paard wil niet meer springen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sjannedark7

paard wil niet meer springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-16 19:13

hallo, :)

mijn paard vind het al vanaf het begin moeilijk om te springen, ik weet niet precies waroom want ik weet niet veel over haar geschiedenis, ze heefd wel 5 jaar lang nauwelijks echt gereden en sinds 1,5 jaar rij ik nu op haar en ben ik bezig met dressuur en springen.. het was in het begin net een onbeleerd paard

maar de laatste tijd ging het heel goed, vaak weigerde ze 3 keer en dan springt ze wel maar op eens wil ze niet eens meer over een balkje alleen als ik twee balkjes aan de zijkanten leg en dan het paard van me vriendin voor laat gaan en dat heel vaak proberen en dan hopen dat het leukt, maar ik kan me vriendin niet blijven vragen om dit te doen.

als we in het bos zijn is springen over een tak op de weg geen probleem maar in de bak en cross weide doet ze het niet.
ik heb gelezen dat ik helemaal overnieuw moet beginnen en dat ze waarschijnlijk geen zelfvertrouwen heeft en dat vrij springen helpt, alleen springt ze niet als ik haar laat vrijspringen...

ik hoop dat meschien iemand anders nog tips heeft? *D _/-\o_

pien2010

Re: paard wil niet meer springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 19:18

Heb je les? Anders een keer in de les er aandacht aan besteden of les nemen :)
Wil je paard wel achter een ander aan?

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 19:25

Ik zou inderdaad les nemen, kijken wat die zegt. Ook zijn er paarden die er gewoon niks aan vinden om te springen.
Mijn vorige paard kon goed springen maar alleen wanneer zij volledig erop vertrouwde dat het lukte. Kwam ze een keer minder goed uit wilde ze niet eens meer over een drafbalkje.
En wij sprongen max 80cm in de les dus nie echt bijzonder hoog.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 22:43

Als ik het goed begrijp is je paard al niet echt jong meer en heeft het nooit echt leren springen.
Als je paard dan ook nog geen natuurtalent in het springen is, ...
volgens mij zal je het heeeeel langzaam moeten opbouwen.
Ook het vrij springen. Wat ik bijvoorbeeld veel doe om te leren vrij springen is een lint spannen zodat er een springgang ontstaat. Als hij erdoor loopt, krijgt hij een snoepje. Na enkele keren leg ik een balkje, nog later wordt het een hindernissen. Na een kwartiertje stoppen en morgen opnieuw. Na een paar weken staat hij gewoon te wachten tot je klaar bent met bouwen om erover te mogen ... En een snoepje te krijgen. Dat is het sein om het moeilijker te maken, combinatiesprongetjes op correcte afstanden, maar nog steeds laag ... Zorg dat het leuk blijft en niet te lang duurt.
Maar, ik heb er ook al eentje gehad die het nooit echt leuk is gaan vinden. Tja, dan moet je dat ook aanvaarden zeker.

sjannedark7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-16 14:29

koend schreef:
Als ik het goed begrijp is je paard al niet echt jong meer en heeft het nooit echt leren springen.
Als je paard dan ook nog geen natuurtalent in het springen is, ...
volgens mij zal je het heeeeel langzaam moeten opbouwen.
Ook het vrij springen. Wat ik bijvoorbeeld veel doe om te leren vrij springen is een lint spannen zodat er een springgang ontstaat. Als hij erdoor loopt, krijgt hij een snoepje. Na enkele keren leg ik een balkje, nog later wordt het een hindernissen. Na een kwartiertje stoppen en morgen opnieuw. Na een paar weken staat hij gewoon te wachten tot je klaar bent met bouwen om erover te mogen ... En een snoepje te krijgen. Dat is het sein om het moeilijker te maken, combinatiesprongetjes op correcte afstanden, maar nog steeds laag ... Zorg dat het leuk blijft en niet te lang duurt.
Maar, ik heb er ook al eentje gehad die het nooit echt leuk is gaan vinden. Tja, dan moet je dat ook aanvaarden zeker.

dankjewel ik ga het proberen!