde ik dus al want dat las ik al uit bovenstaande probleemstellingen die je aankaartte. Punt is dat het ene vaak voortkomt uit het ander. Als je het een oplost, zul je zien dat de rest ook oplost. Nageeflijkheid is nu een nog niet het belangrijkste dus vergeet dat even. Je paard moet eerst voorwaarts zijn en in balans en als je dat voor elkaar hebt, zal het nageeflijke bijna als vanzelf volgen. Jouw problemen zijn rijtechnisch heel goed op te lossen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 21:28

Wat goed dat je les gaat nemen.
Komt helemaal goed :)

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 21:37

Desiree schreef:
doornrooss schreef:

Helpt maar één ding tegen, links meer druk opnemen, rechts echt zoveel mogelijk loslaten, desnoods rechterhand naar voren steken. Je paard is zo scheef als maar zijn kan. Hij vindt het moeilijk om zijn spieren aan de linkerkant op te rekken. Breng hem terug in balans door links de teugel aan te nemen en rechts los te laten. Zo komt hij na verloop van tijd weer terug op twee teugels. En dat hij op beide zijdes naar links gesteld loopt, daar moet je je niets van aantrekken.

Dit vind ik toch wel een heel vreemd advies. Als je paard zwaar op rechts hangt, wil hij dus liever linksgebogen staan. Als je dan meer druk op de linkerhand opneemt, wordt hij alleen maar schever. Je trekt hem immers nóg meer in de kant waar hij al graag in staat.
Precies het tegenovergestelde zou juist resultaat opleveren: veel bochtjes en voltes rechtsom, en misschien zelfs net wat extra rechts ingebogen houden terwijl je rijdt.