Bang tijdens rijden

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Sara_4027

Bang tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-16 22:02

Hallo,
Ik zoek een tips omdat ik merk dat ik steeds banger word tijdens het rijden. Ik was al weer meer dan een jaar heel hard gevallen van een paard en mocht toen 6 maanden niet meer rijden, ook heb ik daar een blijvende blessure van opgelopen. Ik werd altijd gebruikt om de manege om de lastige paarden te rijden omdat ik ze goed kon aanpakken. na mijn val ben ik veel onzekerder geworden
En ik merk dat het erger word als een paard me weer heeft laten merken dat ik eraf kan vallen (bok geven en dat ik dan in de nek kom) Het is zo erg dat ik verkrampt ga zitten en naar voren.
Ook als een paard me flink test durf ik hem niet eens meer aan te pakken terwijl ik weet dat ik veel kan uitzitten. Ik vind heel vervelend dat dit mijn lol verpest met rijden en dat soms paarden nu gewoon met me aan de haal gaan terwijl ik niks eraan durf te doen

Iris02

Re: Bang tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 22:04

Misschien op een braaf paard weer je vertrouwen opbouwen?

MillyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 22:07

Ik heb dit ook gehad, wat ik eraan heb gedaan?
Elke x op een HEEL braaf paard rijden, en daar gekke dingen mee doen.
Achterste voren rijden, met je handen voor je ogen enz.
Het klinkt heel kinderachtig maar het hielp bij mij echt!!

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 22:31

Ik herken mezelf in je verhaal :-)

Sinds een tijdje ben ik weer aan het lessen. Ik volg momenteel privéles bij een zéer goede instructrice die me ook gericht helpt met mijn onzekerheid. De eerste lessen reed ik op een doodbraaf paard dat echt geen enkele pas verkeerd zette. Momenteel zijn we al zo ver dat ik weer op een paardje met iets meer uitdaging durf en meer lef heb met het rijden.

Mijn grote tip is dus inderdaad om degelijke lessen te nemen met een braaf paard, zodat je weer vertrouwen krijgt.

Sara_4027

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-16 14:10

Is het bij jullie ook helemaal weg getrokken?

Iris965

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 14:12

Ik denk dat je het weer langzaam op moet bouwen zodat je je vertrouwen weer krijgt.
Miss helpt het dragen van bescherming (bodyprotector) ook. (dat had ik althans toen was ik minder bang om te vallen) Ik ben nu niet meer bang

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 14:32

Ik herken het heel erg. Ik schrok op een gegeven moment sneller van onverwachte geluiden dan mijn paard omdat ik zo gespannen was.

Ik ben toen gestopt met rijden en heb het een maand of twee even laten rusten. Daarna weer begonnen, toen ik er weer behoefte aan kreeg. Ik heb net mijn eerste les weer achter de rug en voel me al een stuk prettiger omdat mijn instructrice mij heeft laten zien hoeveel controle ik precies heb. Heel veel stuurwerk, voltes en slalom om pionnen heen. Maar ook vanuit de draf en zelfs de galop ineens de rem erop zetten. Ik vond dit zelf echt een hele prettige methoden "Kijk, als ik ho zeg, staat mijn paard ook gewoon stil!"
Door deze aanpak en heb ik ontdekt hoeveel controle ik eigenlijk heb over het paard dat ik rijd. Daardoor voelde ik me al heel snel niet bang meer. Wel momenten dat ik dacht "eh, dit wilde ik niet" Maar dan weet ik dat als ik ho zeg, dat mijn paard dan stilstaat.

Misschien dat zo'n aanpak voor je werkt? En dan gewoon in een privéles zodat je instructeur of instructrice er de hele les voor jou is om je te ondersteunen, zeker als je wat angstiger wordt. En natuurlijk op het braafste paard van stal om vertrouwen op te bouwen.

Lovas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 18:36

Ik zou dit aangeven aan je instructrice/instructeur. Dan gewoon lekker weer op een braver paard beginnen en als je merkt dat je weer wat uitdaging wilt kan je weer beginnen met wat moeilijkere paarden :)

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 19:58

Hoi TS,

Inderdaad even aangeven bij je instructeur. Dat is de aangewezen persoon om je hierbij te helpen.
Ademhaling is altijd een heel belangrijk iets bij spanning en zingen of lachen kan hierbij helpen.
Verder vind ik het altijd heel belangrijk dat je niet buiten je comfortzone maar met kleine positieve stapjes je comfortzone (onder begeleiding) steeds meer gaat uitbreiden en positieve herinneringen op gaat bouwen.
Je vroeg of het helemaal weggetrokken is en dat kan echt.
Goede begeleiding vragen hoop houden en dan rij je straks vast weer met veel plezier.

Toperoit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 20:01

Prive les nemen bij een goede instructeur met een braaf paard?
Zodat je leert dat jij de controle hebt over het paard.

Sara_4027

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-16 20:45

wat voor ademhalingsoefeningen bedoelen jullie?