Ik heb een 6 (bijna 7) jarige tinker waar ik afgelopen jaar in oktober/november in de bak mee aan de slag ben gegaan. Ondanks dat we in die korte tijd al heel wat resultaat geboekt hebben loop ik tegen een aantal dingen aan waar ik me even geen raad meer mee weet.
Toen ik een jaar geleden deze tinker in bezit kreeg was er eigenlijk niet veel met hem aan te vangen. Geen opvoeding gehad en beukte zich door alles en iedereen heen om zijn zin te krijgen en was in de bak niet te rijden. Dit is allemaal redelijk goed gekomen door heel wat kilometers buiten te rijden en grondwerk, alleen in de bak maakt hij het me soms onmogelijk.
Even ter info: ik rij niet met hulpteugels en ben dit ook niet van plan, zijn zadel ligt goed en hij heeft geen probleem met zijn tanden of andere lichamelijke ongemakken.
Ik heb heel veel moeite om hem ontspannen te rijden. Hij is behoorlijk voorwaarts en reageert erg slecht op been en teugelhulpen met als gevolg dat hij in bochten en bij het rijden van figuren probeert te vluchten, of simpelweg helemaal niet reageert en zichzelf bij wijze van tegen de muur zet met mij ertussen. Als hij vlucht voor mijn been, of op rechte stukken op de hoefslag is er vaak geen houden meer aan en als ik hem terug probeer te rijden, mijn benen en teugel ontspan trekt hij me als het ware uit het zadel en gaat er vandoor.
Hier ben ik nu met veel lessen en ook privélessen zo'n 4 maanden mee bezig en er komt naar mijn gevoel weinig verbetering in. Weinig in de zin van dat hij de ene keer perfect te bewerken is en de andere keer totaal niet, er zit geen patroon in. Ik ben veel bezig met voorwaarts/neerwaarts rijden, overgangen en figuren rijden, zijn lichaam soepeler krijger etc.
In stap gaat alles perfect, in draf al een stuk minder en galop eigenlijk niet. Ik krijg hem redelijk goed in galop, maar daar houd het ook op. Hij is niet stuurbaar en reageert niet op de hulpen, hij dendert met een rotgang door de bak heen. Nu ben ik wel zo ver dat ik hem op de hoefslag kan houden, tot een paar maanden geleden ging hij waar hij wou, zonder rekening te houden met anderen en alle gevolgen van dien. Als ik eenmaal de galop ingezet heb is er daarna ook geen houden meer aan. Hij probeert dan alleen nog maar weg te vluchten, wilt steeds terug in galop, probeert me daarbij herhaaldelijk uit het zadel te trekken en zo snel mogelijk achter een ander paard te komen en deze op de hielen trappen of aan de kant duwen.
Afgelopen week heb ik hem voor de 1e keer meegenomen de carrouselles in, wat boven verwachting uitstekend ging, al helemaal omdat hij er absoluut niet van gediend is om achter een ander paard te moeten lopen, ook niet als een ander paard hem inhaalt en hij kan dan vies uithalen. Hij liep ontspannen, rechtgericht en reageerde goed op de hulpen. De lessen ervoor gingen ook aanzienlijk beter en gaven me werkelijk het gevoel dat we de goede kant op gaan, tot deze week. Het begint weer van voor af aan en ik heb het gevoel dat hij gewoon met me aan het dollen is en er gewoon geen zin in heeft als het hem even uitkomt.
Heeft iemand nog tips wat ik verder kan doen, wat ik eventueel fout doe en hoe ik uit deze sleur kan komen? Het begint mij langzaam lichamelijk ook op te breken en ik wil het beste voor ons allebei.
Alvast heel erg bedankt!