Cursus : Hoe laad je een lastig paard ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 12:05

Hij slaat niet Lachen hij schrok en tilde zijn achterhand een beetje op... als ie sloeg had die persoon in het ziekenhuis gelegen, want hij stond op minder dan een meter afstand. Ik gebruik geen zweep en ook geen lijn, de lijn diende in het begin ter begrenzing van de zijkant. Hij loopt er nu alweer een tijdje op zoals ik het graag zie, aan een ontspannen touwtje zonder poespas de trailer op en stang erachter. Klaar. Ik ben dan ook heel dankbaar voor degenen die ondanks het gezeik van buitenaf toch door hebben gezet met vriendelijkheid en geduld. Want hij wordt uitgebracht en gereden door een vriendin Lachen

Als ik zeg dat een bezem al te veel druk is... dan kun je je misschien voorstellen dat ie van een zweep nog veel sneller in paniek raakt.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48451
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 12:10

Banjer van mij is ook niet makkelijk te laden, als het al lukt.... mijn ervaring is dat clickertraining beter werkt....

perlee
Berichten: 317
Geregistreerd: 07-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 12:12

orri schreef:
Hij slaat niet Lachen hij schrok en tilde zijn achterhand een beetje op... als ie sloeg had die persoon in het ziekenhuis gelegen, want hij stond op minder dan een meter afstand. Ik gebruik geen zweep en ook geen lijn, de lijn diende in het begin ter begrenzing van de zijkant. Hij loopt er nu alweer een tijdje op zoals ik het graag zie, aan een ontspannen touwtje zonder poespas de trailer op en stang erachter. Klaar. Ik ben dan ook heel dankbaar voor degenen die ondanks het gezeik van buitenaf toch door hebben gezet met vriendelijkheid en geduld. Want hij wordt uitgebracht en gereden door een vriendin Lachen

Als ik zeg dat een bezem al te veel druk is... dan kun je je misschien voorstellen dat ie van een zweep nog veel sneller in paniek raakt.


Nou ja hij sloeg dan niet misschien verkeerd verwoord door mij maar dan nog wil niet zeggen dat elke paard dat doet.
Zeg ook niet dat jij hem er in slaat hou me ten goede.
En die lijn tja ik ben het er nooit mee eens op welke manier hij ook gebruikt word bij het laden maar ja das persoonlijk vin dhet doodeng heb er al zo vaak dingen mee zien gebeuren met minder leuke gevolgen.
En inderdaad zijn vriendelijkheid en geduld toch vaak de sleutel woorden ongeacht wat mensen van buitenaf zeggen het is jouw paard en jij weet wat het beste voor hem is.
Maar dat is natuurlijk ook precies hetzelfde bij dit paard de eigenaresse weet wat het beste voor haar paard is.

Mijn paard zou ik dus nooit naast een muur kunnen laden, niet omdat hij eraf springt of iets anders tegendraads maar puur omdat hij met zijn grote lompe lijf gewoon niet oplet waar hij zijn voeten neer zet en ik er dus met al mijn gewicht aan kan gaan hangen zonder resultaat en de kans dat hij iets schuin loopt is dus groot.
Mara ja dat is mijn paardf en ik weet dat van hem.

Hoe kunnen wij nou zeggen wat goed is voor het paard op de foto wij kennen het paard niet de situatie niet en de reden/verleden niet.
En toch vind ik een doek over zijn hoofd vele malen vriendelijker dan zo gigantisch veel druk erop zetten zo als een aantal mensen hier aan geven.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 12:17

Ik bekijk het per paard......... de ene is gebaad bij een pak slaag de ander niet..... de ene moet je aan alle kanten begrenzen en de andere zal met meer vrijheid sneller de wagen op gaan.

Veulens tillen we er gewoon in Haha!

BlackWych

Berichten: 1971
Geregistreerd: 03-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 12:34

Jammer dat een lijn erachter gelijk geasociƫerd wordt met erin trekken. Je kunt hem namelijk net zo gebruiken als de druk op het hoofd. Stapje naar voren: druk eraf.

Sommige paarden willen gewoon niet en dat heeft niets te maken met de chauffeur of slechte ervaringen.

Oefenen en geduld is altijd een schone zaak, net zoals niet boos worden (of blijven).

Elk paard is anders en zal op een andere methode goed reageren.

=^.,.^=

perlee
Berichten: 317
Geregistreerd: 07-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 12:38

farichta schreef:
Jammer dat een lijn erachter gelijk geasociƫerd wordt met erin trekken. Je kunt hem namelijk net zo gebruiken als de druk op het hoofd. Stapje naar voren: druk eraf.

=^.,.^=


Tja maar stapje naar achter is druk erop en stpaje omhoog is lijn achter de achterbenen en dus druk op de achterbenen terwijl het paard alleen daar op staatals hij steiger

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 14:27

Nee, lijn achter de benen is om gebruikt te maken van de reflex van het paard om vooruit te stappen als hij daar druk voelt. Dus zeer zeker geen middel om het paard erin te hijsen....

perlee
Berichten: 317
Geregistreerd: 07-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 15:32

Cassidy schreef:
Nee, lijn achter de benen is om gebruikt te maken van de reflex van het paard om vooruit te stappen als hij daar druk voelt. Dus zeer zeker geen middel om het paard erin te hijsen....


Tja dat weet jij en dat weet ik maar dat weten de meeste niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 15:34

Als je kracht gaat gebruiken, gaat het mis.
Je kunt ze helpen de goede richtin in te begeleiden, maar met kracht worden ze bang of brutaal en sta je 10 meter voor de trailer.

kippie17
Berichten: 1043
Geregistreerd: 16-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 16:43

runningkawa schreef:
Ik vind de foto's erg vaag.
Een paard links van de begeleider een begeleider die er totaal niet uiziet alsof ze er zo ff oploopt.
Weet niet hoe ik het moet zeggen, totaal nergens iets consequents te bespeuren.

Blindoeken zie ik persoonlijk ook alleen als laatste redmiddel, dus niet als je thuis gaat oefenen.

En verder zou ik me ook afvragen waarom hij er niet opgaat.
99 van de 100 keer ligt het echt aan de chauffer.
Ga voor de fun zelf maar eens in een trailer staan, het lijkt al vlug of je met 100 door een bocht vliegt of dat de rem met een knal ingetrapt word.

Verder heb ik honderden jonge paarden geladen, recht uit de opfok en nooit geen problemen ondervonden.
Wat lokken met een emmer brokjes was ons enige hulpmiddel. Lachen
Denk toch dat het aan de manier van houding ligt, of de rijstijl omdat het paard weet wat er gaat komen.


Helemaal mee eens! OK dan!

Afgelopen voorjaar hebben we ook een 2,5 jarig paard uit de opfok gehaald. Paard was toen 1.72 en had als laatst een trailer gezien toen ze veulen was. (Hoogte zeg ik er ff bij omdat jou paard 185 is ofzo)Met enig geduld en brokkies( en dr andere vriendinnetje uit de trailer halen! Haha! ) konden we haar zo meenemen. Keer daarna op stal. Trailer naast de stal gezet en ze liep er zo in! Nooit geen problemen mee gehad! 1 keer ging ze hangen op de stang met eruithalen. 1 keer een uhuh was genoeg voor haar! Ligt misschien ook beetje aan het vertrouwen wat je een paard geeft!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 17:59

ShannaY schreef:
Iedereen heeft een andere manier van laden, en elke paard is anders, dus bij het ene paard werkt zus, en bij het andere paard zo. Als hun het zo doen, en het werkt, waarom niet ? Hun paard.. hun risico.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 18:03

ShannaY"]
[quote="ShannaY schreef:
Iedereen heeft een andere manier van laden, en elke paard is anders, dus bij het ene paard werkt zus, en bij het andere paard zo. Als hun het zo doen, en het werkt, waarom niet ? Hun paard.. hun risico.
[/quote]

Tja...zet er dan alsjeblieft niet boven dat het een cursus trailerladen is, wil je?

yvetje

Berichten: 2012
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 18:19

Mijn pony is onlangs verkocht en nu moet hij dus ook een aantal keer per week aan de trailer geloven Lachen Maar het was alweer 2 jaar geleden dat hij er voor het laatst had opgestaan! Bij de eerst misstap niet treuzelen, hup longerlijnen aan de zijkant, duwtje tegen de kont en staat erop. Vervolgens heel voorzichtig gereden. Nu kan hij bij wijze van bijna in zn eentje erop lopen. Gewoon niet de kans geven om het eng te vinden Haha!

(oke oke, ik kan ook overdrijven, niet elk paard is zo makkelijk Schijnheilig )

Bayan
Berichten: 1598
Geregistreerd: 18-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 18:19

wat een paard!!!!
persoonlijk vind ik het niet zo'n goede oplossing maar ik kan goed begrijpen dat je als je haast het zo doet.
mijn paard Sancho is ook redelijk groot maar hij doet het wel heel goed maja die is zo koudbloedig als maar zijn kan dus...

mirtje27

Berichten: 791
Geregistreerd: 29-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 18:59

Mijn paard is ook altijd heel moeilijk te laden.
ik rij de trailer altijd helemaal tot aan de deuropening van de schuur. Dan de schuifdeuren tegen de trailer aan en dan loopt ze er zo op. Ze kunnen dan geen kant op.
Maar je moet natuurlijk wel de mogelijkheid hebben van schuurdeuren.

Groetjes mirjam

Pomski

Berichten: 695
Geregistreerd: 18-05-03
Woonplaats: Andijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 19:10

Ik vind het leuke foto's.
Vroeger was mijn pony ook zo'n etterbak, met de trailer in, maar van de een op de andere dag ging het ineens goed.
Het is nu zelfs zo dat als je hem loslaat hij er zo in dendert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 19:46

Cassidy"]
[quote="ShannaY"][quote="ShannaY schreef:
Iedereen heeft een andere manier van laden, en elke paard is anders, dus bij het ene paard werkt zus, en bij het andere paard zo. Als hun het zo doen, en het werkt, waarom niet ? Hun paard.. hun risico.
[/quote]

Tja...zet er dan alsjeblieft niet boven dat het een cursus trailerladen is, wil je?
[/quote]

Hoezo, heb je er slapeloze nachten van ?


Cker nog nooit van sarcasme gehoord...

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 19:53

Zo heey.... wat een kasteel!

Wel een heel mooi paard erg impossant, maar kijkt wel lief uit z'n ogen.

Mijn vorige pony wou ook nooit de trailer in, echt never niet, kei vervelend als je naar les of wedstr moest, als je eens wist hoeveel lessen ik heb moeten missen omdat madame de trailer niet in wou, zucht.
Ik een hele trukkendoos geopend niks werkte, heel fijn,

Toen maar de trailer in de wei gezet laadklep op baal hooi erin emmertje biks erbij en 3 dagen laten staan, ponytje erin ponytje eruit toen met halstel en touw geoefent in de wei met baaltje hooi en biks.
ging goed na 3 weken liep mevrouwtje zonder problemen de trailer in, eerste paar weken nog met beetje biks daarna met handje biks en later zonder lokkertjes of wat dan ook.
Bij haar was het een kwestie van vertrouwen, ze had zo bleek later bij de vorige eig. in een piepklein trailertje gestaan en stoot altijd dr hoofd tegen de bovenkant bij het uitladen omdat ze er met klaar geweld uitkwam.
Na veel oefenen (enkele weken) hebben we dat laatste er ook uit gekregen, onze trailer was dan wel hoger en ze stoote haar hoofd ook niet meer, maar ze liet zichzelf bijna de trailer uitvallen zo snel als dat ging, ook weer met uitladen trukje biks, later afgebouwd.

Wat al eerder gezegd is, ga er zelf een een paar keer in staan en voel hoe de chauffeur rijdt, ik heb het vaak gedaan nou dat was bij een paar chauffeurs echt geen pretje.

ps ik wil niet al te zeurderig overkomen, maar mag ik vragen waarom jullie paard geen transportbescherming om heeft, vooral een paard wat moeilijk te laden is, lijkt mij handig voor evt blessure of beschadigingen.
mischien heb er erover heen gelezen dat kan,

lies

Berichten: 9630
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 20:44

Een expaard van mij wilde ook absoluut niet laden, dus die sjaal heb ik ook veelvuldig gebruikt. Misschien was het een dom paard, maar ze bleef er in trappen.
Ik zie geen problemen om het zo te doen. Als het werkt.. waarom niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 20:45

cissie schreef:

ps ik wil niet al te zeurderig overkomen, maar mag ik vragen waarom jullie paard geen transportbescherming om heeft, vooral een paard wat moeilijk te laden is, lijkt mij handig voor evt blessure of beschadigingen.
mischien heb er erover heen gelezen dat kan,


Nee dat had ik al gezegd dat ze dat beter kon doen, maar ik bemoeide me er maar verder niet teveel mee..

Sallykuyper

Berichten: 87
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 00:17

Ik had ook ooit een paard dat de trailer niet inwilde, en bij een groffe boer stond Boos! ; trailer naast de stal en het paard erin meppen was zijn methode; ik bedacht iets anders; het paard was gek op wortels ; ik voor het paard de trailer in en de wortel net voor hem gehouden zodat hij er net niet bijkon; met gevaar voor mijn vingers moest ik sprinten naar de voorkant van de trailer; hij sprong er briesend in galop in; misschien ook een oplossing OK dan!

Pjelk

Berichten: 1957
Geregistreerd: 06-06-02
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 12:34

Als je er toch tijd insteekt om te gaan oefenen waarom OEFEN je dan ook niet Lips are sealed !? Wat jullie hier doen is een manier waarop je een paard in geval van grote nood(!!!) naar de kliniek kan brengen oid. Je pakt het probleem niet werkelijk aan.
Mijn Fjord wilde ook niet de trailer op en die is dan wel niet zo groot maar als die met al zijn Fjordenkoppigheid (en 500kg!) een andere kant uit wil dan jij dan heb je ook een probleem.
Ik heb het met hem als volgt aangepakt. Ik ben bij de basis begonnen namelijk door los te werken op de Emiel Voest manier. Na een join-up was hij al veel meer op mij gericht en kon ik verder gaan met hem spelenderwijs aan allerlei in ziijn ogen, enge te laten wennen. Zo heb ik hem over een zeiltje laten lopen, over een touwtje, Naast de (binnen)bakmuur een muurtje opgesteld van een hoge hindernis evenwijdig aan de bakmuur met daarover een zeil zodat dat hem het benauwde gevoel van een trailer geven zou. Je kan zelf natuurlijk nog veel meer dingen verzinnen die jouw paard eng vind en hier mee oefenen. Maakt niet uit wat je doet, als ie je maar vertrouwen gaat. Hier ben ik zo een week iedere dag mee bezig geweest en inmiddls gaat het laden ook veel beter.

Wat Pjelk namelijk eerst deed was wel een voetje op de laadklep zetten maar zich dan van de trailer wegdraaien en met een stijve rechte hals van de trailer weglopen Extreme duivel . Met een halster alleen hield ik daar niks aan en dus krijgt hij tegenwoordig met het trailerladen een hoofdstel over zijn halster heen. Dit gebruik ik ALLEEN als hij van me weg wil lopen. Dan haal ik zijn hoofd weer met een teugel naar mij toe. Wat in het begin ook goed hielp was als er aan iedere kant van de laadklep iemand stond die woest met zijn armen ging zwaaien als Pjelk die kant langs wilde.
Ik krijg Pjelk nu in mijn eentje en soms zelfs met gesloten tussenschot binnen een kwartier op de trailer en als we zo dooroefenen waarschijnlijk nog sneller.

Succes!

llleoni
Berichten: 1002
Geregistreerd: 23-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 12:38

owja.. goed verzonnen.. en blinddoek.. mijn paard krijg ik wel in de trailer maar geen blinddoek.. hellup!!! hahaha

_Tanja_

Berichten: 5860
Geregistreerd: 21-12-02
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 13:06

Opzich wel een makkelijke manier voor een paar keer te doen. Na een tijdje heeft hij het toch door

Je moet hem gewoon aanpakken. Een vriendin van mij heeft ook een paard die moeilijk te laden is. Ze gaat de gewoon in de trailer staan met snoepjes en laat hem gewoon ruiken. Daarna heeft hij een voet op de klep staan en doen ze een longeerlijn achter zijn kont. Als hij weer een beetje naar voren gaat dan spannen ze de longeerlijn weer aan. Hij merkt dus dat hij niet meer terug kan en die gaat dan zo de trailer in.

Ik vind dat ook wel geen goede manier maar zo werkt het bij haar paard wel.

Carolien007
Berichten: 5413
Geregistreerd: 28-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 15:19

wij hebben bij bel, als ze lastig is, ook het touw over haar neus. Meer ook omdat ze dan zo sterk is. En dan gewoon vastbesloten de trailer inlopen en NIET omkijken of die wel komt. Meestal staat ze er dan snel in. Maar soms loop ik ook aan de andere kant naast haar mee, dan staat ze er altijd in een keer ine n blijft ze ook staan.