Moeilijk te rijden tinker

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Ivanka89

Moeilijk te rijden tinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-16 01:48

Hallo,

Ik heb een 6 (bijna 7) jarige tinker waar ik afgelopen jaar in oktober/november in de bak mee aan de slag ben gegaan. Ondanks dat we in die korte tijd al heel wat resultaat geboekt hebben loop ik tegen een aantal dingen aan waar ik me even geen raad meer mee weet.

Toen ik een jaar geleden deze tinker in bezit kreeg was er eigenlijk niet veel met hem aan te vangen. Geen opvoeding gehad en beukte zich door alles en iedereen heen om zijn zin te krijgen en was in de bak niet te rijden. Dit is allemaal redelijk goed gekomen door heel wat kilometers buiten te rijden en grondwerk, alleen in de bak maakt hij het me soms onmogelijk.
Even ter info: ik rij niet met hulpteugels en ben dit ook niet van plan, zijn zadel ligt goed en hij heeft geen probleem met zijn tanden of andere lichamelijke ongemakken.

Ik heb heel veel moeite om hem ontspannen te rijden. Hij is behoorlijk voorwaarts en reageert erg slecht op been en teugelhulpen met als gevolg dat hij in bochten en bij het rijden van figuren probeert te vluchten, of simpelweg helemaal niet reageert en zichzelf bij wijze van tegen de muur zet met mij ertussen. Als hij vlucht voor mijn been, of op rechte stukken op de hoefslag is er vaak geen houden meer aan en als ik hem terug probeer te rijden, mijn benen en teugel ontspan trekt hij me als het ware uit het zadel en gaat er vandoor.
Hier ben ik nu met veel lessen en ook privélessen zo'n 4 maanden mee bezig en er komt naar mijn gevoel weinig verbetering in. Weinig in de zin van dat hij de ene keer perfect te bewerken is en de andere keer totaal niet, er zit geen patroon in. Ik ben veel bezig met voorwaarts/neerwaarts rijden, overgangen en figuren rijden, zijn lichaam soepeler krijger etc.
In stap gaat alles perfect, in draf al een stuk minder en galop eigenlijk niet. Ik krijg hem redelijk goed in galop, maar daar houd het ook op. Hij is niet stuurbaar en reageert niet op de hulpen, hij dendert met een rotgang door de bak heen. Nu ben ik wel zo ver dat ik hem op de hoefslag kan houden, tot een paar maanden geleden ging hij waar hij wou, zonder rekening te houden met anderen en alle gevolgen van dien. Als ik eenmaal de galop ingezet heb is er daarna ook geen houden meer aan. Hij probeert dan alleen nog maar weg te vluchten, wilt steeds terug in galop, probeert me daarbij herhaaldelijk uit het zadel te trekken en zo snel mogelijk achter een ander paard te komen en deze op de hielen trappen of aan de kant duwen.
Afgelopen week heb ik hem voor de 1e keer meegenomen de carrouselles in, wat boven verwachting uitstekend ging, al helemaal omdat hij er absoluut niet van gediend is om achter een ander paard te moeten lopen, ook niet als een ander paard hem inhaalt en hij kan dan vies uithalen. Hij liep ontspannen, rechtgericht en reageerde goed op de hulpen. De lessen ervoor gingen ook aanzienlijk beter en gaven me werkelijk het gevoel dat we de goede kant op gaan, tot deze week. Het begint weer van voor af aan en ik heb het gevoel dat hij gewoon met me aan het dollen is en er gewoon geen zin in heeft als het hem even uitkomt.

Heeft iemand nog tips wat ik verder kan doen, wat ik eventueel fout doe en hoe ik uit deze sleur kan komen? Het begint mij langzaam lichamelijk ook op te breken en ik wil het beste voor ons allebei.

Alvast heel erg bedankt! :)

DonCamillo

Re: Moeilijk te rijden tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 03:08

Dit klinkt niet leuk en ook behoorlijk gevaarlijk voor jou, zichzelf en anderen. Het eerste wat bij me op komt bij het lezen is toch ergens een serieus pijnprobleem, bijvoorbeeld kissing spines.
Vraag eens aan je dierenarts of je paard gedurende ongeveer een week op goede pijnstilling mag (bij voorkeur phenylbutazon, door de hogere dosering heeft dit een betere pijnstillende werking dan bijvoorbeeld metacam, quadrisol ed). Voor tijdens en na deze week ga je gewoon door met de verzorging en rijden, net als altijd. Is er verschil tijdens de medicatieweek en valt hij daarna weer terug in zijn oude gedrag? Dan speelt er lichamelijk iets.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 06:12

DonCamillo schreef:
Dit klinkt niet leuk en ook behoorlijk gevaarlijk voor jou, zichzelf en anderen. Het eerste wat bij me op komt bij het lezen is toch ergens een serieus pijnprobleem, bijvoorbeeld kissing spines.
Vraag eens aan je dierenarts of je paard gedurende ongeveer een week op goede pijnstilling mag (bij voorkeur phenylbutazon, door de hogere dosering heeft dit een betere pijnstillende werking dan bijvoorbeeld metacam, quadrisol ed). Voor tijdens en na deze week ga je gewoon door met de verzorging en rijden, net als altijd. Is er verschil tijdens de medicatieweek en valt hij daarna weer terug in zijn oude gedrag? Dan speelt er lichamelijk iets.

Twee zielen, 1 gedachte DonCamillo. Dat was ook het eerste wat bij mij te binnenschoot. Tuurlijk kan er ook een gedragsprobleem zijn maar ik zou ook zeker uitsluiten dat het door pijn c.q. een gezondheids probleem kan komen. Gelukkig heeft TS zo te lezen al goede begeleiding.

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 06:41

Iets medisch? Nee hoor dat hoeft echt niet!
Onze Tinker merrie, van toen 4 of 5, had ook ineens het idee; laten we op de volte ineens naar de bakrand toe "rennen".
Op een gegeven moment zat ik huilend op mijn paard en denk je; ik weet het niet meer.
We hebben toen een pauze genomen van een jaar. Niet meer rijden maar alleen maar grondwerk, wandelen, een beetje VD; gewoon iets heel anders!
En dat heeft gewerkt. Wat ook een eye opener was is dat we tijdens een clinic dag de tip kregen; gaat ze weer op de volte ineens de andere kant op? Hef dan je binnenhand omhoog i.p.v dat je je paard naar de juiste kant "op/om wilt trekken" en zie daar...de oplossing...het kan soms zo simpel zijn.
We hebben het patroon verbroken en sindsdien gebeurd het eigenlijk nooit weer. En àls ze het al probeerd, dan til ik even mijn hand op en dan is het al klaar.
En dit is dus niks medisch geweest maar gewoon puur koppigheid en dwars en vast ook een deel miscommunicatie tussen mij en mijn paard.
Achteraf denken wij dat ze, ondanks dat de basis er goed in is gezet, ze in haar koppie iets te jong was nog om aan het "werk" te gaan.
Ze wordt nu komende maand 7 en als we terugkijken op toen en nu dan is het een wereld van verschil!

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 06:58

Dit klinkt als een paard wat geen balans heeft. Zeer herkenbaar! Goed les nemen in rechtrichten, het zwaartepunt van je paard naar achteren brengen zal wellicht het probleem oplossen!
http://www.enthusiastichorsegymnastics.com is echt super.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 17:32

De tip over pijnstilling zou ik zeker meenemen en uitvoeren. Als dat het niet is:

Ik zou in ieder geval de galop voorlopig laten voor wat het is, in ieder geval in de bak. Controle krijg je niet door een gang te kiezen waarin je de controle gaat verliezen. Het vertrouwen moet groeien en telkens bevestigd worden. Werk de komende twee maanden eerst uitsluitend in stap in de bak. Zorg dat je paard in de stap goed gaat reageren op je been. Zowel voorwaarts als terug en ook de zijgangen. Als dat bevestigd is ga je de draf ook meenemen op kleine stukjes. Als dat goed gaat meer draf. Als de draf echt volledig bevestigd is begin je pas aan de galop. En dan ben je waarschijnlijk een jaar verder.

Neem de tijd, pas als het paard begrijpt wat je van hem wilt kan het het juiste gaan uitvoeren.

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 21:49

Ik zou medisch toch echt even helemaal uit willen sluiten voor je verder gaat.
En verder zou het idd een rechtricht probleem kunnen zijn, dat kost tijd maar is zeker op te lossen (met de juiste begeleiding).
Wat daarbij ook fijn is dat je ook kunt werken aan de hand, dat zorgt voor afwisseling en zo kun je spieren trainen zonder er zelf op te zitten.
Galop zou ik (in de bak) ook even laten totdat je verbetering ziet, eerst in stap en daarna in draf.
Hij is nog jong dus dat komt allemaal nog wel en jullie hebben zo te lezen ook al veel bereikt samen.

En even volledig off-topic ...
Willemina_L wat een geniaal onderschrift :D

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 23:12

Off topic.. Bedankt! Ik weet eerlijk gezegd niet meer waar ik het precies vandaan haalde ooit.. :o

Mareeq

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 23:32

Ik hoop voor je dat medisch gezien inderdaad alles goed is.
Want als dat het geval is moet je vooral doorzetten met trainen en heel consequent blijven, niet alleen met rijden maar vooral ook in de omgang, want als ik het zo lees lijkt het alsof hij totaal geen respect voor je heeft. ;)

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 08:30

RT-D --> RT-V

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 23:56

Ik heb heel jouw verhaal aandachtig doorgelezen, en daaruit blijkt heel duidelijk dat jij een beginnende ruiter bent, op zich geen enkel probleem, is ook niks verkeerd aan iedereen staat zover als hij kan en men leert steeds bij.
Maar het probleem is bij jou , je hebt een paard waar de hulpen nog niet op zitten, de knopjes ontbreken nog, en die moeten er nog op gezet worden, een beginnende ruiter heeft daar echt nog het inzicht en de kennis niet voor.
Er is gewoon nog geen enkele basis aanwezig, geen stuur, geen rem, geen gas, en bovendien is er geen respect, het paard heeft geen aandacht voor jou, het paard wacht niet op jouw signalen, .......
Zoek andere en echt veel betere instructie, of je probleem komt echt nooit in orde, en dat licht echt niet aan het paard.

karin_gracia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 01:18

Ik heb een aantal lesklant en waarbij het erg goed werkt als ik een keer per week het paard rijdt. Ik ben trainer en instructeur tot en met Z2 dressuur, met veel ervaring met zowel jonge als verder opgeleide paarden. Zo heb ik een aantal paarden waar de eigenaren echt niet meer wisten wat ze er mee aan moesten heel fijn gekregen, zowel in de omgang als in het rijden. Zo kunnen ze eindelijk weer genieten van hun paard. Vaak moet het paard nog veel leren. Dit leren ze van mij, de eigenaar kan, vaak met minder ervaring, veel sneller vooruit gaan, omdat het paard en de ruiter terug kunnen vallen op de kennis en het aangeleerde van het paard. Als onervaren ruiter of eigenaar is het vaak lastig om het paard de gewenste reactie te laten geven, zeker als het paard niet weet wat er van hem wordt verwacht, en de ruiter niet direct weet wat en hoe hij dit moet bekijken. Bij een minder gevorderde ruiter zullen logischerwijs de hulpen niet helemaal onafhankelijk en op het juiste moment zijn. Misschien is het een goed idee om je paard een tijdje door een ruiter met veel ervaring te laten trainen, dan kun je daarna zelf ook weer grote stappen maken in het rijden en in de lessen.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 15:00

Wat krijgt hij van voedsel?
Geef je de hulpen op een identieke manier als tijdens langzamere gangen?
Ben je zeker dat het bit geen pijn veroorzaakt?
Ben je zeker dat het paard de oefening kan uitvoeren? Denk aan soepelheid, bespiering ed.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 15:21

Hoe wordt je tinker gehouden? Hoe vaak en lang komt hij buiten, en welk voer krijgt hij?
Ik herken het gedrag van toen mijn tinker in de winter op pension stond. Hij kreeg te veel krachtvoer en te weinig weidegang, en dat uitte hij in heel koppig en druk doen tijdens het rijden.
Verder klinkt het oncontroleerbaar hard gaan in de galop als een balansprobleem. Jonge paarden hebben nog niet zo'n goed evenwicht. Bedenk maar hoe kinderen voor het eerst op hun fiets zitten.. Ze gaan alle kanten op, maar hoe harder je gaat hoe makkelijker het is om rechtop te blijven.
Dus een tijdje niet galopperen, eventueel voer en weidegang aanpassen, en ik zou eens iemand zoeken die je wat grondwerk lessen kan geven. Een paard moet eerst op de grond respect voor je hebben en voor je willen werken.

bonny123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 15:39

Ik ken jouw paard niet, ik heb m niet zien lopen. Het is moeilijk om van een afstand advies te geven. Ik kan je wel vertellen wat ik zelf heb ervaren met mijn Tinker/Fjord kruising.

Wat voor mij herkenbaar is, is het drammen, het onrustige (groot maken?) en dat het gedrag zo wisselend kan zijn. Mijn paard heb ik vanaf 4 jaar oud. Het is een behoorlijk dominante ruin. Hij was toen licht ingereden, maar ik moest echt van begin af aan weer gaan opbouwen. Wat mij is opgevallen is dat een Tinker pas heel laat volwassen wordt. Mijn paard is tot een jaar geleden nog flink gegroeid. Hij heeft dus periodes gehad van flinke overbouw. Dit heeft zijn balans geen goed gedaan. Het uit de volte vallen, in een snellere gang onder je uit lopen had bij mijn paard vooral te maken met gebrek aan balans.
En natuurlijk de pubertijd. De pubertijd van een koudbloed is ook wat later. En wat ik heb gemerkt bij mijn koudbloed is dat ze zich keurig gedragen, tot er wat meer gevraagd wordt. En dan laten ze even zien dat ze groot en sterk zijn. (geldt niet voor iedere koudbloed, maar het valt me op bij mijn koudbloed)
Hoewel dit een fase is, is het wel een hele belangrijke fase. Ga niet te snel. Blijf voorlopig bij de basis. Probeer eventueel een andere instructrice. Heeeeeel veeeeel balansoefeningen en zorgen dat je paard zich geen seconde kan bedenken wat hij allemaal kan uitvreten.
En heel bokt zal wel over me heen vallen, maar ik heb een tijdje met een scherper bit gereden: een kimblewick. Bij dit bit kan je eventueel de teugels op de onderste sleuf doen en dan heeft het een kleine hefboomwerking. Dan had ik m net even meer in de hand. Iedere keer dat je paard merkt dat hij onder je uit kan lopen, is weer ervaring. Ik wilde die ervaringen tot het minimum beperken dus in overleg met mijn instructrice heb ik voor dit bit gekozen. Inmiddels is mijn paard zonder bit te rijden, dus het is alleen tijdelijk gebruikt.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 09:36

Klinkt als een balans probleem dat te veel aan het hoofd op gelost word.
Ik heb zelf 6 tinkers dus weet wel een beetje hoe ze in mekaar zitten.
Het probleem met een tinker is dat hij te vaak te vast gehouden word de voorkant omdat het nu eenmaal een tinker is en sterk kan worden, het grappige is niets is minder waar, hoe lichter jij ben hoe lichter het dier word,
Is erg lastig uit te leggen,

Het dier gaat harder omdat hij zijn balans verliest en kan dan niet meer gestuurd worden,
Dus aan jou de taak met een hele goeie instructrice om het dier in balans te krijgen,
Ook zit het stuur niet op het hoofd van het paard maar verzet dat eens naar jou zit en de indirecte teugelhulp op de schouders,
Je zou ook eens bitloos kunnen proberen, want krachtig en duwend worden ze ook van pijn prikkel in de o zo gevoelige mond, de een staakt er voor de ander gaat er voor op de loop.

Ga je eens verdiepen in het recht richten , niet het recht rijden dat is een doel , maar echt de gymnastiserende oefeningen , dat heeft mijn tinker die door bakranden en al heen rende echt heel lichtvoetig en rijbaar gemaakt,
Een paard word niet geboren als rijpaard , een paard moet leren dragen om een rij paard te worden, ook een tinker leer je paard dragen en zijn achter been gebruiken, maar dan wel op zo een manier dat je hem licht aan de voorkant houd en niet van voor naar achter wil rijden want dat werkt altijd tegen je , zeker bij een tinker .

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 09:49

Amen.... _/-\o_

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 10:00

Mijn oude tinker is of ik moet zeggen in zijn rijcarriere een snelle. Altijd voorwaarts en kon zich erg sterk maken. Maar hij is zo licht in de hand als je je hand licht aanbied. Misschien doodeng bij een snel dier maar ze worden zeker niet langzamer bij veel druk. Kaken op elkaar, nekspieren aanspannen en je hebt niks meer over ze te vertellen.

Ik herken het gedrag van jou tinker in die van mij als hij bij anderen bezig was met puberpesten. }> heeft best wat pubers en minder ervaren ruiters tot wanhoop gedreven door ze onder het zadel straal te negeren eigenlijk. Hoe harder hoe leuker het werd. _O- dwars door dressuurhekjes lopen, stilstaan en niet meer bewegen. Opeens omdraaien enz.

Waar zat dan het probleem. Door hem dingen te eisen en te dwingen en op te leggen. Ipv samen iets doen en vragen. Dat werkt bij hem het beste. Samen dingen doen en heel ver komen in de dressuur of opleggen jij doet nu dit. Succes het gaat je niet lukken.

Eerst moet je zeker zijn dat er niks mis is met hem, de tuigage (bit bijvoorbeeld dat te dik te scherp of te klein is). Daarna desnoods een tijd longe les waarin je leert hem los te laten en lichter te gaan rijden. En de galop even laten voor wat het is. Met mijn laatste wedstrijdpony Roland heb ik bijna een jaar niet gegaloppeerd. Die kwam bij mij als volledig verprutste pony die vooral pony rennen had gedaan. Daarom was de galop een niet te controleren gang.

Ik ben lekker aan de slag gegaan, heb wedstrijden een jaar gelaten voor wat het was en heb op de ponyclub lessen alles meegedaan behalve de galop. En na een jaar was de controle en opvoeding zover dat galop gewoon weer netjes ging.

bonny123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 17:08

Eens met Midgie! En zij kan t weten met 6 Tinkers (pfoe!). Tinkers kunnen heel licht gereden worden. Ik werk zelf nog steeds heeeeel veeeeel aan balans. Balans kweken maakt altijd een deel uit van de oefeningen die ik doe. Is je Tinker sterk genoeg, zal je zien dat hij lichter in de hand wordt. Tenminste is ook mijn ervaring met halve Tinker.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 17:10

Ik zou dit paard tussen de twee lijnen zetten en zo longeren. Dan heb je namelijk meer te vertellen. Eerst eens fatsoenlijk leren te lopen voordat je er weer op gaat en zo verder gaan.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 17:31

Ik ga dit topic volgen, aangezien ik helemaal hetzelfde probleem heb. Mijn merrie is dan wel al 13 jaar..

Ze heeft het helaas altijd al gedaan, in de 4 jaar dat ik haar heb. Ze durfde zich regelmatig sterk te maken maar het heeft me nooit echt heel veel gestoord en de ene dag ging beter dan de andere. Nu zit ik echter weer op een dieptepunt en zie ik het allemaal even niet meer zitten. Zadel is nagekeken, ik rijd bitloos tegenwoordig, paard staat 24/7 buiten met maatjes en krijgt vooral ruwvoer. Ik heb het pistewerk opgegeven aangezien het altijd een gevecht is. Ze wilt constant door de omheining drammen, kan haar amper sturen, ... Grondwerk hebben we geprobeert, maar daar blokkeert ze al helemaal van. Blijft gewoon staan en staakt volledig. We rijden tegenwoordig vooral buitenritten en dat ging vroeger prima, maar nu begint ze hetzelfde gedraag hier ook te tonen. Ze is ooit begonnen met over straten te racen als we moeten oversteken en nu stap ik standaard af uit angst. Als ze een straat ziet, versneld ze en kruipt ze in haar eigen wereld. Levensgevaarlijk gewoon. Onlangs ook reden we lekker in groep en er liepen mensen op het pad met een buggy. Iedereen stuurde hun paarden aan de kant, ik probeerde, maar mijn paard moést en zou er doorheen lopen. Ik ben er ook afgesprongen want ze zat al in haar eigen wereldje en dan is er geen zeggen aan.. Ik wil er nu dus aan werken en ga de gegeven tips die hier al stonden eens gebruiken. Moest iemand nog tips hebben mag je me gerust pb'en. Maar net zoals de TS wil ik ook niet beginnen aan hulpteugels, zwaarder bit, ...

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 12:30

Koudbloeden zijn (integenstelling tot wat veel mensen denken) ontzettend gevoelig. Koudbloeden liggen nog wat dichter bij de oerpaarden en hebben daarom nog wat meer een eigen mening.

Bij het rijden van een koudbloed is het belangrijk dat je ze het gevoel geeft dat ze een keuze hebben.

Balans, rechtrichten en een concequente en lieve manier van rijden zijn erg belangrijk. Goed is goed.

Overgangen zijn erg belangrijk. Ik geef les (gespecialiseerd in koudbloeden) en zorg eerst dat de stap helemaal perfect is, daarna gaan we ons bij de lessen pas eens richten op de draf en als de draf helemaal goed is, dan pas komt de galop. Spieropbouw is erg belangrijk.
Als jou paard vlak voor de draf al met zijn hoofd aangespannen omhoog loopt, dan begin je al gelijk gespannen. Zorg dus eerst dat je paard ontspannen loopt, ook met de overgang naar draf, dan zal in ieder geval de draf een stuk soepeler beginnen, logisch is dat hij daarna direct in draf wel weer gespannen gaat lopen, want het is nog best moeilijk voor zo'n paard om zijn ontspanning te bewaren in draf, zeker als het nog een beetje een dominant paardje is waarbij hij zijn trots graag wil laten zien (hoofd omhoog). Zonder dat je het door hebt, vraag je soms heel veel. Koudbloeden zijn erg slim en daarom ook snel verveelt. Ze kunnen het ook snel zat zijn en dan rennen ze er onder uit of gaan ze staken. Doe dus alles stapje voor stapje en met veel rust en geduld tussen door want anders wordt het snel te veel voor je paard.

Ik zeg niet dat dit bij jou zo is.
Wat ik wel uit je verhaal kan opmaken is:
- Heel knap dat je voelt dat hij gespannen is, veel ruiters voelen dit niet en daarom vind ik dat al een groot compliment en zie je dat je je paardje al erg goed kent
- Moedig van je dat je toch door blijft gaan en blijft experimenteren, met deze instelling komt het zeker goed want er komt ooit een dag dat je wat experimenteert en je merkt dat het werkt
- Je bent een ruiter die erg bewust is van eigen gevoel en manier van rijden, welke dingen jij doet en wat het effect is op je paard, dit is erg knap
- je hebt niet voor niks gekozen voor dit paard, je houd wel van een beetje karakter en als je straks verder bent met hem dan kan je echt vol trots zeggen 'kijk dat heb ik gedaan' leuk hoor!

Ik denk dat jij de kwaliteiten hebt, ik denk dat alleen je paardje nog veel moeite heeft met sommige dingen en dat jij hem daarbij moet leren helpen.

Ik heb er alle vertrouwen in:)