Hakken naar beneden

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

_Susan94

Hakken naar beneden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-16 13:33

Hoi allemaal,

Tijdens het rijden trek ik vaak onbewust mijn hakken weer op. Zodra ik weer rustig stap bijvoorbeeld gaat het wel goed, dan denk ik er ook weer aan.
Heeft iemand tips zodat ik dit kan verbeteren, en ook in draf en galop m'n hakken naar beneden kan houden?

maralyn

Re: Hakken naar beneden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 13:35

Ontspannen en benen lang houden.

Je moet je hakken ook niet uit drukken... Maar je voeten horizontaal houden.

Hakken die je naar beneden uit drukt (dressuur praat ik over) dan betekend dat, dat je beugels te kort zijn.

Een citaat van Ronny, van zadelmakerij Hulzebos.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 13:39

Hakken uitdrukken zet je enkels vast en met doorzitten krijg je dan schokken ipv dat je ontspannen gaat zitten.

_Susan94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-16 13:44

Maralyn: Okee, dat wist ik niet. Heb altijd geleerd hakken naar beneden :+ Dankje!
Die ontspanning is nog lastig, ik denk dat ik daarom in draf en galop m'n voeten omhoogtrek..

AlwaysH: dus inderdaad niet overdreven uitdrukken zogezegd?

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 13:46

Nope, inderdaad niet je hakken overdreven uitdrukken.

Als je echt hulp wilt?
Zoek een Centred riding instructeur. Of een instructeur die jou kan helpen met spanningen af laten vloeien.

Je zal écht verschil merken... :D en dat is heel erg fijn.

_Susan94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-16 13:50

Dankje! Zat ook al te denken aan een zitles een keer :)

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 13:53

En de bovenstaande tips kan je controleren bij de letters. Iedere keer als je bij de letter komt denk je:
C - controle, hoe staat het met mij hakken?
H - hakken uitgedrukt?
A - altijd hakken goed doen.
ZO kan je ook je eigen naam bij een letter voegen
B - Brenda, zitten je hakken goed?
of van je pony
D - Donny, heeft je ruiter haar hakken goed?

Dit is natuurlijk niet de oplossing voor je probleem, maar wel een ezelsbrug om je houding tig keer te controleren. Want het is nog geen automatisme.
Ik doe het met mijn handen. Het werkt echt :-)

_Susan94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-16 14:03

Goed verzonnen, ik zal het de volgende keer eens proberen! Als ik bij andere letter controleer moet het hopelijk toch blijven hangen ooit :+

Y_dressage

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 18:17

rij eens een keer met (te) lange beugels, om te lichtrijden moet je wel je hakken uitdrukken, wissel elke 10 a 20 minuten van (te) lange beugels naar jouw normale maat, let dan goed op je hakken, hoe vaker je wisselt en op let hoe beter het zal gaan :)

missfalki

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 18:22

Hakken horizontaal en niet uit drukken (kon ik heel erg goed) want dan komt je zit uit het zadel en geeft spanning bij je paard dit geleerd vanuit de centered riding les.

Groet Karin.

frisian_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 18:25

Tip waar ik echt het meeste aan heb gehad: niet je hakken uitdrukken, maar je grote teen omhoog.
Effect is hetzelfde, zonder dat je jezelf vastzet

kevinsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 18:34

Jaof alleen je knie naar benen laten hangen. Dan zitten je voeten ook goed :j
Je kan beter op je hele been ligging Letten dan puur alleen denken aan je hakken.

missfalki

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 18:37

frisian_love schreef:
Tip waar ik echt het meeste aan heb gehad: niet je hakken uitdrukken, maar je grote teen omhoog.
Effect is hetzelfde, zonder dat je jezelf vastzet

Dat is het uitproberen waard want het gaat nog niet vanzelf doordat ik ruim 20 jaar lang hakken heb uitgedrukt! Iets aanleren is makkelijker als iets afleren. Bedankt voor de tip!

Groet Karin.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 19:04

Y_dressage schreef:
rij eens een keer met (te) lange beugels, om te lichtrijden moet je wel je hakken uitdrukken, wissel elke 10 a 20 minuten van (te) lange beugels naar jouw normale maat, let dan goed op je hakken, hoe vaker je wisselt en op let hoe beter het zal gaan :)

Dan ga je juist op je tenen staan in de beugels, waardoor je je hakken hoog houdt.

_Susan94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-16 20:37

Dankjewel voor de tips allemaal! Zal het maandag gaan uitproberen, dan heb ik weer les :)

Bananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 21:10

Het helpt ook bijvoorbeeld om bij galop elke keer met de beweging meegaan(sowieso) en bij elke "galopsprong" je hakken iets door te veren naar beneden. Uiteindelijk wordt het een gewoonte en houd je ze vanzelf naar beneden en heb je bijvoorbeeld ook geen klapperbeugels meer.

ODonoghue

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 21:13

Waar ik enorm veel aan heb gehad (mijn kuitspieren waren denk ik nog wat te kort ofzo)
Is als je een keer per dag gewoon een paar minuten met je tenen op de trap gaat staan, hak enorm ver uitdrukken, dan rek je je kuiten uit (voel je ook wel)
Ik heb nu nooit meer dat m'n instructrice roept dat m'n hakken naar beneden moeten

Dottie0991

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 14:36

Herkenbaar.. Bij mij altijd al een probleem.
Ik weet niet of je rijd op een manege of eigen paard hebt en of je verder les hebt? Maar als wel zeg tegen je instructie dat je er veel moeite mee hebt en of ze er op kan letten en zodra ze door heeft dat je je hakken omhoog trekt dat ze gelijk roept hakken naar beneden.
Een vriendin van mij zit al bijna vanaf dat ze een baby was in het zadel en haar moeder is instructrice dus zij had me ook wel eens een soort van les gegeven, die was daar altijd heel consequent op en zette m'n voet ook gewoon goed. Ik denk dat je het dan na een tijdje vanzelf gaat doen :)

___x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 20:30

Ik ken het probleem helaas :( . Voor mij heeft het heel erg geholpen om onder het fietsen ook je hakken horizontaal houden. Je fiets namelijk net iets vaker dan dat je op je paard zit. :o Als je dan weer op je paard zit, hou je na een tijdje vanzelf je benen goed. Ik heb ook gevraagd of mijn instructrice erop kan letten, als het dan fout gaat, kan je jezelf meteen corrigeren! /3

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 20:38

verlichte zit ! je moet je gewicht in je hakken krijgen ( gevoelsmatig dan ) , en niet je hakken uitdrukken idd. veel verlichte zit kan je helpen.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 20:42

faunty schreef:
verlichte zit ! je moet je gewicht in je hakken krijgen ( gevoelsmatig dan ) , en niet je hakken uitdrukken idd. veel verlichte zit kan je helpen.

Is helaas niet helemaal waar.
Kijk maar eens rond tussen de springende mensen.
Veel de verlichte zit.
Geen horizontaal voetbed.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 20:43

Van mijn instructrice kreeg ik de tip om mijn knieën omlaag te houden. Briljante tip, want eerder lukte het mij nooit om mijn hakken omlaag te houden. Maar met dit truukje dus wel.