De hoek in > galop

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

xniieeenke

De hoek in > galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-16 12:26

De pony waarop ik morgen mijn proefje moet rijden gaat altijd netjes de hoek in, behalve met galop.
Nou is dat niet erg als ik een volte moet doen maar anders dus wél.
Ik oefen er veel op en duw ook echt wel met mijn been en geef de teugelhulpen alleen in galop is het veel lastiger.
Weet iemand hier nog handige 'trucjes' of tips voor?

NotYourLine

Re: De hoek in > galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 12:36

Let erop dat je zelf goed recht boven je paard blijft zitten & niet naar binnen gaat 'hangen'. Nog eentje zou kunnen zijn dat je de hoek al doorrijdt in je gedachten en er voor je gevoel te ver inrijden. Succes met je proef! +:)+

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-16 12:37

SarahIlse schreef:
Let erop dat je zelf goed recht boven je paard blijft zitten & niet naar binnen gaat 'hangen'. Nog eentje zou kunnen zijn dat je de hoek al doorrijdt in je gedachten en er voor je gevoel te ver inrijden. Succes met je proef! +:)+

Bedankt! Dat eerste is wel een dingetje, omdat ik vaak goed op haar lichaamstaal moet letten want ze wil er nog wel eens knetterhard vandoor vliegen en dat is soms ten koste van mijn eigen houding.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 13:38

Tijdens het oefenen kun je pionnen in de hoeken zetten, waar ze om heen moet (goed belonen als ze dat gedaan heeft). Misschien is ook niet soepel genoeg om dit te kunnen galop? Maak het met de pionnen niet direct super moeilijk. eerst gewoon zodat je er vanuit een volte achter door kunt (succes ervaring voor jullie allebei) En steeds meer verplaatsen (Afhankelijk van het paard zou ik 1 voet steeds verplaatsen als het een paar keer goed gaat om om de pion heen te gaan)

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-16 13:46

Voor morgen oefenen lukt niet meer, maar als ze er niet van door gaat en ookal gaat ze niet door de hoeken hebben we vast wel een winstpunt her is f5 niet heel lastig verder. In de les kan dat evt wel!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 16:09

Probeer je paard in ieder geval in stelling buitenwaarts te zetten op de lange zijde. Dan is het gemakkelijker om wat langer rechtuit te gaan. Dan de stelling weer goed zetten net voor de hoek en na de hoek weer stelling buitenwaarts. Door de stelling buitenwaarts komt je eigen focus ook op het rechtdoor gaan ipv het de bocht omgaan, wat het veel gemakkelijker maakt om de hoek nog niet te maken.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-16 16:42

Bedankt! Ponylief gaat bij buitenstelling juist iets naar binnen lopen dus dat is een puntje, en met binnenstelling iets naar buiten. Dus in de hoek binnenstelling én naar buiten lopen dat is natuurlijk mooi meegenomen maar in galop is het net niet genoeg helaas.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 17:56

Je vraagt hier in jouw openingspost letterlijk "geef mij nog eens wat trucjes" om het probleem op te lossen. Paardrijden is niet het toepassen van trucjes, maar dit gaat over vertrouwen en respect, het serieus genomen worden, en dus uiteraard leiderschap.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-16 17:58

aeolusnr1 schreef:
Je vraagt hier in jouw openingspost letterlijk "geef mij nog eens wat trucjes" om het probleem op te lossen. Paardrijden is niet het toepassen van trucjes, maar dit gaat over vertrouwen en respect, het serieus genomen worden, en dus uiteraard leiderschap.

We weten vast wel wat ik bedoel. Ik bedoel het meer van 'voor stelling houd je je handen zo en zo en je benen zo en zo', geen omslachtige verhalen, maar gewoon kort en krachtig, dat bedoelde ik :o

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 18:02

Hoe is de pony aan het been?

Een "trucje" dat ik je nog mee kan geven is een beetje gewicht op je buitenbeugel zetten en hem niet tegen je binnenbeen aan laten duwen.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 18:03

Ergens vraag ik me af of je eigenlijk al aan proefjes moet denken als dit nog een probleem is... Ik snap wel dat het met een manege pony moeilijker ligt maar dit is basis gymnasticeren...
Laatst bijgewerkt door maximuss op 12-03-16 18:06, in het totaal 1 keer bewerkt

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 18:06

Klinkt als een balansprobleem van de pony zelf.. Wel lastig te trainen als het niet je eigen pony is

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-16 18:07

JudArthos schreef:
Hoe is de pony aan het been?

Een "trucje" dat ik je nog mee kan geven is een beetje gewicht op je buitenbeugel zetten en hem niet tegen je binnenbeen aan laten duwen.

Pony is aardig aan het been. Vooruit hulp wordt heel duidelijk ontvangen :) stelling lukt altijd wel eigenlijk.
Bedankt :) zoiets zocht ik naar.

maximuss schreef:
Ergens vraag ik me af of je eigenlijk al aan proefjes moet denken als dit nog een probleem is... Ik snap wel dat het met een manege pony moeilijker ligt maar dit is basis gymnastiseren...

Ik begrijp je gedachte, en met een eigen of lease zou ik het ook niet zomaar doen maar met een manegepaard is zoiets gewoon lastig te oefenen omdat er ook vele anderen op rijden. Ieder zijn manier en op de manege is dat dus wel lastig.
Het is ook niet zo dat we een soort E B grote volte rijden hoor zo'n drama is het niet :')

Paulina schreef:
Klinkt als een balansprobleem van de pony zelf.. Wel lastig te trainen als het niet je eigen pony is

Is het ook zo dat dat dan alleen in de galop zo is? Vind het zelf ook jammer, maar ik kan niet anders dan op de manege dat is al duur stel je voor dat ik 'n eigen heb XD

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 18:14

Maar de zijwaartse dan?
Het kan heel goed dat het paard in de galop minder balans heeft dan in de draf, het is een andere gang :)

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-16 18:19

JudArthos schreef:
Maar de zijwaartse dan?
Het kan heel goed dat het paard in de galop minder balans heeft dan in de draf, het is een andere gang :)

Dat heb ik helaas nog niet op Julia gedaan -O- maar een meisje van de manege die ik wel ken least de pony, denk je dat ik haar misschien kan vragen?

-

Iedereen bedankt voor 't meedenken.