Ameland aan het werk.

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Nadineh

Ameland aan het werk.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-16 20:50

Hier sinds een hele tijd weer een topic van mij en Ameland.

Hier even gauw een paspoortje van Ameland, omdat niet veel hem zullen kennen al:
Ameland NL
2005
Bruin
Ruin
Ustinov x Zuidhorn
Springpaard

Ameland en ik rijden nu in het L2 dressuur. Het is nog lang niet waar het moet zijn, maar we hebben plezier en blijven oefenen. In november voor het laatst een KNHS wedstrijdje gereden met als resultaat 179 en 183. Hierbij van de jury als tip gekregen er meer aan te gaan rijden.
Tijdens het rijden van de proef hebben wij beide spanning. Ook vind ik het doorzitten erg lastig door zijn bewegingen, wanneer hij volledig ontspant word dit wel beter.

Het gene waar wij aan moeten werken is, de impuls, nog meer ontspanning van mij en het paard tijdens het doorzitten.

Hieronder een filmpje van December, gelijk na het commentaar van de wedstrijd van November aan de slag gegaan.

Ik hoor graag van jullie wat tips, maar houd het wel lief alsjeblieft! :)

suzan2992

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 21:51

Ik vind je paard best lekker actief zo in dit plaatje!
Heb je al eens geprobeerd te rijden met je beugels één (of een paar) gaatje(s) langer? Bovendien heb ik het idee dat je je rug hol maakt in plaats van dat je je bekken kantelt en daarin soepel mee kunt zitten met de bewegingen van je paard.

Probeer meer op de achterkant van je zitbeentjes te gaan zitten als het ware, zo heb je in je bekken bewegingsruimte om mee te gaan met de bewegingen van je paard.

FCSA

Re: Ameland aan het werk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 23:22

Pas op voor een valse knik; doordat je hem aan de voorkant zo kort & strak houdt, heeft hij achter geen mogelijkheid om goed door te bewegen.

Succes saampjes!

reinsid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 07:37

Fijn actief paard , hij zou echter alleen nog wel iets de bovenlijn mogen loslaten , dan zul je zien dat die ook soepeler en meer kan gaan bewegen. Succes !

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 16:06

Leuk paard zeg, mooi setje!
Wel valt me op dat je erg veel aandrijft zonder effect, hij loopt al, soms zelfs wat duwerig, je been stoort. Ik zou ook meer lossigheid willen zien en dat strakke uit de hals. Op het moment dat mijn paard er nog niet helemaal fijn doorheen loopt (ik rij Z2 met hem), ga ik niet doorzitten. Daar doe ik mezelf en hem al helemaal geen plezier mee. Misschien is dat wel DE tip. Ga pas zitten als hij genoeg ruggebruik laat voelen. Succes met hem!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 17:54

Idd, wat Bonita zegt, ik zou nog niet gaan doorzitten. Want hij is nu nog niet lekker over de rug. Dat zie je vooral aan zijn achterbeen gebruik, niet actief en spoort niet in het voorbeenafdruk. Ook vind ik hem soms niet helemaal regelmatig achter, kan er niet helemaal mijn vinger opleggen wat ik zie.

Lekker veel gaan schakelen, eerst wat meer lang laag over de rug en lekker bezig gaan met buiging en stelling, ook in het lang laag.

Nadineh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-16 17:57

ik snap helemaal wat jullie bedoelen. en ik ben het er ook mee eens. het enige is alleen dat hij zo gespannen raakt tijdens het doorzitten, tijdens het licht rijden is er niets aan de hand. ik zal proberen hier binnenkort een filmpje van te maken.
ik moet inderdaad mijn benen stiller houden.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 20:24

Nadineh schreef:
ik snap helemaal wat jullie bedoelen. en ik ben het er ook mee eens. het enige is alleen dat hij zo gespannen raakt tijdens het doorzitten, tijdens het licht rijden is er niets aan de hand. ik zal proberen hier binnenkort een filmpje van te maken.
ik moet inderdaad mijn benen stiller houden.

wat een positieve reactie, top!
Als hij enkel gespannen raakt met doorzitten is hij er toch nog niet helemaal doorheen.
Buiten dat, oefen het desnoods steeds met 2 passen doorzitten, dan 4, 6, 8 etc, voor 1 van jullie spant alweer lichtrijden.
Ik ben het er ook mee eens dat hij achter mee mee moet, dat heeft denk ook met die lossigheid te maken die ik mis. Wat is zijn afstamming of heb ik daar overheen gelezen? Lijkt me geen dressuurgefokte?

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 20:24

*Ik zie het al sorry

anouk1571992

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 20:54

Hij is heel onrustig met zijn staart. Hij zwiept erg veel.
Zeker bij wijken, maar ook gewoon op de hoefslag.
Lijkt hem iets niet lekker te zitten? Of het zijn de sporen?
Maar wel erg leuk paard!

Nadineh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-16 23:07

als je goed kijkt rijd ik hem niet met sporen. hij is in januari gechecked en mankeerde niks.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 09:50

Zoals al gezegd, niet te lang doorzitten en let op dat je met wijken meegaat in de richting.
Je hangt wat naar links in het wijken naar rechts.
tempo kan ietsje lager en achterhand mag wat meer onder treden, zeker omdat je al L2 start en de M er aankomt.

eliane000

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 11:52

jullie zijn een mooie combinatie,
Ik zou als tip meegeven dat je hem minder "naar voor duwt" tijdens het doorzitten, door een bollere rug te maken , hierdoor gaat het doorzitten misschien iets makkelijker voor jou
it is worth a try!

kusvoorjou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 11:57

Wat leuk, een Zuidhorn. Ziet er netjes uit maar van mij zou er iets meer van achter naar voor gereden kunnen worden. Denk dat het plaatje dan al anders oogt.