Paard gaat stilstaan

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

xPearl

Paard gaat stilstaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-16 12:55

Ten eerste wil ik zeggen dat ik echt het beste overheb voor mijn paard, maar misschien dat er bokkers zijn met dezelfde ervaring. En anders bel ik de DA op.

Sorry voor t lange verhaal alvast.

Maargoed. Sinds 3 weken heb ik een leuke Sanremo x Mermus ruin van bijna 10 jaar. Heel leuk dier, en erg werkwillig. Ik heb hem van mijn instructrice gekocht, die hem zelf ook heel kort heeft gehad. Ze heeft hem zelf van een goede kennis gekocht. Paard is daar onder het zadel beleerd en voor de wagen. Allemaal heel goed en braaf enzo. Nu zei ze dat hij soms nog wel eens kon stil staan onder het zadel, maar ze had t zelf nog niet meegemaakt. Nu heb ik hem daar 4x gereden. Daar wou hij wil een paar keer stilstaan als ik van draf naar stap ging, maar als ik met been kwam/klein tikje achter mijn been, ging hij braaf verder.
Nu heb ik hem klinisch laten keuren, wat helemaal top was. Echt niks op aan te merken. Stilstaan ook niet meer gehad. Nu ging ik 2 weken geleden opstappen, en hij wou niet meer vooruit.. Ik zat echt net. Dus even stilgestaan, en aaiaai doen enzo. Even op zn gemak stellen. Werkte niet. Dus toen ben ik met zweepje gekomen. Niet eens hard, maar hij reageerde niet. Kon hem ook niet de andere kant op sturen (Zodat ie uit evenwicht zou gaan). Hij bleef stokstijf staan. Toen pakte mijn vriendin hem aan de teugels, en toen draafde hij gewoon weg. Alsof er niks aan de hand was.. Daarna heeft hij t een andere keer nog een keer gedaan, maar even streng met zweepje en het was goed.
Nu heeft hij t heeeel lang niet meer gedaan. Tot ik vanmorgen op buitenrit ben geweest met iemand anders. Alles ging goed, tot ik hem stilzette in t bosje. Anders knalde we tegen de boom. Maar ik kreeg hem niet vooruit.. Dus afgestapt, en t bosje uit gelopen (Allemaal heel smal. Oppassen dat je met je knie niet ergens achter n boom blijft hangen :')). Daar opgestapt, en niks aan de hand. En toen stond hij ineens stil midden op t zandpad.. Kon helemaal niks. Even lief doen werkt niet, wachten niet, diegene die mee was is uit het zicht gaan staan werkt niet, omdraaien werkt niet, zweepje werkt niet.. Toen ben ik toch maar afgestapt, want we zaten op t randje van de sloot. Opgestapt, en na een paar stappen stond hij weer stil. Maar er was alleen land om ons, dus ik ben even streng geweest. Heb hem een tik gegeven, en hij sprong naar voren en draafde zo weg. Niks aan de hand! Ben gewoon door gaan draven, en heb nog een rustig galopje meegepakt. Oortjes er op en gaan! Toen heeel lang door kunnen stappen/draven. En toen stond hij ineens midden op straat stil. Gewoon zo; Poef. Ben afgestapt en een stuk gelopen. Even later weer opgestapt en kon zo naar huis terug rijden.

Nu weet ik t echt niet meer.. Zou dit gewoon uittesten zijn? Of toch wat anders? Hij staat gewoon in 1x stil. Verder geen reden. Nu deed hij t wel nadat ik hem iets ging inhouden, omdat hij was snel stapte..
In de bak heeft hij t verder niet meer gedaan..

Ik wil nog even zeggen dat de tandarts donderdag ook is geweest, en nu alles tiptop is. Dus tanden zijn oke, klinisch was alles goed en zadel past ook (Komt nog wel een nieuw zadel. Even sparen en rondzoeken wat voor 1 ik wil)

Paard staat verder van ong 10:00 tot 17:30 buiten met een maatje. Heeft onbeperkt ruwvoer (Buiten maar ook op stal) en krijgt ongeveer een kilo basisbrok per dag. Straks gaan ze 24/7 't land op met de groep

Doe alsjeblieft wel aardig.. Heb écht het beste over voor mijn paard, en anders bel ik wel de DA..

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 13:05

Uit jou verhaal maak ik op dat hij je flink uitprobeert en zijn grenzen verkend.

Elke keer dat jij afstapt is het 1-0 voor het paard, hoe vaker hij het wint, des te meer zijn gedrag bevestigd en beloond wordt.

Kan het zijn dat jou instructrice iets doortastender is of er iets meer aan rijdt?

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 13:06

Ik denk dat het uittesten is. Ik heb dit ook een tijdje gehad met mijn pony.
Op buitenrit uit het niets stil staan en niet meer door willen.
In het begin werd ik daar boos om en gaf ik hem een tik. ook stapte ik dan af en liep een paar meter en ging er dan weer op om vervolgens een paar meter verder weer stil te staan. Boos worden en/of af stappen hielp totaal niet (joh)
Toen heb ik het totaal anders aangepakt. Wanneer hij stil ging staan ging ik gewoon ontspannen enn rustig blijven zitten. Niet boos geworden, niet afgestapt gewoon blijven zitten. Ook geen druk erop.
Dit heeft de eerste keer een half uur geduurd toen stapte hij uit zichzelf weer door, uitbundig beloond.
De paar keer daarna werd de tijd tussen stilstaan en weglopen steeds minder en nu doet hij het vrijwel nooit meer. Het heeft me veel geduld gekost maar meneer weet nu dat het toch geen nut heeft om stil te blijven staan er gebeurd toch niks :)
Laatst bijgewerkt door Kermis op 07-03-16 13:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 13:09

Als ik je verhaal zo lees komt er maar 1 ding bij me op. Geef hem eens een flinke lel! Hier is echt niets medisch aan. Zodra je voelt dat hij langzamer gaat, naar voren, en vlug een beetje. Is hij helemaal betoeterd! Dadelijk moet je een drukke weg over en besluit hij dat hij geen zin meer heeft. Levensgevaarlijk.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 13:10

Zie je ook nog andere dingen aan je paard als hij zo stopt? misschien koppig zijn hoofd omhoog/oren bewegen/stampen/geschrokken kijken etc ?

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 13:10

Utixo schreef:
Als ik je verhaal zo lees komt er maar 1 ding bij me op. Geef hem eens een flinke lel! Hier is echt niets medisch aan. Zodra je voelt dat hij langzamer gaat, naar voren, en vlug een beetje. Is hij helemaal betoeterd! Dadelijk moet je een drukke weg over en besluit hij dat hij geen zin meer heeft. Levensgevaarlijk.

tot dat je mijn paard heb die zich dus totaal niks aantrekt van een lel, hoe hard ook. En aangezien ik mijn paard liever niet verrot ram is dat dus geen oplossing!! Been there done that! Met slaan los je niks op en bereik je niks, hoogstens bereik je dat je paard totaal geen respect meer voor je hebt!

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-16 13:27

linda_arnold schreef:
Uit jou verhaal maak ik op dat hij je flink uitprobeert en zijn grenzen verkend.

Elke keer dat jij afstapt is het 1-0 voor het paard, hoe vaker hij het wint, des te meer zijn gedrag bevestigd en beloond wordt.

Kan het zijn dat jou instructrice iets doortastender is of er iets meer aan rijdt?

Ja klopt. Maar 1x zat ik met mn knie tegen de boom (Ja, als we dan gaan, dan blijf ik hangen..), 2ex bijna in de sloot en de 3ex midden op straat, bij een bocht. Ik wil het risico niet gaan nemen :). Verder heeft mn instructrice er niet vaak op gereden.

Kermis schreef:
Ik denk dat het uittesten is. Ik heb dit ook een tijdje gehad met mijn pony.
Op buitenrit uit het niets stil staan en niet meer door willen.
In het begin werd ik daar boos om en gaf ik hem een tik. ook stapte ik dan af en liep een paar meter en ging er dan weer op om vervolgens een paar meter verder weer stil te staan. Boos worden en/of af stappen hielp totaal niet (joh)
Toen heb ik het totaal anders aangepakt. Wanneer hij stil ging staan ging ik gewoon ontspannen enn rustig blijven zitten. Niet boos geworden, niet afgestapt gewoon blijven zitten. Ook geen druk erop.
Dit heeft de eerste keer een half uur geduurd toen stapte hij uit zichzelf weer door, uitbundig beloond.
De paar keer daarna werd de tijd tussen stilstaan en weglopen steeds minder en nu doet hij het vrijwel nooit meer. Het heeft me veel geduld gekost maar meneer weet nu dat het toch geen nut heeft om stil te blijven staan er gebeurd toch niks :)

Jup. Ik ben ook boosgeworden. Aaien en wachten hielp gewoon niks. Maar dat ik misschien nog wel een idee. Als we dan wel ergens staan waar het veilig is.. Niet midden op straat ofzo.. :'). Maar dan kan ik inderdaad wel gaan proberen. Dankje!

Utixo schreef:

Dit heb ik dus wel gedaan. Toen de 2ex op het zandpad, met alleen maar land. Had teugels in 1 hand, en zo heb ik hem een lel verkocht. Na de 2e tik sprong hij dus vooruit, en liep hij door, waarna ik zelfs nog een stuk heb gegalopeerd. Gewoon braaf.. Maar ik zag al voor me hoe ik heel bokt over me kreeg, dus dat had ik even achterwege gehouden :o

sadekeshia schreef:
Zie je ook nog andere dingen aan je paard als hij zo stopt? misschien koppig zijn hoofd omhoog/oren bewegen/stampen/geschrokken kijken etc ?

De laatste keer begon hij een beetje te kreunen/brommen. Net zoals ze wel eens doen als ze aan het rollen zijn zegmaar. Maar verder niet iets aparts. Want hoofd omhoog/mond wat los doet hij wel vaker, met rijden. Daarom was de tandarts ook geweest :). En soms begint hij wat te dribbelen (Zovan; Ik ontplof straks). Maar dat doet hij niet, en stopt hij daar mee, en loopt dan verder :')

Maargoed.. Ben blij dat jullie ook denken dat het niks medisch is, maar gewoon uittesten. Meestal doe ik er ook niet moeilijk over, en word ik wel streng. Maar je eerste eigen paard is toch anders :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 13:31

Ja laten we vooral een paard even flink aanpakken. Dat lijkt me hier niet de gewenste keuze.
Het lijkt alsof dit paard bevriest. dat is een manier om met stress om te gaan. Ik zou dit paard niet keihard slaan, maar eens met een gedragsdeskundige kijken naar zijn gedrag.

Ook nog een optie, is om te kijken of er iemand in je omgeving een hartslagmeter heeft. Dan kun je kijken hoe zijn hartslag is als hij stil gaat staan. Bij stress gaat de hartslag omhoog. dan weet je iig meer waar je het moet zoeken.

Tips om het op te lossen heb ik niet, want dan zou ik het paard moeten zien.

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-16 13:36

Joolien schreef:
Ja laten we vooral een paard even flink aanpakken. Dat lijkt me hier niet de gewenste keuze.
Het lijkt alsof dit paard bevriest. dat is een manier om met stress om te gaan. Ik zou dit paard niet keihard slaan, maar eens met een gedragsdeskundige kijken naar zijn gedrag.

Ook nog een optie, is om te kijken of er iemand in je omgeving een hartslagmeter heeft. Dan kun je kijken hoe zijn hartslag is als hij stil gaat staan. Bij stress gaat de hartslag omhoog. dan weet je iig meer waar je het moet zoeken.

Het kan stress zijn. Maar waarom dan ineens? Het stuk kent hij. Maar staat zo ineens stil, terwijl hij er nog geen 5/10 min geleden ook heeft gelopen. Op een zandpad bijvoorbeeld.
Verder 'sla ik niet keihard'. Ja, 2x. Verder probeer ik het op te lossen met been, of een klein tikje. Maar ik ram er écht niet op los, op mijn paard. Écht niet.
Vind het dan ook raar dat hij dan met zn oortjes er op verder gaat. Stilstaan, ik geef been/tikje en de oortjes gaan er op en het tempo zit er in.

iemand met een hartslagmeter ken ik zo 1,2,3 niet.

LLennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 13:39

Wat Joolien zegt. Klinkt inderdaad alsof het paard bevriest. Ik zou er in jouw geval ook een gedragsdeskundige naar laten kijken.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 13:40

Ik denk dat je paardje je of uittest of dat hij onzeker word, en naar mijn mening is het toch het beste om hem in zo'n situatie te laten weten dat hij het veiligst is als hij gewoon naar jou moet blijven luisteren.
Zelf zeker blijven en naar voren zetten of er niks aan de hand is.

xPearl

Re: Paard gaat stilstaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-16 13:46

Oke.. dus toch wel onzekerheid..?
Dus dan gewoon rustig blijven, vertrouwen geven en natuurlijk blijven zitten :')

ik denk dat ik dat inderdaad maar moet proberen.. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 13:48

xPearl schreef:
Joolien schreef:

Het kan stress zijn. Maar waarom dan ineens? Het stuk kent hij. Maar staat zo ineens stil, terwijl hij er nog geen 5/10 min geleden ook heeft gelopen. Op een zandpad bijvoorbeeld.
Verder 'sla ik niet keihard'. Ja, 2x. Verder probeer ik het op te lossen met been, of een klein tikje. Maar ik ram er écht niet op los, op mijn paard. Écht niet.
Vind het dan ook raar dat hij dan met zn oortjes er op verder gaat. Stilstaan, ik geef been/tikje en de oortjes gaan er op en het tempo zit er in.

iemand met een hartslagmeter ken ik zo 1,2,3 niet.

Ik bedoel jou ook niet, maar meer de reacties hierboven.

Stress kan komen door onzekerheid, pijn of niet begrijpen. Bijv met onzekerheid: Een paard vind iets eng, en bouwt spanning op. Sommige paarden doen dat heel onbewust. Frees, flight or fight is dan vaak een reactie. Bevriezen dus als eerste in jouw geval. Het wordt dan teveel voor een paard dus stopt ie ermee, en sluit hij zich helemaal af.

Maar goed, dit is een voorbeeld, het kan dus ook wat anders zijn, maar dat kan ik dus niet zo oordelen. Denk bijv eens aan om contact op te nemen met Annemarie van der Toorn.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 13:49

xPearl schreef:
Dus dan gewoon rustig blijven, vertrouwen geven en natuurlijk blijven zitten :')

Maar wél duidelijk zijn dat hij naar voren moet :) Niet vanuit emotie, maar meer van he joh, we gingen toch naar voren, kom!

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 13:53

En je hebt het paard 3 weken zeg je? En is niet zo lang bij jullie op stal, aangezien hij kort van je instructrice is geweest?
Misschien is het een idee om het dier eerst te laten wennen. Aan de nieuwe omgeving, aan jou, aan jouw manier van leiderschap en rijden?
Boos worden snapt een paard niet en schept geen enkel vertrouwen. Blijkbaar ziet je paard dingen die hij niet vertrouwt, of voelt aan jou onzekerheid en reageert daarop.
Neem de tijd, bouw rust in, zorg dat je paard vertrouwen krijgt in jouw leiderschap, zowel op de grond als in het zadel. Want ik heb het idee dat dat nog ontbreekt.
Overigens is afstappen niet verkeerd als het paard aangeeft iets heel eng te vinden (leer je paard lezen! en onderscheid geklier van angst)
Geklier leer je ook herkennen, en dan kan even aansporen met een tikje genoeg zijn. (ik heb een 'koppige' tinker die het ook deed, echter is staken meestal onzekerheid)
Met name bij buitenritten ziet een paard de omgeving anders dan jij, en juist dan wil je die vertrouwensband. Zodra die goed is, zul je op stemcommando je paard erlangs krijgen (aanmoedigen, erlangs, braaf en belonen)en hoef je niet meer af te stappen.
Oren naar voren kan ook spanning aangeven, evanals als hoofd omhoog, kijkerig zijn...
En wat Kermis schrijft; rust inbouwen, er is maar 1 keuze en die is vooruit. Net zo lang wachten tot het dier doorkrijgt dat teruggaan geen optie is. En nooit vergeten te belonen. Goed gedrag altijd belonen.
Rustig opbouwen, dan komt het goed. Succes ;)
Laatst bijgewerkt door Floortz op 07-03-16 13:54, in het totaal 2 keer bewerkt

Kermis

Met slaan kom je niet ver, heb zelf ook die fout gemaakt. Misschien helpt het 1 of 2 keer maar daarna kan je weer overnieuw beginnen. Het gaat erom dat jij hem vertrouwen geeft maar ook leiderschap. Belangrijkste is geduld, ik had met die van mij ''geluk'' dat het bij een half uur bleef maar er zitten er tussen die makkelijk +1uur blijven staan. Je moet hem tonen dat het menens is en dat jij een langere adem heb als hem. Stilstaan gaat gauw vervelen hoor :) Gewoon blijven zitten diep ademhalen en afwachten komt vanzelf tenzij je natuurlijk stil staat op een grote drukke weg.

Runa

Msschien helpt het om niet te straffen door een tik te geven, maar kleine tikjes te geven tot hij doorloopt? Niet alleen creëer je angst door te straffen, maar als je maar 1 tik geeft en hij blijft stil staan, dan leer je hem eigenlijk de tik te negeren, omdat je de druk weer weghaalt.

Wat bij die van mij goed werkt, is been geven en bij geen of weinig reactie, heel snel achter elkaar kleine tikjes met de zweep geven (in combinatie met been, maar zonder kan ook) en zodra er een reactie komt, gaat alle druk weg. Dat is de beloning dan.

Het is het proberen waard :)

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-16 13:54

Joolien schreef:
Ik bedoel jou ook niet, maar meer de reacties hierboven.

Stress kan komen door onzekerheid, pijn of niet begrijpen. Bijv met onzekerheid: Een paard vind iets eng, en bouwt spanning op. Sommige paarden doen dat heel onbewust. Frees, flight or fight is dan vaak een reactie. Bevriezen dus als eerste in jouw geval. Het wordt dan teveel voor een paard dus stopt ie ermee, en sluit hij zich helemaal af.

Maar goed, dit is een voorbeeld, het kan dus ook wat anders zijn, maar dat kan ik dus niet zo oordelen. Denk bijv eens aan om contact op te nemen met Annemarie van der Toorn.

Oke, dankje! Dat zou het inderdaad ook kunnen zijn :D. Kan inderdaad wel contact met haar opnemen. Dankjewel :)

JudArthos schreef:
xPearl schreef:

Maar wél duidelijk zijn dat hij naar voren moet :) Niet vanuit emotie, maar meer van he joh, we gingen toch naar voren, kom!

Jaa, inderdaad. Dat snap ik! Dan ga ik dat denk ik maar proberen :)

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 13:59

Het paard is nog lang niet vertrouwd met jou en kent je manier van rijden nog onvoldoende. Geef hem de tijd om te wennen, doe nog geen moeilijke dingen met hem zodat je in een bosje terecht komt en zo. Laat zien dat je betrouwbaar bent voor hem en ga rustig door, neem gewoon de tijd.
Paarden "testen je niet uit", ze zoeken hooguit naar wat jij nou precies bedoelt met een hulp en als ze het niet weten, doen ze maar wat. Wees blij dat jij een paard hebt wat stil gaat staan, bokken, steigeren en er van door gaan is veel gevaarlijker!

Netam89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 14:12

Ik zal je paard gewoon de tijd geven en probeer rustig te blijven in deze situatie. Je weet dat je paard het op plekken doet, waar je het eigenlijk niet wil. Als je die plekken in je gedachten houd en wellicht op dat moment wat gaat vragen aan hem, bijvoorbeeld lang en laag dan ben je veel minder met je omgeving bezig. Ik bedoel natuurlijk niet, dat je net op dat moment wat van je paard moet vragen en de rest van de tijd niet, maar denk dat je wel begrijpt met wat ik bedoel. Op het moment dat je hem iets aan het werk zet,ben je minder met de situatie bezig en moet hij meer op jou letten. Blijf duidelijk tegen hem en beloon hem bij goed gedrag.

Pharootz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 14:29

Doet hij dit alleen buiten of ook in de bak? Als het alleen buiten is, is er iets geks op het pad waar hij angstig voor kan zijn? Heb je het ook wel eens op hetzelfde pad met de wagen, mits dat mogelijk is natuurlijk, geprobeerd?

Eerder had ik het ook met het paard dat ze het vertikte verder te lopen. Uiteindelijk hebben we dat rijden even stop gezet en is de buurman met mennen ermee doorgegaan. Inmiddels zijn we van zadel geswitcht en na nog lang proberen en oefenen is het stilstaan vrijwel helemaal opgehouden.
Nu merk ik wel dat ze bij mij onder het zadel ook voorwaartser is dan bij anderen en is het bij haar ook een stukje wennen geweest aan de ruiter en andersom. Ook heeft de buurman mij heel veel tips gegeven van wat ik onder het zadel deed wat ik beter niet kon doen vanuit zijn ervaring voor de wagen.
Nu is het helemaal goed. Paard lijkt lol te hebben onder het zadel en doet haar best en het is geen gevecht meer zoals eerder.

Probeer anders of je instructrice / vorige eigenaar misschien advies voor je heeft. Het kan zijn dat je onbewust een hulp geeft of het paard je simpelweg niet snapt.

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-16 16:27

@josien_m_
Ik doe eigenlijk geen moeilijke dingen. We gingen op buitenrit. langs de weg, zandpad op, bosje in, waar ik hem wat terugnam, om een grotere bocht te kunnen rijden om tussej de bomen door te kunnen. En toen stond hij stil..
Verder staat hij ineens stil. Het is niet dat hij langzamer gaat. Juist niet. Het tempo zit er goed in, en dan zo ineens staat hij stil. Dat vind ik raar.
En hoezo gaat hij dat ineens stil staan in de bak? Hij had daar al vaaaaak genoeg gelopen (overdag en in de avond), en ik stap op een dag op, en hij wil niet vooruit. Terwijl er niks was veranderd. Gewoon ineens .. snapje? Ik snap niet wat voor moeilijke dingen ik vraag :')

@Netam89
Het was vandaag de 1ex dat hij daarlangs kwam. Heb een aantal keer gewandeld, maar vandaag zijn we onder het zadel verder gegaan :).
Nu was het eigenlijk allemaal op de terugweg. Het is eigenlijk ook in 1x zoals ik hierboven ook zeg. Het is ineens; poef. ik sta stil.
dus ik kan hem moeilijk de hele rit bezig houden :'). Snapje?
Goed gedrag beloon ik sowieso. Dat deed ik vandaag ook :)

@Pharootz
In de OP staat dat hij het in de bak heeft gedaan, en vandaag dus buiten.
verder heb ik niet de mogelijkheid om hem voor de wagen te spannen, en wil dat ook niet zomaar doen, als het wel kon. Ik heb daar geen ervaring mee en het is voor hem denk ik ook wel een tijdje geleden.
Lessen wou ik sowieso gaan doen, maar hij moet eerst conditie hebben, want hij is nu na 10min al warm/nat.

Maar iedereen thanks voor de tips! Ik ga er mee aan de slag :). Ga gewoon rustig aan de slag en vertrouwen winnen. Gewoon met rust, haha!

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 16:54

Ok, nee geen moeilijke dingen doe je dus. Ook denk ik niet dat het paard angstig is maar meer onzeker, niet weten of ze jouw hulpen goed snapt of jouw lichaamstaal. Misschien beweeg jij gewoon anders dan de vorige ruiter, misschien heeft ze meer tijd nodig om na te denken. Mensen zijn gericht op: ik geef toch de juiste hulp? Maar een paard voelt iets heel anders en kan dus ook denken iets anders te moeten doen. Met geduld gaat het vast langzaam beter en raak je meer op elkaar ingespeeld.

Yevrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 17:05

Ik herken dit een klein beetje, als ik met mijn paard aan de hand ga wandelen en we gaan vanuit stal naar de weg blijft hij soms ook stokstijf stilstaan. Vooruit is geen optie, hij loopt dan achteruit. De enige manier om hem vooruit te krijgen is door hem een tikje te geven met de zweep. Onder het zadel doet hij dit niet trouwens. Erg vervelend. Ik blijf dit topic volgen in de hoop wat advies te kunnen opdoen.

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-16 18:43

josien_m_ schreef:
Ok, nee geen moeilijke dingen doe je dus. Ook denk ik niet dat het paard angstig is maar meer onzeker, niet weten of ze jouw hulpen goed snapt of jouw lichaamstaal. Misschien beweeg jij gewoon anders dan de vorige ruiter, misschien heeft ze meer tijd nodig om na te denken. Mensen zijn gericht op: ik geef toch de juiste hulp? Maar een paard voelt iets heel anders en kan dus ook denken iets anders te moeten doen. Met geduld gaat het vast langzaam beter en raak je meer op elkaar ingespeeld.

Dankje! Ik ga t proberen gewoon rustig op te lossen! :). Hoop dat dat werkt, haha.

@harvey1
Hij heeft het gelukkig niet met wandelen. Had wel dat toen ik vanmorgen na t rijden hem in de bak wou doen, om te rollen zonder deken, hij stil gaat staan van; 'Ja maar baas. Daar is t weiland niet hoor. Ik wil naar mn vriendinnetjeee!' Maar dan even druk op t touw en hij loopt :'). Hoop dat je wat tips hier weg kan halen! Haha