Kiowa en ik voor het eerst op Bokt! Rijtips?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Leviosa

Kiowa en ik voor het eerst op Bokt! Rijtips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-16 20:08

Hallo allemaal!
Kiowa is een 4/5 jarige Barock Pinto.Ze is mijn (soort van) verzorgpony. Ze bokt echt ontzettend, echt een puberpaard. Ze heeft een half jaar stilgestaan, ik rij er sinds 2 maanden op. Ons niveau is nog niet echt hoog, omdat ik eerst maar eens bezig ben om het bokken eruit te krijgen. Ik heb op dit filmpje een martingaal om, maar die helpt bijna niet. Daarom heb ik hem nu niet meer om. Ik zou graag tips willen over mijn houding en om Kiowa meer onder controle te krijgen.

Jette

Re: Kiowa en ik voor het eerst op Bokt! Rijtips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 20:13

Het is niet een super duidelijk filmpje, maar probeer niet constant aan je teugels te trekken. Een paard stoppen/sturen met je teugels werkt niet echt, ze zijn echt sterker dan dat jij bent.

Daarnaast zou ik eerst aan je eigen stabiliteit gaan werken, in het stukje doorzitten zie je heel goed dat je alle kanten op stuitert, ook met je handen. Les nemen zou ik proberen.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 20:18

je zit zou stabieler kunnen, je trekt ook behoorlijk aan te teugels.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 20:21

Vind je niet erg duidelijk naar het paard. Waar wil je heen, goed kijken en sturen. Als je gaat trekken, trekt paard gewoon terug en dat win je echt niet. Het je les?

zou met springen wachten tot je meer controle hebt
Laatst bijgewerkt door Gianti op 02-03-16 20:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 20:22

Ik zou les nemen en lekker door oefenen. Dan haal je het beste uit je paard en jou :j zodat er eerst een goede basis komt in het rijden en je zit. Veel succes.
Ook zorgen dat je bak goed afgesloten is en er geen obstakels zijn als je dressuur rijd...

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 20:25

Ik word niet blij van dit filmpje: trekken, geen goed zadel en ruiter die geen idee heeft met wat te doen.

Een paard bokt niet zo maar en gok zo maar dat dit paard wel eens vast zou kunnen zitten,
wat niet raar zou zijn met een slecht zadel.

Dit paard kan niet eens recht lopen..werk aan de basis en zorg aub dat je les hebt van een goede instructeur/instructrice!

Hillady

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 20:38

Ik ga mee met mijn voorgangers. Slecht zadel, en jij hebt als ruiter totaal geen balans, en steeds in zin mond zitten. Hier is aan te werken natuurlijk. Ik zou je sterk adviseren om echt op les te gaan, van een goede instructeur. Want hier kom jij zelf ook niet verder mee en je paard ook zeker niet, en daar krijg je ongelukken van.

Succes!

Leviosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-16 20:52

Allereerst, bedankt voor de tips. Ik kan/mag geen les nemen met Kiowa, maar zit sinds kort wel weer op les bij een manege, waar ik flink aan mijn houding werk. Het klopt ook dat dit zadel niet goed past, maar heb helaas weinig alternatief. Ze heeft ook een zadel met een bredere kamer, denken jullie dat dat beter past? Overigens rijd ik haar ook wel eens met een barefoot zadel, maar heb daar lang niet altijd beschikking over. (zadel is eigenlijk van een ander paard). @Memere, wat bedoel je precies met 'vast' zitten? kan ik daar zelf wat aan doen of moet ik me wenden tot de eigenaresse van Kiowa? Dit filmpje is van een paar weken geleden, ik ga er zaterdag weer heen en zal dan duidelijkere foto's/filmpjes plaatsen (ook van diverse zadels) Het springen is overigens puur bedoeld om haar wat te laten 'afkoelen' omdat ze veel energie heeft. En ze bokte dus echt om de haverklap, afgelopen zaterdag ging dit iets beter. En nog even een vraag: Denken jullie dat ik beter met of zonder martingaal kan rijden?
Edit: Dit is een filmpje van mij en Leila (ander paard op de boerderij) om te vergelijken

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 21:47

Dit paard heeft een osteopaat nodig + nieuw zadel. Je mag wel een osteopaat laten komen maar gaat niet lang effect hebben als ze alsnog met een slecht zadel gereden word, is dan gewoon geld dat jij/de eigenaar laat weggooien. Ik zie een paard die alles kan doen wat ze wilt, ze heeft geen duidelijke leider en de ruiter (jij) laat haar maar doen en rent als het ware rondjes zonder te denken aan de basis. Alvorens je begint te 'crossen' in de bak, moet ze wel weten hoe ze een rechte lijn moet lopen. Je kan wel nog les hebben op een manege maar ieder paard is anders, jullie kunnen geen ervaring opdoen zonder enige hulp die jullie les geeft. Jullie moeten groeien als combinatie en niet 1 van de 2.

Laten springen voor energie te laten kwijtraken? Hier bega je weer een fout: jij geeft het paard zijn/haar zin. Gebruik de energie om te werken aan jullie (dressuur)basis: ontspanning, achterhand eronder en actief. Rij veel figuren en leer zelf ook ontspannen zonder te trekken of je voeten diep in de beugels te laten. Het bokken zal blijven duren, dit ga je niet kunnen afleren.. stel je voor in je plaats: als jij veel te kleine schoenen moet aandoen ga je ook pijn hebben en een pijnreactie krijgen (bv blaar), dit is hetzelfde als bij Kiowa: slecht zadel, ruiter die op en neer gaat zonder enige balans te hebben en als gevolg vast zitten in de rug/lichaam, bokken is dan de pijnreactie die je krijgt.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 21:59

Ik zie een ruiter die geen flauw idee heeft wat die doet. Ik zie dat je vaker de pony tegen de draad stil zet? Waarom? Je trekt aan de teugels , stuurt overal heen, geen goede zit.

Ga aub eerst lessen op de manege. Dit paard is nog jong en je kan hem verpesten en dat wil je niet.

Excuus als dit heel naar overkomt. Dat is dan niet mijn bedoeling.

Esmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 18:22

Wat een leuk paardje heb je :)

Mijn grootste tip is weet waar je heen wilt.
Hierdoor krijg je veel meer rust in het complete paard
en dan kan jij je paard meer voorbereiden waar je heen wilt.

Probeer ook rustig te blijven zitten.
Ik heb gelezen dat je dit oefent, dus dat is dan heel goed *\o/*

En een belangrijke tip is wees consequent.
Geef duidelijke grenzen.
Dus stap is stap en geen draf.
Als je paard harder gaat als je dat niet wilt,
zet je hem/haar elke keer weer terug op zijn plek.
Jij bent tenslotte de baas :)

Veel plezier en succes met je paard! /3

Flowery

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 18:26

Probeer eens met lange teugels te rijden en dan te sturen/remmen/etc op je zit. Ik vind het er nu verre van ontspannen uit zien.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 18:28

Ik ga inderdaad met het bovenstaande mee. Wat ik zie is iemand op een pony die maar wat rond crost zonder echt te weten waar je mee bezig bent. Langere teugels, heel veel figuren rijden en tempo onder controle leren houden.

Is het geen optie om met deze pony te gaan lessen ipv op de manege? Ik denk dat je dan een stukje verder komt :)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 18:29

Ik zou persoonlijk met geen van de paarden gaan galoperen tot je helemaal in control bent in deze omstandigheden.

de bak is relatief klein en door en door nat.. Je ziet in beide filmpjes dat de paarden vierkant de bocht doorgaan en dat jij meelift.

1x wegslippen van zo'n paard in de drek en je hebt dikke ellende. een bocht door een drekkige plas is sowieso zeer onverstandig omdat er dan veel meer kracht op het paard komt te staan.. Dus de plassen en drek moet je zoveel mogelijk omzeilen.

als je een paard in een heel rustig tempo onder controle hebt, dan kun je rustig in een wat nattere bak een keer trainen..

Ik zou zelf mijn pony niet in deze bak willen laten lopen, veel te zwaar en teveel kans op blessures als ik meer zou willen doen als een beetje rond stappen en licht draven.

beter even laten rusten tot de bak weer goed droog is.. En pas galoperen als je tempo en stuur in stap en draf onder controle hebt in verband met de omvang van de bak en de ruimte die een paard nodig heeft om te galopperen (en de ruimte die jij nodig hebt om goed rond te sturen en te anticiperen)

hynderfrou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 19:28

Ik zou je adviseren om voorlopig niet meer te galloperen, probeer eerst de stap en de draf beter te krijgen. Kijk ook eens op paardenpraattv op youtube.nl daar staan ook veel tips op over het rijden en verzorgen.
Begin bij de basis, netjes halthouden, stilstaan, wegstappen, over de hoefslag, voltes rijden, gebroken lijn. En probeer zo netjes mogelijk te rijden, dat kan allemaal in stap. En zo'n natte bak is erg glad, een paard kan gemakkelijk uitglijden en vallen. Doe rustig aan en voorzichtig hoor, in stap en draf kun je ook nog veel oefenen dus galop is niet nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 19:33

Ik zou ook zeggen; laat deze paarden alsjeblieft staan en ga nog even doorlessen op de manege.. Niet alleen omdat het voor de paarden kans op ongelukken geeft zoals de door de waterbak (kan het geen rijbak noemen..) gaan, maar ook om ongelukken en nare vallen bij jezelf te voorkomen. Les is juist zo belangrijk, als dat geen optie is dan zou ik het bij deze paarden houden bij een beetje aaien, poetsen en verzorgen.. Ik persoonlijk vind dit echt ontverantwoord en vraag me af wat je ouders hiervan vinden, of die hier geen gevaar in zien...

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 19:42

Hier schrik ik van: beide paarden in beide filmpjes doen gewoon waar ze zelf zin in hebben. Dit is geen paardrijden, TS, je hebt geen enkele controle, dit is een voorzet tot ongelukken.

Ook begrijp ik niet waarom je (nu over het eerste filmpje), je met een nog zo jong paard in dergelijke onrustige omstandigheden (allerlei andere paarden er omheen, geklets en rumoer) in zo een glibberige natte bak gaat rondrijden. Dat maakt zo'n paard enorm onzeker, en is een behoorlijke aanslag op diens ledematen. In het tweede filmpje zie ik ook zo'n vreselijke bakbodem trouwens. Er zit nergens enige rust in, nergens zie ik dat je doelbewust weet wat je doet.

Les nemen lijkt me hier toch een eerste vereiste, want wat ik hier zie, is bedroevend. Paardrijden is niet een beetje op een paard kunnen zitten, maar het paard leren op een juiste manier onder de ruiter te bewegen.
Wat hier gebeurt is dat de paarden maar een beetje rondvluchten en noch ruiter, noch paarden enig idee hebben waar zij eigenlijk mee bezig zijn.

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 19:46

Misschien dat je eerst wat meer achtergrond moet leren waarom het belangrijk is dat je les krijgt en niet zomaar met elk paard (en zeker geen jonger paard) ongecontroleerd rond moet galopperen.

De reden dat Kiowa bokt is niet omdat ze 'aan het puberen' is. Puberen bestaat niet. Verkeerde omgang met paarden wel. Kiowa loopt nog niet in balans, heeft een slecht passend zadel, en er zit iemand op zijn rug die zelf ook niet in balans is en niet weet hoe een paard te gymnastiseren. Het is heel belangrijk om een paard goed te kunnen gymnastiseren. Dat wil zeggen, het paard soepel maken en sterk zodat het in staat is om het gewicht van de ruiter goed te kunnen dragen. Een paard is namelijk niet geboren met een ruiter op zijn rug. Zijn spieren, bouw, pezen en gewrichten zijn er niet op gebouwd om gewicht te dragen. Wij als ruiter moeten ervoor zorgen dat een paard in balans, rechtgericht (spieren links en rechts even soepel) en met zijn buikspieren de rug bol maakt zodat er geen schade ontstaat aan bv zijn ruggewervels. Als een paard niet in balans loopt krijgt hij pijntjes links en rechts, en gaat dan in protest door oa te bokken. Daarom is het heel belangrijk dat je eerst goed les neemt. Tot die tijd ga je niet galopperen en zeker niet springen. Heel saai, maar voor het paard is dat echt het beste.

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 20:21

Ik zou toch echt goed leren rijden voor je verder gaat.

Ik kan niet zeggen dat ik goed/fantastisch rijd maar ik heb wel wat ervaring.
Ben sinds een half jaar met een fries bezig van 4.5 jaar oud die wist wat een mens op haar rug was maar de rest moest ze nog leren. Ik kan het zelf doen, maar ik wil het in 1x goed doen dus neem ik toch les. Het is belangrijk dat ze alles goed leert en dat we samen ergens kunnen komen en we allebei blij en in balans zijn.
Met een jong paard is belangerijk dat alles goed gedaan wordt en je een goede basis maakt, je kan je eigen knopjes er aan maken. Een jong paard kan je in balans maken en veel leren of je kan het verpesten. En het is zonde als dit jonge paard zo verpest word. Daarom denk ik dat het beste is als ze even stil staat en je pas verder gaat als jij goed kan rijden, zij in balans is en je een goed passend zadel hebt en een rijdbaarebak. Veel succes, hopelijk kan je er wat leuks van maken maar dat kost tijd en geld.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 20:30

Ik ben bang dat je paard bokt en rennerig is doordat ze pijn heeft. Een paard is een vluchtdier die ook van pijn weg wil vluchten. Het zadel ligt erg slecht en dat geeft pijn in haar rug. En dan zit jij er ook nog op.

Hoe leuk rijden ook zal zijn, dit moet je zo niet doen. Ze zal eerst een goed passend zadel moeten hebben en dan niet gaat rug nog herstellen. Ik zou dus niet meer gaan rijden op deze manier.

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 21:01

In zo'n bak zou ik echt niet galloperen of springen. Ik ben zelf ook afhankelijk van het weer en wanneer de weide (hier rijd ik in) te nat is stap en draaf ik alleen. Vind het zelf geen fijn gevoel om te galloperen als het zo glad is.

Over rijtips ga ik niks zeggen want denk dat het meeste wel gezegd is.

Alleen zou ik je paard sowieso eerst even rijden (stap en draf) voordat je gaat galloperen. Op het laatste filmpje rijd je de bak binnen en begin je meteen met galloperen. Denk niet dat dat goed is voor de spieren van het paard.

Sharona32

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 21:05

Mijn mening is dat je rustig op moet gaan bouwen met je paard begin in stap en draf met het rijden van simpele oefeningen zorg dat jij het paard kan sturen en zowel gas kan geven als remmen en zorg dat je dat doet zonder te veel aan de teugels te trekken ik weet dat dit soms moeilijk is en dat je eerst reactie is trekken aan de teugel maar probeer eens om hem naar links of rechts te laten gaan doormiddel van je beenhulpen. Doe je wel eens grondwerk? Dit is leuk om te doen als afwisseling en helpt heel erg om je de band met je paard op te bouwen.

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 14:45

Je paard bokt of uit pijn of door jou. Als ik op deze manier (geen stuur/leiding/balans/communicatie) met mijn 5 jarige rij, dan lig ik na 5sec de grond op. Mijn paard mag dan nog zo gestressed zijn, als ik correct rij, dan blijven die 4 pootjes op grond (hij zal dan wel rennerig zijn en overgevoelig reageren de eerste 10min).

Als tip kan ik je geven: met LANGE teugel op JOUW tempo rijden waar JIJ wil.
Eventueel werk je met pionnen, zodat je jouw weg duidelijk kan visualiseren en deze beter kan volgen.
Voor balans heb ik ook met lange teugel veel slalommen gemaakt, zo leert hij dat mijn beenhulpen de richting aangeven en niet enkel vooruit betekenen.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 14:47

-Kleine bak
-Te natte bak
-Geen goed balans van de ruiter

Dit vind ik eerlijk gezegd :( voor de rest je lichaam zit wel redelijk rechtop vind ik wel oké!

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 14:56

Ts, waarom mag je geen les van de eigenaar? :)