Bonte Wisse @ work in het zonnetje

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

opisop_shop

Bonte Wisse @ work in het zonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-16 16:13

Vandaag ging sinds lange tijd mijn man weer eens mee naar stal.
Dit betekende wel, dat onze jongste dochter (bijna 2 jaar) ook mee moest.
De oudste (bijna 4 jaar) gaat wel vaker mee en mag altijd even uitstappen.
We begonnen een beetje chaotisch - de oudste was te laat bij de wc- dus toen ik bezig was met losrijden kon ik weer afstappen. Ook was ik vergeten mijn chaps om te doen, waardoor ik wat aan het klooien was met mijn beenligging.

Ik start Wisse sinds kort in de M2.
Waar hij nog beter in moet worden is de galop; hij moet nog meer kracht krijgen in zijn achterhand.
Zeker nu we ook de overgang galop-stap moeten maken, moet hij meer op achter kunnen.
Ik had zelf steeds de neiging om hem teveel aan de voorkant tegen te houden.
Dit komt, doordat ik hem niet goed uit kan zitten, als hij dan wat ronder loopt en wat terugkomt in tempo, kan ik zelf beter zitten. Dit is uiteraard niet goed, dus heb ik mijn teugels nu vaak wat langer, zodat dit minder goed kan. Met name in de middendraf raak ik enorm uit balans, ik kan niet zitten dus ga lichtrijden maar raak dan zowat mijn beugels kwijt.
Tijd voor een zitles dus :+
In de galop probeer ik hem ook wat hoger in te stellen, daar reed ik hem ook te diep. Ik zet nu soms mijn handen wat verder naar voren om te kijken of het tempo gelijk blijft, want zodra je iets losser laat gaat hij gelijk harder.
In de travers vindt hij de stelling moeilijk, waardoor hij te veel lengte mist in de hals.
Kortom: nog genoeg werk aan de winkel, en momenteel ben ik zeer zeker onze zwakste schakel.

1
Afbeelding

2
Afbeelding

3
Afbeelding

4
Afbeelding

5
Afbeelding

6
Afbeelding

7
Afbeelding

8
Afbeelding

9
Afbeelding

10
Afbeelding

11
Afbeelding

12
Afbeelding

13
Afbeelding

Dottie0991

Re: Bonte Wisse @ work in het zonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 16:38

Ik zit op mijn mobiel te kijken en misschien heb ik er een totaal verkeerd beeld van maar ik heb het idee dat je wat relaxter op je paardje mag gaan zitten :-) en je handen rechtop :-P verder vind ik het er wel goed uit zien maar ik ben verder niet echt een dressuur expert ;-) het komt vast helemaal goed met jullie samen!

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 21:49

Persoonlijk denk ik dat hij soms uit zijn enthousiasme en krachtverlies nog teveel stuwt ipv draagt en jij hierdoor ook niet fijn kan zitten. Zorg dat je tempo dusdanig rustig begint zodat je er met je been goed aan kan rijden (zodat hij zijn buik meer aantrekt, achterbeen meer onderbrengt en zo zijn spronggewricht meer gaat buigen. hij blijft erg recht in de sprong), nog voor dingen als travers en oprichting eerst meer tempocontrole, gaat een slok op een borrel schelen ;-) Succes erg leuk paard!

Ps. had je droge kleren mee voor je oudste ;-)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-16 22:36

Spronggewricht moet hij inderdaad meer buigen, hoewel hij dat al meer doet dan eerst.
Bedankt. Heb wel het idee dat ik zelf steeds minder stabiel zit.

Wisse is in november 2015 verhuisd.
Wel wennen zo zonder binnenbak, maar hij is een stuk slanker geworden hier en in die maanden een heel stuk verbeterd.

Haha de oudste had een groot ongeluk en gelukkig ivm de kou een extra broek mee

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 22:41

opisop_shop schreef:
Spronggewricht moet hij inderdaad meer buigen, hoewel hij dat al meer doet dan eerst.
Bedankt. Heb wel het idee dat ik zelf steeds minder stabiel zit.

Wisse is in november 2015 verhuisd.
Wel wennen zo zonder binnenbak, maar hij is een stuk slanker geworden hier en in die maanden een heel stuk verbeterd.

Haha de oudste had een groot ongeluk en gelukkig ivm de kou een extra broek mee

Als je het idee hebt dat je zelf steeds minder stabiel zit en je paard is afgevallen, kan het ook zijn dat je zadel niet meer helemaal in balans is he, dat kan enorm schelen in je eigen balans (hoe je je bekken kantelt, of je been in de juiste positie kan liggen onder dat je due steeds moet corrigeren)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-16 23:00

Zou kunnen maar de Zadelmaker is kortgeleden nog geweest. Moet wel binnenkort nog een keer extra komen controleren on die reden inderdaad.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 01:01

Leuke bonte zeg! Mooi stel samen.

Als tip, meer naar de hand toe rijden en je handen dicht houden.

linda_gigant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 14:37

Vind er netje uitzien. Je weet je verbeter punten. Maar t moet helemaal goed gaan komen hoor. Erg mooi paard !

Nadineh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 20:30

Wat een leukerd!
Misschien wat tips voor de galop te verbeteren, natuurlijk veel overgangen en tempowisselingen rijden. Deze proberen echt op je zit te rijden dat je paard dit op zijn eigen benen gaat doen.
Ook balken en cavaletti's gebruiken is een leuke training voor de achterbenen/achterhand. Dit kan natuurlijk zowel aan de longe als onder het zadel.
Jullie zijn echt leuk samen en ik wens jullie veel plezier en succes!

Rijanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 09:56

Mooie Wisse ! vind het leuk om hem zo door al de jaren te volgen, lief paard!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-16 16:01

Bedankt voor de reacties :)

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 16:06

Ha ik zie dat je tegen 't zelfde punt aan loopt als waar ik nu mee bezig ben.
Je hangt net iets achter de loodlijn zodat het lijkt alsof je met je gewicht aan de teugels hangt.
Wat bij mij heeft geholpen is teugels wat korter en daardoor moet je automatisch wat verder naar voren zitten, handen mee naar voren en dan kom je net ff wat lekkerder mee in de beweging.

Verder vind ik het een gaaf paard! :D