Onderzoek: Wat is paardvriendelijk?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Lotte1801

Onderzoek: Wat is paardvriendelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-16 13:08

Hoi, ik en Esmee (EsmeeArrow op bokt) moeten een onderzoek houden op het gebied van biologie, natuurkunde of scheikunde. Wij dachten aan een onderzoek over de paardvriendelijkste mnier van rijden. Op welk ruggebied zou de ruiter moeten zitten? Met of zonder bit? Alternatieven? Iemand andere iedeeën voor onderzoeken? Dit zijn de voorwaardes:

Het onderwerp mogen jullie zelf bepalen:
het moet te maken hebben met biologie, scheikunde of natuurkunde;
het mag van maatschappelijk nut zijn;
het mag een echt ‘probleem’ zijn, bijvoorbeeld van een bollenboer;
het mag iets zijn dat jullie interessant, boeiend of leuk vinden;
het kan een vervolg zijn op een eerder onderzoek dat jullie hebben uitgevoerd.

We moeten ook echt een onderzoek kunnen verrichten, dus echt iets in de praktijk :D
Laatst bijgewerkt door Lotte1801 op 14-03-16 13:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Celiien

Re: Schoolonderzoek: Wat is paardvriendelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 13:09

huiswerktopics zijn niet toegestaan op bokt. Je moet echt zelf met een idee gaan komen ;)

geerke

Re: Onderzoek: Wat is paardvriendelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 13:13

wat paardvriedelijk is?Geen bit,geen zadel...er niet op zitten...geen dwang uitoefenen.Alleen corrigeren zodat hij zich in handen gedraagt.
Wat sommigen mensen met een hond doen,gewoon omdat ze een hond leuk vinden,een maatje.

Lotte1801

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-16 13:16

geerke schreef:
wat paardvriedelijk is?Geen bit,geen zadel...er niet op zitten...geen dwang uitoefenen.Alleen corrigeren zodat hij zich in handen gedraagt.
Wat sommigen mensen met een hond doen,gewoon omdat ze een hond leuk vinden,een maatje.

Het hoeftniet geheel vrij te zijn ;) Gewoon hoever je paardvriendelijk kunt zijn met rijden

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 13:31

niet...zodra je er op gaat zitten is het al niet meer paardvriendelijk.Een paard is daar niet voor gemaakt.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 13:34

De natuur in pleuren zonder hek zoals hertjes en succes met je leven.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 13:34

geerke schreef:
niet...zodra je er op gaat zitten is het al niet meer paardvriendelijk.Een paard is daar niet voor gemaakt.

Maar dat betekent niet dat een paard dit als ongemak hoeft te ervaren.. Als ik mijn paard niet meer zou rijden en enkel grondwerk met hem zou doen zou hij hier snel klaar mee zijn.. Die geniet gewoon heel erg van het rijden.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 13:36

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 13:41

Captain schreef:
geerke schreef:

Maar dat betekent niet dat een paard dit als ongemak hoeft te ervaren.. Als ik mijn paard niet meer zou rijden en enkel grondwerk met hem zou doen zou hij hier snel klaar mee zijn.. Die geniet gewoon heel erg van het rijden.

hij verteld dat aan je?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 13:44

Maartje1990 schreef:
zo diervriendlijk mogelijk houden van je paard? zie http://www.paardnatuurlijk.nl

je kunt je paard wel op een natuurlijke manier houden maar dan er uren op gaan zitten?

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 13:47

Je moet je eerst afvragen of het haalbaar is. De druk van de ruiter meten kan wel, maar kost geld.

Bovendien is dit een huiswerktopic, en dat is inderdaad niet toegestaan.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 13:50

geerke schreef:
hij verteld dat aan je?

Ja, hij heeft een tijdje gekwakkeld met zijn gezondheid en mocht niet meer gereden worden.. Enkel grondwerk. Dit heb ik dan ook een jaar gedaan. Maar meneer kakte helemaal in. Na groen licht van de dierenarts weer gaan rijden en het is weer een heel ander paard geworden.

Ik ben het ermee eens dat paardrijden onnatuurlijk is, maar het is imo niet paardonvriendelijk.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 13:51

Maartje1990 schreef:
zo diervriendlijk mogelijk houden van je paard? zie http://www.paardnatuurlijk.nl

Maar dan moet je eerst weten wat diervriendelijk is.
Ik bn van mening dat het per paard enorm kan verschillen.
Zo doet de 1 het super met 24-7 op de wei (heb ik er 1 van gehad) en de ander wil graag luxe - hekel aan regen en plassen etc. Zo moest mijn merrie omdat ze een veulen had heel de dag op de weide, het hele seizoen wilde ze eigenlijk niet meer dan een paar uur.
Z accepteerde het, maar gaf genoeg signalen dat ze liever een gedeelte van de dag naar binnen wou.

Maar over rijden blijft het lastig.
Veel paarden vinden rijden leuk, maar het is niet altijd even gezond ivm slijtage en maken ruiters veel fouten wat ook niet zo prettig is..
Mensen doen ook dingen die ze leuk of fijn vinden, mmaar niet zo gezond uit vrije wil, dus ik vind het lastig...

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 13:52

Pfoef wij hebben z'n pension klant die zich "achtergesteld" voelt wij hebben 6 paarden op stal 3 pension en die staan allemaal met denken en zijn geschoren alleen die van haar staat zonder scheren etc buiten
Volgends haar sporen we niet want t is niet natuurlijk (maar wel lekker rijden op d'r paard en en en)
Waarop mijn antwoord was doe je paard n halster om loop d'r mee na n groot bos en doe t halster af en laat m los
Zolang je dat niet doet mag je niet oordelen of wij wel of niet goed/natuurlijk paarden houden

Al met al kun je daar uren over discussiëren iedereen heeft z'n eigen mening
En eigen ideeen over t "natuurlijk" houden van paarden en andere dieren

En daarbij zijn huiswerk topics niet toe gestaan op bokt

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 13:53

Captain schreef:
geerke schreef:
hij verteld dat aan je?

Ja, hij heeft een tijdje gekwakkeld met zijn gezondheid en mocht niet meer gereden worden.. Enkel grondwerk. Dit heb ik dan ook een jaar gedaan. Maar meneer kakte helemaal in. Na groen licht van de dierenarts weer gaan rijden en het is weer een heel ander paard geworden.

Ik ben het ermee eens dat paardrijden onnatuurlijk is, maar het is imo niet paardonvriendelijk.

Ik had ook een paard die graag op wedstrijd ging.
Die vloog bijna de trailer in als de klep omlaag wtond en zij ingevlchten was.
Zonder vlechtjes was ze veel minder enthousiast

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 13:56

Ik heb tijdens mijn studie wat onderzoekjes gedaan die wat makkelijker uit te voeren zijn als wat je hierboven beschrijft.

Je zou kunnen onderzoeken of oude paarden sneller schrikken als jonge paarden, of misschien het verschil tussen twee rassen. Natuurlijk heb je hier niet genoeg paarden voor, maar voor een school opdracht is dat niet zo erg denk ik. Wij hebben toen mijn verzorgpony's bloodgesteld aan een skippy bal en een plastic zak. en hun gedrag dmv een tabel vastgelegd.

Ik heb ook een keer onderzocht of de stallen die in de buurt zitten van een ventilatie punt meer bacterie groei bevatten als stallen die verder van een ventilatie punt zitten. Dus ik heb verschillende monsters in zakjes mee naar school genomen. en daar heeft een docent geholpen met het op van die voedingsbodems te zetten.

Wat je ook kan onderzoeken is hoeveel kracht een paar gebruikt voor het springen over een bepaalde hindernis. Dit kan dan via natuurkunde, maar dat is voor mij lang geleden.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 14:03

geerke schreef:
Maartje1990 schreef:

je kunt je paard wel op een natuurlijke manier houden maar dan er uren op gaan zitten?

Ik beantwoord gewoon ts haar vraag :)

Maar om je vraag te beantwoorden ij ben van mening dat het houden (en berijden) van paarden is een egoistisch iets is. Dat doen we voor onszelf, niet voor het paard. In mijn egoisme (ik wil paarden hebben en ze berijden) probeer ik zoveel mogelijk rekening te houden met dat wat ik denk dat het beste is voor mn paard, in mijn geval betekend dat dat ik denk dat Zoveel mogelijk rekening houden met de natuurlijke behoeftes van het paard rn dat dat het beste is (geen hoefijzers, 24/7 buiten etc) ik ben echter te egoistixg om geen paarden te houden en niet te rijden

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 14:09

Je hebt wel enkele basisprincipes: beweging, ruwvoer en sociaal contact maar imo is paardvriendelijkheid vooral aan te passen aan een individueel paard. En daar moet je je als eigenaar bewust van zijn...

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 14:14

geerke schreef:

Geen paard kopen, houden, rijden of verzorgen. Dat is het meest paard vriendelijk.

En als je het dan toch doet, kijk naar je paard, wat heeft hij nodig? Speel daar op in. Of dat nou bit-loos of niet is maakt dan niet zo veel uit. Wat het beste voor het dier is, dat moet je doen.

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 14:26

Ik weet niet wat voor soort onderzoek dit moet zijn, en hoeverre dit methodisch verantwoord moet worden. Maar het lijkt mij zeer belangrijk om de definitie van paardvriendelijk duidelijk te hebben.
Is dat pijnvrij? Of is pijnvrij alleen nog maar 'niet paard onvriendelijk'. Is paardvriendelijk zelfs zo dat 't paard er plezier aan heeft? en zich er lekker bij voelt? Dus wat bedoel je met paardvriendelijk, pijn vrij of ook nog leuk voor je paard?

Daar zit nogal wat tussen namelijk

Tomaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 14:30

Je zou de hefboomwerking van verschillende bitten en bitloze optomingen met elkaar kunnen gaan vergelijken. Dus druk op de neus, in de mond en achter de oren. Neem je bijvoorbeeld een enkel gebroken, stang en trens en een hackamore. Eventueel zou je het uit kunnen breiden door de hoofdhouding te laten variëren.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 08:49