Duiken

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Desireetje89

Duiken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-16 17:21

Beste bokkers,

Ik rijd op mijn manege op 2 Friezen die steeds hetzelfde doen, duiken in te diep lopen. Wat ik ook doe ze blijven het doen. Met lange teugel, met contact, met voorwaarts. Met als gevolg dat ik de hele les alleen maar ophoudingen geef en voorwaarts rijden ben. Meestal vind ik dit niet erg maar ik wil graag verder. Mijn instructise zegt ophouding, hand naar voren en verder rijden. Word er nogal moe van steeds hetzelfde te rijden en geen resultaat.

Iemand tips?

Angela

Re: Duiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 18:31

Hebben de andere ruiters op de manege hetzelfde probleem?

Vaak is het duiken een uiting van iets wat dwars zit, meestal de ruiter of een zadel wat niet lekker ligt. Het is dan ook aan je instructie om uit te zoeken waarom het gedrag vertoont wordt, niet om te komen met een niet-oplossing van ophouding en naar voren rijden.

A_Einstein4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 21:25

Inderdaad eerst nagaan of het wel aan jou ligt, kan ook iets mis zijn met het zadel. Dit komt vaker voor bij manege paarden.

Als dit niet het geval is, inderdaad het advies van je instructrice opvolgen. Een ophouding maken en naar voren rijden, dit meerdere keren doen!

Emshee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 00:08

Doen ze het al zolang je rijdt? Of zijn ze er op een bepaald moment mee begonnen? Zoja, ga na sinds wanneer. Zonee, test dan of het aan je rijstijl ligt...

Desireetje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-16 14:31

Angela schreef:
Hebben de andere ruiters op de manege hetzelfde probleem?

Vaak is het duiken een uiting van iets wat dwars zit, meestal de ruiter of een zadel wat niet lekker ligt. Het is dan ook aan je instructie om uit te zoeken waarom het gedrag vertoont wordt, niet om te komen met een niet-oplossing van ophouding en naar voren rijden.

Andere ruiters hebben het minder, maar ook daar gebeurd het bij.
Nu ik er over nadenk zou het kunnen, dat ie het meer doet omdat ik iets naar voren zit en wat zwaarder ben geworden?

Ik vind het gewoon ook zielig want ik wil niet dat mijn vaste rijpaarden pijn hebben of met tegenzin rijden.

Desireetje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-16 14:31

A_Einstein4 schreef:
Inderdaad eerst nagaan of het wel aan jou ligt, kan ook iets mis zijn met het zadel. Dit komt vaker voor bij manege paarden.

Als dit niet het geval is, inderdaad het advies van je instructrice opvolgen. Een ophouding maken en naar voren rijden, dit meerdere keren doen!

In de loop van de les word het wel beter :)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 15:32

Het zou kunnen dat doordat jij teveel naar voren zit er teveel gewicht op de voorkant van het zadel komt, en dat dat het paard stoort. Netjes ontspannen in het midden zitten zou je dan al een heel eind moeten helpen :)